Trillende motor onder een bepaald toerental
Trillende motor onder een bepaald toerental
Ik heb weer wat merkwaardig gedrag opgemerkt aan mijn busje.
Hij trilt als hij 60-70 rijdt. Als ik gas bij geef dan houdt ie vanaf 80 op met trillen en rijdt weer aardig. Ook in zijn drie heeft ie boven de 50 geen last meer van trilling. En als ik rem op de (tweede) versnelling dan trilt hij ook. Als ik rustig rij in zijn twee, dan voel ik een onregelmatige verbranding, schokjes.
Een monteur heeft hem een paar weken geleden iets zuiniger afgesteld, minder benzinetoevoer, maar daarna had hij nog geen problemen. Heel af en toe hapert hij ook zoals een jaar geleden en toen was het een verstopte benzinefilter. Toch is dit trillen iets wat hij nog niet eerder gedaan heeft.
Nu denk ik dat de benzinetoevoer zo minimaal is gezet, dat de vervuiling van het belachelijk kleine mini-benzinefiltertje er nu voor zorgt dat er te weinig benzinetoevoer is. En misschien is er anders te veel luchttoevoer.
Heeft iemand ideeën wat het zou kunnen zijn? Vrijdag kan die monteur er even naar kijken, maar ik zou het ook wel zelf willen proberen op te lossen.
Groetjes,
Stef
Hij trilt als hij 60-70 rijdt. Als ik gas bij geef dan houdt ie vanaf 80 op met trillen en rijdt weer aardig. Ook in zijn drie heeft ie boven de 50 geen last meer van trilling. En als ik rem op de (tweede) versnelling dan trilt hij ook. Als ik rustig rij in zijn twee, dan voel ik een onregelmatige verbranding, schokjes.
Een monteur heeft hem een paar weken geleden iets zuiniger afgesteld, minder benzinetoevoer, maar daarna had hij nog geen problemen. Heel af en toe hapert hij ook zoals een jaar geleden en toen was het een verstopte benzinefilter. Toch is dit trillen iets wat hij nog niet eerder gedaan heeft.
Nu denk ik dat de benzinetoevoer zo minimaal is gezet, dat de vervuiling van het belachelijk kleine mini-benzinefiltertje er nu voor zorgt dat er te weinig benzinetoevoer is. En misschien is er anders te veel luchttoevoer.
Heeft iemand ideeën wat het zou kunnen zijn? Vrijdag kan die monteur er even naar kijken, maar ik zou het ook wel zelf willen proberen op te lossen.
Groetjes,
Stef
hoi. je hebt het over trillen. bedoel je hiermee trillingen op het stuur, of onregelmatig rijden. als het gaat over onregelmatig rijden kan je hem weer iets rijker zetten en kijken of dat het oplost. anders zou ik naar de timing van de ontsteking kijken. kan zijn dat die er net iets naast zit. groet en succes. Thijmen
Maar is een LT proberen.
-
- Moderator
- Berichten: 1846
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
aandrijving, kruiskoppeling?, wielmoeren los?
Barny
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Kijk, dus we kunnen een hoop uitsluiten, het moet dus in de motor zitten.
Lijkt het alsof hij soms een ontstekingsslag over slaat? Of loopt hij continue op 3 pitten?
Een goede kans dat er iets mis is met de onsteking.
Ik zou de bougies even vervangen (10-12 euro voor 4 stuks) en de rotor+rotorkap als deze al een tijdje mee gaan. Kost ook ca 20 euro bij elkaar. Geld ook voor de bougiekabels en contact puntjes.
Ik had een ongeveer gelijk geintje met een eigen auto pas. Dagen lopen zoeken, bleken er 2 bougies rot te zijn. Met de bougie er uit gedraait, vonkte alles prachtig, maar kennelijk onder druk soms niet meer.
Waren bougies met een R (interne weerstand) die 5kOhm zouden moeten zijn, maar sommige waren vele malen hoger.
Gewone standaard bougies er in gezet, zonder R, loopt nu perfect.
Lijkt het alsof hij soms een ontstekingsslag over slaat? Of loopt hij continue op 3 pitten?
Een goede kans dat er iets mis is met de onsteking.
Ik zou de bougies even vervangen (10-12 euro voor 4 stuks) en de rotor+rotorkap als deze al een tijdje mee gaan. Kost ook ca 20 euro bij elkaar. Geld ook voor de bougiekabels en contact puntjes.
Ik had een ongeveer gelijk geintje met een eigen auto pas. Dagen lopen zoeken, bleken er 2 bougies rot te zijn. Met de bougie er uit gedraait, vonkte alles prachtig, maar kennelijk onder druk soms niet meer.
Waren bougies met een R (interne weerstand) die 5kOhm zouden moeten zijn, maar sommige waren vele malen hoger.
Gewone standaard bougies er in gezet, zonder R, loopt nu perfect.