LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Alleen projecten zoals restauraties en grote reparaties.

Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

Afgelopen zomer had ik een mooie LT28 Sven Hedin vakantiebus gekocht en hier zijn we tussen de lock-downs door toch nog 3 x mee weggeweest naar Belgie, Luxemburg en Duitsland. Het viel me gelijk op wat een bak lawaai er onder de motorkap uit komt waardoor je moet schreeuwen om de passagiers achter je te verstaan als je een km of 100 per uur rijdt op de snelweg. Dat moet beter kunnen dacht ik toen. Dit bleef doorknagen, maar ik zag er tegenop om mijn huidige vakantiebus op de schop te gooien om er een andere motor in te bouwen.

Toen kwam een maandje geleden op dit forum een Sven Hedin tegen met defecte motor, ik was wezen kijken en ik kon hem eigenlijk niet laten staan. Dus nu hebben we er 2:
Afbeelding
Hij heeft 7 jaar stil gestaan en dat goed te zien aan de groene uitslag. Kwa roest lijkt alles mee te vallen.
Afbeelding

Na veel uitzoekwerk en dit youtube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=8WhbkhYDBtQ waarbij iemand hetzelfde blok in een 4x4 ingebouwd heeft heb ik besloten hetzelfde blok in te bouwen in mijn nieuwe camper.
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

Het oude blok eruit:
Afbeelding

En het nieuwe erin:
Afbeelding

De oliepan had ik verwisseld voor die van een BMW E46, die heeft een minder grote bult, waardoor deze net achter de vooras past:
Afbeelding

Afbeelding

De rechter motorsteun heb ik van de vooras afgeslepen, die zit in de weg voor de turbo.
Afbeelding

Zo ligt hij er nu in, de motorklep lijkt dicht te kunnen, hiervoor zitten echter nog de EGR klep, een druksensor en 2 beugeltjes voor de motorafdekking in de weg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door John_LT op ma mar 15, 2021 1:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

Daar ik bang ben dat de originele versnellingsbak de kracht niet aan kan en omdat ik geen zin heb een adapterplaat te maken, wil ik er een BMW 6-bak achter hangen, voordeel is dat de hoogste versnelling dan op 0,83 uit komt ipv 1:1 zoals de VW bak.

Even passen en meten:
Afbeelding

Hij lijkt net onder de vloer te passen, het scheelt echt niks, misschien ik wat extra ruimte maken. Weet iemand wat er achter het hitte schild zit wat tegen de vloer gepopnageld lijkt te zitten?
Afbeelding

Afbeelding

Om hem passend te krijgen heb ik een stukje uit de dwarsdrager moeten zagen, dit ga ik later nog versterken.
Afbeelding

Helaas kwam ik er achter dat de oliepan van de E46 een ander boutpatroon heeft voor de versnellingsbak als de E60 waar de motor en versnellingsbak uit komen. Dus ik zal waarschijnlijk toch de originele oliepan van de E60 aan moeten laten passen.
Gebruikersavatar
benno
Berichten: 976
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door benno »

Dit is interessant om te volgen en mooi om te zien dat iemand het durft en ook doet met info ook voor anderen , hoop dat je er veel plezier mee gaat beleven .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door Barny »

WAW,
Respect.

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door harm.eikelkamp »

super projectje...en de 2 onderste bouten zou ik er gewoon uitlaten....hij zit vast met 6 bouten en 4 pasbussen/pennen.....en dan straks de elektrische spaghetti.....dat wordt leuk om te volgen....succes met de hobby
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
thizzle1990
Berichten: 15
Lid geworden op: zo jul 22, 2018 10:44 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door thizzle1990 »

Wow, erg mooi project. Aan vermogen niet te kort als het straks allemaal werkt. Succes!
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

harm.eikelkamp schreef: ma mar 15, 2021 7:43 pm super projectje...en de 2 onderste bouten zou ik er gewoon uitlaten....hij zit vast met 6 bouten en 4 pasbussen/pennen.....en dan straks de elektrische spaghetti.....dat wordt leuk om te volgen....succes met de hobby
Hij zit aan het blok met 4 bouten vast en aan de oliepan met 4 kleinere boutjes, die ontbreken nu, is dat heel erg, dat weet ik niet, eerst maar eens kijken of ik de boel aan de praat krijg inderdaad. De ECU ligt nu in Polen, daar is iemand er momenteel alle meuk met 3 letterige afkortingen aan het uitprogrammeren MAF, DPF, CAT, EWS, ABS, EGR etc.

