Project Bulli XXL

Alleen projecten zoals restauraties en grote reparaties.

Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Project Bulli XXL

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Zo beste volgers daar ben ik weer eens met een berichtje, 23 augustus heb ik het bijltje erbij neergegooid, al veel te laat zouden we dan eindelijk de camper buiten gaan zetten maar het rempedaal bleef erg diep en dat zonder lucht in de leiding, geen lekkage en de remvoeringen tot het uiterste opgesteld, goed dan is er nog maar 1 oorzaak de cupjes in de hoofd remcylinder. Ik heb ook nog een dieselprobleem met lucht in de leiding en de bekleding goed in orde maken, teveel voor 1 week dus andere oplossing. Spanje gaat steeds verder dicht anders kon ik met de T4 maar helaas ook geen optie meer, dus lekker twee weken in twee verschillende huisjes in een vakantiepark in NL. We hebben een heerlijke vakantie gehad met ons kleinkinderen en het bezoek van onze eigen kinderen.

Gelukkig weer een beetje opgeladen voor de komende maanden, er zit nog even veel werk in het verschiet maar dat komt goed en ik heb nu tenminste weer een aantal maanden voor de hopelijk lange reis naar Spanje en waarschijnlijk vele weekeindjes weg in de buurt, ik denk dat de camper wel de winter gaat overleven in de werkplaats en ja voor april 2021 zal hij echt gekeurd moeten worden.

Groet, Arnold
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Project Bulli XXL

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Goedendag beste lezers,
Ik ben maar weer eens begonnen met de Bulli XXL verder af te maken, na anderhalf jaar treuren om wat allemaal tegenzit word het dan echt wel tijd om zaken weer op te pakken. Mijn zinnen om weer op de weg te komen hebben weer de overhand gekregen maar de vervelende denkwijze is ook hetzelfde gebleven dus is het slopen weer begonnen om alles weer als nieuw te monteren. Slopen is toch niet helemaal het woord, de motor ondergaat maar weer een update van een revisie van de inspuitpomp en gereviseerde verstuivers, dan meteen maar even de gloeikaarsen en natuurlijk nieuwe snaren. De achtervering in de revisie en alles wat los moet dan ok maar vervangen of groot onderhoud, inmiddels een paar jaar verder zijn de onderdelen natuurlijk steeds lastiger te krijgen maar voor alles is een oplossing en mag ik daar dan ook heel dankbaar gebruik van maken. Kennis en ervaring is van belang maar goede contacten zeker ook, en het lijkt er dan toch ook op dat de liefde voor de bus, camper of truck gedeeld dient te worden met elkaar, natuurlijk kost alles geld maar een hobby is in veel gevallen een voldoening waar je op kan terugkijken.

Ik heb na lange tijd weer eens geplaatst op mijn site dus nog eens de link naar ja inmiddels 10 pagina's en het zal nog wel groeien.
https://sites.google.com/view/www-arma- ... l/homepage
WilfredT2
Berichten: 242
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: Project Bulli XXL

Bericht door WilfredT2 »

gaaf project hoor. En heel veel respect voor je plaatwerk kunsten. Ik vind dat je het netjes doet!

Succes, en hopelijk deze keer lang genoeg energie om het af te krijgen!
Ed_LT28
Berichten: 33
Lid geworden op: ma feb 25, 2013 1:09 pm
Locatie: Putten

Re: Project Bulli XXL

Bericht door Ed_LT28 »

Heel veel respect voor dit project en leuk dat je dit deelt (ook op je site). Wat een werk zit er al in!
Respect en keep up!

Btw: zie dat je bladveren wil vervangen, was Opel Corsa veren erbij op zetten geen optie?

Succes nog!
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Project Bulli XXL

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Hallo Allemaal,
Nee Ed LT28 de corsa veren zijn geen optie, er licht in mijn achterhoofd wel iets van luchtbalgen maar eerst dit maar eens proberen, de bus staat nu een stuk hoger met 1 blad erbij.
Voorlopig dit eens testen in de vakantie en anders een nieuw plan, ik zal deze week wat foto's op mijn site zetten, heb nu eindelijk remdruk en ben nu bezig met de distributie snaar en hoop volgende week de pomp en verstuivers terug te hebben voor de montage.

groet, Arnold
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Project Bulli XXL

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Beste volgers,

Ik heb weer even wat geplaatst op mijn kanaal om weer even mee te genieten van alle ups en downs van de LT

Groet, Arnold
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Project Bulli XXL

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Goedenavond beste lezers en leden,

Ik ben weer even een weekje aan de gang geweest en mijn geduld weer op de proef gesteld voor spullen om de LT weer tip top te krijgen.
Natuurlijk heb ik ook weer wat foto's geplaatst op mijn site met wat beschrijving over hoe en wat ik heb gedaan, de LT heeft wel weer gelopen maar ik kan nu nog geen filmpjes uploaden om te laten zien hoe mooi en rustig de motor weer loopt.
Vandaag heeft de motor 1,5 uur lekker getokkeld en heb ik ook het nieuwe koelsysteem getest en ik moet zeggen dat is echt een verademing vergeleken bij de originele uitvoering met de viscose koppeling, koste me teveel PK's tijdens het klimmen en hij sloeg voor mij veel te laat in waardoor ik regelmatig in de zomer met de kachel vol open aan het klimmen was.

Filmpjes zijn nu te zien via de site
https://sites.google.com/view/www-arma- ... l/homepage

Ik zeg maar zo lees het maar en veel plezier.

Groet, Arnold
WilfredT2
Berichten: 242
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: Project Bulli XXL

Bericht door WilfredT2 »

hoi, ik wil even reageren op je ventilator en behuizing. Het is heel goed dat je een behuizing gemaakt hebt, omdat anders je ventilator lucht pakt van de zijkant, ipv door de radiator heen.

echter heb je nu de behuizing dichtgemaakt. En dat is niet handig. Normaliter zitten hier rubberflappen in, die door de rijwind open gaan. Tijdens normaal rijden, duwt de rijwind deze flappen open en zorgt voor koeling. Alleen bij file rijden of langdurig langzaam rijden, is je Fan nodig.

Ik durf te stellen dat je met je huidige setup koelproblemen gaat krijgen bij normaal rijden. Effectief is je radiator gewoon 50% kleiner gemaakt, want daar kan nu geen lucht doorheen en doet dus ook niets voor de koeling.
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Project Bulli XXL

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Dat is best een hele goeie WilfredT2, ik zal je even mijn denk wijze uitleggen maar ook dan begrijp ik je. Normaal zit er een dichte stalen kap op de radiateur die d.m.v. een kunstof manchet om de ventilator zit, dus ook geheel dicht maar dan draait inderdaad altijd de ventilator mee om te koelen, echter wanneer de viscose koppeling inslaat word de ventilator geforceerd om het toerental van de motor aan te nemen.

Ik snap je denk wijze dus wel en ga daar nog wat mee testen en anders zal ik het moeten aanpassen, ik heb alle oude delen nog dus terug bouwen kan altijd.

Groet, Arnold
WilfredT2
Berichten: 242
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: Project Bulli XXL

Bericht door WilfredT2 »

Hoi,

ik snap wat je bedoeld maar toch is de situatie niet vergelijkbaar. Origineel is de tunnel een trechtervorm. Dus in originele staat, is het gehele oppervlak van de radiator beschikbaar, en de lucht wordt dan getrechterd naar de ventilator. Nu heb je het vlak gemaakt, en qua airflow gaat er nu niets door de delen waar je plaatwerk voor gezet hebt (tenzij de foto's een heel vertekent beeld geven, maar volgens mij zit het plaatwerk gewoon vlak achter de radiateur).
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Project Bulli XXL

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Ik snap helemaal wat je bedoelt, en het is inderdaad op de foto's op de site een vertekenend beeld. Aan de bovenzijde heb ik de kap 2 cm speling en aan de onderzijde 14 cm ruimte gelaten, dat is een stuk minder dan de originele kap maar ik wil de ventilator onder de auto laten blazen en dat werkt goed er is dus meer dan voldoende ruimte tussen de radiateur en de ventilator. Echter maakt het mij ook niet uit als de ventilator aan zou springen tijdens het rijden daar dit mij een stuk minder PK's zou kosten dan de viscose koppeling die dan rechtstreeks aan de krukas zit, dit zou dus door een thermische voeler moeten werken. Dus ik begrijp je zorgen en alles is aan te passen maar ik ga het even proberen en gelukkig is het tegenwoordig warm genoeg in NL en voldoende files om te testen daaraan tegen ben ik in de vakantie een redelijke Nightryder dus dat is ook wat koeler :D .

Groet, Arnold
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Project Bulli XXL

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Ja het is gebeurd de zon staat weer hoog aan de hemel en misschien kunnen we er in de toekomst van genieten.

Voor die het nog een beetje interessant vinden heb ik nog even wat online gezet en hopen we maar het beste ervan.

https://sites.google.com/view/www-arma- ... authuser=0

Groet, Arnold
WilfredT2
Berichten: 242
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: Project Bulli XXL

Bericht door WilfredT2 »

wat mooi! om na zo lange tijd zover te zijn gekomen. En ik denk ook heel realistisch: bloed, zweet en tranen. Weinigen kunnen dit volhouden en daarom stranden er zoveel projecten.

Chapeau!
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Project Bulli XXL

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Dank je Wilfred voor je bericht,
bloed : je veel keren met lassen en slijpen,
zweet : jazeker tijdens de warme dagen en tijdens het spuiten in de beschermende overal,
tranen : ja natuurlijk ook voor alles wat onder je vingers stuk blijft gaan,
trots : dat zeker dat de Bulli XXL eindelijk buiten staat.

En toch dan staat de bus buiten en dan zie ik weer dingen die me tegen staan, en dat ligt helemaal aan mij omdat tevreden zijn beter is dan perfect dus zal ik met kleine dingen moeten leren leven.
De dynamo gaat het zeker niet redden die lijkt me al 16 jaar te tarten dus weg ermee en dan gaan we naar de APK, als dat gebeurt is gaan we er eens lekker mee rijden om naar ik hoop de glimlach van oor tot oor weer te ervaren en zeker weer eens op een meeting alles te laten zien.

En natuurlijk snap ik ook je verhaal dat het soms wel ergens strand en ik denk dat jij en ik wel weten hoe dat komt, tijd geduld en zeker ervaring hebben en delen.

Groet, Arnold
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Project Bulli XXL

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Beste volgers,

Zo deze week weer even flink bezig geweest en gelukkig geen r..t opgeschoten, sinds de bus buiten staat doen de toplampen het niet meer, soms blijft het olie lampje knipperen of branden maar de druk is goed, de bus loopt als een zonnetje dus dinsdag voor de keuring.

Nou even echt niet, woensdag heb ik even alles nagelopen lampjes en de aanjager van de kachel, lampjes doen het nu wel massa en een beetje schoonmaken, de aanjager wil dus niet en je raad het al die had ik nog niet uit elkaar gehaald, dus kachel weer uitbouwen en de aanjager repareren ofwel de weerstand in de aanjager was ernstig gecorrodeerd en die heb ik niet liggen dus zelf wat klooien (foto's op de site volgen later) kachel weer inbouwen dus weer een dagje weg, donderdag nog wat kleine zaken en dan vrijdag uit de schorsing en de bus wegbrengen naar de keuring.

Ja echt niet, de bus rijdt goed en stil, geen rammeltje en strak over de weg, echter niet harder dan 65 km/u vol gas en dan inhouden, nou dat is geen probleem dat is gewoon even de pomp bijstellen, helaas heeft echt niemand in mijn omgeving nog een meet klokje en met zelf verstellen komt het ook niet, ik weet het even niet meer en kom vandaag nog even langs het bedrijf die de pomp heeft gereviseerd, ik ren naar binnen en roep HELP.
Het advies kijk naar de leidingen en probeer het eens te doen zonder het filter, ik ga morgen weer proberen en hoop dat het euvel dan gevonden is, het is te vermoeiend voor woorden dat er elke keer weer wat is, dus altijd sleutelen aan een LT is prima maar echt alles is toch ook wat minder, als deze test niet lukt gaat de bus naar het revisie bedrijf en gaan zij de pomp afstellen met de stroboscoop, ik heb er vertrouwen in en hoop toch echt volgende week de keuring erop te hebben.

Groet, Arnold
Plaats reactie