Mijn eerste bus, wat voor klus?
Ik heb mijn busje weer weggebracht, omdat het woest schokken als ik gas geef te erg werd. Als ik doordruk komen er vlammen uit de uitlaat en knalt hij. Als ik het gas dan loslaat en opnieuw indruk doet hij het soms goed, of hij begint weer te schokken. En soms, als ik moet stoppen pruttelt hij dan uit, waarna hij niet bijna meer te starten is.
De garage zegt dat de koppakking een beetje zweet, maar dat hoeft nog niet het probleem te zijn. De ontsteking is onderzocht: okee. Eerst willen ze de bobine en de condensator vervangen, aangezien die zwak zijn. Dan maar kijken hoe lang die koppakking nog meegaat en of dat het probleem was.
Het grootste probleem nu is dat de bobine voor mijn LT28 uit 1980 bijna nergens te vinden is. Heeft iemand een tip? Condensator lukt nog wel.
Heel jammer dat mijn busje nu weer in de lappenmand zit, want we wilden vrijdag op vakantie. Met al die feestdagen er nog tussen en het onderdelenprobleem, is dat al bijna onmogelijk geworden.
Als iemand tips heeft, graag.
De garage zegt dat de koppakking een beetje zweet, maar dat hoeft nog niet het probleem te zijn. De ontsteking is onderzocht: okee. Eerst willen ze de bobine en de condensator vervangen, aangezien die zwak zijn. Dan maar kijken hoe lang die koppakking nog meegaat en of dat het probleem was.
Het grootste probleem nu is dat de bobine voor mijn LT28 uit 1980 bijna nergens te vinden is. Heeft iemand een tip? Condensator lukt nog wel.
Heel jammer dat mijn busje nu weer in de lappenmand zit, want we wilden vrijdag op vakantie. Met al die feestdagen er nog tussen en het onderdelenprobleem, is dat al bijna onmogelijk geworden.
Als iemand tips heeft, graag.
De bobine lijkt me niet zo'n probleem. Elk willekeurig model dat in een auto zit welke nog contactpunten in de onsteking heeft kan je gebruiken.
Dus even langs de sloop en ff een oud autootje opzoeken
Dus even langs de sloop en ff een oud autootje opzoeken
LT28D 1980 zonder roest
Mods: Volvo turbo motor 109PK/205Nm, stuurbekrachtiging,
H4 pitten, chromen handgrepen
Mods: Volvo turbo motor 109PK/205Nm, stuurbekrachtiging,
H4 pitten, chromen handgrepen
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 8:45 pm
- Locatie: Amsterdam
Bij het reviseren van mijn kop , was een klep wat heet geweest door het lucht toevoer kanaal dat net boven de klep uitkomt , het was doorgeroest op de plaats waar het de kop in gaat .Ik heb er draad in getapt en een stop in gedraaid , de motor draait veel rustiger en heeft geen last meer van een over arm mengsel dus kijk dit ook eens na misschien helpt het.
carberateur schoonmaken
De afgelopen zomervakantie, waarin ik een bescheiden rondje heb gemaakt door Nederland, België en Noord-West Frankrijk, heb ik geleerd dat mijn carberateur vol vuil zit.
Als ik startte werd het steeds moeilijker om hem aan de praat te houden nadat de twee peuten benzine vooraf (om de choke te activeren), op waren. En als ik een helling opreed stokte de benzinetoevoer. Ontkoppeld kreeg hij wel weer wat brandstof, maar zodra ik de koppeling op liet komen, ging hij weer heftig schokken en inhouden.
Aan het einde van de vakantie startte hij helemaal niet meer met een koude motor en moesten we gesleept worden om hem te starten. Nu houdt hij ook in op horizontale stukken en mogen we blij zijn dat we toch zijn thuisgekomen.
De ANWB van België zei al dat de carberateur schoongemaakt moest worden. In Frankrijk zei een volgende monteur dat hij hem niet wilde gaan schoonmaken omdat bij het eruit halen van de carberateur waarschijnlijk een "joint" zou breken en die moet dan eerst besteld worden, waar ze door de feestdagen geen tijd voor hadden.
En nu zoek ik een beetje hulp/kennis om het zelf te gaan doen. Een "joint" is volgens mij een verbindingsplaatje wat onder de carberateur zit. Ik heb het gezien. Er zitten gaten in en het lijkt van karton. Hoe heet dat onderdeel in het Nederlands? En waar kan ik het krijgen?
Heeft iemand nog verdere tips? Is het wel geschikt als eerste klus die je zelf aanpakt?
Bij voorbaat dank,
Stef
Als ik startte werd het steeds moeilijker om hem aan de praat te houden nadat de twee peuten benzine vooraf (om de choke te activeren), op waren. En als ik een helling opreed stokte de benzinetoevoer. Ontkoppeld kreeg hij wel weer wat brandstof, maar zodra ik de koppeling op liet komen, ging hij weer heftig schokken en inhouden.
Aan het einde van de vakantie startte hij helemaal niet meer met een koude motor en moesten we gesleept worden om hem te starten. Nu houdt hij ook in op horizontale stukken en mogen we blij zijn dat we toch zijn thuisgekomen.
De ANWB van België zei al dat de carberateur schoongemaakt moest worden. In Frankrijk zei een volgende monteur dat hij hem niet wilde gaan schoonmaken omdat bij het eruit halen van de carberateur waarschijnlijk een "joint" zou breken en die moet dan eerst besteld worden, waar ze door de feestdagen geen tijd voor hadden.
En nu zoek ik een beetje hulp/kennis om het zelf te gaan doen. Een "joint" is volgens mij een verbindingsplaatje wat onder de carberateur zit. Ik heb het gezien. Er zitten gaten in en het lijkt van karton. Hoe heet dat onderdeel in het Nederlands? En waar kan ik het krijgen?
Heeft iemand nog verdere tips? Is het wel geschikt als eerste klus die je zelf aanpakt?
Bij voorbaat dank,
Stef
Hallo Stef.
Het woord : Joint
Frans : Joint Nederlands: naad, voeg
Dus hier voor ben je een pakking nodig van de carburateur.
Het lijkt mij ook verstandig om voor de carburateur een brandstoffilter te plaatsen deze kun je sneller vervangen als het schoon maken van een carburateur en kost niet zoveel.
Bij het schoonmaken van de carburateur moet je ook de sproeiers schoonmaken en de vlotterkamer.
M.vr.gr.
Jan
Het woord : Joint
Frans : Joint Nederlands: naad, voeg
Dus hier voor ben je een pakking nodig van de carburateur.
Het lijkt mij ook verstandig om voor de carburateur een brandstoffilter te plaatsen deze kun je sneller vervangen als het schoon maken van een carburateur en kost niet zoveel.
Bij het schoonmaken van de carburateur moet je ook de sproeiers schoonmaken en de vlotterkamer.
M.vr.gr.
Jan
Re: carberateur schoonmaken
Die pakking kan je eventueel ook zelf maken van speciaal pakking papier. Werkt ook heel goed.
Voor onze Benzine LT heb ik er zelfs een keer eentje uit een dik vel papier gesneden en die vervolgens met vloeibare pakking ingevet aan beide zijden (had ff niks beters voorhanden) en dat werkte ook uitstekend
Voor onze Benzine LT heb ik er zelfs een keer eentje uit een dik vel papier gesneden en die vervolgens met vloeibare pakking ingevet aan beide zijden (had ff niks beters voorhanden) en dat werkte ook uitstekend
- Alfred Blauw
- Berichten: 597
- Lid geworden op: vr mei 25, 2007 1:39 pm
Geiz,
vergeet je niet wat: ¨ Pakkingspapier is te koop in verschillende diktes bij de automaterialen zaak¨.
Dit alléén ter aanvulling,
Alfred
vergeet je niet wat: ¨ Pakkingspapier is te koop in verschillende diktes bij de automaterialen zaak¨.