Morgen of overmorgen begin ik met de kabelboom, ik heb hier en daar standalone kabelbomen te koop zien staan voor 300 tot 500 euro, maar ik heb het idee dat ik dat zelf ook wel in elkaar kan knutselen middels de schema's van BMW WDS.

Meteen een vraag waar iemand me misschien wel mee vooruit kan helpen. De dieselpomp van de oude DW dieselmotor zuigt de diesel uit de tank, daar zit geen opvoerpomp in, wel? Dat heeft de BMW wel, is zo'n opvoerpomp makkelijk te bevestigen aan de standleiding in de tank of kan ik beter op zoek gaan naar een andere vlotter van een LT met benzinemotor?
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door Barny »

zal de druk in de brandstofleiding niet te hoog worden met zo een zware opvoerpomp?
volgens mij is het geen opvoerpomp maar meteen al een soort drukpomp

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

De drukpomp zit halverwege onder de auto, maar in de tank zat ook nog een soort van opvoerpompje. Dat spul van BMW lijkt allemaal behoorlijk overengineered.
WilfredT2
Berichten: 242
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door WilfredT2 »

moderne auto's hebben een opvoerpomp in de tank, voor betere koeling van de pomp. ik zou dit niet gaan maken in je LT. dan moet je in de tank aan het lassen, en dat wordt nooit echt goed of netjes. Je kan gewoon een universele in-line brandstof pomp voor injectie motoren monteren. Die leveren 3 bar, en dit gaat dan naar de brandstofpomp op het blok. Ik zou ook al je stalen brandstofleidingen vervangen voor polyamide, anders krijg je daar onherroepelijk gedoe mee.

Ander puntje, heb je de motor en bakstuenen al gemaakt? let erop dat de flensen van de bak, en die van de achteras, waar de cardanas tussen komt, in hetzelfde vlak zitten anders krijg je onregelmatige snelheid en dat rijdt echt belabberd. zie dit filmpje voor wat ik bedoel

https://www.youtube.com/watch?v=Idk3BVD ... CityGarage
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

WilfredT2 schreef: di mar 16, 2021 10:33 am moderne auto's hebben een opvoerpomp in de tank, voor betere koeling van de pomp. ik zou dit niet gaan maken in je LT. dan moet je in de tank aan het lassen, en dat wordt nooit echt goed of netjes. Je kan gewoon een universele in-line brandstof pomp voor injectie motoren monteren. Die leveren 3 bar, en dit gaat dan naar de brandstofpomp op het blok. Ik zou ook al je stalen brandstofleidingen vervangen voor polyamide, anders krijg je daar onherroepelijk gedoe mee.

Ander puntje, heb je de motor en bakstuenen al gemaakt? let erop dat de flensen van de bak, en die van de achteras, waar de cardanas tussen komt, in hetzelfde vlak zitten anders krijg je onregelmatige snelheid en dat rijdt echt belabberd. zie dit filmpje voor wat ik bedoel

https://www.youtube.com/watch?v=Idk3BVD ... CityGarage
Hi Wilfred, bedankt voor je reactie. Is zo'n in-line brandstof pomp in staat om de diesel uit de denk op te zuigen door de standleiding?

De motorsteunen ga ik komend weekend maken. Ik heb zo'n digitale hoekmeter besteld om te controleren dat de flenzen onder dezelfde hoek komen te staan.
WilfredT2
Berichten: 242
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door WilfredT2 »

nee, je zult hiervoor wel een aansluiting moeten maken aan de onderkant van de tank. Dan werkt ie wel.
Gebruikersavatar
benno
Berichten: 976
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door benno »

Zou een klein lagedruk opvoerpompje niet de voordruk en doorstroming van de diesel niet kunnen opvangen ?
Kosten vaak maar rond E 12 of zo en mogelijk een oplossing .
Knikkerpompje worden ze ook wel eens genoemd .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin met BMW M57 twin turbo dieselmotor

Bericht door John_LT »

Een eerste motorsteun is inmiddels gelast:
Afbeelding

Die komt aan de linkerkant van de motor:
Afbeelding

De 2e wordt een tikkeltje lastiger omdat er maar beperkte ruimte is tussen het subframe en de turbo:
Afbeelding

Ik denk dat ik een plaatje met een moer erachter op het subframe las, daar schroef ik dan dat motorrubber in welke van een landrover afkomstig is. En dan tussen het rubber en de motor een soort van piramide-vormige steun denk ik.
Plaats reactie