VW LT ombouw naar D24Tic
VW LT ombouw naar D24Tic
Hi LTers,
2 jaar geleden onze LT gekocht waar we naast veel plezier ook wat probleempjes mee gehad hebben. Eind zomer vorig jaar was het tijd voor de APK en de LT werd helaas afgekeurd op laswerk en remkabels. Omdat we net een ander huis gekocht hadden hebben we geen tijd gehad om met de LT aan de slag te gaan en dachten we eraan om hem te verkopen, toch kunnen we geen afscheid nemen van het beestje.
Nu zitten we er sterk aan te denken om hem op te (laten) knappen maar wil voor die tijd nog wat dingen uitzoeken;
- Graag zouden we een snellere en stillere motor erin willen, we hebben een gereviseerde turbo motor uit een 240 liggen (die voor revisie in een LT gezeten heeft) maar willen toch naar wat meer PKs omdat we van de bergen houden. Nu vroegen wij ons af welke mogelijkheden er voor een moderne motor zijn met meer vermogen, snelheid is minder relevant voor ons.
= De LT is een 28, op ons kentekenbewijs staat echter geen maximaal gewicht. Ik heb de RDW gevraagd die mij naar PON doorgestuurd heeft en heb gevraagd wat ik maximaal mag wegen, maar deze verwijzen naar het typeplaatje, waar dit helaas ook niet opstaat. Wat is jullie ervaring met controles? Als de RDW en PON mij geen antwoord kunnen geven en ik blijf onder de 3500KG vraag ik mij af als de politie hier wel iets mee kan.
- Nu zal ik graag een breedslaper willen maken, maar aangezien wij allebei 1.8m+ zijn zal ik graag aan de zijkant willen 'uitbouwen' met polyester of aluminium zoals https://vwlt.co.uk/2017/05/08/cactus-green-lt-4x4/ , weet iemand als dit in NL mag?
Ik heb wel eens LTs gezien met een kleine draaideur ipv schuifdeur. Weet iemand of dit een standaard onderdeel is, of dat dit zelf te produceren is?
We zitten eraan te denken om de camper te strippen en het laswerk en technische gedeelte uit te besteden, iemand tips? We willen daarna zelf het interieur bouwen.
2 jaar geleden onze LT gekocht waar we naast veel plezier ook wat probleempjes mee gehad hebben. Eind zomer vorig jaar was het tijd voor de APK en de LT werd helaas afgekeurd op laswerk en remkabels. Omdat we net een ander huis gekocht hadden hebben we geen tijd gehad om met de LT aan de slag te gaan en dachten we eraan om hem te verkopen, toch kunnen we geen afscheid nemen van het beestje.
Nu zitten we er sterk aan te denken om hem op te (laten) knappen maar wil voor die tijd nog wat dingen uitzoeken;
- Graag zouden we een snellere en stillere motor erin willen, we hebben een gereviseerde turbo motor uit een 240 liggen (die voor revisie in een LT gezeten heeft) maar willen toch naar wat meer PKs omdat we van de bergen houden. Nu vroegen wij ons af welke mogelijkheden er voor een moderne motor zijn met meer vermogen, snelheid is minder relevant voor ons.
= De LT is een 28, op ons kentekenbewijs staat echter geen maximaal gewicht. Ik heb de RDW gevraagd die mij naar PON doorgestuurd heeft en heb gevraagd wat ik maximaal mag wegen, maar deze verwijzen naar het typeplaatje, waar dit helaas ook niet opstaat. Wat is jullie ervaring met controles? Als de RDW en PON mij geen antwoord kunnen geven en ik blijf onder de 3500KG vraag ik mij af als de politie hier wel iets mee kan.
- Nu zal ik graag een breedslaper willen maken, maar aangezien wij allebei 1.8m+ zijn zal ik graag aan de zijkant willen 'uitbouwen' met polyester of aluminium zoals https://vwlt.co.uk/2017/05/08/cactus-green-lt-4x4/ , weet iemand als dit in NL mag?
Ik heb wel eens LTs gezien met een kleine draaideur ipv schuifdeur. Weet iemand of dit een standaard onderdeel is, of dat dit zelf te produceren is?
We zitten eraan te denken om de camper te strippen en het laswerk en technische gedeelte uit te besteden, iemand tips? We willen daarna zelf het interieur bouwen.
Laatst gewijzigd door arnow88 op ma jun 28, 2021 7:00 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: VW LT opknappen?
Als je geen standaard 6-cylinder vw turbodiesel wilt is een 5-cylinder tdi motor uit een vw t4 of volvo v70 het "eenvoudigst" in te bouwen, dat hebben anderen reeds gedaan in het verleden. Voordeel is dat de aanbouwdelen van je oude motor redelijk passen en deze tegen de versnellingsbak past van je LT.
Of zo'n uitbouw mag weet ik niet, de nieuwere westfalia bussen hebben achter een soort van luik wat openklapt voor meer ligruimte, misschien kan je zoiets fabriceren:
Of zo'n uitbouw mag weet ik niet, de nieuwere westfalia bussen hebben achter een soort van luik wat openklapt voor meer ligruimte, misschien kan je zoiets fabriceren:
Re: VW LT opknappen?
Bedankt voor je reactie! Ik zal graag een stillere, krachtige en modernere motor willen die betrouwbaar is, een 5 cylinder kan inderdaad een optie zijn, ga eens opzoek naar meer info hierover .John_LT schreef: ↑za mei 08, 2021 10:33 pm Als je geen standaard 6-cylinder vw turbodiesel wilt is een 5-cylinder tdi motor uit een vw t4 of volvo v70 het "eenvoudigst" in te bouwen, dat hebben anderen reeds gedaan in het verleden. Voordeel is dat de aanbouwdelen van je oude motor redelijk passen en deze tegen de versnellingsbak past van je LT.
Of zo'n uitbouw mag weet ik niet, de nieuwere westfalia bussen hebben achter een soort van luik wat openklapt voor meer ligruimte, misschien kan je zoiets fabriceren:
Voor de uitbouw, ik ben wel eens campers tegengekomen die dit al hadden maar altijd op een buitenlands kenteken, nu ben ik op internet ook een project tegengekomen die dit zelf gemaakt heeft; https://vantastique.bekijknu.nl/p/uitbo ... t-bed-7395
Ook een Nederlandse camper bouwer die dit toepast (door galerij scrollen); https://www.campercentrumbaarn.nl/galle ... campervan/
Re: VW LT welke motor kiezen?
Afgelopen week behoorlijk aan het dubben en zoeken geweest. Nu heb ik op diverse fora gelezen dat een oud diesel turbo blok ook geen zoden aan de dijk zet en hiermee lastig de bergen op te rijden is.
Nu zal ik graag een TDI in de camper plaatsen maar kan er erg weinig informatie over vinden en hoop op wat ondersteuning. De projecten die ik kan vinden hebben geen foto's meer online waardoor ik nog geen inschatting kan maken van de moeilijkheidsgraad.
Ik heb gelezen dat er twee TDI motors aardig goed om te bouwen zijn, een 2.4tdi uit een Volvo en anders een 2.5tdi uit een T4 of A6, beide vijf pitters geloof ik. Welke van deze blokken is het makkelijkst om te bouwen en wat is hier voor nodig?
Als iemand een bericht weet te delen met foto's zal dit helemaal super zijn.
Ik ben geen volledige leek op het gebied van sleutelen maar een motor ombouw is voor mij nieuw.
Nu zal ik graag een TDI in de camper plaatsen maar kan er erg weinig informatie over vinden en hoop op wat ondersteuning. De projecten die ik kan vinden hebben geen foto's meer online waardoor ik nog geen inschatting kan maken van de moeilijkheidsgraad.
Ik heb gelezen dat er twee TDI motors aardig goed om te bouwen zijn, een 2.4tdi uit een Volvo en anders een 2.5tdi uit een T4 of A6, beide vijf pitters geloof ik. Welke van deze blokken is het makkelijkst om te bouwen en wat is hier voor nodig?
Als iemand een bericht weet te delen met foto's zal dit helemaal super zijn.
Ik ben geen volledige leek op het gebied van sleutelen maar een motor ombouw is voor mij nieuw.
Re: VW LT welke motor kiezen?
Hier staat een project met duidelijke fotos:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/topic ... =DESC.html
Het tdi blok uit de audi 100, eerste generatie a6, de vw t4 en uit de volvo v70 zijn praktisch gezien hetzelfde. Het lastigste is een donorauto vinden met lage km-stand voor een redelijke prijs, aangezien al deze autos inmiddels ook 20 jaar oud zijn. Het beste haal je een hele auto zodat je in een keer alle onderdelen hebt inclusief de ecu, de kabelboom voor het gaspedaal en de startonderbreking.
Je zult in ieder geval motorsteunen moeten lassen, de oliepan van je huidige motor in moeten korten en de uitlaat passend moeten maken.
http://www.brick-yard.co.uk/forum/topic ... =DESC.html
Het tdi blok uit de audi 100, eerste generatie a6, de vw t4 en uit de volvo v70 zijn praktisch gezien hetzelfde. Het lastigste is een donorauto vinden met lage km-stand voor een redelijke prijs, aangezien al deze autos inmiddels ook 20 jaar oud zijn. Het beste haal je een hele auto zodat je in een keer alle onderdelen hebt inclusief de ecu, de kabelboom voor het gaspedaal en de startonderbreking.
Je zult in ieder geval motorsteunen moeten lassen, de oliepan van je huidige motor in moeten korten en de uitlaat passend moeten maken.
Laatst gewijzigd door John_LT op za mei 15, 2021 10:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: VW LT welke motor kiezen?
ook gelijk even je kenteken aanpassen als je er een 5 cilinder instopt, anders krijg je met de APK een probleem
Barny
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Re: VW LT welke motor kiezen?
John bedankt voor je reactie. Dit project ken ik inderdaad en had ik al eens bekeken , hoopte eigenlijk nog meer van dit soort verslagen te kunnen vinden met de foto's als voorbereiding. Ik heb ook meteen op marktplaats gekeken en de KM standen zijn inderdaad allemaal 300k-400k, gelukkig heb ik geen haast, ga opzoek naar een donorauto.John_LT schreef: ↑za mei 15, 2021 9:11 pm Hier staat een project met duidelijke fotos:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/topic ... =DESC.html
Het tdi blok uit de audi 100, eerste generatie a6, de vw t4 en uit de volvo v70 zijn praktisch gezien hetzelfde. Het lastigste is een donorauto vinden met lage km-stand voor een redelijke prijs, aangezien al deze autos inmiddels ook 20 jaar oud zijn. Het beste haal je een hele auto zodat je in een keer alle onderdelen hebt inclusief de ecu, de kabelboom voor het gaspedaal en de startonderbreking.
Je zult in ieder geval motorsteunen moeten lassen, de oliepan van je huidige motor in moeten korten en de uitlaat passend moeten maken.
3 oliepannen liggen dus dat moet wel lukken, motorsteunen en elektra ga ik mij ook wel mee redden. Als dit de moeilijkste dingen zijn durf ik het wel aan!
Re: VW LT welke motor kiezen?
Bedankt voor je bericht Barny,
Op mijn kentekenbewijs staan het aantal cilinders niet vermeld, dan kan het ook zonder aanpassen neem ik aan?
