Hé! Mis ik daar niet een as?

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Stef »

Hoi Lieden,

Ik heb weer een aparte ervaring gehad met mijn busje. Ik reed op de snelweg. Mijn busje trilde rechtsachter zoals al heel lang, alleen hield hij nu niet zoals gewoonlijk op met trillen bij 80 op de teller. Ineens begon hij zo hevig te trillen, dat ik de bus wel aan de kant moest zetten. Toen ik minder dan 40 reed trilde hij niet meer.

ANWB gebeld. Die sleepten me van de snelweg af en op een parkeerplaats werd ernaar gekeken. De aandrijfas had te veel speling, of het zou iets met het wiellager kunnen zijn volgens de heren. Ze wilden me liever van achteren optillen, maar dat kon niet omdat mijn stuurslot het niet deed. Dus dan maar weer de voorkant.

We komen terug in Utrecht, wil ik hem op de parkeerplaats achteruit zetten, blijkt de aandrijfas helemaal verdwenen te zijn!

Inmiddels heb ik (dankzij Leo) een andere aandrijfas eronder zitten, maar bij het eraf halen van het laatste stukje aandrijfas tot aan de kruiskoppeling, zag ik dat er daar een beetje olie uit de achteras kwam lopen. Ik vertelde het aan Leo en hij vond dat niet normaal.

Vraag 1: Zit er een bout in dat kommetje van de achteras, waar die overgaat in de aandrijfas, die de olie in de achteras moet houden? En is het dan zo simpel dat ik de lekkage stop als ik die aandraai? Maatje 13? Of zit daar iets anders?

Vraag 2: als mijn achteras olie gelekt heeft en daardoor een te laag peil heeft gehad, kan dat gezorgd hebben voor trilling in de as (alsof de as vierkant was) en een geluid van rommelende blikken bij het tot stilstand komen, of komt het allemaal van een aandrijfas met te veel speling?

Groetjes,

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Stef »

Vandaag heb ik de enorme moer (maatje 32) (in de achteras aansluiting op de aandrijfas) stevig aangedraaid. Die zat idd behoorlijk los, dus nu is de olielekkage gestopt.

Ik heb het oliepeil van de achteras gechekt en dat is ok.

Ik heb de cardanas er weer op zitten en de olie van de versnellingsbak gechekt. Dat peil zit ongeveer 5 cm te laag (dwz 5 cm onder de vulopening). Heeft iemand een idee hoe veel liter ik nodig zal hebben?

In mijn handleiding staat dat ik GL4 SAE 80 nodig heb om de versnellingsbak te vullen. De onderdelenboer wist niet of hij nog zoiets zou hebben. Hij kon thuis nog wel een 5 liter jerrycan (voor €24) hebben staan, maar of het de goede was...

Ik zal toch geen 5 liter nodig hebben?
En moet het echt persé GL4 SAE 80 zijn?
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Carlo »

Op de Duitse LT site zeggen ze dat je zeker geen synthetisch spul moet hebben. Daar zeggen ze 3,5l.
Wat bedoel je precies met achteras, aandrijfas en cardanas?
Kroon heeft meen ik oliën voor oude auto's. Ik wil ook versnellingsbak, differentiëel, stuurhuis gaan doen.
Maar je was de complete cardanas verloren? (van versnellingbak tot diff?)
1990 1G, tweetanksysteem
Barny
Moderator
Berichten: 1848
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Barny »

ik denk ook dat de cardanas bedoeld word, wel raar dat hij helemaal weg is, want als een aandrijfas verloren word dan zit er geen wiel meer aan de wagen en hadden we hier een heel ander verhaal gehad
eigenlijk begrijp ik het hele verhaal niet helemaal goed. dat zal wel aan mij liggen

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door lleoo »

Lees

Catdanas kapot
Weg gesleept
Tijdens slepen op achterste koppeling na verloren.
Moet er olie uit differentieel komen bij aansluiting cardanas
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Stef »

Dank voor jullie reacties.

Ja, ik dacht dat aandrijfas en cardanas hetzelfde is.

Maar goed, mijn cardanas was er tijdens het slepen door de ANWB (met de voorpootjes van de vloer) afgevallen, dwz: versnellingsbak tot de kruiskoppeling (die het dus begeven heeft).

Toen ik het laatste stukje cardanas eraf haalde, kwam er olie uit het differtentieel gelopen. Daar zit een flinke moer in die los zat. Vastgedraaid > probleem opgelost. Olie achteras is nog op peil.

Maar nu moet ik nog de olie in de versnellingsbak aanvullen, want hij zit 5 cm beneden peil.

Welke olie moet ik daarvoor hebben?
In mijn owners workshop manual boek staat: GL4 SAE 80.
Brezan zegt: GL5 80 W90
Prima Parts zegt: 80W HP GL4 (€10,70 per liter)
Mijn onderdelenboertje heeft voor de helft van het geld liggen: GL5 80W (5l voor €24)

Wie weet welke olie ik in mijn versnellingsbak kan gooien?
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Barny
Moderator
Berichten: 1848
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Barny »

Moraal van dit verhaal
Met rare trillingen en geluiden eerst zeker weten waar dat vandaaen komt zodat je bus geen gevaar (doodskist) voor je zelf of voor andere weggebruikers word
Door te lang blijven rijden met de op zich eenvoudige euvel heb je buiten het bovenstaande ook er voor gezorgt dat de cardan fongenadig op zijn donder heeft gehad, jammer dat er mensen zijn die hun wagen zo mishandelen

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Carlo »

Ik heb je al antwoord gegeven of kun je geen Duits?
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Stef »

Alles is opgelost.

De vervangende cardanas werkt prima en geeft geen gerommel, al ben ik nog niet op de snelweg geweest. Dank Leo.
Dat rommelen bij het uitlopen met de koppeling ingedrukt, kan ook met die losse moer in het differentieel te maken hebben gehad, maar het is nu igg weg.

Het beste advies voor olie was om naar http://www.kroon-oil.com/nl/ gaan en daar advies vragen. Dank Harm en Carlo.

Even voor de overlevering: bij een LT28 benzine 2 liter uit 1980 moet er in de versnellingsbak: GL-4 80W.
Voor 5 cm te laag peil had ik 2 liter van die olie nodig.

En nu schakelt en rijdt hij weer als een zonnetje! En ik ben ook blij!

En Barney: tja, ik heb dit probleem van trillingen al vaker op het forum gezet, maar ik kwam er niet achter wat ik eraan kon doen. Nu moest ik er wel achter komen. Alle begin is moeilijk en ik leer steeds meer. Ik heb weer zo veel ontdekt! En ik heb het probleem zelf helemaal opgelost, mbv wat adviezen en materialen. Het begint erop te lijken!

Ik zal mijn busje morgen nog een extra knuffel geven om het goed te maken.

Groetjes,
Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door lleoo »

Goed gedaan jochie :twisted:
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Carlo »

Stef schreef: Ik zal mijn busje morgen nog een extra knuffel geven om het goed te maken.
:D :D
Welke olie heb je nu precies in je versnellingsbak gedaan? De Pruisen adviseren een volledig minerale Öl API GL4 SAE 80W.
Voor het diff adviseren ze minerale API GL5 SAE 90W.
Als ik het goed begrijp is dat voor de echt oude bakken, uit de 70's en zo.
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Stef »

Inderdaad API GL4 SAE 80W, of kort gezegd: GL-4 80W, Carlo.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Carlo »

Ja maar mineraal of (half)synthetisch?
Je moet toch een typenr of iets dergelijks hebben, foto, link e.d.
Oude pakkingen, keerringen (bv van kurk) kunnen niet tegen synthetische meuk.
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hé! Mis ik daar niet een as?

Bericht door Stef »

Mineraal is idd het beste en dat is die GL4 80W.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Plaats reactie