NMVB Werkbus project

Alleen projecten zoals restauraties en grote reparaties.

Gebruikersavatar
Jarno_m
Berichten: 11
Lid geworden op: zo feb 28, 2016 8:13 am
Locatie: Berendrecht België

NMVB Werkbus project

Bericht door Jarno_m »

Hallo iedereen, ik ben relatief nieuw in het LT gebeuren maar hier is mijn project.

Ik heb een LT31 (swb tintop)met 225.000 km's op de 2.4D DW-Motor uit 1991 die ik ga ombouwen tot een werkbus voor dubbel gebruik (Camper of laadezel) met een schildering gebaseerd op de kleuren van de vroegere belgische autobusmaatschappij NMVB (nationale maatschappij van Buurtspoorwegen)
Eerst en vooral een paar foto's van toen ik de bus gekocht had.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Langs de buitenkant zou dit het uiteindelijk resultaat moeten worden (in grote lijnen want de details zullen nog veranderen)

Afbeelding

Ik ga jullie hier op de hoogte houden van de vooruitgang van de werken en natuurlijk advies of hulp vragen aan mijn mede-forumleden
Als jullie iets willen weten van mij of de bus, stuur me gerust een pb'tje
1991 VW LT31 swb, tintop, NMVB 8128
Gebruikersavatar
Jarno_m
Berichten: 11
Lid geworden op: zo feb 28, 2016 8:13 am
Locatie: Berendrecht België

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door Jarno_m »

In de eerste weken die ik nu heb, is er al heel wat gebeurd aan de bus (voornamelijk afbreken)
Eerst en vooral de laadruimte maar eens aanpakken namelijk:
verwijderen van de houten platen op de laadvloer:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jammer genoeg ook een typische roestplaats blootgelegd vlak naast en voor de wielkasten:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna ook de rest van de laadruimte geïnspecteerd,
Oppervlakteroest aan het plafond:
Afbeelding

Afbeelding

en natuurlijk ook roest gevonden aan de linkerkant van de laadvloer,
thv de linkerkant:
Afbeelding

en de linkerachterhoek:
Afbeelding
1991 VW LT31 swb, tintop, NMVB 8128
Gebruikersavatar
Jarno_m
Berichten: 11
Lid geworden op: zo feb 28, 2016 8:13 am
Locatie: Berendrecht België

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door Jarno_m »

Daarna vestigde ik mijn aandacht op de voorkant.

Eerst begonnen met de pinkers te demonteren
Afbeelding

http://s345.photobucket.com/user/Jarno_ ... ort=3&o=50

Na het proper maken van het geheel leek het nog vrij goed te zijn.
Afbeelding

Helaas bij het willen losdraaien van de moeren binnen draaide de rest dol in het plastieken kapje, eruit slopen dan maar

Afbeelding

De zijpinkers wilden ook niet lossen maar kwamen er properder uit (wou ze toch vervangen)

Afbeelding

en natuurlijk ook de grille, sierlijst, bumper en koplampen eruit halen, helaas ook sommige vijzen van de koplamp wilden niet meewerken.

Afbeelding

Als laatste geprobeerd om de voorruit (met ster in) er proper uit te krijgen maar door slechte techniek ook in stukken eruit om zo de raamrand goed te kunnen inspecteren.
Afbeelding

Afbeelding

En zo kwam een (jammer genoeg slechte) raamrand tevoorschijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1991 VW LT31 swb, tintop, NMVB 8128
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door harm.eikelkamp »

hallo jarno,
dit is ook weer een mooi project dat we hier graag zullen volgen. de foto's spreken voor zich en ik heb er al een aardig beeld van hoe het straks moet gaan worden.

veel succes en veel sleutel plezier aan je lt

gr harm :D
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
hdenottelander
Berichten: 87
Lid geworden op: vr sep 12, 2014 7:12 pm
Locatie: Sliedrecht

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door hdenottelander »

Leuk om te volgen. Veel foto's erbij....helemaal top!
Gebruikersavatar
KemperHenk
Berichten: 249
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:15 pm
Locatie: Horst aan de Maas

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door KemperHenk »

Hallo Jarno

De rottigheid bij de achterwielkuipen in de laadvloer grondig aanpakken! Er zitten daar 3 plaatlagen over elkaar gepuntlast.

Henk

Ps, http://www.vwltclub.nl/forum/viewtopic. ... uip#p55881
Bijlagen
WP_20150908_004.jpg
WP_20150908_004.jpg (67.49 KiB) 11027 keer bekeken
WP_20150908_001 - kopie.jpg
WP_20150908_001 - kopie.jpg (59.79 KiB) 11027 keer bekeken
WP_20150828_009 - kopie.jpg
WP_20150828_009 - kopie.jpg (76.55 KiB) 11027 keer bekeken
De opmerkelijkste ervaring,
met een LT28 D.
Dat insecten zich tegen de achterkant doodvliegen,
tijdens het rijden!
Gebruikersavatar
Jean
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 9:24 pm
Locatie: Barneveld

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door Jean »

Mooi project, ik ga deze zeker volgen! :D
Harrie Drenth
Berichten: 230
Lid geworden op: za feb 15, 2014 9:58 pm

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door Harrie Drenth »

Een zeldzaamheid deze korte en lage bus , de meeste zijn gesloopt of ge-exporteert .
De roest is helaas niet zeldzaam .. :evil:
Succes !

Harrie
Gebruikersavatar
Jarno_m
Berichten: 11
Lid geworden op: zo feb 28, 2016 8:13 am
Locatie: Berendrecht België

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door Jarno_m »

Ondertussen een hele tijd verder maar ook weer veel gedaan (de andere hobby's wat teveel beoefend :P )
Eerst in mijn naaste omgeving gezocht naar iemand die me wou helpen met het lassen maar tevergeefs. Daarom heb ik maar zelf het initiatief genomen om ergens een basiscursusje lassen te volgen en degelijke lasapparaten aan te schaffen.
Dit gezegd zijnde hier is de vooruitgang:
Eerst en vooral verdere demontage, te beginnen met de achterdeuren.
Afbeelding
De linkse wou er snel en gemakkelijk(er) uit. maar ook hier had de roestduivel zijn tol te eisen (het geleidingshoekje of hoe je zoiets moet noemen is gelukkige nog gerecupereerd):
Afbeelding
De rechtse deur daarentegen bleef zitten met 1 bout :evil:
Afbeelding
Maar na genoeg bruut geweld en een beetje kunde kwam ook die eruit.
Omdat ik achterin toch wat meer licht wou, had ik voor het demonteren ineens andere achterdeuren met ramen erin gaan halen (bij een alombekend forumlid :D ), deze had ik ondertussen al was ontdaan van verf zodat ze zeker klaar zijn bij de inbouw.
Afbeelding
3 lagen verf :o Ik kocht een donkergroene deur maar deze transformeerde tot geel en uiteindelijk zelfs wat wit!
Afbeelding
De andere deur viel beter mee :)
Afbeelding
Ook de schuifdeur is ondertussen gedemonteerd en er staat reeds een andere (met raampje natuurlijk) klaar hoewel dit misschien niet helemaal nodig was.
Dus als iemand eens een schuifdeur zonder raam en zonder roest nodig heeft, ik heb er 1 liggen ;)
Helaas hier (nog) geen foto's van.

Dan heb ik mijn aandacht terug besteed aan het (voor mij) belangrijkste: de voorkant.
Eerst en vooral het dashboard verwijderen zodat die veilig opgeborgen kan worden én ik gemakkelijker aan het plaatwerk van de voorkant kan.
Afbeelding
Dan heeft een tijdje alles op een laag pitje gestaan omdat er niet veel meer te demonteren viel maar ondertussen ben ik weer in gang geschoten!
Omdat ik dan toch uiteindelijk alles zelf ga lassen, heb ik eindelijk een eerste plaatwerk deel besteld.
Uiteraard moet het oude plaatwerk er dan eerst afgehaald worden:
Afbeelding
Tot mijn grote opluchting is de balk eronder nergens doorgeroest
Het oude plaatdeel gelijk maar even aan de kant gezet
Afbeelding
uiteraard moet het nieuwe dan wel gepast worden
Afbeelding

Ik had aan de linkerkant al een paar stukjes doorgeroeste plaat weggeslepen en het oude frontpaneel leek een prima donor voor die kleine stukjes te vervangen ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Past nog aardig goed met wat slijp-en-hamerwerk :D volgende keer maar eens er proberen inlassen

Als laatste heb ik vandaag nog de linker voorhoek helemaal blootgelegd. Het zou teveel werk kosten om alle plaatsen die op te lappen zijn met plaatjes te werken (ben maar een amateur plaatslager maar ik leer bij). Daarom de oude hoek eraf gehaald zodat het onderliggende plaatwerk behandeld kan worden en er een nieuwe "huid" over kan ;)
Afbeelding
Afbeelding

Zo, dit was het voorlopig en zijn jullie toch weer wat bij. De volgende keer een paar meer (detail)foto's over de staat van de bus zoals deze nu staat, dan krijgen jullie misschien een iets beter beeld van alles wat ik samen met mijn helpende handen uitspook. :P
Maar uiteraard ook alle nieuwe dingen die aan de bus gebeurd zijn. :D
1991 VW LT31 swb, tintop, NMVB 8128
henklt40
Berichten: 226
Lid geworden op: zo mar 20, 2016 4:23 pm
Locatie: Dokkum

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door henklt40 »

Mooi project,super goed bezig,grondige aanpak van de voorkant
Veel succes. Vr gr henklt 40 4x4
Vw lt 40. 4x4 expeditie camper.
ger
Berichten: 890
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:23 pm
Locatie: alverna

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door ger »

dat word een nieuwe :D
Gebruikersavatar
Jean
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 9:24 pm
Locatie: Barneveld

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door Jean »

Mooi project!
Ik volg het met grote belangstelling, want ik vermoed dat ik binnenkort eenzelfde operatie moet uitvoeren.. :mrgreen:
johnnyizegem
Berichten: 124
Lid geworden op: do jul 09, 2009 6:33 pm
Locatie: Gullegem, BE

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door johnnyizegem »

Leuk, doet mij erg denken aan demijne! (AMPke), neus moet ik nog doen...

ik volg dit graag, leuk met de vele foto's...
VW LT 31, 2.4d, 1995 (project)
Volvo XC70 Cross Country 2007 (daily)
& nog wat hobbymateriaal...
Gebruikersavatar
Jarno_m
Berichten: 11
Lid geworden op: zo feb 28, 2016 8:13 am
Locatie: Berendrecht België

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door Jarno_m »

nu weer een tijdje verder en weer wat gebeurd aan de bus.
Maar eerst en vooral een paar foto's van hoe de bus er bijstond:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Eerst en vooral heb ik eens de tijd genomen om sommige dingen goed in de antiroest te zetten:
Eerst en vooral de Neus
Afbeelding
De schuifdeurrail die toch ook al wat plekken vertoonde
Afbeelding
en natuurlijk ook het plafond van de laadruimte
Afbeelding
Maar een deel van het plafond had andere ideeën, hoewel ik er al een paar lagen Brunox op had gezet, kwam de roest er na hoop en al een weekje gewoon terug door, het lijkt alsof het zelf sneller terugkomt
Afbeelding
Afbeelding
Heel raar want het stuk dat ik in het rood heb kunnen spuiten had dit probleem niet. ach ja, binnenkort nog maar eens afschuren en nog eens proberen.
In afwachting van nieuwe stukken heb ik me dan verder ook nog met andere roestplekken bezig gehouden. Eerst en vooral de rechter voorhoek nog eens deftig inspecteren:
Afbeelding
wat uiteindelijk dit gat opleverde (vlak voor de deuropening aan de omgeplooide rand)
Afbeelding
dan toch maar eens de deur er ook uitgehaald om de achterkant te bekijken
Afbeelding
Lekker dik en krokant, nog maar eens een plek om uit te slijpen en bij te werken.

Verder heb ik ook de linksachterhoek eens bekeken, deze zag er niet al te fris uit en had na eerdere inspectie al kleine gaatjes blootgegeven (al was deze al duidelijk al eens opgelapt):
Afbeelding
na het afschuren bleek het geen hoek van ijzer meer te zijn maar van plamuur, ijzer en niets:
Afbeelding
dit had ik wel verwacht en zal ik dan ook zo goed mogelijk oplossen.

Als laatste heb ik eens een kijkje genomen naar de dakgoot. Omdat ik toch zeker die kit in de dakgoot wou vervangen heb ik deze er al uitgehaald.
dakgoot bij aanvang
Afbeelding
na het verwijderen van de kit toch wel behoorlijk wat roest, een slecht voorteken
Afbeelding.

Bij wijze van inspectie (het dak vertoonde wat gaatjes)had ik maar eens een stuk ervan weggeslepen:
Afbeelding
Afbeelding
En natuurlijk alle puntlassen in de dakgoot verwijdert met dit als resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
toch al een klein gaatje maar dit lijkt mee te vallen toch?
Omdat mijn dakhemel in de cabine er toch al half uit was had ik deze maar eens helemaal eruit gehaald. Toen ik op zoek ging naar het uiteinde van een van de baleinen voelde ik plots iets kraken wat niet zou mogen kraken, slecht teken.
Wat bleek: de balken die eerder slechts een gaatje vertoonden langs de zijkant, zijn ter hoogte van de cabine totaal aan vervanging toe.
Die aan de passagierskant was bovenaan rot, die aan de bestuurderszijde langs de zijkant (dakzijde).
Maar eens snel een "opening" gemaakt aan de bestuurderszijde en er kwam alleen een zwart gat -zucht-
Afbeelding
Dan toch maar eens geprobeerd om gans de dakrand langs binnen in de laadruimte verder af te gaan met volgend resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Overal dus min of meer hetzelfde verhaal behalve aan de voorzijde en achterzijde. Om dit probleem te verhelpen zou ik de ganse dakrand er af moeten halen om die balken goed en degelijk te kunnen behandelen om daarna terug een nieuwe dakrand erin te zetten, enorm drastisch maar volgens mij de enige goeie manier om dit weg te krijgen.

Wat de voorkant betreft, ik heb eens langs de buitenkant een schatting getekend tot waar ik zou moeten slijpen om alle rotte delen te kunnen vervangen:
Passagierszijde:
Afbeelding
Chauffeurszijde:
Afbeelding
Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik nu begin te twijfelen of dit project niet te groot wordt voor deze bus. Zou de roest aan het dak normaal zijn voor een LT met laag dak en waarschijnlijk weer een constructiefout, of is dit echt abnormaal? Hopelijk kan iemand hier deze vraag voor me beantwoorden.
Het is een enorme berg aan werk die er op deze manier is bijgekomen en ik ben niet zeker of ik het helemaal zelf zou kunnen.

Nu ben ik dus op dit punt aangekomen maar hou jullie natuurlijk verder op de hoogte van alle ontwikkelingen!
1991 VW LT31 swb, tintop, NMVB 8128
johnnyizegem
Berichten: 124
Lid geworden op: do jul 09, 2009 6:33 pm
Locatie: Gullegem, BE

Re: NMVB Werkbus project

Bericht door johnnyizegem »

Het roest aan het dak zou ik normaal durven noemen, dat werk zit er bij mij ook nog aan te komen...

Goed bezig!, en ja ik heb mij ook al afgevraagd als mijn bus al dat werk wel waard is, maar voor mij alvast wel!

groetjes, wannes
VW LT 31, 2.4d, 1995 (project)
Volvo XC70 Cross Country 2007 (daily)
& nog wat hobbymateriaal...
Plaats reactie