Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
Beste techneuten,
Na een heerlijke vakantie door Duitsland, Frankrijk en Italië en het doorstaan van vele serieuze colletjes, is mijn busje hier vlakbij Utrecht met serieuze pech komen te staan.
Ik denk dat de koppakking kapot is, maar ik zal beschrijven wat er precies is gebeurd: ik hoorde bij het accelereren een tikkend of knetterend geluid achterin de motor, dat weer ophield als ik de motor niet belastte of als ik in zijn vrij gas gaf. Ik stopte om de motorkap te openen om precies te horen waar het geluid precies vandaan kwam en toen zag ik dat er veel witte rook uit de uitlaat kwam.
Ik belde de ANWB en die constateerde dat de achterste 2 bougies geen enkele druk gaven en alleen de voorste 2 goed werkten. Hij zei dat de kop er in ieder geval af moest om te kijken wat het probleem was met de achterste twee cilinders en dat de koppakking waarschijnlijk vervangen moet worden.
Met het terugslepen had ik de motor aan, in zijn vrij, en de uitlaat bleef roken. Er dreven naderhand geen oliedruppeltjes in het expansievat, maar er zat wel minder koelvloeistof in dan voorheen.
Mijn eerste vraag is: denken jullie ook dat het een koppakkingverhaal is?
En de tweede: is er iemand die mij kan en wil helpen om het te fixen. En met “helpen” bedoel ik niet dat het gratis hoeft te zijn. Ik heb mijn busje nu bijna 6 jaar en heb veel geleerd van de (hulp die ik gekregen heb bij) problemen uit het verleden en ik wil graag helpen en verder leren. Maar ik weet niet hoe ik dit nieuwe probleem aan moet pakken.
Ik heb trouwens een uit LT 28 uit 1980, met een 4 cilinder 2 liter CH benzinemotor met LPG.
Groetjes,
Stef
Na een heerlijke vakantie door Duitsland, Frankrijk en Italië en het doorstaan van vele serieuze colletjes, is mijn busje hier vlakbij Utrecht met serieuze pech komen te staan.
Ik denk dat de koppakking kapot is, maar ik zal beschrijven wat er precies is gebeurd: ik hoorde bij het accelereren een tikkend of knetterend geluid achterin de motor, dat weer ophield als ik de motor niet belastte of als ik in zijn vrij gas gaf. Ik stopte om de motorkap te openen om precies te horen waar het geluid precies vandaan kwam en toen zag ik dat er veel witte rook uit de uitlaat kwam.
Ik belde de ANWB en die constateerde dat de achterste 2 bougies geen enkele druk gaven en alleen de voorste 2 goed werkten. Hij zei dat de kop er in ieder geval af moest om te kijken wat het probleem was met de achterste twee cilinders en dat de koppakking waarschijnlijk vervangen moet worden.
Met het terugslepen had ik de motor aan, in zijn vrij, en de uitlaat bleef roken. Er dreven naderhand geen oliedruppeltjes in het expansievat, maar er zat wel minder koelvloeistof in dan voorheen.
Mijn eerste vraag is: denken jullie ook dat het een koppakkingverhaal is?
En de tweede: is er iemand die mij kan en wil helpen om het te fixen. En met “helpen” bedoel ik niet dat het gratis hoeft te zijn. Ik heb mijn busje nu bijna 6 jaar en heb veel geleerd van de (hulp die ik gekregen heb bij) problemen uit het verleden en ik wil graag helpen en verder leren. Maar ik weet niet hoe ik dit nieuwe probleem aan moet pakken.
Ik heb trouwens een uit LT 28 uit 1980, met een 4 cilinder 2 liter CH benzinemotor met LPG.
Groetjes,
Stef
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
als je het wilt weten moet in ieder geval de kop er af anders is het alleen maar raden,
en als de kop er af is moet je altijd de koppakking vervangen.
ik zit te ver uit de buurt dus kan je alleen via de mail helpen maar mijn advies is ,
maak hem eerst maar los en dan kijk je verder
en als de kop er af is moet je altijd de koppakking vervangen.
ik zit te ver uit de buurt dus kan je alleen via de mail helpen maar mijn advies is ,
maak hem eerst maar los en dan kijk je verder
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
Rustig aan alles los schroeven van de kop, kop er af en kijken,
klinkt als een doorgeslagen pakking tussen de cilinders.
Je zou als de kop er af is gelijk de kleppen kunnen aanpakken en eventueel aanpassen voor lpg.
Zou je eventueel kunnen bijsstaan maar woon ook op 50km afstand
Grt Johan
klinkt als een doorgeslagen pakking tussen de cilinders.
Je zou als de kop er af is gelijk de kleppen kunnen aanpakken en eventueel aanpassen voor lpg.
Zou je eventueel kunnen bijsstaan maar woon ook op 50km afstand
Grt Johan
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
Dank voor jullie reacties. Ik stuur je een pm, Johan.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: ma mei 19, 2008 11:08 am
- Locatie: ruurlo(gld)
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
Hallo Stef,
Om te beginnen zou ik eerst op de cilinders welke geen druk hebben een cilinderlek doen
dat wil zeggen:
Zuiger van de betreffende cilinder bovenin zetten en motor blokkeren.
dan een oude bougie doorboren en daar een pijpje in lassen waar je een luchtslang op bevestigen kunt
druk uit een compressor er op zetten en dan kijken maar
komt er veel lucht uit de uitlaat, dan is er een uitlaatklep lek.
komt er veel lucht uit de carburateur dan is er een inlaatklep lek.
komt er veel lucht uit het oliecarter(via peilstok) dan is er uit met de zuiger of de zuigerveren.
komt er veel lucht uit de naast liggende cilinder, dan is de koppakking tussen deze 2 cilinder kapot
na deze meting kun je precies zeggen wat er aan de hand is en beoordelen of de kop er af moet of dat er onverhoopt toch iets is waardoor de kleppen alleen maar open blijven staan
vriendelijke groet Jeffrey
Om te beginnen zou ik eerst op de cilinders welke geen druk hebben een cilinderlek doen
dat wil zeggen:
Zuiger van de betreffende cilinder bovenin zetten en motor blokkeren.
dan een oude bougie doorboren en daar een pijpje in lassen waar je een luchtslang op bevestigen kunt
druk uit een compressor er op zetten en dan kijken maar
komt er veel lucht uit de uitlaat, dan is er een uitlaatklep lek.
komt er veel lucht uit de carburateur dan is er een inlaatklep lek.
komt er veel lucht uit het oliecarter(via peilstok) dan is er uit met de zuiger of de zuigerveren.
komt er veel lucht uit de naast liggende cilinder, dan is de koppakking tussen deze 2 cilinder kapot
na deze meting kun je precies zeggen wat er aan de hand is en beoordelen of de kop er af moet of dat er onverhoopt toch iets is waardoor de kleppen alleen maar open blijven staan
vriendelijke groet Jeffrey
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
Erg inventief Jeffery
Zo heb ik m'n diesel getest na het sneuvelen van m'n nokkenas .
Werkt prima
Zo heb ik m'n diesel getest na het sneuvelen van m'n nokkenas .
Werkt prima
Groeten Wim
De LT is verbouwd tot een Renault Master II
http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
De LT is verbouwd tot een Renault Master II
http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
Als ik zo de omschrijving lees van de klacht, lijkt het onvermijdelijk dat de kop er af moet. Zeer waarschijnlijk een doorslag tussen de laatste 2 cilinders. Het geknetter in de klacht past daar ook zeker bij.
Kapotte klep of zuigerveren bij twee cilinders tegelijkertijd is veel geluk hebben.
Kapotte klep of zuigerveren bij twee cilinders tegelijkertijd is veel geluk hebben.
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
Inderdaad heel creatief, Jeffrey. Maar zoals Johan ook zegt, bij het uitvallen van 2 cilinders tegelijkertijd, moet het wel heel toevallig zijn als het niet de pakking tussen die twee is, of zie ik dat verkeerd?
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: ma mei 19, 2008 11:08 am
- Locatie: ruurlo(gld)
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
het lijkt er inderdaad wel op dat het de pakking is, maar dit is niet met zekerheid te zeggen.
je kunt de test uitvoeren, en daarna indien nodig de kop demonteren, of meteen de kop demonteren
gr jeffrey
je kunt de test uitvoeren, en daarna indien nodig de kop demonteren, of meteen de kop demonteren
gr jeffrey
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
mocht er onverhoopt toch iets met de kop zijn, stefan uit essen heeft er een op de duitse l.t. site aangeboden
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
Dank je voor het meedenken en je tip, Ger. I'll keep it in mind.
Stef
Stef
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
Zoals het vermoeden al was is de koppakking tussen de laatste cilinders weggeslagen !
Kop bij Harrie vos revisie laten opfrissen en dat was wel nodig, pakking was al eerder vervangen, schuurkrassen nog zichtbaar en de kop op verschillende plaatsen ingezakt (krom), zo ook bij het doorgeslagen pakking gedeelte. Dat is ook de reden dat de pakking er tussen uitgeblazen is.
Verder zijn de kleppen machinaal ingeslepen voor de optimale afdichting, wel zo belangrijk voor een lpg motor !
Plaatje bij het praatje:
Afgebroken tapeind gerepareerd:
Zal morgen ff kijken of ik een foto van de oude pakking kan maken.
Kop bij Harrie vos revisie laten opfrissen en dat was wel nodig, pakking was al eerder vervangen, schuurkrassen nog zichtbaar en de kop op verschillende plaatsen ingezakt (krom), zo ook bij het doorgeslagen pakking gedeelte. Dat is ook de reden dat de pakking er tussen uitgeblazen is.
Verder zijn de kleppen machinaal ingeslepen voor de optimale afdichting, wel zo belangrijk voor een lpg motor !
Plaatje bij het praatje:
Afgebroken tapeind gerepareerd:
Zal morgen ff kijken of ik een foto van de oude pakking kan maken.
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
het ziet er al weer goed uit johan. kan stef straks weer genieten van zijn busje super opgelost zo.
gr harm
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
Re: Hulp gevraagd met waarschijnlijk koppakkingprobleem
Alles is dus inmiddels opgelost en ik... Ik ben weer blij dat ik rij.
Thanks Johan!
Thanks Johan!