Op mijn KB staan alleen de volgende gegevens;
Voertuigcategorie: M1
Handelsbenaming: LT 28 D Kampeerauto
De kleur
Toegestane max. massa comb, n.v.t
Brandstof: D
Vermogen/massa: n.v.t
Massa rijklaar: 2238kg
Max. snelheid: n.v.t
Staanplaatsen: n.v.t
De rest is leeg gelaten, viewtopic.php?t=2511 , nu heb ik ook nog onduidelijkheid wat ik maximaal mag wegen
-
- Moderator
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: VW LT welke motor kiezen?
wettelijk gezien moet je elke verandering aan je wagen laten keuren, en bij een vermogensvermeerdering van meer dan 25% zelfs bij de RDW laten testen (zoals remmen en ophanging)
het gebeurt zelden, maar je moet het wel even weten
het kenteken bewijs is bij de apk niet meer nodig alles van belang is voor de keurmeester te vinden in zijn RDW scherm raadplegen voertuigen, die hij moet inzien voordat aan de keuring begint
in dat scherm staat wel de aantal cilinders vermeld
als jij je kenteken even per Privé bericht stuurt dan kan ik kijken en een afdruk voor je maken
Barny
het gebeurt zelden, maar je moet het wel even weten
het kenteken bewijs is bij de apk niet meer nodig alles van belang is voor de keurmeester te vinden in zijn RDW scherm raadplegen voertuigen, die hij moet inzien voordat aan de keuring begint
in dat scherm staat wel de aantal cilinders vermeld
als jij je kenteken even per Privé bericht stuurt dan kan ik kijken en een afdruk voor je maken
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Re: VW LT welke motor kiezen?
Barny bedankt voor je voorstel, ik heb de gegevens in privé bericht gestuurd.
Er zit nu een DW motor in, dus bij een TDI zal hij officieel omgekeurd moeten worden. Remmen wil ik sowieso goed hebben
Er zit nu een DW motor in, dus bij een TDI zal hij officieel omgekeurd moeten worden. Remmen wil ik sowieso goed hebben
Re: VW LT welke motor kiezen?
ik heb mijn t2 omgebouwd naar een 1.9 TDI. dan ga je van 50pk naar 110, dus meer dan 50% toename.
Heb hem officieel laten keuren, de brandstof veranderde ook van benzine naar diesel. De keuring stelt geen reet voor. Als je de papieren van de donor wagen hebt, is de keurmeester veeeel minder tijd kwijt, en in mijn geval heeft hij amper iets bekeken behalve de papieren
Het gedoe over remmen vind ik overdreven. Harder ga je niet rijden, dat is gewoon niet fijn met een LT. Je massa verandert niet, dus je remmen moeten dezelfde massa stoppen. JnE hoort het vaak... dikkere motor, dus dan moet je ook iets met de remmen. Ik vind dat onzin, tenzij je echt een hogere topsnelheid krijgt.
Mijn t2 heeft standaard remmen, en dat gaat prima. Heb daarnaast ook nog een jaguar uit 1970 waar ik een motor van 1994 in gezet heb, met een vermogens toename van 160 naar 264 pk en ook met dezelfde remmen. Nogmaals, de massa verandert niet en dat is wat je tot stilstand moet brengen.
Heb hem officieel laten keuren, de brandstof veranderde ook van benzine naar diesel. De keuring stelt geen reet voor. Als je de papieren van de donor wagen hebt, is de keurmeester veeeel minder tijd kwijt, en in mijn geval heeft hij amper iets bekeken behalve de papieren
Het gedoe over remmen vind ik overdreven. Harder ga je niet rijden, dat is gewoon niet fijn met een LT. Je massa verandert niet, dus je remmen moeten dezelfde massa stoppen. JnE hoort het vaak... dikkere motor, dus dan moet je ook iets met de remmen. Ik vind dat onzin, tenzij je echt een hogere topsnelheid krijgt.
