LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Alleen projecten zoals restauraties en grote reparaties.

WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door WilfredT2 »

wat doet de bmw motor qua pk en koppel?
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

WilfredT2 schreef: zo mar 28, 2021 8:51 pm wat doet de bmw motor qua pk en koppel?
Standaard 272pk en 560nm, hopelijk iets meer zonder cat en roetfilter.

Het blok hangt inmiddels in nieuwe motorsteunen:
Afbeelding

Op het subframe heb ik een nieuwe steun gelast, de demper komt van een landrover:
Afbeelding

De motorsteun voor de linkerkant:
Afbeelding

Afbeelding

Als het blok onder dezelfde hoek hangt als de flens van de achteras +- 6º dan is er nog net genoeg ruimte voor m'n vingers boven de versnellingsbak.
Afbeelding
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door WilfredT2 »

Denk je niet dat dat teveel van het goede is?

ik bedoel: met een LT ga je niet hard rijden, hoe dik je motor ook is. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt. Je krijgt dan veel rijwind geluid en het stuurt niet lekker.
Door te kiezen voor deze motor, met twee turbo's maak je het jezelf nodeloos moeilijk.

Ter vergelijking: ik heb een VW t2 met een 1.9 TDI met 110 pk. Die had ik zo gemaakt dat ik 120 kon rijden, bij 2500 toeren.
Dat doe je dus nooit. een t2 is niet gemaakt voor 120, cruise snelheid is eerder 90-100 (al helemaal dat je nu niet harder meer mag). Dus toen heb ik een andere bak geplaatst, waardoor ik 2500 toeren doe op 95 km per uur.

Maar alsnog, het is overkill. het is een onnodig zwaar en krachtig blok, wat je gewoon niet nodig hebt. De TDI gaat er dan ook weer uit, en wordt vervangen door een atmosferische 2.0 watergekoelde boxermotor.

Wellicht dat jij dit station al gepasseerd bent hoor, maar denk er eens over na. Wat wil je bereiken met je ombouw?
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

WilfredT2 schreef: zo mar 28, 2021 10:02 pm Denk je niet dat dat teveel van het goede is?

ik bedoel: met een LT ga je niet hard rijden, hoe dik je motor ook is. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt. Je krijgt dan veel rijwind geluid en het stuurt niet lekker.
Door te kiezen voor deze motor, met twee turbo's maak je het jezelf nodeloos moeilijk.

Ter vergelijking: ik heb een VW t2 met een 1.9 TDI met 110 pk. Die had ik zo gemaakt dat ik 120 kon rijden, bij 2500 toeren.
Dat doe je dus nooit. een t2 is niet gemaakt voor 120, cruise snelheid is eerder 90-100 (al helemaal dat je nu niet harder meer mag). Dus toen heb ik een andere bak geplaatst, waardoor ik 2500 toeren doe op 95 km per uur.

Maar alsnog, het is overkill. het is een onnodig zwaar en krachtig blok, wat je gewoon niet nodig hebt. De TDI gaat er dan ook weer uit, en wordt vervangen door een atmosferische 2.0 watergekoelde boxermotor.

Wellicht dat jij dit station al gepasseerd bent hoor, maar denk er eens over na. Wat wil je bereiken met je ombouw?
Ik ga je geen ongelijk geven Wilfred, het is geen racewagen dat snap ik heel goed. Origineel was mijn plan een direct ingespoten dieselmotor. Toen kwam ik de M57 tegen welke redelijk eenvoudig standalone te draait (schijnt, daar gaan we nog achter komen) en te boek staat als sterk en betrouwbaar.

De twinturbo heeft meer koppel lager in de toeren en klinkt bijzonder goed, vind ik en hij was niet eens veel duurder als een M57 blok met een enkele turbo. Ik doe het vooral voor de grap en ik ben die lui een beetje beu die me na iedere rotonde of bij iedere oprit me nog snel even in menen te moeten halen en me daarbij half afsnijden.
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door WilfredT2 »

Ik vind het een gaaf project hoor, dus ga vooral door!

Maar je kiest niet voor de makkelijke weg, laat ik het zo zeggen :-)
epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door epmans »

hoppa ik heb nog een m51, maar deze is nog eens met dubbel zoveel vermogen :D
zo kan je ook met een ambulance er aan vast nog een stoplichtsprintje doen ;)

mooi project hoor, succes.
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

En dat is nummer 3, achterop de versnellingsbak:
Afbeelding

Afbeelding
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door WilfredT2 »

Lekker bezig.

hoe heb je die bovenste bak-bevestiging nou gedaan? Ik zie twee opties:

- hij hangt aan rubber, en dat scheurt binnen de kortste keren
- er zit een bout dwars door het rubber, dan is het rubber zinloos en geef je de trilling alsnog door aan het interieur.


Volgens mij moet je je bak-beugel omdraaien, en er een U vorm bracket omheen maken dan kan je bak op rubbers rusten zonder stalen verbinding ertussen.

Ik vind het ook erg dapper om 500 nm aan koppel toe te vertrouwen aan 2 m8of M10 boutjes... (of zijn ze dikker, het beeld vertekend wat)
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

Hi Wilfred,

Ik had het hier van af gekeken, de rubbers met M10 draad had ik nog liggen. Maar het klopt, daar ligt hij op de rubbers ipv dat de bak eraan hangt. En dat lijkt me bij nader inzien ook een stuk betrouwbaarder:
https://www.csb-customs.com/product/132 ... -mk4-jza80

Ik denk dat ik de rubbers omdraai en dan een soort van lepel maak aan de beugels waarin hij dan op komt te liggen ipv dat het spul er aan hangt zoals nu.
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door WilfredT2 »

OEI! ik had gedacht dat het mijn tweede optie zou zijn, namelijk met een bout er dwars doorheen.

Nu zou ik er niet eens onder durven liggen/staan, er hangt nu echt best een gewicht aan een heel klein stukje rubber!

De foto zoals je laat zien is inderdaad een betere optie. Je kan denk ik je huidige bevestiging wel gebruiken, maar dan omgekeerd en met een U eronder door. Als het mogelijk is, zou ik de bevestiging voor de U dan ook lekker breed maken, dan kan je het koppel veel beter opvangen.

Dat is toch het leuke van een forum, als je je verhaal deelt: je hebt altijd een paar extra ogen die met je meekijken, en soms helpt dat ( en soms is het knetter irritant :D )
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

WilfredT2 schreef: di apr 06, 2021 12:50 pm OEI! ik had gedacht dat het mijn tweede optie zou zijn, namelijk met een bout er dwars doorheen.

Nu zou ik er niet eens onder durven liggen/staan, er hangt nu echt best een gewicht aan een heel klein stukje rubber!

De foto zoals je laat zien is inderdaad een betere optie. Je kan denk ik je huidige bevestiging wel gebruiken, maar dan omgekeerd en met een U eronder door. Als het mogelijk is, zou ik de bevestiging voor de U dan ook lekker breed maken, dan kan je het koppel veel beter opvangen.

Dat is toch het leuke van een forum, als je je verhaal deelt: je hebt altijd een paar extra ogen die met je meekijken, en soms helpt dat ( en soms is het knetter irritant :D )
Juist, alle help is welkom en ik wil het vooral ook veilig hebben.

Ik had de eerste optie in gedachten, optie 2 had ik ook overwogen, maar dan wordt het volgens mij overdreven fors / zwaar:
Afbeelding
epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door epmans »

optie 2 lijkt wel het meest op de originele bevestiging zoals bmw dat heeft gemaakt. Dat je wat moet bedenken is omdat het bij bmw in een tunnel zit en nu volledig onder de auto.

ik heb het idee dat de versnellingsbak nu schuin naar achteren hangt ipv horizontaal. Als dat zo is, krijg je dan wel goede smering in de volledige versnellingsbak?
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 479
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door oscar f1 »

epmans schreef: wo apr 07, 2021 8:43 am ik heb het idee dat de versnellingsbak nu schuin naar achteren hangt ipv horizontaal. Als dat zo is, krijg je dan wel goede smering in de volledige versnellingsbak?
Nou volgens mij staat een auto ook niet altijd horizontaal,
iets te veel polder perspectief meneer Epmans.
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

Ik kan hem rechter hangen, maar dan matched de hoek van de flens van de versnellingsbak niet meer met de flens van het differentieel. Het is maar 6 graden, volgens mij kun je met een bmw ook prima een bergje op sjezen, niet dan?
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door WilfredT2 »

De versnellingsbak, dat is een handbak toch?

kan prima zo. In mijn t2 hangt een versnellingsbak op de kop. gaat ook perfect.
Plaats reactie