surfbus project
surfbus project
Dit superbussie kan wel wat aandacht gebruiken...
Tijd voor actie dus!
En om het spannend te maken: op 22 juli moet ie ingebouwd en met verse apk op de boot naar Noorwegen staan .
Wat moet er op korte termijn gebeuren:
- Bodemplaat in campergedeelte lassen Klaar
- Linksachter buitenschermen lassen Klaar
- electriciteitsprobleem oplossen
- Verstuiverleidingen lekvrij krijgen (vervangen) Klaar
- Dakraam vervangen Klaar
- Dorpel rechtsvoor lassen Klaar
- Isoleren en inrichten
- Remvloeistof vervangen Klaar
- Radiateur vervangen
- remleiding voor ontroesten Klaar
- nieuwe knoopcel in de afstandsbediening voor mijn autoradio doen.
- remdrukverdeler vervangen + nieuw stukje remleiding maken Klaar
- voorruit aftapen (de zijkanten dan hè )
- buitenkant plamuren/schuren/spuiten (de plekken waar ik gelast heb)
- achteruitrijlicht monteren
- mistachterlicht monteren
En als ik nog tijd over heb:
- Extra metertjes aansluiten (volt/ampere/oliedruk)
- mistlampen voor monteren
En op de langere termijn (na de zomervakantie):
- Dak eraf en dakgoten lassen
- Bodem cabine lassen
- De rest van de roesterij aanpakken
- opnieuw spuiten of rollen
- brandstofpomp reviseren
- cilinderkop reviseren
- misschien zuigerveren vervangen
- rembekrachtiger + slangen nakijken
Wat heb ik al gedaan:
- Schokbrekers voor vervangen
- oude interieur verwijderd
- nieuwe nozzles in de verstuivers
- Nieuwe distributieriemen (laten doen)
- kleppen gesteld (laten doen)
- massapunten schoongemaakt
- dynamo laten reviseren
- Stekkerverbindingen vervangen of schoongemaakt
- Gloeipluggen en gloeirelais vervangen
- Remspietjes ontroest en in kopervet gezet
- Verstralers aangesloten
- Sloten vervangen
- richtingaanwijzerschakelaar vervangen
- dashboardverlichting gemaakt
- stuk dakgoot gelast
- dak opnieuw afgekit (heeft Arjan gedaan )
- oude gaten van koelkast dichtgelast
- gereviseerde cardanas eronder gezet
- wielkast rechtsachter gelast
- vele meters oude gebeunde bedrading weggehaald
en vast nog wel wat dingen die ik nu vergeet...
Leeg bussie:
Koelkastgaten aan het dichtlassen:
Hee, een gat :
Laatst gewijzigd door Rik op do okt 02, 2008 1:39 pm, 9 keer totaal gewijzigd.
Ja, rotte boel hoor, met name de stukjes bodem in de wanden.
Vandaag besloten dat ik het stuk linksachter maar compleet ga vervangen, dus niet zelf stukjes inzetten maar de buitenschermen compleet vervangen. Toch meer roest dan verwacht eh....ik bedoel gehoopt...
Dus spulletjes bij europarts besteld. In de tussentijd ga ik de verstuiverleiding vervangen (bedankt Alfred), bodemplaat lassen en eens kijken hoe ik mijn bussie straks ga indelen.
Morgen weer verder want zaterdag wil ik het liefst met mijn tochtige busje naar Vessem rijden!
Vandaag besloten dat ik het stuk linksachter maar compleet ga vervangen, dus niet zelf stukjes inzetten maar de buitenschermen compleet vervangen. Toch meer roest dan verwacht eh....ik bedoel gehoopt...
Dus spulletjes bij europarts besteld. In de tussentijd ga ik de verstuiverleiding vervangen (bedankt Alfred), bodemplaat lassen en eens kijken hoe ik mijn bussie straks ga indelen.
Morgen weer verder want zaterdag wil ik het liefst met mijn tochtige busje naar Vessem rijden!
Zeker goed bezig
Alle elteetjes rotten ook op dezelfde plekken, erg herkenbaar op de foto's
Ik hoop dat je het gaat redden voor 22juli, er zit nog aardig wat werk in zo te zien!
enne welk stukkie Noorwegen ga je van een rookgordijn voorzien?
Suc6
Alle elteetjes rotten ook op dezelfde plekken, erg herkenbaar op de foto's
Ik hoop dat je het gaat redden voor 22juli, er zit nog aardig wat werk in zo te zien!
enne welk stukkie Noorwegen ga je van een rookgordijn voorzien?
Suc6
LT28D 1980 zonder roest
Mods: Volvo turbo motor 109PK/205Nm, stuurbekrachtiging,
H4 pitten, chromen handgrepen
Mods: Volvo turbo motor 109PK/205Nm, stuurbekrachtiging,
H4 pitten, chromen handgrepen
Vandaag de verstuiverleidingen dichtgemaakt en een stukkie gaan toeren met m'n nieuwe nozzletjes. Resultaat: bijna geen blauwe walm meer bij het starten en hij trekt beter!
Jammer genoeg regen vandaag en het dakraam lekt als een gek...
Nu maar hopen dat het de komende dagen wat droog blijft, dan kan er een ander dakraam in.
Verder is het dak lek op het vlakke gedeelte. Het lijkt wel of er gewoon water door het glasvezel geperst wordt. Dus geen stroompje water dat een duidelijke oorsprong heeft maar er ontstaat gewoon een druppel. Iemand dezelfde ervaring? Ik zal eens gaan kijken met een felle lamp of er kleine gaatjes in het dak zitten. Zouden er speciale verfsoorten bestaan om glasvezel waterdicht te krijgen?
Jammer genoeg regen vandaag en het dakraam lekt als een gek...
Nu maar hopen dat het de komende dagen wat droog blijft, dan kan er een ander dakraam in.
Verder is het dak lek op het vlakke gedeelte. Het lijkt wel of er gewoon water door het glasvezel geperst wordt. Dus geen stroompje water dat een duidelijke oorsprong heeft maar er ontstaat gewoon een druppel. Iemand dezelfde ervaring? Ik zal eens gaan kijken met een felle lamp of er kleine gaatjes in het dak zitten. Zouden er speciale verfsoorten bestaan om glasvezel waterdicht te krijgen?
Rik ,
Ga eens naar een watersport zaak , die hebben verf speciaal voor polyester . Maar wellicht zijn het meer scheurtjes dan gaatjes ,b.v. doordat er iemand over het dak heeft gelopen .
Als dat het geval is zou je het dak van binnen uit met een laag of 3
glasvezel kunnen versterken en daarna de buitenkant met een nieuw
laagje verf afwerken . Voor het merk denk ik aan o.a. Double Coat .
Oja als je gaat lamineren kan je beter epoxy dan polyester nemen .
Polyester laminaat is hygroscopies en dat is met epoxy niet het geval .
En beter gebruik je glasweefsel i.p.v. glasmat ! Weefsel werkt veel prettiger . Als je meer wil weten , je weet mij te vinden !
suc6 Wim
Ga eens naar een watersport zaak , die hebben verf speciaal voor polyester . Maar wellicht zijn het meer scheurtjes dan gaatjes ,b.v. doordat er iemand over het dak heeft gelopen .
Als dat het geval is zou je het dak van binnen uit met een laag of 3
glasvezel kunnen versterken en daarna de buitenkant met een nieuw
laagje verf afwerken . Voor het merk denk ik aan o.a. Double Coat .
Oja als je gaat lamineren kan je beter epoxy dan polyester nemen .
Polyester laminaat is hygroscopies en dat is met epoxy niet het geval .
En beter gebruik je glasweefsel i.p.v. glasmat ! Weefsel werkt veel prettiger . Als je meer wil weten , je weet mij te vinden !
suc6 Wim
Het zuidwestelijke Fjorden gebied zal dit jaar in nevelen gehuld zijn. ! Aurlandsvegen, Preikestolen, Kjeragbolten en misschien nog wat eilandjes voor de kust bekijken. Zin in vakantie!joecan schreef:enne welk stukkie Noorwegen ga je van een rookgordijn voorzien?
Maar goed eerst nog flink klussen want oh oh, wat is mijn LT-tje rot zeg...
Vandaag wel vers plaatwerk binnen gekregen
@ Nigel: Ik kan niet surfen...de bus is van een surfwinkel geweest en daarna als camper omgebouwd. Er moet echter zoveel plaatwerk vervangen worden dat de afbeelding verloren zal gaan..
Even een update. De foto's komen nog.
De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met het vervangen van de linkerachterhoek. De dakgoot heeft daar lekker zitten lekken en daardoor een heel stuk bodem laten verdwijnen .
Dus vers plaatwerk besteld bij euro-autoparts. Jammer genoeg heeft het klokkenholm reparatiedeel niet het stukje bodem eraan zitten. Daar was het me juist om te doen. Het stuk plaatwerk net achter het linkerachterwiel is van Van Wezel. Die heeft het stukje bodem wel eraan zitten. Scheelt een hoop knip- en meetwerk! Met name het stukje bodem dat bij de achterlichten de hoek om gaat is lastig na te maken. Bij de meeste stukjes heb ik eerst van karton een mal gemaakt en daarna uitgetekend op staalplaat. Dan nog beetje bijwerken en het kan er ingelast worden.
Morgen weer verder lassen!
Verder heb ik het bestaande dakraam er opnieuw ingezet. Ik wilde eigenlijk een nieuwe omdat het raam gescheurd is maar het valt niet mee om een betaalbaar dakraam te vinden van 70x70 cm.
