Motor probleem LT28D 1983
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Verstuiver had ik al verwisseld.....we gaan nu
voor de revisie om alles uit te sluiten.
voor de revisie om alles uit te sluiten.
Als het golft, dan golft het goed
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Heeft iemand nog tips of trics om een DW te demonteren?
Alles is welkom
Alles is welkom
Als het golft, dan golft het goed
Re: Motor probleem LT28D 1983
Is erg simpel
Ik heb altijd de rechterdeur gedemonteerd , dat voorkomt bijkomende schade's .
Eerst de motorsteunen los en er tussen uit dan de motor iets laten zakken .
Dan kun je er bij om de bovenste bouten van de bak te verwijderen .
De motor kan er uit , en er weer in , zonder de bak te verwijderen .
Het is krap , maar het kan net .
Huur wel een motorkraantje , zonder gaat het echt niet .
Dat blok is loeizwaar
Ik heb altijd de rechterdeur gedemonteerd , dat voorkomt bijkomende schade's .
Eerst de motorsteunen los en er tussen uit dan de motor iets laten zakken .
Dan kun je er bij om de bovenste bouten van de bak te verwijderen .
De motor kan er uit , en er weer in , zonder de bak te verwijderen .
Het is krap , maar het kan net .
Huur wel een motorkraantje , zonder gaat het echt niet .
Dat blok is loeizwaar
Groeten Wim
De LT is verbouwd tot een Renault Master II
http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
De LT is verbouwd tot een Renault Master II
http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Wim, bedankt voor je tip(s)
Ik doe het binnen bij een doehetzelf garage in Amsterdam Noord. De bak moet er
zeker af ivm de revisie die ik laat doen, zelf zal ik ook meteen de koppelings gedeelte vervangen.
Dus om de bak eraf te halen moet de motor iets zakken, de zal eraf gaan voordat
ik de motor eruit ga halen, scheelt ook gewicht
Ik doe het binnen bij een doehetzelf garage in Amsterdam Noord. De bak moet er
zeker af ivm de revisie die ik laat doen, zelf zal ik ook meteen de koppelings gedeelte vervangen.
Dus om de bak eraf te halen moet de motor iets zakken, de zal eraf gaan voordat
ik de motor eruit ga halen, scheelt ook gewicht
Als het golft, dan golft het goed
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Motor probleem LT28D 1983
erwin ik zou eerst de motor eruit halen en dan de bak.......scheelt je een beetje werk.
gr harm
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Hier ben ik weer met een update;
Omdat we eind vorig jaar al de kop hebben vervangen ging het uitlaatsysteem en koelsysteem
gemakkelijk los, voor het gemak maar de complete uitlaat er af gehaald.
Alle bedrading gemerkt en los gehaald, alle vloeistoffen verwijderd (koelvloeistof/motorolie
en versnellingsbakolie) de koelvin er af gehaald zodat deze ook niet kan beschadigen en toen
naar de achterkant van het blok.
Het cardan verwijderd en het gehele plaatje goed bekeken en richting de versnellingsbak. Ook daar
weer foto's van genomen voor mijn geheugen, een monteur heeft mij de tip gegeven om toch de bak los
te halen(zo gezegd, zo gedaan).....hij heeft me daar wel bij geholpen.
Blok in de takels en hijsen maar.....
Geen deur verwijderd omdat ik genoeg speel ruimte had in de hal van Dew Kaloe.
Tot nu toe is onze LT mij erg behulpzaam geweest......geen bout verrot of dol. Voor een hobbyist is het
goed te doen, maar dan wel met een beetje sleutel ervaring. Half negen ging ik de brug op en 6uur
later hing het blok in de takels. Daarna nog wat items er af gehaald omdat het revisie bedrijf dat graag
wil. Morgen naar het revisie bedrijf en hopelijk binnen anderhalve week weer terug (als nieuw )
Ik wil meteen ook de keerring van de versnellingsbak (cardanas kant) vervangen, weet iemand direct
de maten of zal het ergens op het forum staan?
Omdat we eind vorig jaar al de kop hebben vervangen ging het uitlaatsysteem en koelsysteem
gemakkelijk los, voor het gemak maar de complete uitlaat er af gehaald.
Alle bedrading gemerkt en los gehaald, alle vloeistoffen verwijderd (koelvloeistof/motorolie
en versnellingsbakolie) de koelvin er af gehaald zodat deze ook niet kan beschadigen en toen
naar de achterkant van het blok.
Het cardan verwijderd en het gehele plaatje goed bekeken en richting de versnellingsbak. Ook daar
weer foto's van genomen voor mijn geheugen, een monteur heeft mij de tip gegeven om toch de bak los
te halen(zo gezegd, zo gedaan).....hij heeft me daar wel bij geholpen.
Blok in de takels en hijsen maar.....
Geen deur verwijderd omdat ik genoeg speel ruimte had in de hal van Dew Kaloe.
Tot nu toe is onze LT mij erg behulpzaam geweest......geen bout verrot of dol. Voor een hobbyist is het
goed te doen, maar dan wel met een beetje sleutel ervaring. Half negen ging ik de brug op en 6uur
later hing het blok in de takels. Daarna nog wat items er af gehaald omdat het revisie bedrijf dat graag
wil. Morgen naar het revisie bedrijf en hopelijk binnen anderhalve week weer terug (als nieuw )
Ik wil meteen ook de keerring van de versnellingsbak (cardanas kant) vervangen, weet iemand direct
de maten of zal het ergens op het forum staan?
Als het golft, dan golft het goed
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Motor probleem LT28D 1983
dat ziet er goed uit erwin complimenten
nu eff wachten en dan weer in omgekeerde volgorde in elkaar
gr harm
nu eff wachten en dan weer in omgekeerde volgorde in elkaar
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Vermoedens waren er wel, maar de uitkomst hadden we niet verwacht
Motorblok bij revisiebedrijf gebracht en na het uit elkaar halen van het blok zijn we
er achter gekomen dat de 5e cilinder een beste knal heeft gekregen en de tolerantie
van de cilinderwanden te groot was geworden na 257000km.
oplossing; complete revisie wat wij onze LT zeker waard vinden.
Zie hier het gestripte blok
Zie hier de al nieuwe kop met nog oude zuigers
Zie hier de drijfstang(rechter) die de grootste klap heeft gekregen en krom is.
Motorblok bij revisiebedrijf gebracht en na het uit elkaar halen van het blok zijn we
er achter gekomen dat de 5e cilinder een beste knal heeft gekregen en de tolerantie
van de cilinderwanden te groot was geworden na 257000km.
oplossing; complete revisie wat wij onze LT zeker waard vinden.
Zie hier het gestripte blok
Zie hier de al nieuwe kop met nog oude zuigers
Zie hier de drijfstang(rechter) die de grootste klap heeft gekregen en krom is.
Als het golft, dan golft het goed
Re: Motor probleem LT28D 1983
Hee , das raar .
Heeft ie een keer waterslag gehad ?
Ooit een lekke koppakking gehad ?
Nu dus opzoek naar een andere drijfstang .
Heeft ie een keer waterslag gehad ?
Ooit een lekke koppakking gehad ?
Nu dus opzoek naar een andere drijfstang .
Groeten Wim
De LT is verbouwd tot een Renault Master II
http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
De LT is verbouwd tot een Renault Master II
http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Ik had het hele verhaal wel gelezen
Maar ik lees niet iedere dag het hele verhaal .
Ik ben dagelijks in de techniek bezig en dan "sloft" er wel eens wat .
Maar ik lees niet iedere dag het hele verhaal .
Ik ben dagelijks in de techniek bezig en dan "sloft" er wel eens wat .
Groeten Wim
De LT is verbouwd tot een Renault Master II
http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
De LT is verbouwd tot een Renault Master II
http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Als het golft, dan golft het goed
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Motor probleem LT28D 1983
daar heeft water op gestaan het is jammer maar de aanpak is goed.
gr harm
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Alleen de rekening valt straks erg tegen
Als het golft, dan golft het goed