Kleppen volgorde

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
kokkey
Berichten: 5
Lid geworden op: do jun 30, 2016 11:55 am

Kleppen volgorde

Bericht door kokkey »

Beste LT leden,

Ik ben sinds kort eigenaar van een vw lt28 uit 76. Omdat ik geen geschiedenis van deze auto heb, leek het mij verstandig (maar ook gewoon leuk) om gelijk even een aantal zaken aan te pakken.
De volgende onderdelen zijn vervangen:
- contactpunten
- condensator
- verdelerkap
- rotor
- bougiekabels

Ik wou ook gelijk de kleppen controleren ( in dit geval nog even met een koude motor ), en nu komt het vreemde
De klepspeling van de cilinders is van links naar rechts als volgt:
20-45, 20-45, 20-50, 20-40

Nou is mij altijd geleerd dat de -in en uitlaatkleppen per cilinder omdraaien ( wegens warmte ).
dus uit-in, in-uit, uit-in, in-uit. Is dat bij deze motor anders, of staat alles super verkeerd ?

Hopelijk is mijn omschrijving een beetje duidelijk.
Ik zal proberen om vanmiddag hier een tekening van te maken ter illustratie.

Groeten Niels
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Re: Kleppen volgorde

Bericht door Stefertje »

Hoi Niels,

Ik weet niet wat voor motor je hebt maar het is makkelijke te zien op welke positie de uitlaat poorten zitten.
Ik kijk altijd ter hoogte van welke klep de uitlaatpoorten zitten, dan zie je gelijk wel in - en uitlaat zijn.
Barny
Moderator
Berichten: 1848
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Kleppen volgorde

Bericht door Barny »

als je weet welke draairichting je motor heeft "ff starten" dan weet je ook wat de inlaat en uitlaat kleppen zijn
op het moment de uitlaatklep bijna gesloten is en de inlaatklep open gaat is het zogenaamde "kantel" moment
cil 1 op "kantelen" cilinder 4 afstellen, cil 3 op "kantelen" cil 2 afstellen, cil 4 op "kantelen" cil 1 afstellen, cil 2 op kantelen cil 3 afsteellen
voor de duidelijkheid de uitlaat nok staat voor de inlaat nok

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Plaats reactie