Nu heb ik het raam provisorisch gemaakt (lang leve Duct tape).
Dus ouwe verrotte balkjes eraf gesloopt en nieuwe balkjes op maat gemaakt. Boven op het dak de boel goed in de kit gezet. Nu nog even met de gieter kijken of het echt dicht zit.
De reparaties aan het gescheurde dak heb ik met glasvezelplamuur gedaan. Eerst de scheurtjes zover mogelijk uitgekrabd en toen lekker dik in de plamuur gezet.
De remvloeistof heb ik ook al bijna allemaal vervangen. Alleen linksvoor-boven krijg ik de ontluchtingsnippel niet los. Was al roestig dus ik draaide er overheen. Zelfs met een ringsleutel in combintie met een dopsleutel lukte het niet. Griptang ook al geprobeerd...iemand suggesties?
Tip van de dag: Ga meteen met een ringsleutel en een dopsleutel tegelijkertijd draaien. Dan verdeel je de kracht over een groter oppervlak. Ging perfect bij de andere nippels.
Oh ja, ook nog een toerenteller aangesloten.
En de schijnwerpers aangesloten.
Wordt vervolgd! Met foto's.
De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met het vervangen van de linkerachterhoek. De dakgoot heeft daar lekker zitten lekken en daardoor een heel stuk bodem laten verdwijnen .
Dus vers plaatwerk besteld bij euro-autoparts. Jammer genoeg heeft het klokkenholm reparatiedeel niet het stukje bodem eraan zitten. Daar was het me juist om te doen. Het stuk plaatwerk net achter het linkerachterwiel is van Van Wezel. Die heeft het stukje bodem wel eraan zitten. Scheelt een hoop knip- en meetwerk! Met name het stukje bodem dat bij de achterlichten de hoek om gaat is lastig na te maken. Bij de meeste stukjes heb ik eerst van karton een mal gemaakt en daarna uitgetekend op staalplaat. Dan nog beetje bijwerken en het kan er ingelast worden.
Morgen weer verder lassen!
Verder heb ik het bestaande dakraam er opnieuw ingezet. Ik wilde eigenlijk een nieuwe omdat het raam gescheurd is maar het valt niet mee om een betaalbaar dakraam te vinden van 70x70 cm.
Nu heb ik het raam provisorisch gemaakt (lang leve Duct tape).
Dus ouwe verrotte balkjes eraf gesloopt en nieuwe balkjes op maat gemaakt. Boven op het dak de boel goed in de kit gezet. Nu nog even met de gieter kijken of het echt dicht zit.
De reparaties aan het gescheurde dak heb ik met glasvezelplamuur gedaan. Eerst de scheurtjes zover mogelijk uitgekrabd en toen lekker dik in de plamuur gezet.
De remvloeistof heb ik ook al bijna allemaal vervangen. Alleen linksvoor-boven krijg ik de ontluchtingsnippel niet los. Was al roestig dus ik draaide er overheen. Zelfs met een ringsleutel in combintie met een dopsleutel lukte het niet. Griptang ook al geprobeerd...iemand suggesties?
Tip van de dag: Ga meteen met een ringsleutel en een dopsleutel tegelijkertijd draaien. Dan verdeel je de kracht over een groter oppervlak. Ging perfect bij de andere nippels.
Oh ja, ook nog een toerenteller aangesloten.
En de schijnwerpers aangesloten.
Wordt vervolgd! Met foto's.
-
- Moderator
- Berichten: 1848
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
probeer het met een lasbrander plaatselijk rond de nippel (niet de nippel) te verhitten.Rik schreef:Even een update. De foto's komen nog.
Griptang ook al geprobeerd...iemand suggesties?
Wordt vervolgd! Met foto's.
heeft mij al meerdere keren uit de brand geholpen.
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
@Barny: bedankt voor de tip. Ik heb geen lasbrander maar er zijn alternatieven te bedenken.
Even wat foto's:
Mooi stukje plaatwerk .
Vakkundig gemaakt ook...
Nieuw vogelhuisje gemaakt. Die was behoorlijk rot geworden, net als de bodem eromheen. Ik heb de nieuwe iets kleiner dan het origineel gemaakt.
Tussen het ontvetten door in hogere sferen komen...
Lekker dik in de rode menie .
Alle foto's hierboven made by Arjan .
Even wat foto's:
Mooi stukje plaatwerk .
Vakkundig gemaakt ook...
Nieuw vogelhuisje gemaakt. Die was behoorlijk rot geworden, net als de bodem eromheen. Ik heb de nieuwe iets kleiner dan het origineel gemaakt.
Tussen het ontvetten door in hogere sferen komen...
Lekker dik in de rode menie .
Alle foto's hierboven made by Arjan .