Variabele ruitenwisserinterval
-
- Berichten: 889
- Lid geworden op: di feb 17, 2009 5:19 pm
-
- Moderator
- Berichten: 1846
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Op elke LT met lage motorkap zit standaard een ruitenwisserschakelaar die geschikt gemaakt kan worden voor een wis/was installatie , zo als het bij Volkswagen heet.
Een wiswas installatie heeft als bijkomend voordeel dat bij het sproeien van de voorruit automaties na enkele seconden nadat het water de vooruit heeft bereikt de ruitenwissers enkele slagen over de voorruit maakt, en natuurlijk ook de interval mogelijkheid heeft.
Ik had ergens in het verleden al eens een beschrijving gemaakt hoe dat te doen, maar ik kan dat verhaal niet meer terugvinden……..
Barny
Een wiswas installatie heeft als bijkomend voordeel dat bij het sproeien van de voorruit automaties na enkele seconden nadat het water de vooruit heeft bereikt de ruitenwissers enkele slagen over de voorruit maakt, en natuurlijk ook de interval mogelijkheid heeft.
Ik had ergens in het verleden al eens een beschrijving gemaakt hoe dat te doen, maar ik kan dat verhaal niet meer terugvinden……..
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
-
- Berichten: 889
- Lid geworden op: di feb 17, 2009 5:19 pm
-
- Moderator
- Berichten: 1846
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Klopt als een bus:), bij een LT met lage motorkap is de hele bedrading er al als enigste moet het koperen overbruggings plaatje uit de zekeringkast getrokken worden en daar in de plaats komt de originele relais, de relais zijn bijna allemaal het zelfde bij oude VW’s
In de ruitenwisser schakelaar zit een wit plastiek blokje die kan er uit en je heb de intervalstand (1 klik onder de uit-stand) er bij, als je pech heb moet er nog een koperen geleidinkje vanuit een ruitenwisser schakelaar van bijvoorbeeld en golf type 2 overgezet worden op de LT ruitenwisser schakelaar dat is ongeveer 15 minuten werk.
Barny
In de ruitenwisser schakelaar zit een wit plastiek blokje die kan er uit en je heb de intervalstand (1 klik onder de uit-stand) er bij, als je pech heb moet er nog een koperen geleidinkje vanuit een ruitenwisser schakelaar van bijvoorbeeld en golf type 2 overgezet worden op de LT ruitenwisser schakelaar dat is ongeveer 15 minuten werk.
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
-
- Moderator
- Berichten: 1846
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
je ruitenwisserschakelaar er uithalen kan gewoon zittend achet het stuur gebeuren, stuur er af 3 schroefjes los kaels los en je ziet vanzelf dat witte blokje zitten, daarna moet je bij sommige oudere schakelaars nor een koperen stripje uit een andere RWschakelaar halen, de koperen overbrugingsstrip op je zekeringkast vervangen voor de realis en klaar is douwe
zet maar eens een LT met hoge motorkap naast 1tje met een lage motorkap, en je ziet het verschil wel.
Barny
zet maar eens een LT met hoge motorkap naast 1tje met een lage motorkap, en je ziet het verschil wel.
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Haha, ja precies.
Maar voor de duidelijkheid, een hoge motorkap is er eentje van <1983 en de hoge kap is gemaakt van metaal en circa 50cm hoog.
De nieuwere type's vanaf 1983 hebben een kunststof motorkap, die pak 'em beet 15cm hoog is.
In LT jargon wordt daarom voor het gemak over hoge en lage kap gesproken. Er hangt namelijk nogal wat vanaf (ligging motor, ander type radiator, achteras, versnellingsbak, carterpan en nog een aantal dingetjes)
Maar voor de duidelijkheid, een hoge motorkap is er eentje van <1983 en de hoge kap is gemaakt van metaal en circa 50cm hoog.
De nieuwere type's vanaf 1983 hebben een kunststof motorkap, die pak 'em beet 15cm hoog is.
