Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Dat laatste is inderdaad een mogelijkheid, boven de balk kun je makkelijk ruimte maken zonder het chassis aan te passen...
Ik ga eerst eens kijken of vulplaatjes genoeg zijn om buiten de balk te blijven.
Mogelijk dat alleen de olieretourleiding nog dwars zit.. Maar dat lossen we ook wel op
Ik ga eerst eens kijken of vulplaatjes genoeg zijn om buiten de balk te blijven.
Mogelijk dat alleen de olieretourleiding nog dwars zit.. Maar dat lossen we ook wel op
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Nou, weer een stukje verder gekomen zaterdag
Wat hebben we onder andere gedaan:
Gat gemaakt in het CP carter voor de aansluiting van de retourleiding:
Nippeltje erin:
Flens van de retourleiding ietsje aangepast, zodat deze mooier loopt:
Aanzuigleiding gemonteerd:
Pakking geplaatst en het carter eronder:
Ondertussen is Stefan begonnen aan een mooie oplossing voor het oliefilter.
In principe is het blok nu zo goed als klaar om ingebouwd te worden.
Maar voor het zover is eerst nog de motorruimte aanpakken. Wat laswerk, roestbehandeling op bepaalde plekken, ruimte maken voor de turbo en hitteschildjes, enz..
Volgende week maar weer verder!
Jan.
Wat hebben we onder andere gedaan:
Gat gemaakt in het CP carter voor de aansluiting van de retourleiding:
Nippeltje erin:
Flens van de retourleiding ietsje aangepast, zodat deze mooier loopt:
Aanzuigleiding gemonteerd:
Pakking geplaatst en het carter eronder:
Ondertussen is Stefan begonnen aan een mooie oplossing voor het oliefilter.
In principe is het blok nu zo goed als klaar om ingebouwd te worden.
Maar voor het zover is eerst nog de motorruimte aanpakken. Wat laswerk, roestbehandeling op bepaalde plekken, ruimte maken voor de turbo en hitteschildjes, enz..
Volgende week maar weer verder!
Jan.
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Zo, hoog tijd voor een update!
Wat heb ik de laatste tijd zoal gedaan:
De motorruimte aangepakt, want voordat het blok erin past moest er toch wat ruimte gemaakt worden.
Alleen een vulplaatje op de motorsteun was niet voldoende, dus toch een stukje uit de balk moeten halen. Tegelijk een hap uit het plaatwerk erboven gehaald:
Vervolgens met een dikke hoeklijn en 1.5 mm plaat de boel weer dichtgelast:
Voorbehandeling met zinkspray:
Daarna afgewerkt met hammerite:
De motor erin gehangen:
De bak eraan bevestigd:
Was nog best een gedoe, liggend onder de bus een bak op de krik tillen in je eentje..
Maar uiteindelijk ging dat allemaal prima, alles past er mooi onder nu!
Voordat ik verder alles ga aansluiten eerst even de bodem aanpakken, nu kan ik er nog goed bij.
Er zat nog een krokant plekje net voor de bestuurdersstoel, met instappen voelde ik daar steeds wat meer beweging in komen, dus dat moest aangepakt.
Bovendien zat in de cabine een dun soort mat op de vloer geplakt, dat moest er ook uit.
Het rotte stukje eruit geslepen:
De rest van de bodem zag er eigenlijk heel aardig uit, een paar heel kleine gaatjes die ik snel dicht kan krijgen.
Plaatje pas gemaakt om in de bodem te lassen:
De rest van de vloerbedekking eruit gehaald en de bodem eerst eens goed kaal gemaakt:
Na driftig schoonmaken het kaalgemaakte stuk in de hammerite gezet:
De volgende stap is om de bodem te bedekken met isolatiematten en een nieuwe vloerbedekking.
Hiermee zal het geluidsniveau in de cabine hopelijk nog verder naar beneden gebracht worden!
Verder de tunnel voor de koeling voorbereid, er komt een electrische fan uit een Volvo V70 in, want die kan zo in het rubber opgehangen worden:
Tot zover... wordt weer vervolgd!
Wat heb ik de laatste tijd zoal gedaan:
De motorruimte aangepakt, want voordat het blok erin past moest er toch wat ruimte gemaakt worden.
Alleen een vulplaatje op de motorsteun was niet voldoende, dus toch een stukje uit de balk moeten halen. Tegelijk een hap uit het plaatwerk erboven gehaald:
Vervolgens met een dikke hoeklijn en 1.5 mm plaat de boel weer dichtgelast:
Voorbehandeling met zinkspray:
Daarna afgewerkt met hammerite:
De motor erin gehangen:
De bak eraan bevestigd:
Was nog best een gedoe, liggend onder de bus een bak op de krik tillen in je eentje..
