Vooruit lekkage

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Toin
Berichten: 31
Lid geworden op: wo apr 22, 2015 4:28 pm

Vooruit lekkage

Bericht door Toin »

Na de lekkage die vanuit het r. knipperlicht kwam te hebben vervangen(ga ik nog beter doen!) constateerde ik toch nog wat water wat naar binnen kwam, ik zag het vanonder het rubber vandaan komen en het druppeltje verdween onder een zwart gemaakt randje a/d binnenkant en vandaar naar de mat bij passagierstoel.
Nu is er vorig jaar een nieuwe ruit ingegaan én alles is gespoten door vorige eigenaar, daarvan heb ik ook alle foto's!
Gemaakt in de spuitcabine, roest geloof ik dus niet in!
Bij autoruiten speciaalzaak zeggen ze dat er niet goed gekit is bij de montage, ze gaan het nu helemaal opnieuw doen, boven en onder kant van het rubber(aan de buitenkant) schoonblazen en helemaal rondom kit inbrengen
Van te voren én erna wordt het gecontroleerd waar de lekkage is en erna of er nog water doorkomt
De ruit eruit halen zou het beste zijn waarschijnlijk(zeggen zij ook) maar bij deze auto stijlconstructie is er een risico op vervorming of zo
Volgens hen is kitten zeker afdoende
Wat denken de experts hiervan?
Bvd
chrisLT28
Berichten: 10
Lid geworden op: vr aug 29, 2014 10:28 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Vooruit lekkage

Bericht door chrisLT28 »

Hoi Toin, ik ben zeker geen expert maar kitten lijkt me geen optie.
het feit dat er ergens water doorheen komt duidt op een "krokante" raamlijst en/of een slecht rubber.
In jouw geval zou ik de ruit eruit halen, raamlijsten goed controleren en zo nodig repareren en een nieuw rubber plaatsen. Voor zover ik weet hoeven ruitrubbers niet gekit te worden, dat gebeurd alleen met gelijmde ruiten of als noodoplossing bij lekkages. Ruitrubbers dichten op zichzelf voldoende af. Kit is dus een lapmiddel.
Zoals jij aangeeft is door de vorige eigenaar het geheel laten spuiten in een cabine, alleen de vraag is: wat zit er onder verse lak?
Heb hetzelfde probleem bij mijn bus gehad: na wat laswerk en een nieuw voorruitrubber waren de lekkages verdwenen.
Nieuwe rubbers is nog wel aan te komen. Klusje is zelf goed te doen.
Maar nogmaals, ik ben geen expert. Groet Chris
Toin
Berichten: 31
Lid geworden op: wo apr 22, 2015 4:28 pm

Re: Vooruit lekkage

Bericht door Toin »

Zit zeker wat in,tja, heb de wagen nu 6 weken en eindeliknlijkt het ok te zijn
Nou dat met de ruit, wat ik doe is toch laten kitten(voorlopig) ff rusten en weg ermee, lekker naar Frankrijk
Kitten zal wel een minstens een tijdje helpen, over een paar maanden ga ik het goed oplossen
Bedant voor de reactie
Geel
Berichten: 21
Lid geworden op: vr jan 25, 2019 2:24 pm

Re: Vooruit lekkage

Bericht door Geel »

Wij hadden scheur in raam moest vervangen apk, zucht. Totaal geen last van maar ja. Oude ruit er zelf uit gehaald. Alles was nog helemaal gaaf. Alleen men had in onder rand drie graatjes gemaakt, ter voorkoming van denk ik (rotten) dan lekt 't iets naar binnen. Wilden wij niet. Graatjes dicht gekit en nu we erbij konden de randen in menie en nog wat verf die ik overhand gezet laagje of 6. Was gelukkig mooi weer, laten drogen. Oude kapotte rui met oude rubber er weer beetje in gehongen, niet met rubbers over de felsrand. Spanband er overheen onder en boven, deuren open en binnen verbonden en aangetrokken deuren dicht en naar glasboer. Nieuw raam erin helaas plakte de verf hier en daar toch nog wat. Met glasboer ook over kitten gehad. Er drijft door winddruk toch scheinbaar vocht onder rubbers door. Ook op de hoeken boven, sluiten rubbers moeilijker aan en toevallig zit daar ook afvoer goot van dak???? Misschien de oorzaak?? Daarnaast misschien nog door condensvorming vocht achter rubber. Ik dacht dus ook dichtkitten. Dit werd ons toch ontraden helemaal daar alles nog goed was. Ik had het wel eens gedaan bij een oude ducatie camper rubber geheel in de sicaflex, grote smeerboel natuurlijk, maar potdicht ook 6 jaar later nog. De glasboer kwam echter met een wat ik briljant idee vond, voor mijn bus waar alles nog goed was. Als ik er toch nog extra bescherming aan wou geven kon ik nadat het raam zich had gezet beter van die hozraum schutz was bende voor in holle ruimten onder werken.(van die spuitbussen met zo'n slangetje en koperen spuitkopje met drie graatjes) Ik heb dat ook gedaan, dat slangetje hier en daar onder het raam rubber geprutst vanaf de buitenkant en spuiten maar, tot het rondom er overal uitkwam. Raam schoongemaakt en onder heb ik twee kleine stukjes plastiek buis 6mm ofzo iets onder raam rubber geprutst beetje schuin zodat daar in ieder geval water uit kan, of dat het wat doorlucht mocht dat nodig zijn. Of dat laatste goed idee is weet ik niet, maar de was die ik onder het rubber heb gespoten, geeft mij het idee dat daar nu geen vocht meer kan verzamelen. De was blijft ook flexibel en bij warm weer smelt het natuurlijk en zet de zaak zich opnieuw en plakt rubber ruit metaal hernieuwd aan elkaar. Als de ruit er over tien jaar ofzo weer eens uit moet en alles is nog als nieuw weet ik meer natuurlijk maar volgens mij is het het ei van Columbus als je merkt dat het beetje roest(bruin water) en de zaak nog niet verrot is en je geen zin hebt raam eruit te halen. En voor mijzelf ben ik er gerust op dat alles blijft zoals ik het aantrof nog niet verrot. Grtb
Plaats reactie