Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Heb je een leuke of handige website gevonden, meld het hier!

Moderator: chamois

Gebruikersavatar
Alf_VW
Berichten: 131
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 12:39 am
Locatie: Enschede

Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Alf_VW »

In een reactie van Aad zag ik dat het nog niet bekend is bij iedereen. De motie van Vliet voor het handhaven van de huidige vrijstelling van motorrijtuigenbelasting is aangenomen zoals vermeld in een stuk van de 2e kamer van 30 juni 2011. Check http://www.tweedekamer.nl/images/30-06- ... 222614.pdf . Interessant als je net zoals wij een camper hebt gekocht van 1987. Weliswaar tot september volgend jaar wachten, maar dan geen 785 euro per jaar meer. Ik weet niet of dit bericht hier goed staat, maar in de link kun je het zelf nog even nakijken.
ecole
Berichten: 19
Lid geworden op: di mei 22, 2007 10:04 am
Locatie: Schaijk

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door ecole »

Link werkt niet.. heb je voor mij de correcte link. Evt. via PB
Gebruikersavatar
Alf_VW
Berichten: 131
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 12:39 am
Locatie: Enschede

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Alf_VW »

Sorry, zie ook andere post. Ik was iets te voorbarig met mijn reactie in de stukken staat AANG en dat betekend niet aangenomen maar aangehouden. Zie link http://www.tweedekamer.nl/images/30-06- ... 222614.pdf als deze niet lukt moet je even googelen in de site van de tweede kamer. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 179
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 9:17 am
Locatie: Aalsmeer

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Aat »

Alf, ik wilde je je vreugde nog niet ontnemen, maar het is nog niet zo ver......,ik hoop voor je dat het ooit zover komt,maar voordeeltjes komen er niet zo snel door als al die verhogingen :evil:

Grt.Aat.
Ga nooit hoger dan je ladder reikt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Carlo »

Wat betekent aangehouden?
-edit-
In mijn Van Dale staat:
rechtszaken, voorstellen aanhouden: de behandeling of afdoening ervan uitstellen.
Oeps, dat moeten we dus nog een tijdje sidderen en beven... en dokken natuurlijk.
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
Alf_VW
Berichten: 131
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 12:39 am
Locatie: Enschede

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Alf_VW »

Hij hoopt het tijdens het zomerreces erdoor te krijgen. Dus na 5 sept weten we waarschijnlijk meer.
Krijn
Berichten: 239
Lid geworden op: ma mei 04, 2009 2:23 pm
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Krijn »

het is een voorstel van de PVV-er van Vliet, dus er is hoop dat dit kabinet iets moet "gedogen".
Ik ga weer fijn naar Krijn
Gebruikersavatar
Alf_VW
Berichten: 131
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 12:39 am
Locatie: Enschede

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Alf_VW »

Van de motie van Vliet niets meer gehoord of gelezen. Helaas staat er toch in de uitgelekte miljoenennota dat auto's die na 1-1-2012 25 jaar worden niet meer belastingvrij zullen worden. :(
Laatst gewijzigd door Alf_VW op za sep 17, 2011 1:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Carlo »

That sucks... we worden weer genaaid.
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
chamois
Berichten: 175
Lid geworden op: za feb 14, 2009 1:08 pm
Locatie: Rijen

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door chamois »

Niet als je al een auto bezit <1987, die houden nu waarschijnlijk beter hun waarde.
1982 VW LT28D 2.4 CP
vwboyruurlo
Berichten: 887
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 11:08 am
Locatie: ruurlo(gld)

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door vwboyruurlo »

ik heb er weinig over kunnen vinden, zelf niet in de milioenen nota

gr jeffrey
Gebruikersavatar
Alf_VW
Berichten: 131
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 12:39 am
Locatie: Enschede

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Alf_VW »

Pfoeh, gelukkig. Het duurt voor ons een jaartje langer, maar hij wordt belastingvrij!

http://www.fehac.nl/images/stories/best ... ebreid.pdf
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 12:29 am
Locatie: Maasbracht

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Jan »

Ter voor komen van het wegvallen van de Link de tekst hier op het forum:


Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs

PERSBERICHT
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de
belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen
van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt ruim 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa
70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die
zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er
voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische
voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen,
bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar 35-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid
tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.
De FEHAC is aangesloten bij de FIVA (Féderation Internationale des Véhicules Anciens) en vertegenwoordigt de
sector wegvoertuigen in de stichting Mobiele Collectie Nederland.

Bunnik, 18 november 2011

Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers
Groot nieuws voor klassiekerliefhebbers en het behoud van het mobiele erfgoed.
17 november 2011 heeft de Tweede Kamer het Amendement Van Vliet aangenomen.
De bevriezing van de MRB Vrijstelling voor klassiekers is weer ontdooid.
Al sinds destijds – volgens velen nogal overhaast – het ‘Amendement Cramer’ is aangenomen, waarbij de
vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassiekers ouder dan 25 jaar per 1 januari 2012 bevroren
zou worden, was de FEHAC daar met het oog op de toekomst van het mobiele erfgoed zeer ongelukkig
mee. Het Amendement Cramer (CU) was gekoppeld aan het invoeren van de kilometerheffing.
De kilometer heffing is inmiddels gesneuveld, maar de MRB bevriezing voor klassiekers was daarbij even
‘vergeten’. Sindsdien heeft de FEHAC zijn inspanningen nog verder opgevoerd, inclusief een aanhoudend
pleidooi bij de volksvertegenwoordigers - die ons immers allemaal vertegenwoordigen - om het mobiele
erfgoed een toekomst te geven.
Tweede Kamerlid Van Vliet (PVV) heeft deze handschoen overtuigend en met succes opgepakt. Gisteren
is het Amendement Van Vliet door de Tweede Kamer aangenomen. Met het aannemen van dit amendement is ‘Cramer’ effectief ongedaan gemaakt. Het Amendement is gesteund door zowel VVD, CDA en PVV, als ook de SGP, waardoor er ook in de Eerste Kamer een meerderheid vóór zal zijn.
Ingaande per 1 januari 2012 geldt een nieuwe regeling voor MRB vrijstelling voor klassiekers. Waarbij er
een overgangsfase geldt en geleidelijk de vrijstellingsgrens wordt opgetrokken van 25 jaar naar 30 jaar,
gerekend vanaf de datum eerste toelating.
Voor de voertuigen die op 31 december 2011 al ouder dan 25 jaar zijn verandert er niets.
Voor de generaties daarna geldt een geleidelijke leeftijdsopbouw, en bovendien geldt de vrijstelling
uitsluitend voor basisbedrag MRB plus de provinciale opcenten.
De brandstoftoeslagen voor diesel en LPG moeten, voor zover relevant voor het betreffende voertuig, wél
worden betaald.
De MRB-vrijstelling geldt tevens voor ‘zware’ bedrijfsvoertuigen, met uitzondering van die bedrijfsvoertuigen die commercieel in gebruik zijn.

Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
De geleidelijke groei van 25 naar 30 jaar gaat als volgt:
• Een voertuig dat in 1987 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 26 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1988 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 27 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1989 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 28 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 29 jaar geleden is,
• en vervolgens vanaf 30 jaar na de datum eerste toelating.
Om u het rekenwerk te besparen, de stapsgewijze overgang van 25 jaar naar 30 jaar duurt in totaal
10 jaar en is ingevolge afgerond in 2021.
De heer Van Vliet heeft laten weten zich met verve in te zullen blijven zetten voor het mobiele erfgoed, waar wij hem zeer erkentelijk voor zijn.
Deze nieuwe vrijstellingsregeling is een zeer belangrijke stap om de duizenden liefhebbers van
klassiekers in staat te stellen het mobiele erfgoed daadwerkelijk een toekomst te geven.

Noot voor de redactie.
Meer informatie mbt de FEHAC, klassiekers en het mobiele erfgoed vindt u op de
FEHAC website.
Hebt u nog vragen of behoefte aan meer informatie, neemt u dan aub contact op met het
FEHAC secretariaat, of met Bert de Boer via pr@fehac.nl
Mobiliteitshuis
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
T 030-6595370
F 030-6570750
E secretariaat@fehac.nl
I www.fehac.nl
M.vr.gr.
Jan
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Barny »

dus als ik het goed begrijp hoef je geen houderschaps belasting meer te betalen alleen word je wel aangeslagen als je diesel rijdt of op gas met een wagen van '87 of jonger?
en als je nu na januari een auto koopt van voor '87 en dat is een diesel of gas wagen, moet je dan alsnog extra belasing betalen?
dat kan ik niet uit het verhaaltje ontdekken
barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Alf_VW
Berichten: 131
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 12:39 am
Locatie: Enschede

Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting ook voor<1987

Bericht door Alf_VW »

Volgens mij betaal je voor 1-1-1987 gewoon niets en voor voertuigen van daarna het extra bedrag dat je betaald voor diesel tov benzine. Dus nu betaal ik in Overijssel 780 euro per jaar voor diesel. Voor benzine betaal je in die gewichtsklasse 456 per jaar. Je blijft dan waarschijnlijk 356 euro per jaar betalen. Dat is dan nog wel 27 euro per maand. Maar nu is het 65 euro, scheelt dus wel aanzienlijk.
Plaats reactie