Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
In de afgelopen dagen een mooie start gemaakt met dit project.
Onze blauwe bus raakt zijn CP-hart kwijt, maar krijgt er een mooi 1G blok voor terug
Daarnaast gaan we hem maar eens goed aanpakken, roestplekjes netjes wegwerken en een nieuwe verflaag erop.
Verder heb ik nog een waslijst aan kleine zaken die ik nog een keer wil aanpakken, dus dit wordt al met al een mooi winterproject!
Ik zal zoveel mogelijk foto's maken om jullie ook regelmatig een visuele update te geven wat er allemaal gedaan is en waar ik zo tegen aanloop.
Hopelijk hebben jullie er wat aan en anders is het in ieder geval leuk om te volgen, toch?
Eerst iets over de motor: er zat een CP blok in, de bekende rechtop staande 6 cilinder diesel.
Op zich een lekker lopend blok, rookt alleen bij het starten en daarna nauwelijks meer, maar ook niet zoveel vermogen.
Ter verduidelijking: het betreft een LT28, 2x verlengd en verhoogd, totale lengte 6,30 meter en bijna 2,90 hoog.
Met volle vakantiebepakking en 5 personen aan boord zijn hellingen een aardige uitdaging, maar dat hoef ik jullie niet uit te leggen..
Anyway, de wens om er een iets sterker blok in te leggen bestond dus al een tijdje..
Wat is de bedoeling: het CP blok eruit, het 1G blok er in. Om zo min mogelijk aanpassingen aan de LT zelf nodzakelijk te maken gaat het 1G blok er rechtop in.
Dit betekent dus carterpan overzetten inclusief aanzuigleiding, oliepeilstok, noem maar op, olieretourleiding van de turbo aansluiting maken, motorsteunen overzetten en ongetwijfeld kom ik nog wel wat meer tegen.
Radiateur en expansievat van de 1G kan ik niet kwijt in mijn LT, dus ik neem hier de bestaande delen, die sluit ik vervolgens weer op het nieuwe blok aan.
Wat ik nog niet zeker weet is of turbo en oliefilter zo in de bestaande ruimte passen, maar dat merken we gauw genoeg. Zoals ik het nu kan inschatten scheelt het niet veel..
De bestaande 4 bak kan zo aan het blok geschroefd worden, dus dat scheelt.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- de versnellingsbak en cardanas eronderuit
- CP blok eruit getakeld
- begonnen met overbouwen van de nodige delen.
Daarvoor hebben mijn vrouw en ik de hele buitenkant al aangepakt:
- alle kitranden schoongemaakt
- alle raamranden schoongekrabt
- goot helemaal leeggekrabt
- plaatwerk geschuurd
Foto's hieronder:
De bus:
Het CP blok:
Bak en blok gescheiden:
De bak eronder uit:
CP in de takel:
Carterpan eronderuit:
Wordt vervolgd!
Onze blauwe bus raakt zijn CP-hart kwijt, maar krijgt er een mooi 1G blok voor terug
Daarnaast gaan we hem maar eens goed aanpakken, roestplekjes netjes wegwerken en een nieuwe verflaag erop.
Verder heb ik nog een waslijst aan kleine zaken die ik nog een keer wil aanpakken, dus dit wordt al met al een mooi winterproject!
Ik zal zoveel mogelijk foto's maken om jullie ook regelmatig een visuele update te geven wat er allemaal gedaan is en waar ik zo tegen aanloop.
Hopelijk hebben jullie er wat aan en anders is het in ieder geval leuk om te volgen, toch?
Eerst iets over de motor: er zat een CP blok in, de bekende rechtop staande 6 cilinder diesel.
Op zich een lekker lopend blok, rookt alleen bij het starten en daarna nauwelijks meer, maar ook niet zoveel vermogen.
Ter verduidelijking: het betreft een LT28, 2x verlengd en verhoogd, totale lengte 6,30 meter en bijna 2,90 hoog.
Met volle vakantiebepakking en 5 personen aan boord zijn hellingen een aardige uitdaging, maar dat hoef ik jullie niet uit te leggen..
Anyway, de wens om er een iets sterker blok in te leggen bestond dus al een tijdje..