Dit alléén ter aanvulling,
Alfred
"www.oudecampers.nl" Het forum voor de camper van 20 jaar en ouder
We hebben de solex carburateur 30/35 pdsi (t) nu gedemonteerd en bij het schoonmaken is er een klein punterig voorwerpje uit de carburateur gevallen. Het is 1cm lang, heeft een vierkanten voetstukje en een rond puntje. Ik wil het vage fotootje wel hierop plaatsen, maar ik weet niet hoe. Heeft iemand zo zonder plaatje al een idee wat het is en waar het hoort te zitten?
Als iemand een plaatje heeft van hoe het eruit moet gaan zien zou dat ook kunnen helpen.
Bedankt alvast,
Stef
Als iemand een plaatje heeft van hoe het eruit moet gaan zien zou dat ook kunnen helpen.
Bedankt alvast,
Stef
-
- Moderator
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
vlotternaald ?
Barny
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Dank je Barney,
Ik denk dat het inderdaad een vlotternaald is. Ik neem aan dat die ervoor zorgt dat het systeem weet wanneer de vlotterkamer vol is, door met het puntje een sensor aan te raken, zodat de mengseltoevoer wordt onderbroken en de verbranding kan plaatsvinden. Klopt dat?
En dan rest nu nog de vraag waar hij precies uit is komen vallen. Ik heb foto's bijgevoegd en ik zou heel blij zijn als iemand mij zou kunnen vertellen waar hij thuishoort op de foto.
(even de plaatjes zichtbaar gemaakt, Arjan H., mod.)
Bedankt,
Stef
Ik denk dat het inderdaad een vlotternaald is. Ik neem aan dat die ervoor zorgt dat het systeem weet wanneer de vlotterkamer vol is, door met het puntje een sensor aan te raken, zodat de mengseltoevoer wordt onderbroken en de verbranding kan plaatsvinden. Klopt dat?
En dan rest nu nog de vraag waar hij precies uit is komen vallen. Ik heb foto's bijgevoegd en ik zou heel blij zijn als iemand mij zou kunnen vertellen waar hij thuishoort op de foto.
(even de plaatjes zichtbaar gemaakt, Arjan H., mod.)
Bedankt,
Stef
-
- Moderator
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Het lijkt heel veel op een vlotternaald maar jou vlotternaald zit al in de bovenkantfoto en op die foto is dat het koperen ding wat rechts in de deksel zit geschroeft, dat ziet er wel goed uit.
Nu ga ik een beetje gokken maar zou het van je acceleratie pomp kunnen zijn
Het metaal kleurige pikkie wat op die zelfde foto boven in het midden zit.
Barny, Zonder e ad N52 14.729 E 005 45.174
Nu ga ik een beetje gokken maar zou het van je acceleratie pomp kunnen zijn
Het metaal kleurige pikkie wat op die zelfde foto boven in het midden zit.
Barny, Zonder e ad N52 14.729 E 005 45.174
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Hoi Barny,
Ja, dat dacht ik ook, dat ie met zijn punt in dat goudkleurige puntje op de bovenkantfoto zou moeten komen. Maar dat zou betekenen dat hij op de onderkantfoto in dat diepe gat tussen de twee kamers valt. En daar zit hij dan los in, zodat hij verticaal vrij kan bewegen, opgestuwd (door het mengsel?), totaan het goudkleurige puntje van de bovenkant. Kan dat kloppen?
Groetjes,
Stef
Ja, dat dacht ik ook, dat ie met zijn punt in dat goudkleurige puntje op de bovenkantfoto zou moeten komen. Maar dat zou betekenen dat hij op de onderkantfoto in dat diepe gat tussen de twee kamers valt. En daar zit hij dan los in, zodat hij verticaal vrij kan bewegen, opgestuwd (door het mengsel?), totaan het goudkleurige puntje van de bovenkant. Kan dat kloppen?
Groetjes,
Stef