In LT jargon wordt daarom voor het gemak over hoge en lage kap gesproken. Er hangt namelijk nogal wat vanaf (ligging motor, ander type radiator, achteras, versnellingsbak, carterpan en nog een aantal dingetjes)
oke tof, ik heb dus een lage motorkap, zal dit ooit eens gaan doen als ik zo ver benBarny schreef:je ruitenwisserschakelaar er uithalen kan gewoon zittend achet het stuur gebeuren, stuur er af 3 schroefjes los kaels los en je ziet vanzelf dat witte blokje zitten, daarna moet je bij sommige oudere schakelaars nor een koperen stripje uit een andere RWschakelaar halen, de koperen overbrugingsstrip op je zekeringkast vervangen voor de realis en klaar is douwe
zet maar eens een LT met hoge motorkap naast 1tje met een lage motorkap, en je ziet het verschil wel.
Barny
eerst hebben andere dingen prioriteit
- Dutchconsul
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za feb 20, 2010 12:14 am
- Locatie: Houten
Zaterdag op pad geweest om een relais 99 te scoren.
Gelukkig een hoop golfjes op de sloop en daar zat er 1 in.
Zondag relais nummer 19 eruit en 99 erin, blokje uit de rw-handel getrokken en we hebben een interval.
Bedankt voor de tips Barny.
Gelukkig een hoop golfjes op de sloop en daar zat er 1 in.
Zondag relais nummer 19 eruit en 99 erin, blokje uit de rw-handel getrokken en we hebben een interval.
Bedankt voor de tips Barny.
Doe het vandaag, morgen is het misschien wettelijk verboden.
LT40 '95 turbo, Ford Consul '73
LT40 '95 turbo, Ford Consul '73
Re:
Van dit verhaal kan ik bijna alles volgen. Het witte blokje heb ik eruit en het relais vervangen door Hella 5WG 003 620-081. Maar het werkt nog niet. Het stukje over een koperen geleidinkje begrijp ik niet helemaal. Moet daarvoor de schakelaar uit elkaar? Het stuur en de schakelaar heb ik er al af gehad, dit om deze te ontdoen van allemaal viezigheid. We hebben een LT40 2.4D uit 1992. Of is het handiger om de schakelaar te vervangen door eentje uit bv een Golf 3.Barny schreef:Klopt als een bus:), bij een LT met lage motorkap is de hele bedrading er al als enigste moet het koperen overbruggings plaatje uit de zekeringkast getrokken worden en daar in de plaats komt de originele relais, de relais zijn bijna allemaal het zelfde bij oude VW’s
In de ruitenwisser schakelaar zit een wit plastiek blokje die kan er uit en je heb de intervalstand (1 klik onder de uit-stand) er bij, als je pech heb moet er nog een koperen geleidinkje vanuit een ruitenwisser schakelaar van bijvoorbeeld en golf type 2 overgezet worden op de LT ruitenwisser schakelaar dat is ongeveer 15 minuten werk.
Barny
Met vriendelijke groet,
Jeroen
Oet Grunn
Jeroen
Oet Grunn
Re: Variabele ruitenwisserinterval
Als ik mij niet vergis zit het bedoelde koperen geleidinkje ( in ) de zekeringkast tussen de andere relais .
Deze is dacht ik 2 maal gebogen en kun je er uittrekken en op dezelfde plaats het relais 99 van Vw weer terug
in zetten en dan heb je interval .
Deze is dacht ik 2 maal gebogen en kun je er uittrekken en op dezelfde plaats het relais 99 van Vw weer terug
in zetten en dan heb je interval .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
Re: Variabele ruitenwisserinterval
Op deze foto is het messing stripje nog te zien, deze heb ik eruit gehaald en daar het Hella relais 5WG 003 620-081 in gezet. (deze foto is niet van onze LT)
Maar het werkt nog niet??? Met het relais erin werkt verder wel alles normaal, maar geen interval.
Met vriendelijke groet,
Jeroen
Oet Grunn
Jeroen
Oet Grunn
Re: Variabele ruitenwisserinterval
Zijn hier nog nieuwe reacties op gekomen ?
Als ik het goed lees kan elke LT met lage motorkap interval op zijn ruitenwissers
maken naar 2 kleine aanpassingen .
Als ik het goed lees kan elke LT met lage motorkap interval op zijn ruitenwissers
maken naar 2 kleine aanpassingen .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .