backfire probleem oplossen
backfire probleem oplossen
Mijn vw lt28 1979 2.0 benzine heeft een probleempje.
Bij een koude motor krijg ik iets dat op backfire lijkt. Als ik het gas heel langzaam op laat komen gaat het goed.
Als ik het dieper intrap lopen de toeren wat op gevolgd door een plop/plof en dan zakt de motor even helemaal in. Meestal blijft hij nog net lopen als je het gas gelijk los laat na de plof. Als je het gas in gedrukt houd valt de motor uit. Ook heeft de motor merkbaar weinig koppel als hij koud is want om weg te rijden moet je aardig toeren maken anders valt hij uit.
Vooral als je weg probeert te rijden is dat inhouden erg vervelend en als ik weer eens door de alpen rijdt kun je met een koude motor lastig klimmen. Klachten zijn de afgelopen periode langzaam erger geworden maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik het op kan lossen.
Als hij warm is loopt hij over het algemeen prima, stationair als een zonnetje warm.Hij lijkt wel wat minder vermogen te hebben ook bij een warme motor. Soms geeft ie ook bij een warme motor zo'n backfire maar dat gebeurt maar af en toe.
Ik heb de carburateur vorig jaar een keer helemaal schoon gemaakt maar dat maakte geen verschil. De ontsteking is nog geen 2 jaar oud (puntjes bougies en condensator) en met een lamp afgesteld. Verbruik is tussen de 6 en 7 km per liter.
Ik hoop wat tips te krijgen hoe ik dit op zou kunnen lossen en waar dit probleem vandaan kan komen.
Ik dacht zelf misschien de afstelling of slijtage aan de carburateur maar ik weet niet precies waar ik het moet zoeken.
Bij een koude motor krijg ik iets dat op backfire lijkt. Als ik het gas heel langzaam op laat komen gaat het goed.
Als ik het dieper intrap lopen de toeren wat op gevolgd door een plop/plof en dan zakt de motor even helemaal in. Meestal blijft hij nog net lopen als je het gas gelijk los laat na de plof. Als je het gas in gedrukt houd valt de motor uit. Ook heeft de motor merkbaar weinig koppel als hij koud is want om weg te rijden moet je aardig toeren maken anders valt hij uit.
Vooral als je weg probeert te rijden is dat inhouden erg vervelend en als ik weer eens door de alpen rijdt kun je met een koude motor lastig klimmen. Klachten zijn de afgelopen periode langzaam erger geworden maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik het op kan lossen.
Als hij warm is loopt hij over het algemeen prima, stationair als een zonnetje warm.Hij lijkt wel wat minder vermogen te hebben ook bij een warme motor. Soms geeft ie ook bij een warme motor zo'n backfire maar dat gebeurt maar af en toe.
Ik heb de carburateur vorig jaar een keer helemaal schoon gemaakt maar dat maakte geen verschil. De ontsteking is nog geen 2 jaar oud (puntjes bougies en condensator) en met een lamp afgesteld. Verbruik is tussen de 6 en 7 km per liter.
Ik hoop wat tips te krijgen hoe ik dit op zou kunnen lossen en waar dit probleem vandaan kan komen.
Ik dacht zelf misschien de afstelling of slijtage aan de carburateur maar ik weet niet precies waar ik het moet zoeken.
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: backfire probleem oplossen
kleppen al gesteld?????
te weinig klepspeling geeft ook zulke symptomen
gr harm
te weinig klepspeling geeft ook zulke symptomen
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
Re: backfire probleem oplossen
Even deze goede tip opgevolgd in het kader van uitsluiten.harm.eikelkamp schreef:kleppen al gesteld?????
te weinig klepspeling geeft ook zulke symptomen
gr harm
Kleppen net gesteld. In mijn beleving was dit het niet aangezien de afstelling van kleppen statisch is en de backfires voornamelijk met een koude motor voorkomen. Maar misschien mis ik iets.
De uitlaatkleppen stonden goed, inlaat alle 1 slag versteld maar alsnog weinig op aan te merken. Hij loopt na het stellen exact het zelfde. Dus dit is de oplossing niet. De choke klep is helemaal zwart dus het lijkt er wel op dat het probleem echt bij de carb weg komt.
Hopelijk heeft iemand nog tips. Of weet iemand een voordelige vervanger/revisie voor deze carb?
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: backfire probleem oplossen
hoeveel speling zit er op de rotoras van de verdeelkap.....backfire zijn vaak de oorzaak van en of verkeerde ontsteking en of een foutief mengsel. dit kan door een aantal dingen komen, als je de basis...ontsteking....brandstof....klepspeling....compressie....correct zijn dan ga je kijken naar de volgende dingetjes. ik lees dat dit vooral voorkomt bij koude motor. ik zou nou gaan kijken of er nergens valse lucht trekt(kapot vacuumslangetje) lekke voetpakking van carburateur etc etc etc......eventueel motor laten lopen en alle verbindingen af sproeien met remmenreiniger ,,,,verandering in toerental betekent lekkage.
dan ook zeker even naar de rotoras in de verdeelkap kijken, of er veelspeling opzit.zowel in de hoogte als zijdelings...
gr harm
dan ook zeker even naar de rotoras in de verdeelkap kijken, of er veelspeling opzit.zowel in de hoogte als zijdelings...
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
Re: backfire probleem oplossen
Bedankt weer! Ik ga je tips nakijken.
- PaulusM001
- Berichten: 404
- Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
- Locatie: Leiden
Re: backfire probleem oplossen
De punten ontsteking vervangen voor electronische ontsteking, heb dit zelf 3 jaar geleden gedaan en nooit geen backfire meer gehad, en ja alles hangt af van de afdichtingen en stellingen zoals Harm al aangeeft. Met een electr.ontsteking heb je geen onderhoud en afstelling. Ik heb ook gemerkt dat er meer vermogen is en loopt zuiniger. Alleen maar voordelen dus, wel goed afstellen met een stroboscooplamp op zicht / gehoor het rustig lopen van de motor 800/900 toeren, het draaien van het ontsteekhuis tijdens lopen van de motor.
Succes
Succes
"blusbus"
Re: backfire probleem oplossen
Er zit nagenoeg geen speling op de rotor. De puntjes en rotor zien er nog als nieuw uit dus hier zit het probleem niet.hoeveel speling zit er op de rotoras van de verdeelkap
Wel kan ik de rotor iets liften en ook een stukje verdraaien (met veerspanning) maar dat is de vervroeger neem ik aan.
Elektronische ontsteking is natuurlijk altijd beter dan mechanisch Maar naar mijn idee lost dat het probleem niet op.De punten ontsteking vervangen voor elektronische ontsteking,
Als de boel goed is afgesteld zou het niet uit moeten maken. Elektronische ontsteking maakt de boel alleen onderhoudsvrijer en zal wellicht een iets sterkere vonk geven.
Mag ik vragen wat je hebt betaald voor zo'n ombouwset?
Verder denk ik zelf dat er iets in de carb gewoon niet goed werkt maar mijn kennis schiet te kort om te weten wat.
Ik zou graag eens een uitleg zien over al die klepjes en dingen die er op zitten en wat ze doen. De basis snap ik wel maar al die vacuüm troep maakt het ingewikkeld.
- PaulusM001
- Berichten: 404
- Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
- Locatie: Leiden
Re: backfire probleem oplossen
Je kan veel vinden op internet ,eventueel via de duitse site. Die vacuumtroep heb je nodig voor de remmerij en het vacuum in de carb.is erg belangrijk voor de verbranding. IDD met electronische onsteking een betere verbranding en dus betere vonk, betere afstelling. Zoek maar op de website als onder (foto) en stel vragen aan deze winkel, ze geven goede adviezen. Ik heb zelf 178,60 betaald voor de complete set in april 2013 en sindsdien geen problemen meer ondervonden, en dat kan je zien aan de kleur van de bougies of de verbranding goed is. Zelf rij ik sinds kort weer op gas en ook geen problemen met backfire.
Veel succes
Veel succes
"blusbus"
Re: backfire probleem oplossen
@ PaulusM001:
Bedankt voor je info. Het is geen verkeerde investering die ontsteking.
Heb jij ook een 2.0 audi blok? Heb je daar gas in gebouwd met orginele kop of geharde kleppen (dat schijnt nodig te zijn las ik). Mijn bus word volgend jaar 40 en zit nog te twijfelen dan ook op gas te gaan.
Ik heb nogmaals de ontsteking gecontroleerd met een strobo en vacuüm los, hij stond nagenoeg precies op tijd.
Na het slangetje weer aan te sluiten nog even de werking van de vervroeging gecontroleerd.