Wat is de bedoeling: het CP blok eruit, het 1G blok er in. Om zo min mogelijk aanpassingen aan de LT zelf nodzakelijk te maken gaat het 1G blok er rechtop in.
Dit betekent dus carterpan overzetten inclusief aanzuigleiding, oliepeilstok, noem maar op, olieretourleiding van de turbo aansluiting maken, motorsteunen overzetten en ongetwijfeld kom ik nog wel wat meer tegen.
Radiateur en expansievat van de 1G kan ik niet kwijt in mijn LT, dus ik neem hier de bestaande delen, die sluit ik vervolgens weer op het nieuwe blok aan.
Wat ik nog niet zeker weet is of turbo en oliefilter zo in de bestaande ruimte passen, maar dat merken we gauw genoeg. Zoals ik het nu kan inschatten scheelt het niet veel..
De bestaande 4 bak kan zo aan het blok geschroefd worden, dus dat scheelt.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- de versnellingsbak en cardanas eronderuit
- CP blok eruit getakeld
- begonnen met overbouwen van de nodige delen.
Daarvoor hebben mijn vrouw en ik de hele buitenkant al aangepakt:
- alle kitranden schoongemaakt
- alle raamranden schoongekrabt
- goot helemaal leeggekrabt
- plaatwerk geschuurd
Foto's hieronder:
De bus:
Het CP blok:
Bak en blok gescheiden:
De bak eronder uit:
CP in de takel:
Carterpan eronderuit:
Wordt vervolgd!
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
kijk progressie het schiet al mooi op zo te zien......
we kijken weer lekker mee en de foto's doen het goed
gr harm
we kijken weer lekker mee en de foto's doen het goed
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Ja, het schoot ook op omdat Stefan de hele middag heeft meegeholpen met alles afkoppelen!
Goeie ruil voor de uitlaatbochten.. nog bedankt Stefan!
Gisteren en vandaag weer verder geknutseld:
- drukgroep en koppeling van het 1G blok afgehaald, want de drukgroep ziet er belabberd uit.
In het midden zie je dat de vingers ver afgesleten zijn, voelen aan als mesjes!
Hieronder de drukgroep van het CP blok, ziet er een stuk beter uit:
De koppelingsplaat uit de CP is ook dikker, dus die komt er weer in.
Het viel me trouwens wel op dat de plaat uit de 1G lamellen heeft {rechts} en de CP versie {links} niet:
Ik neem aan dat ze gewoon uitwisselbaar zijn. Hoe dan ook, drukgroep en plaat uit de CP blijven bijelkaar zo
- CP carterpan schoongemaakt:
Hier moet nog een aansluiting inkomen voor de retourleiding.
- Motorsteunen omgezet, hieronder rechts origineel:
De retourleiding loopt hier nog links van de motorsteun.
Hieronder de nieuwe steun rechts:
De leiding loopt nu langs de andere kant van de motorsteun.
Waarschijnlijk moet ik de leiding nog ietsje omzetten naar rechts, dan loopt hij mooi vrij langs de steun..
- Aanzuigleiding in het 1G blok:
Mooie {bijna} nieuwe krukas en drijfstangen:
Verschillende startmotors, links 1G, rechts CP:
- Proefpassen carterpan onder 1G:
- Hier moet ongeveer de retourleiding aangesloten worden:
- Gat geboord voor de oliepeilstok "CP-style":
- Peilstok gemonteerd:
- Dan de grootste uitdaging: het oliefilter zal in huidige positie klem komen te zitten tegen het hulpstuurhuis..
Rechtsonder op de foto zie je de plek waar de motorsteun komt, net ervoor zit het hulpstuurhuis. Het oliefilter zal daar precies op komen:
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Ik heb het filter en de warmtewisselaar uitgebouwd, dan blijft dit over:
Ik heb iets gezien van een verloop (een soort van wig) en gelezen over een set om het hele filter op een andere plak te bouwen, iets uit de rallysport blijkbaar.
Alle tips zijn welkom!!
Dit was het weer voor nu..
Goeie ruil voor de uitlaatbochten.. nog bedankt Stefan!
Gisteren en vandaag weer verder geknutseld:
- drukgroep en koppeling van het 1G blok afgehaald, want de drukgroep ziet er belabberd uit.
In het midden zie je dat de vingers ver afgesleten zijn, voelen aan als mesjes!
Hieronder de drukgroep van het CP blok, ziet er een stuk beter uit:
De koppelingsplaat uit de CP is ook dikker, dus die komt er weer in.
Het viel me trouwens wel op dat de plaat uit de 1G lamellen heeft {rechts} en de CP versie {links} niet:
Ik neem aan dat ze gewoon uitwisselbaar zijn. Hoe dan ook, drukgroep en plaat uit de CP blijven bijelkaar zo
- CP carterpan schoongemaakt:
Hier moet nog een aansluiting inkomen voor de retourleiding.
- Motorsteunen omgezet, hieronder rechts origineel:
De retourleiding loopt hier nog links van de motorsteun.
Hieronder de nieuwe steun rechts:
De leiding loopt nu langs de andere kant van de motorsteun.
Waarschijnlijk moet ik de leiding nog ietsje omzetten naar rechts, dan loopt hij mooi vrij langs de steun..
- Aanzuigleiding in het 1G blok:
Mooie {bijna} nieuwe krukas en drijfstangen:
Verschillende startmotors, links 1G, rechts CP:
- Proefpassen carterpan onder 1G:
- Hier moet ongeveer de retourleiding aangesloten worden:
- Gat geboord voor de oliepeilstok "CP-style":
- Peilstok gemonteerd:
- Dan de grootste uitdaging: het oliefilter zal in huidige positie klem komen te zitten tegen het hulpstuurhuis..
Rechtsonder op de foto zie je de plek waar de motorsteun komt, net ervoor zit het hulpstuurhuis. Het oliefilter zal daar precies op komen:
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Ik heb het filter en de warmtewisselaar uitgebouwd, dan blijft dit over:
Ik heb iets gezien van een verloop (een soort van wig) en gelezen over een set om het hele filter op een andere plak te bouwen, iets uit de rallysport blijkbaar.
Alle tips zijn welkom!!
Dit was het weer voor nu..
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Leuke fotoserie, maar vooral duidelijk en heldere teksten. Olie filter is nog een probleem. Ik heb geen ervaring maar hier moeten toch tips voor zijn. Suc6.
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
werken met de wig die leoo je via de link heeft toe bedacht. is een goedkope en degelijke oplossing.
via de rally krijg je een adapter en een paar slangen met een montageplaat waar dan weer de oliefilter op wordt gemonteerd. het gevaar hierin is de oliedrukverlies die optreed ca 0.2bar.
gr harm
via de rally krijg je een adapter en een paar slangen met een montageplaat waar dan weer de oliefilter op wordt gemonteerd. het gevaar hierin is de oliedrukverlies die optreed ca 0.2bar.
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Thx Harm, goede tip!
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
De aansluiting voor de retour is geloof ik een 18mm pijp-opname, heeft elke hydrauliekboer liggen. En ik waarschijnlijk ook
Heb er bij de 4x4 ook 1 in gelast en bij Croky de krokante verhuisbus 1 afgedopt... dus ik zou denken dat de nippel dan nog ergens ligt
Stefan
Heb er bij de 4x4 ook 1 in gelast en bij Croky de krokante verhuisbus 1 afgedopt... dus ik zou denken dat de nippel dan nog ergens ligt
Stefan
De Vries LT45 4X4 ACL, De Vries LT40 4x4 CP, LT45 DV lwb, LT45 DV Brandweer
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
De pijp is inderdaad 18 mm, de nippel ziet eruit als hydroliekspul.
Ik heb net in mijn bak met diverse nippels en koppelingen gezocht, maar niks passends gevonden..
De aansluiting in de 1G carterpan zit erin gesoldeerd als ik het goed zie, dus ik moet nog even prutsen.
Morgenavond ook maar eens kijken of mijn zwagertje iets heeft liggen, ben dan toch in de loods!
Ik heb net in mijn bak met diverse nippels en koppelingen gezocht, maar niks passends gevonden..
De aansluiting in de 1G carterpan zit erin gesoldeerd als ik het goed zie, dus ik moet nog even prutsen.
Morgenavond ook maar eens kijken of mijn zwagertje iets heeft liggen, ben dan toch in de loods!
