LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
ik had inderdaad een automaat in gedachte... moet beter opletten.
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Ja, ik had een automaat ook overwogen, zeker een 6 of 7 traps automaat, zou echt fantastisch zijn, het probleem echter is dat er een hoop elektrische troep bij komt kijken om dat aan de praat te krijgen en ik er weinig informatie over kon vinden op internet.
De versnellingsbak rust nu op de rubbers:
Ik heb iets van 1,5cm vrij gehouden tussen de steunen aan de dwarsdrager en de steun van de versnellingsbak, ik verwacht dat dat genoeg is.
De versnellingsbak rust nu op de rubbers:
Ik heb iets van 1,5cm vrij gehouden tussen de steunen aan de dwarsdrager en de steun van de versnellingsbak, ik verwacht dat dat genoeg is.
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
dat ziet er gelikt uit.....laat die pk's maar komen en dan lekker cruisen
daf 800 still going strong pride of the east
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Inderdaad, dat ziet er mooi en degelijk uit!
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Zo, we zijn weer wat verder met het project. Het koppelingspedaal heb ik aangepast, daar zit nu een hydraulische koppelingscylinder op uit een vw t3. Ik heb er ook gelijk een dubbelmembraams rembekrachtiger op gezet uit een LT50.
Het schakelmechanisme ga ik ook ombouwen, de oude pook heb ik doorgeslepen en op die van een Ford Transit mk6 gelast:
Onderin wat weggeslepen zodat hij zijwaarts meer uitslag heeft voor de 6e versnelling:
Zo zit ie, en past de originele pookhoes er weer over verwacht ik:
Op de plek waar eerst het gaspedaal zat komt het elektronisch gaspedaal van de BMW:
De koeler van de bmw e60 past goed tegen de radiator, het huis van de schakelpook zit vast met 4 draadeindes die ik vastgelast heb tegen de vloer van de bus.
Het schakelmechanisme ga ik ook ombouwen, de oude pook heb ik doorgeslepen en op die van een Ford Transit mk6 gelast:
Onderin wat weggeslepen zodat hij zijwaarts meer uitslag heeft voor de 6e versnelling:
Zo zit ie, en past de originele pookhoes er weer over verwacht ik:
Op de plek waar eerst het gaspedaal zat komt het elektronisch gaspedaal van de BMW:
De koeler van de bmw e60 past goed tegen de radiator, het huis van de schakelpook zit vast met 4 draadeindes die ik vastgelast heb tegen de vloer van de bus.
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Super gaaf project! Wel veel werk . Heb je ook een idee wat het brandstofverbruik ongeveer doet met dit blok?
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Geen idee eigenlijk, het zal er net aan liggen hoe diep je het gaspedaal in trapt verwacht ik. Als je een ombouw doet voor brandstofbesparing zou je vooraf goed uit moeten rekenen hoeveel geld je uit gaat geven en dan is dit bepaald niet het goedkoopste blok, voor het geld kun je aardig wat diesel kopen verwacht ik.
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Dat is natuurlijk ook wel weer waar, vind vooral het geluid prachtig en snap dat je dit blok erin lepelt. Maar toch wel beetje nieuwsgierig wat die uiteindelijk gaat verbruiken, houd je project in de gaten
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
De elektra is ook in orde, even een testje gedaan en hij slaat waarempel gelijk aan:
https://www.youtube.com/watch?v=VHbXbc4W2X4
De ECU is aangesloten aan de kabelboom van de motor, en aan de ECU stekker van de carrosseriekant zitten de stroomstekkers en het gaspedaal aangesloten.
https://www.youtube.com/watch?v=VHbXbc4W2X4
De ECU is aangesloten aan de kabelboom van de motor, en aan de ECU stekker van de carrosseriekant zitten de stroomstekkers en het gaspedaal aangesloten.
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Dat klinkt echt super dik! Ben benieuwd als hij straks in de LT zit, keep up the good work
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Wauw wat gaaf! Ben je ondertussen nog weer verder gekomen? Hoe doe je het met eindoverbrenging? Ga je de achteras of het differieel ook ombouwen? En zet je er ook andere remmen onder?
Ik heb zelf een eerste generatie m57 op zolder liggen die ik overweeg op termijn in te bouwen in mijn LT. Nu ik jouw project zie dan durf ik dat nog meer aan.
Ik heb zelf een eerste generatie m57 op zolder liggen die ik overweeg op termijn in te bouwen in mijn LT. Nu ik jouw project zie dan durf ik dat nog meer aan.
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Ik ben ook wel benieuwd hoe het er nu mee staat .
Remmen van een VW LT zijn op zich behoorlijk sterk als je de juiste bekrachtiger heb .
Ik zelf rijd ook met een LT 50 met dezelfde bekrachtiger als op de foto en als je die echt intrapt gaan de wielen echt wel stilstaan ook bij 80 km/ h .
Remmen van een VW LT zijn op zich behoorlijk sterk als je de juiste bekrachtiger heb .
Ik zelf rijd ook met een LT 50 met dezelfde bekrachtiger als op de foto en als je die echt intrapt gaan de wielen echt wel stilstaan ook bij 80 km/ h .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Betere remmen is alleen nodig als je daadwerkelijk harder gaat rijden.
de massa die je moet vertragen blijft gelijk.
de massa die je moet vertragen blijft gelijk.
Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor
Het heeft niet helemaal stil gelegen het project. Binnenkort maak ik weer wat updates. In de tussentijd heb ik een adapter gemaakt voor het oliefilterhuis, die zat in de weg, die heb ik laten CNC'en vanuit een 3d-model wat ik gemaakt heb door het oliefilterhuis op m'n flatbed scanner te leggen met een liniaal erlangs:
Het oliefilterhuis met oliekoeler heb ik verplaatst, deze hangt nu voor het linker voorwiel:
De eindoverbrenging wordt anders, hiervoor heb ik een nieuwe achteras gekocht van een Iveco Daily III, dus we gaan van 1:4,44 naar 1:2,93. Er zitten ABS sensoren op die achteras, ik zit erover na te denken om op de naven voor ook ABS ringen te monteren en dan het ABS systeem over te nemen van de Iveco, dan kan ik gelijk afscheid nemen van de remkrachtverdeler en wordt de bus ook een stukje veiliger. Vroege modellen van de Iveco Daily III hebben geen CANBUS, dus dat systeem zou redelijk eenvoudig standalone moeten kunnen draaien.
De brandstoftank heb ik er ook onderuit gehaald, compleet ontroest en in de hammerite gezet, op de vlotter heb ik nu een pompje gezet van een TDI, ik zit nog te debatteren hoe ik deze elektrisch het beste aan kan sluiten. Waarschijnlijk zet ik in het dekseltje een nylon boutje en wurm ik hier het draadje voor de plus doorheen.
Het oliefilterhuis met oliekoeler heb ik verplaatst, deze hangt nu voor het linker voorwiel:
De eindoverbrenging wordt anders, hiervoor heb ik een nieuwe achteras gekocht van een Iveco Daily III, dus we gaan van 1:4,44 naar 1:2,93. Er zitten ABS sensoren op die achteras, ik zit erover na te denken om op de naven voor ook ABS ringen te monteren en dan het ABS systeem over te nemen van de Iveco, dan kan ik gelijk afscheid nemen van de remkrachtverdeler en wordt de bus ook een stukje veiliger. Vroege modellen van de Iveco Daily III hebben geen CANBUS, dus dat systeem zou redelijk eenvoudig standalone moeten kunnen draaien.
De brandstoftank heb ik er ook onderuit gehaald, compleet ontroest en in de hammerite gezet, op de vlotter heb ik nu een pompje gezet van een TDI, ik zit nog te debatteren hoe ik deze elektrisch het beste aan kan sluiten. Waarschijnlijk zet ik in het dekseltje een nylon boutje en wurm ik hier het draadje voor de plus doorheen.