startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door lleoo »

Nou koetje ik hoop let wel hoop dat jouw problemen met de nieuwe dynamo over zijn, als de accu kapot is zal het geen spat verbetering geven dus zal je alsnog de accu moeten vervangen, wat dan ook hoop let wel hoop ik dat je snel van de problemen af bent.

BTW ik praat niet over 1 keer dat was slechts het voorbeeld, ik sleutel al tientallen jaren aan dit soort krengen en heb al tientallen keren mee gemaakt dat de accu op was, zeker als hij een keer veel te ver ontladen is zoals vaak voor komt bij een kapotte spannings regelaar of dynamo.

Helaas zal ik moeten concluderen dat veel jongere monteurs in garage bedrijven bij mij komen vragen over de lt omdat ze het niet meer weten of niet geleerd hebben op school, geen elektronica erin hee
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door Barny »

buiten al dat gekibbel om, blijft het kolder dat een 35A dynamo die accu's niet zou kunnen opladen

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KemperHenk
Berichten: 249
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:15 pm
Locatie: Horst aan de Maas

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door KemperHenk »

Rik schreef:11 volt is veel te weinig. Normaal is ongeveer 12,5 volt in rust. Startaccu is dus leeg of kapot. Opladen/vervangen en voor de zekerheid toch de V-snaar van de dynamo controleren op snaarspanning. Verder controleren of je ergens lekstroom hebt, waardoor je startaccu leegloopt.

Even met de multimeter (die heb je natuurlijk ingepakt :P ) aan de slag dus.

:roll: Wat loopt dit topic toch gierend uit de bocht na dit 1e en zeer goede antwoord, van Rik, op de vraag.

Accu vervangen, alle overgangsweerstanden in de bekabeling van massa en en + naar startmotor uitsluiten.

Henk
De opmerkelijkste ervaring,
met een LT28 D.
Dat insecten zich tegen de achterkant doodvliegen,
tijdens het rijden!
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door lleoo »

tja henk, het leukste is dat aangezien de garage zegt dat de accu goed is de dynamo vervangen gaat worden :shock:
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door Rik »

Arnold, terwijl je aan het wachten bent op de nieuwe dynamo zou ik wat controles uitvoeren wat betreft je bedrading. Het uitvallen van de stroom komt, zoals eerder al genoemd wordt, echt niet door je dynamo maar door draadbreuk, kortsluiting of slechte contacten. Of zoals in de meeste gevallen een combinatie van deze drie.
Dus alle contacten vanaf de dynamo, via startmotor naar de accu, naar het contactslot, contactslot zelf (het witte electrablokje zorgt wel eens voor storing), zekeringkast (wees alert op vieze stekkers en bedrading met verharde isolatie)

Los van het feit dat het schrikken is als alle electra uitvalt, is het ook nog eens gevaarlijk: o.a. geen verlichting en geen rembekrachtiging bij stilstaande motor!

Laat maar weten wat je hebt gevonden, ook de dingen die al eerder genoemd zijn even meenemen in je onderzoek. Je hebt een heel lijstje af te werken...maar ja, dat heb je als je in oude meuk rondrijdt. :lol:

Veel plezier met doormeten!
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door harm.eikelkamp »

misschien is zijn spanningsregelaar wel gewoon kapot!!!! die gaan ook zo in 1 keer kapot. maar goed wordt denk ik wel vervolgd>>>>>>....

gr harm 8)
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door Rik »

Yep, ik denk het ook Harm, maar wordt vast vervolgd. Arnold is vast zo druk met kabeltjes en stekkers doormeten dat hij geen tijd heeft voor het forum! :P
Gebruikersavatar
Jean
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 9:24 pm
Locatie: Barneveld

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door Jean »

Rik schreef:
Los van het feit dat het schrikken is als alle electra uitvalt, is het ook nog eens gevaarlijk: o.a. geen verlichting en geen rembekrachtiging bij stilstaande motor
Dat laatste is nieuw voor mij, kun je dat eens toelichten? :shock:
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door lleoo »

als de vacuumpomp niet draait misschien, remt lastig als je gesleept word bijvoorbeeld
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Gebruikersavatar
Koetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di apr 12, 2016 2:31 pm

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door Koetje »

Nieuwe dynamo geplaatst en zonder problemen 1150 km terug gereden. Het lijkt dus niet aan de accu te liggen. Mogelijk dat er nog meer van invloed is geweest maar daar ga ik nog mee aan de slag. Smeltzekering die vóór het scheidingsrelais zit is wel kapot waardoor de huishoud-accu niet werd opgeladen. Iedereen bedankt voor de bijdrage. gr arnold
Gebruikersavatar
The O
Berichten: 289
Lid geworden op: do mei 07, 2009 11:19 am
Locatie: Prov. Groningen

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door The O »

Van de oude dynamo nog de spanningsregelaar gecontroleerd?
Ik gok dat daarvan gewoon de koolborstels zijn versleten.

Vorig jaar heb ik onze 35A dynamo vervangen door een 65A. Niet dat de 35A niet voldoende was (We hebben 210Wp aan zonnepanelen op het dak liggen, dus de accu's worden wel bijgeladen), maar de lagers waren kapot en de koolborstels versleten. Daarom net zo goed een zwaardere erop. Wel had ik eerst een nieuwe regelaar gekocht dus nu altijd eentje mee voor onderweg.
Vorig jaar zijn we trouwens van Zuid-Frankrijk teruggereden zonder dynamo. Alleen op zonnepanelen en dan ook nog benzinemotor. (400Ah aan accu's)
http://www.camperklus.nl
Voor modernisering aan uw camper
Gebruikersavatar
Koetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di apr 12, 2016 2:31 pm

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door Koetje »

Klop The O....dat was in combinatie met een uitgesleten boutgat en een laag vermogen ook precies de reden dat ding te vervangen. En geen problemen meer gehad. Het lag dus helemaal niet aan de startaccu.
Gebruikersavatar
mcm
Berichten: 1670
Lid geworden op: di jul 07, 2009 10:28 pm
Locatie: Aalten

Re: startproblemen (wie weet raad want we zijn op vakantie)

Bericht door mcm »

Eind goed al goed dus!
Nu zonder het mobieLTje, een LT35d met een Home-Car 532 alkoof-opbouw

We kennen geen domme vragen, enkel domme antwoorden...
Plaats reactie