-
- Berichten: 555
- Lid geworden op: wo mei 30, 2012 10:14 pm
- Locatie: Plekje naast Grou ( Friesland)
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Een oliefilterhuis van een 850/v70 tdi moet passen. Weet niet of je dan met de turbo uitkomt...
Of anders een vw t4
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: za feb 15, 2014 9:58 pm
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Denk dat je met het filter horizontaal ruzie krijgt met de dynamo .
Harrie
Harrie
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Ja, dat denk ik ook.
Waarschijnlijk ergens ertussen in, vanavond ga ik het blok er tijdelijk in hangen, eens kijken waar we uitkomen..
Jan
Waarschijnlijk ergens ertussen in, vanavond ga ik het blok er tijdelijk in hangen, eens kijken waar we uitkomen..
Jan
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Gisteravond het 1G blok eens in de LT gepast.. nieuwsgierig of het mee zou vallen!
Erin laten zakken ging niet eens zo heel lastig, maar die turbo neemt toch ietsje meer ruimte in dan ik had gehoopt!
Maar het ziet er wel leuk uit:
Aan de bestuurderskant geen enkel probleem:
(niet de meest duidelijke foto..)
Maar aan de andere kant toch serieus krap:
Vanaf de onderkant ziet het er zo uit:
Ik denk dat ik er niet aan ontkom om toch een stukje uit de balk te halen, net zoals in het topic wat lleoo al tipte.
Verder nog bezig geweest met het zoeken naar de ideale plaats voor het oliefilter.
Deze zou op de volgende wijze moeten worden geplaatst:
Hiervoor moeten we dus een wig fabrieken:
Kortom: nog genoeg te doen.
Wordt vervolgd!
Jan
Erin laten zakken ging niet eens zo heel lastig, maar die turbo neemt toch ietsje meer ruimte in dan ik had gehoopt!
Maar het ziet er wel leuk uit:
Aan de bestuurderskant geen enkel probleem:
(niet de meest duidelijke foto..)
Maar aan de andere kant toch serieus krap:
Vanaf de onderkant ziet het er zo uit:
Ik denk dat ik er niet aan ontkom om toch een stukje uit de balk te halen, net zoals in het topic wat lleoo al tipte.
Verder nog bezig geweest met het zoeken naar de ideale plaats voor het oliefilter.
Deze zou op de volgende wijze moeten worden geplaatst:
Hiervoor moeten we dus een wig fabrieken:
Kortom: nog genoeg te doen.
Wordt vervolgd!
Jan
- lleoo
- Site Admin
- Berichten: 3166
- Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
- Locatie: veendam
- Contacteer:
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
dat stukje uit die balk zou ik nog eens overwegen, volgens mij past de kleinste vw turbo er zo tussen en anders zou ik zelf er voor kiezen de turbo iets te verplaatsen in plaats van snijden in de balk, misschien een vulplaatje onder de motor steun en het blok enkele mm omhoog doen, er is ruimte voor en de bak zal er dan ook nog net onder kunnen
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Ja, liefst zou ik de balk ongemoeid laten, maar de turbo verplaatsen?
Dan zou hij iets omhoog moeten en dichter bij de kop..
Ik zie zo niet hoe dat kan lukken eerlijk gezegd.
Een iets kleinere turbo zou wel wat schelen, maar past dat op in- en uitlaatspruitstuk?
Een vulplaat tussen de motorsteunen heb ik ook aan zitten denken..
Dan zou hij iets omhoog moeten en dichter bij de kop..
Ik zie zo niet hoe dat kan lukken eerlijk gezegd.
Een iets kleinere turbo zou wel wat schelen, maar past dat op in- en uitlaatspruitstuk?
Een vulplaat tussen de motorsteunen heb ik ook aan zitten denken..
- lleoo
- Site Admin
- Berichten: 3166
- Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
- Locatie: veendam
- Contacteer:
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
ik begon met de vulplaat proberen een 2 mm zou al genoeg kunnen zijn, zo niet dan ging de maten van de kleinere turbo in de pen en werd het op gemeten, de turbo omhoog is geen enkel bezwaar want de gehele uitlaat word dan een stukje verplaatst de afstand tussen spruitstuk en turbo kan zelfs groter worden, je kan namelijk wel op zij in het spatscherm een ruimte maken zonder de balk aan te tasten
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus