Komende winter moet mijn zoon
een nieuwe distributie op zijn LT28 d ( 1986 ) camper zetten.
Om binnen zijn studenten budget te blijven willen we het zelf doen.
We hebben wel beschikking over en garage met een brug en standaard gereedschap.
Is er nog speciaal gereedschap nodig voor het wisselen van de 2 getande riemen de spanner en de waterpomp?
En is dat ergens te koop ?
Speciaal gereedschap voor vervangen distributie?
-
- Moderator
- Berichten: 1846
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Speciaal gereedschap voor vervangen distributie?
het getuigt van lef als je dat aandurft als onervarene
het is namelijk een bereklus
maar je zou een stuk zwaar gereedschap moeten hebben om de centrale bout van de voorste poelie los te krijgen, een meter om de riemspanning te meten, een blokkerlat voor de nokkenas, blokkerpen voor de inspuitpomp en een micrometer met adapter om de inspuitmoment te bepalen,
als je dan toch de boel los heb gelijk even de klepspeling bekijken
ik wens jullie veel succes
Barny
het is namelijk een bereklus
maar je zou een stuk zwaar gereedschap moeten hebben om de centrale bout van de voorste poelie los te krijgen, een meter om de riemspanning te meten, een blokkerlat voor de nokkenas, blokkerpen voor de inspuitpomp en een micrometer met adapter om de inspuitmoment te bepalen,
als je dan toch de boel los heb gelijk even de klepspeling bekijken
ik wens jullie veel succes
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Re: Speciaal gereedschap voor vervangen distributie?
Volgens mij kom je met
deze tools een heel eind.
.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: do jul 16, 2020 8:10 pm
- Locatie: Oudenhoorn
Re: Speciaal gereedschap voor vervangen distributie?
Ik heb onlangs ook mijn distributie riemen vervangen van mijn 6 cylinder diesel 1985.
Dat rode koffertje heb ik ook. Is niet echt de kwaliteit om over naar huis te schrijven maar als je handig ben lukt het er wel mee. (Plaatje om de nokas te blokkeren is veel te slap)
Ik heb ook nog een tang om de achterste poellie beet te houden.
Om de grote bout van de krukas los te krijgen heb ik zelf een blokkeerhulpstuk gemaakt. Die kon ik niet vinden om te kopen. Die bout zit echt vast en heb ik met een pijp (als hefboom) los kunnen trekken.
Ik heb ook gelijk de keerringen van de nokkenas en die voorop de krukas zit vervangen omdat de boel toch open was.
Ik heb het originele werkplaatshandboek van vw waar een duidelijke beschrijving in staat hoe te werk te gaan. Voor mij was het goed te doen maar ik heb wel redelijk veel sleutel ervaring aan mijn andere auto's.
Het is belangrijk dat alles perfect op tijd staat. Mijn distributie zag eruit alsof hij nog nooit gedaan was. Motor heeft 120000 gelopen. Ik heb eerst gemeten hoe alles stond door alles op tijd te zetten. Daar schrok ik van. De voorste tandriem was denk ik in de loop van de jaren wat opgerekt. Mijn nokas stond een halve tand van tijd af ten opzichte van de krukas.
Ook de pomp stond veel te laat als mijn nokas op tijd stond.
Al met al ben ik van een hard rokende diesel naar een bijna niet rokende diesel gegaan door alles goed te zetten.
Was wel een leuke klus, ik ben op mijn gemak iets meer als een dag bezig geweest.
Veel succes ieder geval.
Dat rode koffertje heb ik ook. Is niet echt de kwaliteit om over naar huis te schrijven maar als je handig ben lukt het er wel mee. (Plaatje om de nokas te blokkeren is veel te slap)
Ik heb ook nog een tang om de achterste poellie beet te houden.
Om de grote bout van de krukas los te krijgen heb ik zelf een blokkeerhulpstuk gemaakt. Die kon ik niet vinden om te kopen. Die bout zit echt vast en heb ik met een pijp (als hefboom) los kunnen trekken.
Ik heb ook gelijk de keerringen van de nokkenas en die voorop de krukas zit vervangen omdat de boel toch open was.
Ik heb het originele werkplaatshandboek van vw waar een duidelijke beschrijving in staat hoe te werk te gaan. Voor mij was het goed te doen maar ik heb wel redelijk veel sleutel ervaring aan mijn andere auto's.
Het is belangrijk dat alles perfect op tijd staat. Mijn distributie zag eruit alsof hij nog nooit gedaan was. Motor heeft 120000 gelopen. Ik heb eerst gemeten hoe alles stond door alles op tijd te zetten. Daar schrok ik van. De voorste tandriem was denk ik in de loop van de jaren wat opgerekt. Mijn nokas stond een halve tand van tijd af ten opzichte van de krukas.
Ook de pomp stond veel te laat als mijn nokas op tijd stond.
Al met al ben ik van een hard rokende diesel naar een bijna niet rokende diesel gegaan door alles goed te zetten.
Was wel een leuke klus, ik ben op mijn gemak iets meer als een dag bezig geweest.
Veel succes ieder geval.
LT28 2.4 DW 1985
Re: Speciaal gereedschap voor vervangen distributie?
Nou dat is een bemoedigende reactie Edwin.
In de loop der jaren heb ik al de draagarmen voor en de veren en schokbrekers vervangen, de remklauwen gereviseerd en veel laswerk aan de carosserie gedaan.
Dus ik dacht hoe moeilijk kan het zijn, samen met mijn aanstormend wertuigbouwkundige zoon.
ik heb veel van die werkplaats handleidingen,
maar net niet de goede voor de 6 cyl. diesel DW motor.
In de loop der jaren heb ik al de draagarmen voor en de veren en schokbrekers vervangen, de remklauwen gereviseerd en veel laswerk aan de carosserie gedaan.
Dus ik dacht hoe moeilijk kan het zijn, samen met mijn aanstormend wertuigbouwkundige zoon.
Daar ben ik ook nog naar op zoek,het originele werkplaatshandboek van vw waar een duidelijke beschrijving in staat hoe te werk te gaan
ik heb veel van die werkplaats handleidingen,
maar net niet de goede voor de 6 cyl. diesel DW motor.
Re: Speciaal gereedschap voor vervangen distributie?
Gelukt?
Als je de hele zooi los hebt kun je beter ook meteen de v-snaar van de dynamo vervangen.
Als je de hele zooi los hebt kun je beter ook meteen de v-snaar van de dynamo vervangen.
1990 1G, tweetanksysteem
Re: Speciaal gereedschap voor vervangen distributie?
Ja goede tip, die moet zoizo.
We moeten er nog aan beginnen,
net de koppeling en het toplager vervangen,
achterste distributieriem is nat van de olie,
nog even zoeken waar dat vandaan komt.
-
- Moderator
- Berichten: 1846
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Speciaal gereedschap voor vervangen distributie?
als je dan toch de bak er al afhad, dan had ik gelijk de hele motor er uitgelepeld,
dan heb je ruimte zat om de riem makkelijker te vervangen, 100% af te stellen en rondom te controleren in de zelfde tijd
Barny
dan heb je ruimte zat om de riem makkelijker te vervangen, 100% af te stellen en rondom te controleren in de zelfde tijd
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.