Maar uiteindelijk ging dat allemaal prima, alles past er mooi onder nu!
Voordat ik verder alles ga aansluiten eerst even de bodem aanpakken, nu kan ik er nog goed bij.
Er zat nog een krokant plekje net voor de bestuurdersstoel, met instappen voelde ik daar steeds wat meer beweging in komen, dus dat moest aangepakt.
Bovendien zat in de cabine een dun soort mat op de vloer geplakt, dat moest er ook uit.
Het rotte stukje eruit geslepen:
De rest van de bodem zag er eigenlijk heel aardig uit, een paar heel kleine gaatjes die ik snel dicht kan krijgen.
Plaatje pas gemaakt om in de bodem te lassen:
De rest van de vloerbedekking eruit gehaald en de bodem eerst eens goed kaal gemaakt:
Na driftig schoonmaken het kaalgemaakte stuk in de hammerite gezet:
De volgende stap is om de bodem te bedekken met isolatiematten en een nieuwe vloerbedekking.
Hiermee zal het geluidsniveau in de cabine hopelijk nog verder naar beneden gebracht worden!
Verder de tunnel voor de koeling voorbereid, er komt een electrische fan uit een Volvo V70 in, want die kan zo in het rubber opgehangen worden:
Tot zover... wordt weer vervolgd!
- lleoo
- Site Admin
- Berichten: 3166
- Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
- Locatie: veendam
- Contacteer:
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Ik blijf vinden dat er zeer weinig balk resteerd maar goed t is een afweging, wel netjes gedaan hoor
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Ja, ik ben zelf ook tevreden over het resultaat.
Er is inderdaad best wat uitgeslepen, maar de dikte van het profiel wat er nu in zit maakt dat meer dan goed!
Bovendien goed doorgelast, dus qua stijfheid is hij er alleen maar sterker op geworden.
Er is inderdaad best wat uitgeslepen, maar de dikte van het profiel wat er nu in zit maakt dat meer dan goed!
Bovendien goed doorgelast, dus qua stijfheid is hij er alleen maar sterker op geworden.
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Hoog tijd voor een update, ik zie dat dat alweer een tijdje geleden is..
Wat is er inmiddels allemaal gebeurd:
- radiateur ingebouwd en de electrische fan gemonteerd.
Ik kwam erachter dat dat niet zo simpel ging, want de motor van de fan kwam tegen de krukaspoelie aan.
Dus de radiateur moest een stukje naar voren. Beugeltjes gemaakt zodat de bovenkant aan stukje van de motor af komt te zitten:
Bovendien kon ik het binnenste stuk van de poelie erafhalen, daardoor kwam er nog wat meer ruimte vrij.
- gaskabel aangesloten, ging ook niet vanzelf.. Het oude type kabel zat met een veer en circlip gemonteerd in het gaspedaal, de nieuwe kabel had een gebogen stangetje die aan het gaspedaal moest.
Bovendien waren de stangetjes in het gaspedaal zo versleten dat er zoveel speling op zat dat het amper nog werkte.
Dus gelijk maar een heel nieuw mechanisme erin gebouwd!
- alle kabels, leidingen draden etc. gemonteerd. Een aantal draden gelijk maar helemaal vernieuwd, want sommige draden waren zo hard geworden dat de isolatie brak als je de draadjes boog..
- uitlaatbocht gemaakt van de originele bocht, die natuurlijk echt niet meer past..
- hitteschild gemaakt bij de uitlaat:
- uitlaat helemaal afgemonteerd:
- oliekoeler (wamtewisselaar) weer geplaatst:
- alle koelslangen aangesloten.
- een take off plate op de aansluiting van het oliefilter gemaakt en met gewapende slangen aangesloten op een remote filter head. Hierdoor zit het oliefilter op een andere plek waar wel ruimte is.
Hiervan volgen de foto's zsm.
Op dit moment is alles dus aangesloten. Verse olie in het blok gedaan, verse koelvloeistof en nieuw oliefilter erin.
Het is bijna zover dat-ie gaat lopen!!
Wordt vervolgd..
Wat is er inmiddels allemaal gebeurd:
- radiateur ingebouwd en de electrische fan gemonteerd.
Ik kwam erachter dat dat niet zo simpel ging, want de motor van de fan kwam tegen de krukaspoelie aan.
Dus de radiateur moest een stukje naar voren. Beugeltjes gemaakt zodat de bovenkant aan stukje van de motor af komt te zitten:
Bovendien kon ik het binnenste stuk van de poelie erafhalen, daardoor kwam er nog wat meer ruimte vrij.
- gaskabel aangesloten, ging ook niet vanzelf.. Het oude type kabel zat met een veer en circlip gemonteerd in het gaspedaal, de nieuwe kabel had een gebogen stangetje die aan het gaspedaal moest.
