LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Alleen projecten zoals restauraties en grote reparaties.

epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door epmans »

ik had inderdaad een automaat in gedachte... moet beter opletten. :?
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

Ja, ik had een automaat ook overwogen, zeker een 6 of 7 traps automaat, zou echt fantastisch zijn, het probleem echter is dat er een hoop elektrische troep bij komt kijken om dat aan de praat te krijgen en ik er weinig informatie over kon vinden op internet.

De versnellingsbak rust nu op de rubbers:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb iets van 1,5cm vrij gehouden tussen de steunen aan de dwarsdrager en de steun van de versnellingsbak, ik verwacht dat dat genoeg is.
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door harm.eikelkamp »

dat ziet er gelikt uit.....laat die pk's maar komen en dan lekker cruisen
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
Jean
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 9:24 pm
Locatie: Barneveld

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door Jean »

Inderdaad, dat ziet er mooi en degelijk uit!
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

Zo, we zijn weer wat verder met het project. Het koppelingspedaal heb ik aangepast, daar zit nu een hydraulische koppelingscylinder op uit een vw t3. Ik heb er ook gelijk een dubbelmembraams rembekrachtiger op gezet uit een LT50.
Afbeelding

Het schakelmechanisme ga ik ook ombouwen, de oude pook heb ik doorgeslepen en op die van een Ford Transit mk6 gelast:
Afbeelding
Onderin wat weggeslepen zodat hij zijwaarts meer uitslag heeft voor de 6e versnelling:
Afbeelding
Zo zit ie, en past de originele pookhoes er weer over verwacht ik:
Afbeelding

Op de plek waar eerst het gaspedaal zat komt het elektronisch gaspedaal van de BMW:
Afbeelding

De koeler van de bmw e60 past goed tegen de radiator, het huis van de schakelpook zit vast met 4 draadeindes die ik vastgelast heb tegen de vloer van de bus.
Afbeelding

Afbeelding
arnow88
Berichten: 27
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 2:51 pm
Locatie: Ommen

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door arnow88 »

Super gaaf project! Wel veel werk :shock: . Heb je ook een idee wat het brandstofverbruik ongeveer doet met dit blok?
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

arnow88 schreef: za mei 08, 2021 7:55 pm Super gaaf project! Wel veel werk :shock: . Heb je ook een idee wat het brandstofverbruik ongeveer doet met dit blok?
Geen idee eigenlijk, het zal er net aan liggen hoe diep je het gaspedaal in trapt verwacht ik. Als je een ombouw doet voor brandstofbesparing zou je vooraf goed uit moeten rekenen hoeveel geld je uit gaat geven en dan is dit bepaald niet het goedkoopste blok, voor het geld kun je aardig wat diesel kopen verwacht ik.
arnow88
Berichten: 27
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 2:51 pm
Locatie: Ommen

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door arnow88 »

Dat is natuurlijk ook wel weer waar, vind vooral het geluid prachtig en snap dat je dit blok erin lepelt. Maar toch wel beetje nieuwsgierig wat die uiteindelijk gaat verbruiken, houd je project in de gaten :D
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

De elektra is ook in orde, even een testje gedaan en hij slaat waarempel gelijk aan:
https://www.youtube.com/watch?v=VHbXbc4W2X4

De ECU is aangesloten aan de kabelboom van de motor, en aan de ECU stekker van de carrosseriekant zitten de stroomstekkers en het gaspedaal aangesloten.
arnow88
Berichten: 27
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 2:51 pm
Locatie: Ommen

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door arnow88 »

Dat klinkt echt super dik! Ben benieuwd als hij straks in de LT zit, keep up the good work 8)
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door coos »

Wauw wat gaaf! Ben je ondertussen nog weer verder gekomen? Hoe doe je het met eindoverbrenging? Ga je de achteras of het differieel ook ombouwen? En zet je er ook andere remmen onder?

Ik heb zelf een eerste generatie m57 op zolder liggen die ik overweeg op termijn in te bouwen in mijn LT. Nu ik jouw project zie dan durf ik dat nog meer aan.
Gebruikersavatar
benno
Berichten: 976
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door benno »

Ik ben ook wel benieuwd hoe het er nu mee staat .
Remmen van een VW LT zijn op zich behoorlijk sterk als je de juiste bekrachtiger heb .
Ik zelf rijd ook met een LT 50 met dezelfde bekrachtiger als op de foto en als je die echt intrapt gaan de wielen echt wel stilstaan ook bij 80 km/ h .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
WilfredT2
Berichten: 243
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door WilfredT2 »

Betere remmen is alleen nodig als je daadwerkelijk harder gaat rijden.

de massa die je moet vertragen blijft gelijk.
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

Het heeft niet helemaal stil gelegen het project. Binnenkort maak ik weer wat updates. In de tussentijd heb ik een adapter gemaakt voor het oliefilterhuis, die zat in de weg, die heb ik laten CNC'en vanuit een 3d-model wat ik gemaakt heb door het oliefilterhuis op m'n flatbed scanner te leggen met een liniaal erlangs:
Afbeelding

Afbeelding

Het oliefilterhuis met oliekoeler heb ik verplaatst, deze hangt nu voor het linker voorwiel:
Afbeelding

Afbeelding

De eindoverbrenging wordt anders, hiervoor heb ik een nieuwe achteras gekocht van een Iveco Daily III, dus we gaan van 1:4,44 naar 1:2,93. Er zitten ABS sensoren op die achteras, ik zit erover na te denken om op de naven voor ook ABS ringen te monteren en dan het ABS systeem over te nemen van de Iveco, dan kan ik gelijk afscheid nemen van de remkrachtverdeler en wordt de bus ook een stukje veiliger. Vroege modellen van de Iveco Daily III hebben geen CANBUS, dus dat systeem zou redelijk eenvoudig standalone moeten kunnen draaien.

Afbeelding

De brandstoftank heb ik er ook onderuit gehaald, compleet ontroest en in de hammerite gezet, op de vlotter heb ik nu een pompje gezet van een TDI, ik zit nog te debatteren hoe ik deze elektrisch het beste aan kan sluiten. Waarschijnlijk zet ik in het dekseltje een nylon boutje en wurm ik hier het draadje voor de plus doorheen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 478
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door oscar f1 »

John_LT schreef: vr feb 04, 2022 10:20 am Afbeelding
Goed bezig, ziet er zeer degelijk uit !
Plaats reactie