Blijft koelvloeistof verliezen.

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Gebruikersavatar
antonius-marinus
Berichten: 70
Lid geworden op: do nov 01, 2012 7:29 pm
Locatie: Wanssum

Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door antonius-marinus »

Toch maar weer een vraag omtrend het verliezen van koelvloeistof lt 31 bwj 1996.
Ben er mee naar de garage geweest, en kreeg als antwoord zoek eerst eens goed of er geen slang, of ergens een lekkage zit voordat ze de kop eraf halen.
Dit heb ik gedaan en bijna elke slang, en alles waar de koelvloeistof doorgaat nagekeken.
Nu het volgende, ik had de beschermkap onder de camper (de voorste) eraf geschroefd, en de boel is vanonder bekeken, nu zat er een druppel (vermoed koelvloeistof) op een onderdeel die ik niet thuis kan brengen, hij zit rechts van de dynamo, is een langwerpig onderdeel, beetje het formaat van een, de grote van een ouderwetse bobine, aan de onderkant een stekkertje, en bovenop zitten 2 slangen, ik heb dat stroomstekkertje eens losgekoppeld en proberen te starten, dan is het net of de accu leeg is, dus een klik en niks stekkertje er weer op en gewoon starten, wie weet waarvoor deze is??
Toon
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door lleoo »

maak er eens een foto van
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door Rik »

Ik denk dat die "bobine" de nalooppomp is. Die zorgt ervoor dat ook na het stopzetten van de motor de motor gekoeld wordt.
Gebruikersavatar
antonius-marinus
Berichten: 70
Lid geworden op: do nov 01, 2012 7:29 pm
Locatie: Wanssum

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door antonius-marinus »

Een foto maken, ja als ik dat kon was het misschien wel makkelijk, heb sinds kort zo,n smartphone, maar ben er nog niet uit hoe ik zo,n foto op de pc krijg, sorrie daarvoor, ben niet zo pc freak.

En het zou idd zo,n nakoeler kunnen zijn voor als de motor niet loopt, ik ga zo eens even naar de vw dealer en mischien kan hij op het magazijn via de pc het onderdeel opzoeken, wil gewoon weten wat dat voor een onderdeel is.
word vervolgd.
Toon.
Gebruikersavatar
antonius-marinus
Berichten: 70
Lid geworden op: do nov 01, 2012 7:29 pm
Locatie: Wanssum

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door antonius-marinus »

Nou ben bij de vw dealer geweest, met veel pijn en moeite op de pc het onderdeel opgezocht, het blijkt een extra waterpomp te zijn, ik ga vanmiddag even kijken of deze werkt het extra waterpompje, volgens die gast van het magazijn doet dit pompje extra circulatie van en naar het resoirvoir, en hij was wat vochtig druppel er onder , of dat het probleem is kon hij mij ook niet zeggen, daar het extra waterpompje toch zo,n 260 euro exclusief kost, is toch heel wat geld, terwijl de hoofd waterpomp net 45 euro kost, dus vanmiddag maar eens kijken of die extra pomp nog werkt.
Toon
ger
Berichten: 890
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:23 pm
Locatie: alverna

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door ger »

even kijken op de duitse site, misschien is hij daar goedkoper ?
Gebruikersavatar
antonius-marinus
Berichten: 70
Lid geworden op: do nov 01, 2012 7:29 pm
Locatie: Wanssum

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door antonius-marinus »

Ha Ger,
Zo de boel ff open gemaakt onder en dat pompje eraf gehaald, heb hem eens los geschroefd en in het magneet gedeelte zat een hoop troep dit schoon gemaakt, en er weer op gezet. maar weet jij wanneer dat pompje werkt?? werkt dat op warmte of moet hij werken als de motor loopt, of anders gezegd hoe kan ik controleren of tie het wel doet
Toon
Gebruikersavatar
antonius-marinus
Berichten: 70
Lid geworden op: do nov 01, 2012 7:29 pm
Locatie: Wanssum

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door antonius-marinus »

Zo even rond geneusd op deutse onderdelen site (Febi Bistein) zelfde extra waterpomp van bosch 98,90 € scheelt dus ff 161 euries met de vw dealer hier in Venray, maar voor ik hem ga vervangen wil ik eerst weten wat deze extra waterpomp doet, dus wat voor een functie, en hoe ik kan controleren of deze echt stuk is,
Toon
lt28dormocar
Berichten: 64
Lid geworden op: di mei 22, 2012 9:18 pm
Locatie: Meteren

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door lt28dormocar »

Deze pomp word door een temperatuur schakelaar ingeschakeld nadat je de motor afzet ( koelwater temperatuur moet dan wel min rond de 100graden zijn) .
pomp testen kun je doen door b.v. de temperatuurschakelaar te overbruggen
Gebruikersavatar
antonius-marinus
Berichten: 70
Lid geworden op: do nov 01, 2012 7:29 pm
Locatie: Wanssum

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door antonius-marinus »

Ok bedankt voor de uitleg en werking van deze pomp, ik geloof niet dat als deze pomp mocht hij defect zijn, koelvloeistof verliest, dus denk dat ik hem maar weg moet brengen voor de koppakking, dure grap.
Toon. :cry:
Gebruikersavatar
benno
Berichten: 976
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door benno »

Probeer anders eerst even om de pomp te vervangen voor een stukje pijp .
Verlies je dan geen koelvloeistof meer weer je dat daar het probleem zit .
Kun je altijd nog later beslissen of het nodig is deze te vervangen .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door lleoo »

je kan proberen het hele koelsysteem te reinigen voor je hem weg brengt, misschien zit er wat vuiligheid in en koelt hij minder waardoor hij het er uit smijt
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Gebruikersavatar
antonius-marinus
Berichten: 70
Lid geworden op: do nov 01, 2012 7:29 pm
Locatie: Wanssum

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door antonius-marinus »

Ik heb het hele koelsysteem al doorgespoeld, alle slangen gecontroleerd, en blijft toch kvs verliezen.

Ja dat kan ik nog eens proberen, een stukje pijp ertussen dus waterpompje weg laten, het is vandaag super mooi weer omdat te doen, trouwens gister middag nog een stuk gereden, motortje lekker op temparatuur, stopte ff bij benzinepomp, en bij het starten weer een flinke pluim witte rook, duurde circa 10 seconden, dus ben bang dat het toch de koppakking is, ben er nu al zo,n 5mnd mee bezig, dus het word toch tijd om hem eens weg te brengen, tis niet anders, koste circa 1000 euro, bij de locale garage hier, volgens hem had ik dan wel het neusje van de zalm, dus ga er vanuit dat dan alles naar gekeken word. alhoewel ik het toch een prijzig aangelegenheid vind. maar ja is niet anders.
Toon.
740LT-tic
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 9:21 pm

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door 740LT-tic »

-is er al een druktest of een lektest uitgevoerd op het koelsysteem??
bij een druktest is er namelijk makkelijker onder de auto door te lopen op zoek naar lekkages.

- alle slangklemmen aangedraaid?? (uit eigen ervaring)

en misschien nog wel een belangerijke vraag over de witte rook uit je uitlaat...
hoe ruikt hij?? zoet of naar brandstofachtige verbranding?? is het echt maar de eerste 10 seconden of wordt hij kleiner na 10 seconden??

als het namelijk na het starten circa 10 seconden is lijkt het mij meer op klepseals die beginnen te verslijten... bij een kleine olielekkage langs die seals neigt de kleur van de rook meer naar de witte kant dan de blauwe kant...


ben benieuwd.

groeten jens
Gebruikersavatar
antonius-marinus
Berichten: 70
Lid geworden op: do nov 01, 2012 7:29 pm
Locatie: Wanssum

Re: Blijft koelvloeistof verliezen.

Bericht door antonius-marinus »

Hallo Jens,

Sorrie voor de late reactie, maar was een weekje in Duitsland.
Eigenlijk al wat jij opnoemt heb ik gecontroleerd.
En dat witte/grijze/blauwe rook smorgens is dus de brandstofpomp,
Ben vanmorgen eens naar de dealer gereden waar ik de camper gekocht heb in november, omdat ik in duitsland op de terug weg weer te weinig koel vloeistof erin had, de A.D.A.C erbij als mededeling koppakking lekt. dus bij de dealer vanmorgen, monteur erbij, deze zij al gelijk is geen koppakking, naar een beetje zoek werk bleek al gauw ( naar 100km te hebben gereden dus motortje lekker warm) dat de radiateur onder niet warm was en bovenin wel, dus geen goeie circulatie, oorzaak kan zijn verstopte radiateur, deze compleet doorspoelen, of het kan de thermostaat zijn, vervangen, deze heb ik besteld hier bij de vw dealer klere wat zijn die dingen duur, 52 euries, oke wel een orginele. deze is morgen binnen, de boel ff flink doorgespoelt, dus nu wachten op de thermostaat, morgen erin zetten en dan hopen dat het verholpen is. is dat niet het geval dan kan ik terug komen bij hem en dan gaat hij compressie meten en dan geeft dat duidelijkheid wat er aan da hand is, maar hoop eigenlijk op dat thermostaatje, heb deze ff in een pannetje met water gelegt en hij ging pas open tegen het kookpunt aan of eerder gezegd bij kookpunt 100 graden. het is een 80 gr thermostaat.
Nu de tip van die monteur, (heeft zelf ook een LT camper) voor dat roken blauw/grijs smorgens dus diesel, gewoon eens de duurdere diesel tanken, tegenwoordig eigelijk aan alle pompen verkrijgbaar bij shell heet dat premium diesel, dus zit nu de tank vol met dat premium diesel, is trouwens hier bij de shell 4cent duurder dus kost dat de kop ook niet en als het helpt!!!! weer een probleem minder.
Plaats reactie