Oprijwagen in progress

Alleen projecten zoals restauraties en grote reparaties.

mosseLTman
Berichten: 81
Lid geworden op: za dec 08, 2018 7:58 pm

Oprijwagen in progress

Bericht door mosseLTman »

Goede avond na mij voorgesteld te hebben wil ik jullie verwelkomen bij mijn project.
Mijn LT40 '83 55kw platte wagen die ik ga ombouwen tot oprijwagen.
Inmiddels is het hele plateau er af gezaagd/geslepen/gebroken, en al het geknutsel van de vorige eigenaren verwijdert . dat was 290kg.

MIjn doelstellingen:
Mooie oprijbak lassen
Elektrisch in orde maken
De cabine isoleren van motorgeluid
Optioneel een andere motor, maar dat is omdat ik niet of het kwaad kan, maar ik rijdt nu volgas 98kmh en dat is onbeladen. Het lijkt mij niet zo best om constant volgas te rijden .
Bijlagen
IMG-20181202-WA0003.jpg
IMG-20181202-WA0003.jpg (159.74 KiB) 4755 keer bekeken
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door Carlo »

Ik ben niet nieuwsgierig hoor ;) maar wat zit in die IBC?
1990 1G, tweetanksysteem
mosseLTman
Berichten: 81
Lid geworden op: za dec 08, 2018 7:58 pm

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door mosseLTman »

Koelvloeistof :roll:
mosseLTman
Berichten: 81
Lid geworden op: za dec 08, 2018 7:58 pm

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door mosseLTman »

Ik ben vandaag even flink tekeer gegaan in mijn mancave met een slijptol en reciprozaag.
Met als resultaat dat nu alleen het orginele chassis over gebleven is.

Voor de nieuwe oprijbak is het fijn om hem zo laag mogelijk te houden. Op de foto is te zien dat de achterkant 15cm hoger is dan de voorkant. Is deze te verlagen zonder aan het chassis te slijpen en lassen , of mag er aan het chassis gelast worden.

Het lukt me overigens niet meer om foto's te posten (foto te groot) hoe is dit op te lossen?
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door Carlo »

Als er een auto op staat zakt hij wel 15 cm denk ik?
1990 1G, tweetanksysteem
mosseLTman
Berichten: 81
Lid geworden op: za dec 08, 2018 7:58 pm

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door mosseLTman »

Hij heeft maar 13cm speling tussen de onderkant van de chassisbalk en de rubberen dop op de bladveer, dus 15 cm zakken is sowieso onmogelijk.

Hij heeft 3 bladveren, plus 1 hele dikke bladveer en een toegestane laadvermogen van 5500kg, dus ik denk dat hij met een klein concept auto erop niet veel gaat zakken. Verder is het onhandig een oprijwagen te hebben met een te hoge achterkant en ook optisch is het niet mooi

Weet iemand misschien of die dikke rechte bladveer te verwijderen is of een andere steun te lassen waar mijn bladveer aan vastzit?
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door Carlo »

Bedoel je laadvermogen van 5500 kg? Of maximale totale massa van 5500 kg?
Ik weet niet of je zomaar aan de bevestiging van de bladveer mag gaan lassen. Op het Duitse LT-forum zijn wel mensen die bladveren toevoegen omdat de veren hun kracht hebben verloren (zelf doen wordt afgeraden). Jij wil er een weghalen. Maar je moet toch wel wat veerweg overhouden.
Is het niet mogelijk om eerst een auto op je auto te rijden en te kijken hoe dat er uit ziet?
Dit plaatje komt van het Duitse forum maar ik weet niet zeker of dit een dubbellucht is:
federfuehrung_zu_blatt1a.jpg
federfuehrung_zu_blatt1a.jpg (126.37 KiB) 4682 keer bekeken
1990 1G, tweetanksysteem
mosseLTman
Berichten: 81
Lid geworden op: za dec 08, 2018 7:58 pm

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door mosseLTman »

Is heel anders als bij mij. Die steun is veel hoger bij mij en veren dikker. Jmmr dat ik geen foto's meer kan posten. Alle andere lts die ik zie staan allemaal recht??
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door harm.eikelkamp »

je mag en kunt een bladveer ertussen uithalen. en nee je mag niet aan de bladveer ophanging lassen. je kunt wel het chassis na de veerhand iets laten knikken denk er wel aan dat je schetsplaten over de verbindingen moet aan brengen. vraag maar eens aan benno.....deze heeft een oprijbak gemaakt en heeft ook nog een trekhaak verlenging en alles op kenteken.

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door Barny »

als je 100% volgens de wet wil werken mag je ook aan de bladveren niets veranderen
als je volgens de APK kijkt mag je gewoon aan de veer ophanging lassen (verlagen)
Artikel 5.3.28.2

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
mosseLTman
Berichten: 81
Lid geworden op: za dec 08, 2018 7:58 pm

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door mosseLTman »

Weet iemand hoe ik foto's kan posten vond er dat hij aangeeft dat de foto's te groot zijn. Dan is de situatie makkelijker uit te leggen.
mosseLTman
Berichten: 81
Lid geworden op: za dec 08, 2018 7:58 pm

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door mosseLTman »

Hier zie je dat er aan de voorkant de veer vast zit aan een veel hogere steun zit dan dat Duitse forum
Bijlagen
Verenpakket
Verenpakket
1544614513492710.jpeg (101.1 KiB) 4657 keer bekeken
mosseLTman
Berichten: 81
Lid geworden op: za dec 08, 2018 7:58 pm

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door mosseLTman »

Dit is de status nu
Bijlagen
1544614742731307.jpg
1544614742731307.jpg (57.54 KiB) 4657 keer bekeken
1544614742548377.jpeg
1544614742548377.jpeg (112.1 KiB) 4657 keer bekeken
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door Carlo »

Het lijkt alsof je maar hele kleine banden hebt?
En inderdaad, hij staat wel erg schuin.
Als je een bladveer zou weghalen klopt de remkrachtregeling van de achteras niet meer. Hij gaat dan achter remmen terwijl er te weinig gewicht op de achteras drukt en dan kan de auto achter uitbreken.
Daar moet je wel rekening mee houden lijkt me.
Hoe dat met APK en RDW zit weet ik niet.
1990 1G, tweetanksysteem
camperaar
Berichten: 135
Lid geworden op: di jul 02, 2013 11:21 am
Locatie: Hoofddorp

Re: Oprijwagen in progress

Bericht door camperaar »

Ik denk dat de reactie ten aanzien van de banden zeker op zijn plaats is. Kijk eerst eens welke maat daar origineel onder hoort voordat je aan de 'hardware' gaat sleutelen. Je zou er altijd nog voor kunnen kiezen om achter banden met een lagere wang te nemen dan voor. Mocht de configuratie in de praktijk niet prettig zijn dan is het makkelijker om een paar banden te wisselen dan een complete constructie te moeten lassen.
Plaats reactie