Aanjager motor.

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Marty
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 04, 2017 11:38 pm

Aanjager motor.

Bericht door Marty »

Screenshot_20171223-163904-576x1024-288x512.png
Screenshot_20171223-163904-576x1024-288x512.png (100.57 KiB) 3063 keer bekeken
Vandaag is mijn aanjager motor overleden. Na demontage kwam het motortje mij bekend voor. Is op het eerste oog hetzelfde als de fanmotor van een BMW K serie. Google is your friend dus het Bosch nr gezocht, 0130007027. Op Alie express een motortje gevonden voor 21 eurotjes dus gelijk besteld. Ik zal later rapporteren of ie past.

Mvg.
Marty
Wim
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 9:28 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Aanjager motor.

Bericht door Wim »

Nou , die past dus :wink:
Daar is hier op het forum al wat over te vinden .
Probeer de zoekfunctie rechtsbovenaan maar eens :mrgreen:
Groeten Wim

De LT is verbouwd tot een Renault Master II

http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
Marty
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 04, 2017 11:38 pm

Re: Aanjager motor.

Bericht door Marty »

Heren.

Nu ontstaat er op het het BMW K forum een discussie over het wattage van deze motortjes. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen??
Men stelt dat een lt 28 motortje 300 Watt is en die van eenBMW K 28 Watt. Toch hebben ze het zelfde serienummer.
300W is 25A en dat zou dus betekenen een 4mm draad en een 25A zekering.
Wie het weet mag het zeggen. 300W kan ik me niet voorstellen. En 28W ook niet eerlijk gezegd.

Gr. Marty
Wim
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 9:28 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Aanjager motor.

Bericht door Wim »

28 watt klopt wel .
Kijk hier maar even https://nl.rs-online.com/web/p/dc-motors/2261077/
10 Minuutjes met google bracht uitkomst .
Groeten Wim

De LT is verbouwd tot een Renault Master II

http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
Jkr
Berichten: 1
Lid geworden op: di jun 04, 2019 12:26 am
Locatie: Groningen

Re: Aanjager motor.

Bericht door Jkr »

Beste allen,

Nadat ik de lt uit zn winterslaap liet ontwaken bleek de aanjager motor eerst zwaar te lopen. Dit gaat nu wat beter, begint wel veel lawaai te maken. Ik lees net dat t motortje los te vervangen valt.
Heeft iemand tips hoe de kunstof schoepen het best verwijderd en weer geplaatst kunnen worden?
LT 28 ‘90
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Aanjager motor.

Bericht door Carlo »

Wim schreef: wo jan 03, 2018 1:08 am 28 watt klopt wel .
Ik zie dat anders. Uit de grafieken blijkt dat de motor in vrijloop 13 V × 2 A = 26 watt verbruikt.
De maximale last geeft een verbruik van 13 V × 17 A = 221 watt.
Het is dus afhankelijk van de last die je er aan hangt hoeveel vermogen het ding vraagt. Hoeveel vermogen dit motortje in de LT vraagt zal per wagen verschillen en kun je alleen berekenen door aan de motor spanning en stroom te meten.
Jkr schreef: di jun 04, 2019 6:59 amHeeft iemand tips hoe de kunstof schoepen het best verwijderd en weer geplaatst kunnen worden?
Geen idee maar die van mij piept als een dolle.
Het eerste dat ik ga doen is minerale 85W90 tussen de glijlagers gooien. Ik neem aan dat het glijlagers zijn.
1990 1G, tweetanksysteem
Ronaldnicolaas
Berichten: 59
Lid geworden op: vr sep 28, 2012 9:10 pm
Locatie: Leusden

Re: Aanjager motor.

Bericht door Ronaldnicolaas »

Bij mij was het slecht contact tussen koolborsteltje en draadje naar smoorspoeltje. Ff losgehaald, draadje iets afgerold van spoeltje, lak eraf geschraapt en weer vastgeklemd. Draait weer prima.
Plaats reactie