Keerring v/d pompas vervangen

Stap voor stap beschrijvingen van reparaties.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Keerring v/d pompas vervangen

Bericht door Carlo »

Keerring van de inspuitpompas vervangen bij mijn 1990 1G motor.
Rechts de nokkenas en links de pomp.
Let op; dit is de achterkant van de motor, de distributieriem zit aan de voorkant:
Afbeelding

Pomptandwiel tegenhouden en met sleutel 19 losdraaien:
Afbeelding

Tandwiel er af, je ziet het spietje zitten in de as:
Afbeelding

Nieuwe keerring in de hand, oude zit nog in de pomp:
Afbeelding

Gaatjes boren, neuzelig geneuzel met schroeven......
Het wil niet lukken, de moed zakt in mijn schoenen en ik moet bijna huilen :cry:
Afbeelding

Héhé, eindelijk gebeurt er wat nadat ik een klein houtbeiteltje ter hand heb genomen:
Afbeelding

Nadat de keerring is verwijderd............... :oops:
Afbeelding

Oude en nieuwe keerring:
Afbeelding

Gat goed schoonmaken en voorzichtig de keerring er in slaan met een dop:
Afbeelding

Hij zit!!
Afbeelding

Hij loopt!!
Afbeelding

Nog een paar dingen:
- de moer van het inspuitpomptandwiel aandraaien met 50 Nm
- het nokkenastandwiel had ik niet hoeven loshalen. Nu moest ik ook weer de pomp opnieuw timen wat weer ¾ uur in beslag nam (terwijl het buiten plensde en ik zat lekker in de bus :D ).
- de oude ring heb ik behoorlijk vermassacreerd. Ik hoop dat ik de pomp zelf niet te veel heb beschadigd. (denk het niet)
- Hij start nu als een rotje; de startmotor draait één nanoseconde en dan springt hij al aan. Het afgelopen jaar moest ik wel 10 s of langer doorstarten om hem aan de praat te krijgen!
- Het is nu afwachten hoe lang deze keerring het uithoudt omdat waarschijnlijk de messing bussen waar de as in loopt zijn versleten. De ring schijnt dan weer snel te gaan lekken.
Laatst gewijzigd door Carlo op ma aug 27, 2018 2:18 am, 4 keer totaal gewijzigd.
1990 1G, tweetanksysteem
joecan
Berichten: 396
Lid geworden op: di okt 09, 2007 11:18 pm
Locatie: Langeraar

Bericht door joecan »

Ik ga ook de kering van de pompas van mijn turbo dieseltje vervangen.

Waar kan ik deze kering halen?
Of wie weet de afmetingen?

Met de codering van de kering op de foto: "spaco 4461 - 4p" kom ik niet verder :(

Tnx
LT28D 1980 zonder roest :-D
Mods: Volvo turbo motor 109PK/205Nm, stuurbekrachtiging,
H4 pitten, chromen handgrepen 8)
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Bericht door Rik »

Misschien kom je hier wat verder mee:

http://www.rased.it/
joecan
Berichten: 396
Lid geworden op: di okt 09, 2007 11:18 pm
Locatie: Langeraar

Bericht door joecan »

De keringen kan je gewoon bestellen bij:

http://www.buchli.nl/
LT28D 1980 zonder roest :-D
Mods: Volvo turbo motor 109PK/205Nm, stuurbekrachtiging,
H4 pitten, chromen handgrepen 8)
wolf
Berichten: 6
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 8:54 pm

keerring verwijderen

Bericht door wolf »

Hallo Allen,voor het verwijderen van keerringen uit pompen en anderen hier een tip voor jullie van een stukje selfmade gereedschap die ik al 30 jaar gebruik zonder bepaalde zaken te beschadigen zoals aan assen van inspuitpompen !
neem een oude schroevendraaier stook die heet(kersrood) aan het eind en zet vervolgens het in de bankschroef en buig het om haaks ongeveer 4 mm en koel het snel in water af (je kunt ook groter buigen en je kunt ook afslijpen om een kleinere haakje te maken de 4 mm is voor mij afdoende.).
dan heb je een mooi haakje om achter de keerring te haken en kun je achter de kraag van de schroevendraaier kloppen met een plastic\nylonhamer om de ring eruit te kloppen je moet wel op meerdere plaatsen de SD plaatsen anders tordeerd de ring en komt hij klem te zitten en gaat er dan moeilijk uit.
probeer maar eens uit dit maatje heeft mij tig keer uit de shit geholpen lukt gegarandeerd altijd anders neemt men een priem en slaat die dan door de ring aan de kant van de passing en dumpt dan met een blokje ertussen de ring naar buiten.
sucses
en groet van WOLF :P
met geweld ..... je nog geen aap
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Bericht door Carlo »

Da's een goeie tip! Op mijn foto's zie je hoe ik de pomp heb beschadigd.... zo moet het dus eigenlijk niet :oops:
Wat voor schroevendraaier bedoel je? Een vrij kleine neem ik aan?
P.S. mijn keering zit er nu een jaar in; doet het gelukkig nog goed 8)
1990 1G, tweetanksysteem
wolf
Berichten: 6
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 8:54 pm

Bericht door wolf »

Hallo Carlo,Ik heb gezien op de foto dat je de boel behoorlijk hebt geraakt met de schroeventruuk als je dan de as beschadigt heb je dan ook kans dat die ring weer eerder lekt als normaal maar goed aldoende leert men heb ik ook .
ik heb een oude met houten handvat genomen .
je kunt er een nemen van 4 a 5 mm breed kunt hem ook iets groter omzetten en dan ff langs de slijpmachine .
de keerring gaat er verder goed uit ermee.
ik heb er toendertijd twee gemaakt ook een iets bredere plm 7 -8mm voor de grotere keerringen
alleen als je zoals ik een tussenwand heb in de LT moet je een korte maken of zoals ik doe een soort lange vork gemaakt om het handvat en dan trek ik hem er als het ware uit .
hoop dat je er iets mee kan. :wink:

groet Wolf
met geweld ..... je nog geen aap
Jef
Berichten: 95
Lid geworden op: zo sep 12, 2010 11:22 pm
Locatie: Antwerpen

Re: Keerring v/d pompas vervangen

Bericht door Jef »

Bedankt voor je handleiding Carlo!

Ben net klaar met de keerring te vervangen en de LT start gewoon direct! Ook blijft het toerental nu stabiel... Daarvoor schommelde het toerental zo hard dat de LT soms stil viel, vaak voor een rood licht :-) Dan moest ik hem terug starten en dat duurde soms wel 20 seconden of meer... Tegen dat hij terug op gang was was het dan terug rood! :D

Maar nu draait hij fantastisch, ik hoop dat het lang zo blijft...

Groet

Jef
Vroeger: LT28D 1990 Ex-ambu
Nu: LT31D 1984 clou 470d
Plaats reactie