Contactslot sloopt startmotor

Alle overige techniek en LT-gerelateerde onderwerpen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Contactslot sloopt startmotor

Bericht door Carlo »

Vanmiddag is mijn contactslot in stand 3 blijven hangen. Het kan ook zijn dat hij wel terug naar 2 ging maar dat mijn knie hem in 3 heeft geduwd. Hoe dan ook, het lijkt er op dat ik 5 km heb gereden terwijl de startmotor nog op de starterkrans zat. Dat mij dit niet is opgevallen vind ik raadselachtig.

Na 5 km rijden viel me op dat mijn koelwatertemp heel laag was. Nog sterker, terwijl ik keek zakte die. Omdat ik dacht dat mijn water misschien weg was gelopen ben ik gestopt. Het was heel vreemd, ik had geen lampjes op het dashboard en de motor ging uit en de bus rolde uit naar een plekje in een zijwegje. Water en olie bleken in orde te zijn.

Ik probeerde te starten maar de startmotor kreeg de motor amper rond en ik hoorde kabaal. Ik dacht dat ik een vastloper had en belde de ANWB.
De ANWB-man had binnen secondes de oorzaak gevonden en ik meen werkelijk dat hij binnen tien secondes al op het spoor was van mijn defect contactslot en dat de startmotor misschien was blijven starten, de accu heeft platgetrokken en door het 5 km meedraaien op veel te veel toeren met de motor de spoelen in de startmotor zijn uitgezet en nu tegen het huis aankomen en dat dat het vreemde geluid maakt.

Om kort te gaan: hij zette het contact in stand 3 en meteen in stand 2. Nu ging de sleutel niet meer naar stand 3. Met een sleepkabel trok hij me op gang, de bus startte binnen 10 meter en ik kon naar huis toe.

Lang verhaal maar gelukkig heb ik geen vastloper :D :D :D :D :D , wel moet de startmotor naar revisie of anders een andere. Contactslot uitwisselen of repareren, accu ga ik dadelijk nog even uit de auto halen en zet ik hier binnen aan de lader.
Hulde aan de ANWB-man!!!! :D

P.S. toen ik thuis was en aan de accupolen voelde bleken deze nog warm te zijn van de vele stroom die er door is gegaan. Dat past precies in het plaatje. Of de accu ook schade heeft weet ik niet maar hij is wel met de nodige amperes leeggetrokken.
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Contactslot sloopt startmotor

Bericht door Carlo »

En zo ziet SM er uit:
(sm = startmotor)
Startmotor.JPG
Startmotor.JPG (255.49 KiB) 2406 keer bekeken

Er zit een planetair tandwielstelsel in:
Planetair tandwielstelsel.JPG
Planetair tandwielstelsel.JPG (246.83 KiB) 2406 keer bekeken
1990 1G, tweetanksysteem
mosseLTman
Berichten: 81
Lid geworden op: za dec 08, 2018 7:58 pm

Re: Contactslot sloopt startmotor

Bericht door mosseLTman »

Ik heb hetzelfde gehad, gelukkig paste de startmotor van mijn volvo. Na starten gebeurde weer hetzelfde. Heb hem vervolgens doorgelust met een startknop op mijn dashboard. Probleem opgelost en nog fancy ook.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Contactslot sloopt startmotor

Bericht door Carlo »

En kun je tijdens het rijden op de startknop duwen? Of is die nog beveiligd?
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Contactslot sloopt startmotor

Bericht door Carlo »

Als de sleutel van stand 3 terugveert naar stand 2 kan die niet meer naar 3. Om naar 3 te kunnen moet je de sleutel eerst naar 0 draaien.
Deze beveiliging zit in het slot, niet in het contactblokje.
1990 1G, tweetanksysteem
Plaats reactie