Op mijn LT35D(1980)
zitten nu 185/80R14 banden
Maar hoe groot kun je maximaal gaan in bandenmaat?
Wat is de maximale breedte voor dubbellucht?
Ik ga uit van een 14"inch velg ,
want daar heb ik er nu 7 van op de Camper.
Ik vond hier nog een handige calculator voor de snelheid:
https://www.tacomaworld.com/tirecalc?ti ... -195-85r14
Dubbellucht grootste bandenmaat?
Re: Dubbellucht grootste bandenmaat?
Theoretisch kun je het uitrekenen .
Maat 185 / 14 is de het profiel 185 mm breed en als er niets bijstaat 80 % daarvan de hoogte en daarachter hoeveel INCH de velg is .
De afstand tussen de banden meten op de grond want daar zijn de wangen het dichtst bij elkaar .
Banden mogen elkaar NIET RAKEN en MOETEN SPELING hebben omdat er anders door extra wrijving een klapband kan ontstaan .
Ikzelf rijd met 16 INCH en bij mij is 216 / 75 - 16 het maximum maar als je een andere ET waarde heb kan dat ook nog anders zijn .
Let ook wel op dat de nieuwe band voldoende draagvermogen heeft ( gewicht wat op de band mag ) .
Ik heb Mercedes dubbellucht aangepast zodat ze goed passen .
Maat 185 / 14 is de het profiel 185 mm breed en als er niets bijstaat 80 % daarvan de hoogte en daarachter hoeveel INCH de velg is .
De afstand tussen de banden meten op de grond want daar zijn de wangen het dichtst bij elkaar .
Banden mogen elkaar NIET RAKEN en MOETEN SPELING hebben omdat er anders door extra wrijving een klapband kan ontstaan .
Ikzelf rijd met 16 INCH en bij mij is 216 / 75 - 16 het maximum maar als je een andere ET waarde heb kan dat ook nog anders zijn .
Let ook wel op dat de nieuwe band voldoende draagvermogen heeft ( gewicht wat op de band mag ) .
Ik heb Mercedes dubbellucht aangepast zodat ze goed passen .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
Re: Dubbellucht grootste bandenmaat?
Alleen de gaten voor de wielmoeren groter boren .
Mercedes en de VW crafter en mogelijk ook MAN gebruiken dezelfde maten .
Cirkel 205 en 6 gaten bij de oude LT 1 van 20 mm voor de M 18 draadeinden die bij de Mercedes en VW Crafter M 14 zijn en dus 16 mm .
16 MM gaten dus opboren naar 20 MM en klaar .
Vergeet echter niet dat er veel meer veranderd met de rijeigenschappen .
Optrekken en vooral op een helling op word een stuk moeilijker voor de motor .
Ik rijd met een 2.4 - 6 cilinder TURBO diesel met EXTRA GROTE Intercooler en ( op 0.7 bar ) kan zelfs de 115 KM / H halen als het moet maar doe het natuurlijk niet .
Heeft je motor het nu al moeilijk niet veel grotere wielen plaatsen omdat de topsnelheid dan nog meer omlaag gaat .
Mercedes en de VW crafter en mogelijk ook MAN gebruiken dezelfde maten .
Cirkel 205 en 6 gaten bij de oude LT 1 van 20 mm voor de M 18 draadeinden die bij de Mercedes en VW Crafter M 14 zijn en dus 16 mm .
16 MM gaten dus opboren naar 20 MM en klaar .
Vergeet echter niet dat er veel meer veranderd met de rijeigenschappen .
Optrekken en vooral op een helling op word een stuk moeilijker voor de motor .
Ik rijd met een 2.4 - 6 cilinder TURBO diesel met EXTRA GROTE Intercooler en ( op 0.7 bar ) kan zelfs de 115 KM / H halen als het moet maar doe het natuurlijk niet .
Heeft je motor het nu al moeilijk niet veel grotere wielen plaatsen omdat de topsnelheid dan nog meer omlaag gaat .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .