Mijn eerste bus, wat voor klus?

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 125
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Mijn eerste bus, wat voor klus?

Bericht door Stef » wo mar 05, 2008 3:42 am

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Stef en ik heb een week of twee geleden een heel mooie rainbow-bus gekocht (meteen verliefd). Het is een VW LT28 uit 1980, met een 2 liter audi benzine-motor.

Ik heb totaal geen verstand van de techniek van de bus, maar hij heeft zeker wel een grote beurt nodig. Ik wil er wel bij zijn om te leren hoe het moet, maar weet iemand een goedkoop en betrouwbaar adresje in de buurt van Almere (of evt Utrecht)?

-De roest zit her en der. Daar denk ik zelf wel wat aan te kunnen doen, maar de rechter achterdeur aardig rot, dus die moet vervangen worden.
-Daarnaast moet de tank (die aan de bovenkant lek is) gerepareerd of vervangen worden.
-Verder hapert de motor regelmatig. Ik voel schokjes tijdens het rijden en bij lage toeren stottert hij en heeft hij weinig power. Kan dat een vuile benzinefilter betekenen?
-Soms gaat hij niet harder dan 80 km/u, maar na het tanken gaat het weer beter (tot 120km/u (wind mee)). Kan ik concluderen dat er te veel prut in de tank zit?

Verder heeft hij al een keer startproblemen gehad, na een week niet gereden te hebben. Een Opel Corsa van een vriendin moest toch wel het onderste uit de kan halen om de bus op voldoende snelheid te krijgen om te starten.

Hopelijk wordt het na de grote beurt een relaxte reisgenoot. Als iemand tips heeft, hoor ik dat graag.

Thanks,

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl

Quintus
Berichten: 398
Lid geworden op: za okt 13, 2007 7:58 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Quintus » wo mar 05, 2008 1:21 pm

Hoi Stef!

Aan te raden is inderdaad om alle filters te vervangen (benzine, lucht en olie) Vervang met het oliefilter ook meteen de olie.

Dat haperen en slecht starten zou wel eens een slecht afgestelde ontsteking kunnen zijn! (contactpuntjes, bougie(kabels), verdelerkap, rotortje etc controleren en evt vervangen)

Moet je bij het starten ook het gaspedaal lang en diep intrappen?

Slingeraap
Berichten: 7
Lid geworden op: wo feb 27, 2008 10:40 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Slingeraap » wo mar 05, 2008 6:15 pm

Hallo Stef,

Ik zie dat je de LT van die twee jongens uit Haarlem en Groningen hebt gekocht? Ik heb er nog een proefrit in gemaakt, ik was de eerste belangstellende. Ik vond de LT ook slecht oppakken bij lage toeren. Voelde volgens mij aan als een benzinetoevoer probleem. Weet jij het verbruik al?

Mzzl
VW LT28 1981

E Loots

Bericht door E Loots » wo mar 05, 2008 7:48 pm

Klinkt als een brandstofpomp die aan vervanging toe is. Dit merk je vooral als je veel brandstof nodig heb. Ofwel hoge snelheid/ acceleratie. Dat hij met volle tank het beter doet bevestigd een slechte brandstofpomp, danheb je namelijk meer druk op de pomp= meer opvoerhoogte= meer opbrengst.

Brandstofpomp heb ik er wel eens uit gehad, zag er vrij algemeen uit. Dus een vervanger zal wel niet superduur zijn. Zolang je geen VW LT westfalia 'sven hedin' heb met vuilwatertank onder de brandstoftank is het vrij eenvoudig om de tank er even onderuit te halen. Ik hoop dat er op de sloop eentje is voor jou.

Ik had bij de carburateur het slangetje eraf gehaald (die aan de bovenkant), in jerrycan, contact aan... en wachten maar totdat de brandstof uit de tank is. Daarna 4 bouten ofzo en je stroomdraadjes/brandstofslangetjes van je brandstofpomp af halen. En je heb de tank. Ik hoop dat er ergens een goede tank voor je ligt... Voor de brandstofpomp zou ik bij een algemene automaterialen zaak gaan, misschien hebben ze wel iets.

op www.hbase.nl niet...

Schokken had ik ook, bij mij was het een bougiekabel die kapot was. Maar het zou ook een vette bougie kunnen zijn, of iets anders dat ervoor zorgt dat er 'soms' geen ontsteking plaats vind.

Algemeen weinig trekkracht duidt op slechte vervroeging/ ontsteking. Maar meer kan ik er nu nog niet over kwijt, ben druk bezig mijn eigen ontsteking te optimaliseren.

Zelf heb ik heel lang gedacht dat t nikszou worden bij mij. Maar het wordt eindelijk wat, eergisteren hem uit de stalling gehaald, gewoon starten na bijna een half jaar :D. Ik heb wel hoop dat de camper/bus goed en betrouwbaar wordt.

Pedigree
Berichten: 192
Lid geworden op: do jul 05, 2007 7:35 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door Pedigree » wo mar 05, 2008 9:39 pm

Controleer ook het kapje van de verdeler (bij de contactpunten). Als er een zwart putje zit op de deksel moet je die even schoonmaken. Die was bij mij vuil en dat veroorzaakte een hevig stotterstoten..

Heb ik nog een vraagje wat bij dit onderwerp past:
Ik wil m'n olie + filter verversen. Hoeveel liter olie gaat er in, welk type en welk filter moet ik hebben? Het gaat ook om'n 2L benz motor ('78 ).
Echt 'n beginners vraag, ik weet't :oops:
To the bass mobile!

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 125
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Stef » do mar 06, 2008 12:54 am

Super, die reacties! Ik kan met jullie woorden zelfs nog wel een beetje als een kenner overkomen bij een garage. Dat is altijd goed.

Ik krijg zelfs de neiging om het bijbehorende onderhoudsboekje eens te gaan doorkijken, of ik niet zelf de filters kan vervangen. Dat hbase.nl, hoe kun je daar bestellen?

Slingeraap, de bus is idd van die twee jongens. Het verbruik was ongeveer 1 op 6 was met flinke wind tegen, plank gas en 80 km/u. Op de terugweg reed hij zuiniger, sneller en soepeler, alleen wel schokjes.

Quintus, voor het starten moet je het gaspedaal idd een keer diep intrappen, om de choke te activeren.

Okee, een nieuwe brandstofpomp, tank en filters zijn dus hoogst waarschijnlijk nodig... en anders bougie(kabels). Dank jullie wel.

Houdoe,

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl

E Loots

Bericht door E Loots » do mar 06, 2008 3:18 pm

hbase.nl

Dat is dus de database van de automateriaalzaken... Bij mij is autowaard.nl de dichtstbijzijnde.

bv Lasaulec misschien voor jou?

Of een ander bedrijf in jou omgeving? VW is trouwens een beetje prijzig maar dat wist je waarschijnlijk wel.

Trek trouwens niet te snel conclusies, hoewel bij de meeste LT benzine busjes de ontsteking vaak zeeeer achterstallig onderhouden is... Dus vervangen is meestal niet zo'n gek idee en al snel een verbetering. Dat achterstallig onderhoud komt heeel vaak voor. Heb toen bij BCCP een grafiek gezien van 2 LT's 6-cil benzines en maximaal vermogen lag toen ze binnen kwamen op +-25 PK, die campers gingen allebei trouwens nog steeds op vakantie ermee en snelheid was nog te doen.

Nadat slechts de ontsteking was goed gezet was het vermogen gestegen tot orgineel 85pk ofzo. Die camper kon weer vooruitkomen in lagere toeren. Verbruik was niet getest door BCCP. Maar omdat 'onze' busjes zo achterstallig onderhoud hebben op ontsteking kan je dus in de meest extreme gevallen 200% vermogenswinst en 30-50% minder verbruik 12l/100km moet zeker mogelijk zijn met een alkoof, zonder alkoof 10l/100km.

Omdat onze busjes niet zulke grote motoren hebben loont goede tuning, theoretisch dan... Ik heb het bewijs wel gezien op papier dan :D

Het grootste probleem wasvoor mij dat er tot nu toe maar 1 is geweest die precies wist te vertellen hoe het zit met de ontsteking, de rest van de technische specialisten dachten aan duurdere oplossingen zonder enige garantie... Dus bij de garage om de hoek heb je weinig kans op slagen dat men het juist aanpakt. Maar ze komen meestal wel zover dat ie weer rijd maar echt ideaal wordt het niet. Als ik dan begon over een vervroegingscurve dan keken ze me aan alsof ik niet goed wijs was.

Ik heb de mazzel dat mijn broer 'technisch specialist' in opleiding is, dus samen hebben we al vele uurtjes gebrainstormt om zo de beste prijs/kwaliteit oplossing te vinden. Met alle respect bij BCCP maken ze het in 1 keer helemaal goed, alleen voor mij waren ze te duur. Ze hebben mijn carburateur gereviseerd en deze is werkelijk weer als nieuw.

Verdelerkap/ rotor/ contactpuntjes/bougies moeten elke 30000km officieel vervangen worden. Nou en mijn rotor+verdelerkap hebben die al dik overschreden denk ik zomaar :roll:.

Als je trouwens last heb van benzinestank vooral na het rijdendan is je acceleratiemembraam waarschijnlijk kapot in je carburateur. Dit heb ik ook al meegemaakt :lol: .

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 125
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Stef » di mar 18, 2008 11:06 pm

Ik heb hem naar een garage gebracht voor een grote beurt (is dat taboe hier?) en nu hebben ze net gebeld dat het €900 gaat kosten.

Poeh hee!

De distributieriem stond op springen, zeiden ze. Is het normaal dat distributieriem-set vervangen € 225 kost? Bij de onderdelen-site stond iets van €25 voor de distributieriem zelf.

Het stotteren kwam door de versleten bougiekabels en de versleten pakking van de caberateur (of zoiets), volgens hun.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl

Evert
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 21, 2008 10:41 pm
Locatie: Vianen

Bericht door Evert » di mar 18, 2008 11:15 pm

Hoi Stef,

een complete distributieset (riem + spanrol) kost ongeveer 55 euro. Als het goed is vervangen ze ook meteen de waterpomp (kost ook ongeveer 55 euro). Ik weet niet hoe snel ze in jouw garage zijn, maar ik schat dat het vervangen van de hele boel niet meer dan 1 - 2 uur mag kosten.
Ik ben er zelf in elk geval niet langer dan dat mee bezig geweest.
Dus als ze riem, spanrol en waterpomp vervangen dan ben je al 110 euro kwijt aan onderdelen, en dan kan je afhankelijk van het uurtarief nog 1 a 2 uur aan monteren besteden.

Is het een officiële VW-dealer soms? Ik ben wel benieuwd wat ze voor de rest van het geld allemaal gaan doen....

Wees gegroet,
Evert
ex bedrijfsambulance LT31 2,0 ltr benzine/lpg, 1978

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 125
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Stef » wo mar 19, 2008 8:41 am

Hoi Evert,

Ze doen:
grote beurt
bougiekabels vervangen
caberateur pakkingset vervangen
distributieriem-set vervangen
slangen en rubbers van de tank vervangen

aardig wat dus. Het is geen VW-dealer,

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 125
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Stef » za mar 22, 2008 5:03 pm

Ik heb de bus weer terug van de garage en ik heb nu al gemerkt dat de koelvloeistoftank lekt. Hij blaast belletjes aan de bovenkant op het tankje. Ze hebben het tankje proberen te lijmen maar dat werkt dus niet.

Verder startte hij vanmorgen goed (heb hem gisteravond opgehaald), maar na even stationair lopen, ging ie wit roken en kwam er oliespatters uit de uitlaat. Dat stopte weer en hij ging weer normaal lopen.

Tijdens het rijden merkte ik dat hij tegen de wind in soms nauwelijks 80 kon volhouden, maar daarna ook wel weer 100 reed. Ik moest twee keer terugschakelen naar zijn drie. Hij rijdt al wisselvallig (niet sterk in zijn vier) sinds het begin.

Zou het alleen de koelvloeistof zijn of is de koppakking ook lek?

Groetjes,

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl

Evert
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 21, 2008 10:41 pm
Locatie: Vianen

Bericht door Evert » za mar 22, 2008 10:10 pm

Hoi Stef,

rookt 'ie ook wit uit de uitlaat als de motor (en uitlaat) warm zijn? Dan heb je denk ik een koppakkingprobleem. Witte rook bij een koude motor/uitlaat is normaal.
Oliedruppeltjes uit de uitlaat? Weet je dat zeker? Het lijkt me wat merkwaardig, normaliter komt de olie (als er olie uit de uitlaat komt) er als rook uit.

Belazerd lopen kan van alles zijn, maar goed om na te kijken is de ontsteking (timing ok? puntjes niet ingebrand? condensator goed? Bobine goed? vacuumvervroeger goed?), de carburateur (was gedaan toch?) en het luchtfilter.

Je zou verwachten dat dat allemaal in de grote beurt is nagekeken trouwens.

Wees gegroet,
Evert
ex bedrijfsambulance LT31 2,0 ltr benzine/lpg, 1978

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 125
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Stef » zo mar 23, 2008 10:54 am

Nee, later toen de motor warm was rookte hij niet meer. Alleen in het begin eventjes.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 125
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Stef » za apr 05, 2008 12:45 pm

Mijn campertje start inmiddels goed, maakt een stuk minder lawaai, maar hij schokt nog steeds regelmatig. Hij houdt regelmatig in, ondanks dat ik vol gas rijd, en dan gaat ie weer voluit.

Ik heb gemerkt dat als ik het gaspedaal loslaat en dan weer diep indruk, dat hij dan weer even goed acceleert, maar dan begint hij later weer in te houden, waardoor ik niet boven de 85 km/u kom. In mijn laatste ritje zag ik dat er zelfs vonken uit de uitlaat kwamen toen ik vol gas gaf toen hij weer eens inhield.

Laatst heb ik mijn tank helemaal leeggereden, maar die was net daarvoor tijdens de grote beurt leeg- en schoongemaakt, dus een vuiltje in de filter lijkt me nauwelijks mogelijk. Ik heb sindsdien alweer 150 km mee gereden. Soms moest ik op de snelweg terugschakelen naar zijn 3, vol gas en dan weer opschakelen. Nu is het niet meer zo erg.

Eerder sprak E. Loots over de brandstofpomp en dat lijkt me het meest voor de hand liggend. De garage heeft die niet vervangen, dachten dat het aan iets anders lag. Maar kan het ook aan iets anders liggen? Kan het ook aan de ontluchting liggen, een luchtbel die niet kan ontsnappen ofzo?

Groetjes,

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl

Hier_ben_ik
Berichten: 24
Lid geworden op: di jun 19, 2007 1:16 pm
Contacteer:

Bericht door Hier_ben_ik » ma apr 07, 2008 12:22 am

Ik vind het klinken als te weinig benzine. Je zou je benzineslang eens los kunnen maken en kunnen kijken hoeveel benzine er uit komt. Gewoon opvangen in een colafles ofzo, dan zie je hoe hard het stroomt.

Ga voor het gemak even uit van een onzuinig gebruik van 1:4,5 bij een snelheid van 90, dan heeft hij 90/60 = 1,5 km/minuut. Elke 3 minuten zou hij dan 1 liter benzine verbruiken.

Normaal gesproken komt er veel meer benzine dan nodig is uit de benzineslang dus ik denk dat dit een hele makkelijke manier is om te kijken of het aan de aanvoer ligt.


Wat het ook zou kunnen zijn is een vuiltje in je carburateur of een te kleine hoofdsproeier. Als je je gas loslaat en weer gas geeft pak je namelijk je acceleratiepomp er bij, waardoor er een paar cc benzine extra naar binnen gespuugd wordt. Hierdoor wordt je mengsel rijker. Even je carburateur openmaken en kijken hoe het zit dus.
Heb je een webwinkel of wil je er een beginnen?

Neem eens een kijkje op onze website; http://www.zeke.nl. Wij leveren professionele webwinkel software op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!

Plaats reactie