afstelproblemen of groter?

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
GerwinH
Berichten: 4
Lid geworden op: do jun 24, 2021 6:47 am
Locatie: Apeldoorn

afstelproblemen of groter?

Bericht door GerwinH »

hallo allemaal!
Ik heb een LT28 camper uit 1978 met een perkins 4.165 (CG) motor erin. Ik heb de camper onlangs, omdat we er graag mee weg willen aankomende zomer, laten pré-keuren (APK verloopt pas in november). De garage heeft mij opgebeld dat wel wat werk aan de camper zit. Naast gebruikelijke dingetjes zoals, kapotte lampjes, fuseekogels, wat vast/aanlopend remmerij vertelde de garage dat de motor slecht liep en daardoor geen mileukeuring wil doen. De camper loopt stationair wat rommelig en er komt wat blauwe rook uit de uitlaat(alleen stationair). Hun gedachte is dat de distributie niet op tijd staat, nou lijkt mij dat met een tandwielendistributie toch onlogisch (waarvan de garage dacht dat de motor voorzien was van een distributieriem). toch heb ik de brandstofpomp bekeken en deze lijkt op tijd te staan met de inkepingen die in 1 lijn staan op de buitenkant van de brandstofpomp.
heeft iemand hier ervaring mee of nog goeie ideeën om te proberen voordat ik alles los ga halen? (misschien verstuivers?)
Bijlagen
onze trots
onze trots
Camper 1.jpeg (103.8 KiB) 593 keer bekeken
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: afstelproblemen of groter?

Bericht door Barny »

Andere garage uitzoeken die wel deskundige apk keurmeester heeft
jou auto hoeft namelijk helemaal geen Roetmeting te ondergaan

over het rommelige lopen, ga eerst even de compressie meten, of een flink stuk rijden als hij een tijd stil gestaan heeft
de Perking is van origine een tractor motor, bij goed onderhoud oer betrouwbaar, maar gemaakt in de tijd dat roet en milieu problematiek totaal geen issue was, :)

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
GerwinH
Berichten: 4
Lid geworden op: do jun 24, 2021 6:47 am
Locatie: Apeldoorn

Re: afstelproblemen of groter?

Bericht door GerwinH »

Beste Barny,

Dank je wel voor je antwoord, ik ga de compressie meting als eerste doen.

De garage heeft de camper afgekeurd omdat ze 'zo kunnen zien' dat deze niet door de roetmeting heen zou komen, ik heb dit geval net even opgezocht bij de RDW site en inderdaad auto's gemaakt na 31-12-1979 moeten voldoen aan een milieu-eis maar voertuigen van daarvoor dus niet. Ook gaf de garage aan dat olielekkage (wat de motor iets heeft) ook een afkeur is. Dit wordt op de rdw-site beschreven als (RA2)reparatieadvies. Dus je hebt gelijk dat ik naar een andere garage moet maar nadat ik mijn bevindingen heb teruggekoppeld aan de garage.

heeft iemand nog een goed garage voor APK advies in omgeving Apeldoorn?
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: afstelproblemen of groter?

Bericht door Barny »

elke Perkens heeft er plezier in om zijn plek te mankeren met olie, geheel geen detail om je zorgen over te maken
ook niet relevant om er een reparatie advies op te schrijven,
dat reparatie advies gaat over "overmatige vloeistof lekkage" en dat zweten wat elke perkins doet, is geen lekkage, en al helemaal geen overmatige lekkage
wat dan ook helemaal niet te repareren is.
wij hebben als Volkswagenclub een garage als sponsor, die ons helpt, waar ook de jaarlijkse apk dag word gehouden,
als je een garage zoekt, zou ik alleen daarom al daar heen gaan,
buiten dat het een aardige kerel is :)

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
GerwinH
Berichten: 4
Lid geworden op: do jun 24, 2021 6:47 am
Locatie: Apeldoorn

Re: afstelproblemen of groter?

Bericht door GerwinH »

wij hebben als Volkswagenclub een garage als sponsor, die ons helpt, waar ook de jaarlijkse apk dag word gehouden,
als je een garage zoekt, zou ik alleen daarom al daar heen gaan,
buiten dat het een aardige kerel is :)

wat leuk dat er een jaarlijkse APK dag is. Wanneer is deze dag en over welke garage heb je het?
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: afstelproblemen of groter?

Bericht door Barny »

als je even in de zoekbalk "Technisch weekend" of "apk dag" zet, dan krijg je verschillende draadjes die er over gaan
helaas zijn de laatste paar dagen niet doorgegaan vanwege Corona

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: afstelproblemen of groter?

Bericht door WilfredT2 »

leuk, nog een perkins!!!

heb ik ook. in onze lt28 alkoof camper. Die van ons rookt niet, trouwens. een pufje bij het starten maar stationair niet. Maar het zijn oude motoren dus zou me daar niet druk over maken. en die van ons lekt inderdaad ook her en der, dus je ziet sporen na het parkeren. hoort erbij.

ik merk dat de perkins eigenlijk pas echt mooi loopt als die ook goed warm is. Dus als de garage hem start, en naar binnen rijdt, kan ik met goed voorstellen dat die nog niet zo mooi loopt.

Ik ben inmiddels verknocht aan onze perkins, maar je moet er wel geduld mee hebben... 75km per uur op de snelweg is nou niet echt supersonisch :-)
GerwinH
Berichten: 4
Lid geworden op: do jun 24, 2021 6:47 am
Locatie: Apeldoorn

Re: afstelproblemen of groter?

Bericht door GerwinH »

75km/h per uur is prima, als we ermee weg gaan hebben we in principe alle tijd :) ik heb het advies gekregen om een keer V-power diesel te tanken want dit heeft een goede schoonmakende werking en zal de motor hopelijk wat minder door gaan roken.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer het technische weekend is! ik ben erg nieuwsgierig naar andere LT's en hun verhalen!

(PS: heeft iemand nog een goeie site of dealer om makkelijk aan onderdelen te komen? ik ben opzoek naar een uitlaat, bovenste fuseekogels en een weerstand voor de kachelventilator)
Bestuur VWLTclub
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 15, 2020 5:21 pm

Re: afstelproblemen of groter?

Bericht door Bestuur VWLTclub »

Beste

Bij garage Autoservice Wehl (Rick Gudden) zou u navraag kunnen doen.
De VWLT club leden hebben in samenwerking met Rick 1x per jaar een Technisch Weekend. Deze is in maart. Helaas door COVID-19 heeft dit weekend 2x niet kunnen plaatsvinden. Om met meerdere leden kennis te maken welke in het bezit zijn van een LT heeft de VWLT club voor de leden 2x per jaar een weekend evenement. Als de Corona regels het toelaat is het eerstvolgende evenement 24-25-26 September a.s. in Groenlo.
Plaats reactie