Wat opvalt is dat als je langzaam gas op laat komen de vervroeging meteen werkt. Als je het gas dieper intrapt lijkt hij nauwelijks te vervroegen. Dat is toch raar?
Als ik de ontsteking een stuk te vroeg zet loopt de motor goed en pakt hij wel goed op als je gas diep in trapt.
Verder nog een halve bus remmenreiniger leeg gespoten op alle kanten en slangen van de carb maar je merkt helemaal niets. Dus het lijkt alsof hij geen valse lucht aanzuigt.
Bedankt voor je info. Het is geen verkeerde investering die ontsteking.
Heb jij ook een 2.0 audi blok? Heb je daar gas in gebouwd met orginele kop of geharde kleppen (dat schijnt nodig te zijn las ik). Mijn bus word volgend jaar 40 en zit nog te twijfelen dan ook op gas te gaan.
Ik heb nogmaals de ontsteking gecontroleerd met een strobo en vacuüm los, hij stond nagenoeg precies op tijd.
Na het slangetje weer aan te sluiten nog even de werking van de vervroeging gecontroleerd.
Wat opvalt is dat als je langzaam gas op laat komen de vervroeging meteen werkt. Als je het gas dieper intrapt lijkt hij nauwelijks te vervroegen. Dat is toch raar?
Als ik de ontsteking een stuk te vroeg zet loopt de motor goed en pakt hij wel goed op als je gas diep in trapt.
Verder nog een halve bus remmenreiniger leeg gespoten op alle kanten en slangen van de carb maar je merkt helemaal niets. Dus het lijkt alsof hij geen valse lucht aanzuigt.
- PaulusM001
- Berichten: 404
- Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
- Locatie: Leiden
Re: backfire probleem oplossen
Ja ik heb hetzelfde blok ook een 2 liter, ik heb recentelijk een andere cilkop gemonteerd na gereviseerd te hebben, een 924 Porschekop van 1981 met moeite gevonden. Ik heb de kleppen van de audi overgezet en ook de klepveren en nokvolgers in de porschekop met de originele nokas (met scherpere nokken en ook betere kleptiming) Na veeeeel meten kwam ik tot de conclusie dat de slijtages van beiden koppen minimaal was en binnen spec's, en heb het dus overgezet. Ik weet niet of de porschekop gehard is kwa klepzittingen maar ik zag wel identieke klepzittingen, gewoon gegokt dus en het werkt!! ik heb een paar honderd km gereden en alles blijft perfect.
Nu is de LT 75 pk en de Porsche 125 pk er moet dus meer vermogen door en ook heter waarschijnlijk, vandaar dat ik dacht dat fabrieksaf de porschekop harder is en dus ook hardere klepzittingen. Helaas kan ik dit niet op het internet vinden. De afstelling van de ontsteking is bij mij ook niet precies op het streepje op het vliegwiel maar iets daarvoor (vroeger dus) het is ook een gevoel en gehoor kwestie. Als het goed stationair loopt en staat iets vroeger dan is het goed. Dat verklaart bij jou dat bij gas intrappen de wagen inhoudt?? gewoon proberen wat het beste is kwa lopen.
Heb je het vacuum gemeten van de carb.? moet ook gesteld worden anders loopt het niet zuiver! ik heb er een carb.van paruzzi in zitten (bus 25) is makkelijker af te stellen. Vacuum stellen is dan kinderspel één schroef voor de gasklep (vacuum) en een voor stationair in lijn met de ontsteking.
Mijn bus was vorig jaar juni 40 en heb mijn motorfiets verkocht om de tank en de montage te kunnen betalen, daar heb ik geen spijt van want de LT loopt beter op gas dan op benzine. De benzine nu is alleen voor te starten en na warm draaien overschakelen, werkt bij mij perfect.
Nu is de LT 75 pk en de Porsche 125 pk er moet dus meer vermogen door en ook heter waarschijnlijk, vandaar dat ik dacht dat fabrieksaf de porschekop harder is en dus ook hardere klepzittingen. Helaas kan ik dit niet op het internet vinden. De afstelling van de ontsteking is bij mij ook niet precies op het streepje op het vliegwiel maar iets daarvoor (vroeger dus) het is ook een gevoel en gehoor kwestie. Als het goed stationair loopt en staat iets vroeger dan is het goed. Dat verklaart bij jou dat bij gas intrappen de wagen inhoudt?? gewoon proberen wat het beste is kwa lopen.
Heb je het vacuum gemeten van de carb.? moet ook gesteld worden anders loopt het niet zuiver! ik heb er een carb.van paruzzi in zitten (bus 25) is makkelijker af te stellen. Vacuum stellen is dan kinderspel één schroef voor de gasklep (vacuum) en een voor stationair in lijn met de ontsteking.
Mijn bus was vorig jaar juni 40 en heb mijn motorfiets verkocht om de tank en de montage te kunnen betalen, daar heb ik geen spijt van want de LT loopt beter op gas dan op benzine. De benzine nu is alleen voor te starten en na warm draaien overschakelen, werkt bij mij perfect.
"blusbus"
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: backfire probleem oplossen
ok kom maar langs dan zal ik het je uitleggen en afstellen kleine moeite.......om alle kennis op te schrijven dan schrijf ik volgende week nog.....en voor uitleg over werking carburateur en vacuum aanverwanten zie leden gedeelte waar een werkplaats handboek voor handen is. kun je alles rustig nalezen en op je gemak bekijken.
er rijden er hier wel meer rond met een 2.0 die al geholpen zijn dus bij jou moet dat ook lukken.
gr harm
er rijden er hier wel meer rond met een 2.0 die al geholpen zijn dus bij jou moet dat ook lukken.
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
Re: backfire probleem oplossen
Ik zou de stroomverdeler eruit halen en helemaal schoonmaken. Maar dan ook echt helemaal uit elkaar halen en dan...helemaal onderin zit de centrifugaalvervroeging. Dat zijn gewichtjes die naar buiten kunnen slingeren en daarmee het ontstekingstijdstip kunnen beinvloeden. Kijk eens of die misschien vast zitten.
- PaulusM001
- Berichten: 404
- Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
- Locatie: Leiden
Re: backfire probleem oplossen
Nou LT28-1979 met al deze goede tips van de leden moet het toch wel lukken? je bent een heel eind op weg het kan alleen maar beter worden. Succes in ieder geval
"blusbus"
Re: backfire probleem oplossen
@ harm.eikelkamp:
Bedankt voor het aanbod! Jammer dat je een best eind weg zit (Ik woon in Harderwijk). Wellicht kunnen we een keer afspreken.
Ik snap dat het allemaal veel is om uit te leggen, jaren ervaring in een berichtje past gewoon niet. Ik wil alleen graag alles doorgronden en naast een goed werkende bus ook de kennis om het zelf te kunnen doen.
@Rik:
Stroomverdeler uit elkaar halen heb ik geprobeerd maar ik kon niet uitvinden hoe ik het centrifugaal deel er uit kon krijgen zonder het kappot te maken en dan ben ik verder van huis. Plus ik kon zien dat met de vacuum slang er af toch vervroeging plaats vind als ik met de strobo aan het stellen was dus vast zitten lijkt me dan niet hooguit niet volledig goed functionerend. Maar als ik daar in wat mis hoor ik het graag.
@PaulusM001:
Jullie hebben me allemaal zeker goed op weg geholpen. Het probleem is niet weg maar het is al wel beter geworden.
Iedereen alvast zeer bedankt!!!
Inmiddels ben ik een weekje met de bus weg geweest. Stukje Duitsland en België gehad. Heb er voor gekozen om de ontsteking een aardig stukje te vroeg te zetten en omdat de stationair stelschroef al op de max staat kon ik het toerental niet laag genoeg meer krijgen. Hij loopt nu dus iets te hard stationair maar daar valt wel mee te leven. Er is ook een probleem bij gekomen dat er al was maar nu erger geworden. Als je versnelt of vertraagd loopt de motor soepel maar als je een vaste snelheid rijdt gaat de motor schokken. Dit heb ik ook ooit met mijn oude jetta gehad. Heel iritant.
Het goede nieuws is dat deze afstelling er voor zorgt dat hij tot nu toe aardig goed start en geen backfires meer heeft gegeven. Soms een klein beetje inhouden bij een koude motor maar geen plof meer. Wel krijg ik soms bij een koude motor de startmotor heel even niet rond ik denk dat dat komt omdat de ontsteking te vroeg staat.
Ik twijfel nog om een revisie set te kopen voor de carb maar ben bang dat het probleem niet in de pakkingen zit. Eigenlijk denk ik dat een verse carb misschien wel het beste idee is maar welke kan er dan het beste op?
Zou een van de volgende een optie zijn? Is dit waar PaulusM001 het over heeft?
https://www.paruzzi.com/nl/volkswagen// ... %2F34+PDSI
Bedankt voor het aanbod! Jammer dat je een best eind weg zit (Ik woon in Harderwijk). Wellicht kunnen we een keer afspreken.
Ik snap dat het allemaal veel is om uit te leggen, jaren ervaring in een berichtje past gewoon niet. Ik wil alleen graag alles doorgronden en naast een goed werkende bus ook de kennis om het zelf te kunnen doen.
@Rik:
Stroomverdeler uit elkaar halen heb ik geprobeerd maar ik kon niet uitvinden hoe ik het centrifugaal deel er uit kon krijgen zonder het kappot te maken en dan ben ik verder van huis. Plus ik kon zien dat met de vacuum slang er af toch vervroeging plaats vind als ik met de strobo aan het stellen was dus vast zitten lijkt me dan niet hooguit niet volledig goed functionerend. Maar als ik daar in wat mis hoor ik het graag.
@PaulusM001:
Jullie hebben me allemaal zeker goed op weg geholpen. Het probleem is niet weg maar het is al wel beter geworden.
Iedereen alvast zeer bedankt!!!
Inmiddels ben ik een weekje met de bus weg geweest. Stukje Duitsland en België gehad. Heb er voor gekozen om de ontsteking een aardig stukje te vroeg te zetten en omdat de stationair stelschroef al op de max staat kon ik het toerental niet laag genoeg meer krijgen. Hij loopt nu dus iets te hard stationair maar daar valt wel mee te leven. Er is ook een probleem bij gekomen dat er al was maar nu erger geworden. Als je versnelt of vertraagd loopt de motor soepel maar als je een vaste snelheid rijdt gaat de motor schokken. Dit heb ik ook ooit met mijn oude jetta gehad. Heel iritant.
Het goede nieuws is dat deze afstelling er voor zorgt dat hij tot nu toe aardig goed start en geen backfires meer heeft gegeven. Soms een klein beetje inhouden bij een koude motor maar geen plof meer. Wel krijg ik soms bij een koude motor de startmotor heel even niet rond ik denk dat dat komt omdat de ontsteking te vroeg staat.
Ik twijfel nog om een revisie set te kopen voor de carb maar ben bang dat het probleem niet in de pakkingen zit. Eigenlijk denk ik dat een verse carb misschien wel het beste idee is maar welke kan er dan het beste op?
Zou een van de volgende een optie zijn? Is dit waar PaulusM001 het over heeft?
https://www.paruzzi.com/nl/volkswagen// ... %2F34+PDSI
- PaulusM001
- Berichten: 404
- Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
- Locatie: Leiden
Re: backfire probleem oplossen
Yep dat zijn ze, je hebt er 1 nodig nl. 42145 R de R staat voor rechts, het is zo dat er op die bus 25 2 carb's zitten links en rechts. De rechts sluit het beste aan ivm de benzineaansluiting, en je moet de gasvlinder waar de kabel op zit aanpassen want die stoot anders tegen de inlaatspruitstuk, weinig ruimte. Ik heb nog foto's voor je van de aanpassing, als je wil stuur ik die in een mail naar je toe. Toegegeven je moet wel wat handig zijn om het aan te passen, zagen en vijlen ed. Kan ook zijn dat je een extra voetpakking nodig hebt om de carb. te verhogen.
Dan is het plug en play bij mij werkt het perfect geen back-fire gehad tot nu toe, deze carb.zit er nu 2 jaar op bij mij, aan de bougies is te zien de kleur van verbranding, geeft aan dat de motor een goede zelfreinigende werking heeft. Licht bruin/lichtgrijs/droog/en wit porcelein, bij mij is het meer lichtgrijs omdat ik op gas rij.
Succes man of vrouw, man geloof ik?
Dan is het plug en play bij mij werkt het perfect geen back-fire gehad tot nu toe, deze carb.zit er nu 2 jaar op bij mij, aan de bougies is te zien de kleur van verbranding, geeft aan dat de motor een goede zelfreinigende werking heeft. Licht bruin/lichtgrijs/droog/en wit porcelein, bij mij is het meer lichtgrijs omdat ik op gas rij.
Succes man of vrouw, man geloof ik?
"blusbus"