Dakgoot reparatie

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
thizzle1990
Berichten: 15
Lid geworden op: zo jul 22, 2018 10:44 pm

Dakgoot reparatie

Bericht door thizzle1990 »

Helaas is bij mijn LT een deel van de dakgoot verrot waardoor er water lekkage is ontstaan...

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die dit al hebben hersteld en hoe, aangezien er geen kant en klare dakgoot te koop is ( helaas ) :lol:

Via de zoekfunctie kom ik het 1 en ander wel tegen, maar helaas vaak zonder foto's...

Groet Thijs
Ed_LT28
Berichten: 33
Lid geworden op: ma feb 25, 2013 1:09 pm
Locatie: Putten

Re: Dakgoot reparatie

Bericht door Ed_LT28 »

We zijn toevallig op dit moment een nieuwe goot/rand in een van onze LTs aan het maken.
IJzeren rand gekocht en die lassen we erin (is niet echt een rand, dun metaal met iets knikje erin). Hele goot weggesleept, op paar kleine stukjes na, maar bedenk je goed voordat je dat doet, want je hebt nog wat houvast nodig voor je goot. En lassen gaat aardig, maar de kap is natuurlijk van polyester dus dat is lastig met die warmte erbij.
Vaak zijn ze dichtgekit en kan water er niet uit, moet je voorkomen.

Stuur maar ff DM met je nummer, dan app ik wat foto's.
epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: Dakgoot reparatie

Bericht door epmans »

Vaak zijn ze dichtgekit en kan water er niet uit, moet je voorkomen.

ja dit is herkenbaar. ook bij onze camper zijn de goten compleet volgeblubberd met kit. Waarom meent men hier goed aan te doen?
thizzle1990
Berichten: 15
Lid geworden op: zo jul 22, 2018 10:44 pm

Re: Dakgoot reparatie

Bericht door thizzle1990 »

Helaas is het daar al te laat voor. Het is nu alleen een kwestie van vernieuwen..
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Dakgoot reparatie

Bericht door Barny »

ze zijn helemaal dicht gekit omdat het ook stevigheid geeft
plus dat LT's zijn ontworpen om pakweg 5 tot 10 jaar als bedrijf bus mee te gaan,
dus dat houd in dat onze LT's nu al een hele tijd in de bonustijd zitten
en dan krijg je dit soort charmante ouderdoms verschijnselen

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
thizzle1990
Berichten: 15
Lid geworden op: zo jul 22, 2018 10:44 pm

Re: Dakgoot reparatie

Bericht door thizzle1990 »

Mee eens Barny, niks heeft het eeuwige leven. Al helemaal niet als iets geproduceerd is voor maximaal 15. Helaas zijn mij allemaal zo koppig om dit na 40 jaar nog te willen gebruiken. :wink: Zodoende ligt dit probleem nu op mijn bord :lol:
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Dakgoot reparatie

Bericht door Barny »

Probleem niet
uitdaging wel :)
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Geel
Berichten: 21
Lid geworden op: vr jan 25, 2019 2:24 pm

Re: Dakgoot reparatie

Bericht door Geel »

Tja weet niet of het voor andere lt ers wat is, maar ook onze dakrant was dichtgekit met silikonen kit notabene. De dakrand was nog goed maar bij voorkant ook twee miniscule graatjes. Om te voorkomen dat de rand er in de toekomst af rot hebben wij gekozen voor de volgende oplossing. De silikonen kit trok ik er zo uit. De slechte kit plekken uitgesneden beetje menie owatrol erin en hele zaak weer dichtgekit met poly max en er vervolgens aluminium u goot op gelijmt van de ijzer gereedschap zaak om de hoek met polymax. De oude goot zit er nu afgesloten onder. De alu goot steekt er net mm overheen. De uiteinden van de alu goot heb ik met veel kneepjes in geslepen(flex, dun slijpschijf) en een stukje van de binnenste opstaande kant alu u profiel weggeslepen zodat ik die gemakkelijk in de vorm ronde hoek van de busgoot kon buigen. Met de polymax kit lijmt/vul je de ingeslapen kneepjes op.
Je moet wel goed voorbereiden en vlot doorwerken polymax is anders met vinger niet meer glad te strijken. Uitpuilende kit heb ik met plamuurmes, schuin afgezaagde electrobuis, houtje doekje terpentine weg gehaalt. (op koele dag kan je langer in kit omstrijken). De alu u profiel heb ik vlak voor montage met roterende staalborstel op flex en grof schuurpapier op geruwt, net als zijkant polyester dak, en bestaande goot. Hierdoor hoef ik niet de oude kit eruit te peuteren. De overweging was dat door iets gekromde dakrand dit moeizaam gaat, je de laklaag beschadigt, maar moet afwachten dat de nieuwe aangebrachte kit
afdicht, het opstaande bovenrandje vanwege die silikonekit blijft roesten, enzv. Er zit nu mooie glimmende brede alu goot op de oude gootrand misstaat niet voert water goed af dekt bestaande goot af. Of dit op de lange duur allemaal goed blijft weet ik niet, maar vanuit de bouw is me verzekert dat polymax lijmt vult iets flexibel blijft op al deze materialen,tijd zal het leren. Als extra kan als het blijvend goed bevalt ook nog klein strookje polyestermat als overlap in de u goot en op het polyester dak gezet/plakt worden. Nogmaals of het iets is voor een ander en of het op de lange duur(wat ik wel verwacht) goed blijft weet ik nog niet. Grt b
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 479
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Dakgoot reparatie

Bericht door oscar f1 »

Dit is een interessant verhaal,
maar zou je nog wat foto's kunnen plaatsen?
Dan hebben we er meer aan.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dakgoot reparatie

Bericht door Stef »

Hoe heeft de aluminium dakgoot het gehouden? Ik sta voor een vergelijkbare uitdaging. Ik moet de dakgoot vervangen/vernieuwen of iig de lekkage stoppen. Ik zocht een manier om iets wat geen water doorlaat aan het polyesterdak vast te kitten met polymax en het dan om de bestaande dakgoot heen te krullen. Alleen wist ik nog niet welk materiaal ik daarvoor het beste zou kunnen gebruiken... Misschien is aluminium wel de beste optie.

Daarna wordt de lek-schade fixen nog een hele uitdaging. De balk boven de achterdeuren is grotendeels weggeroest.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Plaats reactie