LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI of 3.6 V8?

Alleen projecten zoals restauraties en grote reparaties.

Vdub
Berichten: 149
Lid geworden op: zo jun 12, 2011 7:16 pm
Locatie: Vorden

LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI of 3.6 V8?

Bericht door Vdub »

Heb gisteren uit de donor Volvo 850 een vijfcylinder TDI gehaald,compleet met kabelboom, gaspedaal en overige toebehoren.. het is de bedoeling dat ik deze in Januari in de LT ga bouwen..

2 foto's van de motor(kmstand 350dkm)
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga eerst even, omdat ie er toch uit ligt en ik er makkelijk bij kan de distributie en toebehoren vervangen zodat ik er straks probleemloos een paar jaar mee kan rijden.
Laatst gewijzigd door Vdub op di apr 30, 2013 7:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door Barny »

chappo dat word een heel avontuur, ik hoop op veel fot'o's

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
foeksie
Berichten: 29
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 10:05 pm

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door foeksie »

hoi dat is uitdaging hoop dat we veel fotoos en informatie van je zien succes tonnie
Vdub
Berichten: 149
Lid geworden op: zo jun 12, 2011 7:16 pm
Locatie: Vorden

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door Vdub »

Of het een uitdaging of avontuur moet heten weet ik niet.. ik denk geen van beide..

Gewoon een kwestie van oude motor eruit, bak loskoppelen en weer aan de nieuwe motor koppelen en er weer terug inhangen en zien wat er niet past..

Overigens haal ik ook de versnellingsbak even openen aangezien ik bij het terugschakelen van 4 naar 3(5bak) soms aan het tandenknarsen kom..

Ook moet ik nog even naar een oplossing zoeken voor de eindoverbrenging, of grotere wielen achter of iets met het differentieel..
Gebruikersavatar
benno
Berichten: 976
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door benno »

Weet je zeker dat deze 2.5 TDI motor past op de versnellingbak van de LT dan ?
Of zet je de versnellingsbak van de volvo er weer achter ?
Anders als deze motor op de LT bak past is dit mischien wel een veel betere
optie omdat deze 2.5 TDI volgens mij makkelijker en ook goedkoper aan te komen is .
Maar daarnaast nog wel even HET KENTEKEN
Leverd dat geen problemen al je van een 6 cilender naar een 5 cilinder gaat met VEEL
meer vermogen ( PK / KW ) .

Ik wens je in ieder geval veel sucses

Benno
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door Barny »

ik mag hopen dat ook daar info naar gedaan is anders komt er in plaats van een simpele kenteken verandering een compleet nieuw etype goedkeuring op, en dat kost buiten een hoop geld ook veel tijd, als Pon daar uberhoud aan mee wil werken

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
René LT
Berichten: 337
Lid geworden op: di apr 13, 2010 7:55 pm
Locatie: Groesbeek / Schaijk

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door René LT »

Ben vanmorgen bij RDW in Arnhem geweest ivm op kenteken zetten LT28D kort laag model 1985 089.536KM
binnenkort te koop :wink:

Heb daar gelijk gevraagd wat de eisen zijn ivm ombouw ander soort motor,meer cilinders bezine diesel en gewicht.
Waar naar geken wordt is,degelijke montage(bv lassen motorsteunen) en de max asbelasting.

De LT van vanmorgen had een max aslast,op de vooras van 1500KG
Als dat gewicht met de nieuwe motor niet wordt overschreden is het geen probleem
En zal het kenteken worden aangepast.
Alvorens naar het RDW te rijden na inbouw nieuwe motor ff je ''vooras'' bij 'n weegbrug laten wegen.

Ga van de zomer een 4.0 liter V8 automaat van de Lexus LS400 in mijn LT bouwen, 8)
verwacht dat de Lexus motor niet zo veel zwaarder zal wegen dan de 6 cilinder diesel van de LT,
en dan ook niet over de 1500KG grens zal komen.

Alles bij elkaar genomen zijn die mannen van het RDW goed bezig,bijna alles is op een eenvoudige manier te realiseren tegenwoordig 8)
Binnen is buiten en buiten is binnen
MCBKat
Berichten: 1619
Lid geworden op: za aug 08, 2009 8:08 pm
Locatie: Midden-Nederland

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door MCBKat »

De eerdere Volvo 5 cilinder TDI's zijn toch "gewoon" VW-blokken?
Passen gaat het zeker, je houdt zelfs ruimte over :wink:

Stefan
De Vries LT45 4X4 ACL, De Vries LT40 4x4 CP, LT45 DV lwb, LT45 DV Brandweer
Vdub
Berichten: 149
Lid geworden op: zo jun 12, 2011 7:16 pm
Locatie: Vorden

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door Vdub »

Als het goed is passen alle 5, 6 en 8 cil. motoren van de VAG groep op de LT bak.

Wat betreft het omkeuren is het een formaliteit bij een auto ouder dan bj. 1998 en kost enkele tientjes afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Tevens denk ik ook dat de 6 in lijn zwaarder is dan de modernere Audi motor.

Had een mailtje gestuurd naar de RDW':
U vraagt informatie over het wijzigen van de motor van uw Volkswagen LT.

Als er een wijziging aan de motor van een bedrijfswagen is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Uw voertuig moet na het aanbrengen van een wijziging van de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie. Deze eisen kunt u vinden in de “Regeling Voertuigen” op de volgende internetsite: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.

De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Aangezien ik ALLE auto's die ik rijd altijd laat chippen moet ik dat bij de LT nog ff afwachten hoe ie rijdt etc of ik dat laat doen.
arnie
Berichten: 12
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 11:49 pm

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door arnie »

ik ben heel nieuwschierig hoe je bevordert bent
wil dit ook heel graag met mijn camper doen maar moet wel zeker weten dat dit mogenlijk is
dus wacht met spanning af
als t niet gaat of dag je afziet van deze klus hoor ik t ook graag
alvast bedankt
Vdub
Berichten: 149
Lid geworden op: zo jun 12, 2011 7:16 pm
Locatie: Vorden

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door Vdub »

Ben even druk geweest met andere dingen, heb de motor nog onaangeroerd op dezelfde plek staan(kleedje erover).
Heb nl. inmiddels ook een nagenoeg roestvrije LT55 cabine gekocht, deze gaat de huidige cabine vervangen, als ik daarmee ga beginnen komt ook de motor aan bod..
Vdub
Berichten: 149
Lid geworden op: zo jun 12, 2011 7:16 pm
Locatie: Vorden

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door Vdub »

Aan het einde van deze maand moet de LT weer voor de 2-jaarlijkse apk. 2 struikelblokken momenteel zijn nog de grootlichthendel, de handremhevel en een waterlekkage bij/van het thermostaathuis.

Bij het thermostaathuis was kwistig geknoeid met ruitenkit oid. ring tussen thermostaat en thermostaathuis zat er iig niet.

Omdat ik straks(vanaf de nieuwe APK) om ga bouwen naar de nieuwe motor en nieuw type cabine wil ik niet teveel uitgeven. Heb wel even een nieuwe thermostaat besteld omdat de huidige er wat bedenkelijk uitziet en ik zon pasring wil hebben. Eigenlijk zoek ik ook nog even tijdelijk een groot-lichtschakelaar.

Voor mn nieuwe cabine schijnt er een andere stuurkolomschakelaartype in te zitten.
Misschien heeft er nog wel iemand een thermostaatdeksel liggen?

Op het moment dat ie weer door de APK is ga ik zon beetje gelijk beginnen met de ombouw naar de nieuwe motor en cabine.
Vdub
Berichten: 149
Lid geworden op: zo jun 12, 2011 7:16 pm
Locatie: Vorden

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door Vdub »

Heb het groot-licht weer voor elkaar.. lag uiteindelijk aan de bi-xenon.

Nu nog even het probleem met het koelwater oplossen hopelijk met het deksel wat Benno a.s. woensdag komt brengen...

Heb ook even bekeken hoe het moet met het wisselen van de cabine, heb nl laatst een nieuwer type cabine gekocht die minder last heeft van roest. Mijn eigen cabine wordt te krokant om mooi te blijven.
Veel nieuw plaatwerk was nodig om hem weer strak te kunnen maken, voor hetzelfde geld heb ik nu een complete cabine gekocht.

Afbeelding

Mocht iemand dus nog tips hebben voor de ombouw.. een LT45D cabine wordt vervangen door een LT55D cabine.
Het verhaal van een paar bouten gaat hier denk ik niet op... zel wel bij de LT28/35 horen.

Ik denk dat ik toch aan het slijpen moet.
Vdub
Berichten: 149
Lid geworden op: zo jun 12, 2011 7:16 pm
Locatie: Vorden

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door Vdub »

Afgelopen week van Benno een goed exemplaar van het dekseltje van de thermostaat ontvangen, waarvoor nogmaals dank! Vandaag even tijd gezien deze te monteren, slang weer aangesloten en voila.. geen lekkage meer..

Even heerlijk wat rondjes gereden op het industrieterrein(met de motorkap eraf), kon ik mooi even voelen of de thermostaat ook open ging..

Kan dus volgende week mooi ff voor de APK..
Vdub
Berichten: 149
Lid geworden op: zo jun 12, 2011 7:16 pm
Locatie: Vorden

Re: LT45 autotransporter, ombouw van 2.4D naar 2.5TDI

Bericht door Vdub »

Voor de niet Facebookvolgers..

Motor uit de LT gehaald..
Afbeelding

Interieur en ramen eruit gesloopt.
Afbeelding

Topchop Nederland:
Afbeelding

Het betere sloop/slijpwerk
Afbeelding
Plaats reactie