Bovendien waren de stangetjes in het gaspedaal zo versleten dat er zoveel speling op zat dat het amper nog werkte.
Dus gelijk maar een heel nieuw mechanisme erin gebouwd!
- alle kabels, leidingen draden etc. gemonteerd. Een aantal draden gelijk maar helemaal vernieuwd, want sommige draden waren zo hard geworden dat de isolatie brak als je de draadjes boog..
- uitlaatbocht gemaakt van de originele bocht, die natuurlijk echt niet meer past..
- hitteschild gemaakt bij de uitlaat:
- uitlaat helemaal afgemonteerd:
- oliekoeler (wamtewisselaar) weer geplaatst:
- alle koelslangen aangesloten.
- een take off plate op de aansluiting van het oliefilter gemaakt en met gewapende slangen aangesloten op een remote filter head. Hierdoor zit het oliefilter op een andere plek waar wel ruimte is.
Hiervan volgen de foto's zsm.
Op dit moment is alles dus aangesloten. Verse olie in het blok gedaan, verse koelvloeistof en nieuw oliefilter erin.
Het is bijna zover dat-ie gaat lopen!!
Wordt vervolgd..
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
x
Laatst gewijzigd door lt diesel op wo okt 19, 2016 10:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Ja, ik heb daar ook aan gedacht, maar heb voor nu de originele dempers gebruikt, dat is inderdaad een dunnere pijp.
De voorpijp heeft niet meer bochten dan de originele, dus dat maakt verder niet uit. Tussen de 2 dempers in zit wel een bocht (over de cardanas heen).
In een later stadium wil ik dit nog gaan aanpassen door er 1 grote demper onder te hangen en dan met dikke pijpen natuurlijk.
De voorpijp heeft niet meer bochten dan de originele, dus dat maakt verder niet uit. Tussen de 2 dempers in zit wel een bocht (over de cardanas heen).
In een later stadium wil ik dit nog gaan aanpassen door er 1 grote demper onder te hangen en dan met dikke pijpen natuurlijk.
- lleoo
- Site Admin
- Berichten: 3166
- Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
- Locatie: veendam
- Contacteer:
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
ik ga de uitlaat van een volvo 850 in zijn geheel onder de bus hangen hiervoor
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: za feb 15, 2014 9:58 pm
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Bij het bekijken van de foto's had ik ook het idee van een te dunne uitlaat .
Toen ik mijn Turbomotor inbouwde heb ik eerst met een open pijp gereden en dat klonk geweldig goed , ben er zelfs mee naar Engeland geweest en heb de GTI jongetjes daar es wat laten horen ...
Later heb ik er een open demper tussengelast en dat maakt iets meer geluid dan de standaard demper want de turbo dempt ook al .
Ik heb het diameter van de voor en achterpijp aangehouden , de turbo kan zijn druk goed kwijt .
De demper haal ik bij een uitlatenfabriek waar ik zowieso al kom , heb ze maten gegeven , 2 minuten later komt hij terug van achter , "zoiets Harrie ? "
Voor wie wil , ik kan wel een paar fototjes maken .
Harrie
Toen ik mijn Turbomotor inbouwde heb ik eerst met een open pijp gereden en dat klonk geweldig goed , ben er zelfs mee naar Engeland geweest en heb de GTI jongetjes daar es wat laten horen ...
Later heb ik er een open demper tussengelast en dat maakt iets meer geluid dan de standaard demper want de turbo dempt ook al .
Ik heb het diameter van de voor en achterpijp aangehouden , de turbo kan zijn druk goed kwijt .
De demper haal ik bij een uitlatenfabriek waar ik zowieso al kom , heb ze maten gegeven , 2 minuten later komt hij terug van achter , "zoiets Harrie ? "
Voor wie wil , ik kan wel een paar fototjes maken .
Harrie
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Ja, ben wel benieuwd hoe je dat gemaakt hebt!
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Delta P!
De Vries LT45 4X4 ACL, De Vries LT40 4x4 CP, LT45 DV lwb, LT45 DV Brandweer
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Als in drukverschil??
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Precies, anders doet de turbo niet veul he?
Downpipe zo groot mogelijk.
Stefan
Downpipe zo groot mogelijk.
Stefan
De Vries LT45 4X4 ACL, De Vries LT40 4x4 CP, LT45 DV lwb, LT45 DV Brandweer
Re: Blauwe bus opknappen & CP eruit, 1G erin..
Helder
Ben al bezig om dikke pijp uit te zoeken en een demper die zo min mogelijk dempt
Ben al bezig om dikke pijp uit te zoeken en een demper die zo min mogelijk dempt