Porsche cilinderkop op bestaande motor

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Porsche cilinderkop op bestaande motor

Bericht door Stefertje »

Hallo,

Omdat ik mijn huidige cilinderkop aan wil gaan passen voor rijden op lpg, dacht ik eraan om dan gelijk een Porsche cilinderkop op mijn huidige onderblok te monteren. En mijn vraag is dus ook of dit kan.
Mijn huidige motor is nog in prima staat en heeft nu circa 100.000 km gereden en om onnodig een motorwissel uit te sparen dacht ik hier aan.
Graag hoor ik van jullie!
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Re: Porsche cilinderkop op bestaande motor

Bericht door Stefertje »

Iemand moet mij toch hierop antwoord kunnen geven?
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Porsche cilinderkop op bestaande motor

Bericht door harm.eikelkamp »

de motoren zijn vag motoren, de koppen zijn uitwisselbaar, wel even controleren of de kleppen vrij draaien.

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Fouscinq
Berichten: 79
Lid geworden op: wo aug 28, 2013 9:49 pm
Locatie: Lelystad

Re: Porsche cilinderkop op bestaande motor

Bericht door Fouscinq »

In theorie zou het kunnen, wel met een koppakking van een Porsche.
De Porsche kleppen zijn naar mijn idee wel groter en hebben meer lift, dus even goed kijken dat de kleppen de zuigers niet raken.
Hou er trouwens wel rekening mee dat als je op gas gaat rijden je eigelijk beter de cilinderkop kan laten aanpassen,
Ik heb mijn 924 kop laten aanpassen, dus andere klepzittingen etc, en was rond de 400€ kwijt.
*LT28 78' Porsche powered * Kever 1300 68' * Renault 5 84' *R4 GTL 86' * C5 Tourer 05' *
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Re: Porsche cilinderkop op bestaande motor

Bericht door Stefertje »

Ben sowieso van plan om de hele kop te reviseren voordat deze erop gaat.
Mijn bestaande motor is prima, alleen wil ik iets meer vermogen.
Fouscinq
Berichten: 79
Lid geworden op: wo aug 28, 2013 9:49 pm
Locatie: Lelystad

Re: Porsche cilinderkop op bestaande motor

Bericht door Fouscinq »

Ik schat dat je als je alleen de kop gebruikt ongeveer 20pk winst hebt.
Mooiste zou zijn als je ook het Jetronic systeem erop krijgt, dan heb je nog meer winst.
Maar dat systeem is vrij complex, en storingsgevoelig.
Als je de kans krijgt zou ik ook het onderblok overbouwen, daar deze een hogere compressie heeft?
*LT28 78' Porsche powered * Kever 1300 68' * Renault 5 84' *R4 GTL 86' * C5 Tourer 05' *
Harrie Drenth
Berichten: 230
Lid geworden op: za feb 15, 2014 9:58 pm

Re: Porsche cilinderkop op bestaande motor

Bericht door Harrie Drenth »

De compressie kan inderdaad lager zijn door andere zuigers , ik ken deze motor niet maar wel andere motoren waar je een gewone luxe wagen versie van hebt en een industrie versie .
De industrie versie heeft dan een tammere nokkenas , lagere compressie ( lagere zuigers kan ) , kleinere carburateur en misschien ook wel kleinere kleppen .
Zet je op de industrie versie een gewone kop verlaag je de feitelijke compressie nog verder doordat de gewone kop een hetere nokkenas heeft waarbij de kleppen langer openstaan , de inlaatklep gaat verder voorbij het onderste dode punt dicht waardoor er korter druk opgebouwd word .
Het kan theoretisch dat het verschil in compressie verhouding in de koppen zit maar ik denk dat het meestal in de zuigers zit .
Dit verhaal slaat op motoren met bovenliggende nokkenas .
Denk er ook om dat als je dingen door elkaar gaat schroeven wat de compressie beïnvloed je ook de ontsteking moet veranderen .
Je moet of goed weten wat je doet of de motor in zijn geheel origineel laten .
Mooi voorbeeld is Vegee , welbekend van ruilmoren , jaren terug hebben ze de Sierra cup in het leven geroepen en ze zouden zelf wel even een licht getunde motor maken ..... na wat brokken zijn ze maar bij een motortuner in de leer gegaan en toen ging het wel goed .

Harrie
Plaats reactie