Mijn t2 heeft standaard remmen, en dat gaat prima. Heb daarnaast ook nog een jaguar uit 1970 waar ik een motor van 1994 in gezet heb, met een vermogens toename van 160 naar 264 pk en ook met dezelfde remmen. Nogmaals, de massa verandert niet en dat is wat je tot stilstand moet brengen.
Re: VW LT welke motor kiezen?
Wilfred, omkeuren lijkt mij inderdaad niet zo'n probleem, dat komt vast goed, eerst maar eens een donor vinden
De reden dat ik graag een TDI wil is omdat ik makkelijker de bergen op wil, ben gek op bergen en met de standaard DW is het echt geen pretje en naar wat ik lees gaat een D24T oid dat niet veel beter doen.
Als je de bergen opgaat, moet je ze ook weer af en dan vindt ik goede remmen toch echt wel een must.
Ben niet van plan om er grote geperforeerde brembo remmen op te zetten, maar het moet wel goed zijn
De reden dat ik graag een TDI wil is omdat ik makkelijker de bergen op wil, ben gek op bergen en met de standaard DW is het echt geen pretje en naar wat ik lees gaat een D24T oid dat niet veel beter doen.
Als je de bergen opgaat, moet je ze ook weer af en dan vindt ik goede remmen toch echt wel een must.
Ben niet van plan om er grote geperforeerde brembo remmen op te zetten, maar het moet wel goed zijn
Re: VW LT welke motor kiezen?
Je komt nu de berg ook op, dus je standaard remmen zijn prima.
Re: VW LT welke motor kiezen?
Hi LTers,
Een vraag over de motor wissel. We houden marktplaats goed in de gaten maar zijn er al redelijk snel achter dat een 2.5tdi donor met een normale kilometerstand niet te vinden is, althans niet voor een 1000-2000€. Of de kilometerstand is 350-800k, of de prijs is €5000+.
Nu kom ik wel losse motoren tegen met een kilometerstand van ongeveer 200k uit bijvoorbeeld een T4 en denk dat dit ook een goede optie kan zijn. Wat is er naast een kabelboom, computer en startonderbreker nog meer nodig zijn voor een ombouw?
Of we moeten toch maar het gereviseerde turboblok erin hangen, jammer dat we geen bergen in NL hebben anders kon ik dit testen
Een vraag over de motor wissel. We houden marktplaats goed in de gaten maar zijn er al redelijk snel achter dat een 2.5tdi donor met een normale kilometerstand niet te vinden is, althans niet voor een 1000-2000€. Of de kilometerstand is 350-800k, of de prijs is €5000+.
Nu kom ik wel losse motoren tegen met een kilometerstand van ongeveer 200k uit bijvoorbeeld een T4 en denk dat dit ook een goede optie kan zijn. Wat is er naast een kabelboom, computer en startonderbreker nog meer nodig zijn voor een ombouw?
Of we moeten toch maar het gereviseerde turboblok erin hangen, jammer dat we geen bergen in NL hebben anders kon ik dit testen
Re: VW LT welke motor kiezen?
Heb je dan een kaal blok of een blok met alle aanbouwdelen? Het handigst is een inlaatspruitstuk van een audi en het uitlaatspruitstuk van een volvo.
Op ebay verkopen ze ecu's of bieden ze service aan voor de t4 om de startonderbreking eruit te halen. Je moet eens zoeken naar "immo off", dan heb je niet perse een set nodig van ecu, startonderbreking en sleutels.
Let ook op de motorolie vulpijp op de klepdeksel van de t4 motor, daar moet je wat mee anders past hij niet onder de motorkap.
Op ebay verkopen ze ecu's of bieden ze service aan voor de t4 om de startonderbreking eruit te halen. Je moet eens zoeken naar "immo off", dan heb je niet perse een set nodig van ecu, startonderbreking en sleutels.
Let ook op de motorolie vulpijp op de klepdeksel van de t4 motor, daar moet je wat mee anders past hij niet onder de motorkap.