Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Bericht door Harmless »

Ik ben al een tijdje (meer dan een jaar) aan het prutsen met lucht in mijn dieselleiding. Dat kan ik zien in het transparante slangetje die naar de pomp (op het motorblok) gaat. Het is een wat vaag probleem. Het is nu zelfs zo erg dat hij niet meer stationair loopt. Ik heb al ontzettend veel slangen, het ventiel, de filters en de hele ratteplan vervangen. Volgens mij kom ik niet echt verder op deze manier.

IK heb een LT1 ACL blok. 6 Cylinder 2.4 TDI 1995. en Ik weet 99% zeker dat ik geen pomp heb bij de tank. Het betreft een versie met voorverwarming. De extra waterscheider bij het wiel heb ik er tussenuit gehaald.

Ik snap alleen een paar dingen niet:
Het ventiel: Waarom heeft het onderstaande ventiel een in- en uitgang? Ik kan beide kanten doorblazen. Het ventiel zit naar bendeden, dus bij onderdruk wordt diesel via beiden slang aansluitingen in het filter gezogen. Of werkt het anders?Afbeelding

De tank:
Als ik via de terugloop lucht blaas, dan hoor ik borrelen in de tank. Zit de terugloop onder het diesel niveau? Dat kan toch niet? Hoe zit het in de tank? Zit er in de tank nog een filter?
Is dit de juiste tekening? Hoe kom ik daar achter?
Afbeelding

Terugloop in het diesel filter
Onderstaande tekening lijkt erg op mijn aansluitingen. Klopt het dat op 22 de overloop van de verstuivers aangesloten moeten worden?
In mijn geval zijn de overlopen van de verstuivers met een T stukje aangesloten op de slang die uit de diesel pomp komt.

Afbeelding

Jaren geleden was de overloop van mijn verstuivers aangesloten aan de retour leiding naar de tank ipv aan de terugloop uit de pomp (zie onderstaande foto), dat heb ik dus nu anders gedaan. Is dat wel handig?
AfbeeldingLT35 engine by Harm van Vugt, on Flickr

Tank eraf halen
Ik las ooit ergens dat de meeste diesel problemen bij de tank beginnen, eigenlijk is dat het enige wat ik nog niet gedaan heb, de tank eraf. Ik ben heel angstig dat bij het loshalen veel stuk gaat (slangen, bevestigingen etc.).
moet ik toch gewoon die stap nemen en daar de oorzaak zoeken?
is het veel werk om de tank eraf te halen?

heel veel vragen, ik hoop dat je antwoord hebt of een van bovenstaande, elke nieuwe inzicht kan ik goed gebruiken, bedankt voor je antwoord :-)
ChrisjuhB
Berichten: 13
Lid geworden op: zo mar 10, 2019 4:07 pm

Re: Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Bericht door ChrisjuhB »

Ik heb enkel ervaring met het demonteren van de tank;

Het is geen moeilijk klusje, en is alleen te doen, enige tips:
- Leeg te tank zoveel mogelijk (uitzuigen met slang OF leeg rijden indien mogelijk)
- Vang de tank in eerste instantie op met wat spanbanden onder de tank, zonder is ook mogelijk maar dan moet je lenig (jong) zijn en het gewicht op kunnen vangen met je benen terwijl je de bouten losdraait
- De achterkant iets opkrikken

De tank heeft een wat aparte manier om eruit te komen, belangrijk is dat je de stabilisator stang eerst losmaakt aan de kant van je wiel, deze zit in de weg als je de tank eronderuit wilt halen zodra deze los is. De tank schuif je als deze los is richting de voorkant van de bus en dan naar beneden.

Zorg ook dat je een kratje bier o.i.d. klaar hebt liggen om de tank op te laten rusten, anders kan het zijn (afhankelijk van hoe ver je de bus opkrikt) dat er spanning op de leidingen komt te staan.
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Bericht door Barny »

dat witte ding is een temperatuur afhankelijke klep
die zorgt er voor dat de brandstof bij koude niet naar de tank word afgevoerd maar weer door de pomp gaat, om zo "vlokken" te voorkomen
heeft de brandstof een bepaalde temperatuur gaat de overtollige brandstof terug naar de tank
lucht in de brandstof kan door veel dingen komen, het beste is om even een jerrycan te gebruiken en daar de brandstof voor de filter op te laten zuigen, kijken of er dan ook luchtbellen komen, en zo steeds meer richting tank gaan,
Banjobout nr 21 heeft een vernauwde doorgang, die word ook wel eens gewisseld en daar hoort ook de retour van de verstuivers op te zitten

ik heb eventueel nog een tank liggen als je die wil proberen, ophalen in Putten

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Bericht door Harmless »

Mooie reacties mannen. Dat witte klepje, dus op temperatuur, dat had ik echt niet durfen gokken...

vandaag zoals Barney al voorstelde: in plaats van de tank, een fles diesel direct aan het filter aangesloten bij de motor. Weg luchtbellen naar de pomp :D (op een micro luchtbelletje bij wisselen van toerental na). Dus het komt ergens bij tank vandaan.

Vervolgens heb ik een transparant slangetje aangesloten direct na de tank (op een filter dat ik er tussen heb gezet). Daar komen heel kleine belletje in, terwijl er tegelijkertijd een bubbelbad te zien is in de aanvoer naar de pomp op de motor.

Dus:
  • Vanuit de tank (net na het voorfilter) komt een klein beetje lucht.
  • Ergens tussen tank en filter (bij de motor) ontstaan nog een hele boel extra luchtbellen.
Die tank loshalen is dus handig, maar eerst de leiding van tank tot filter vervangen!

Origineel heb ik een 4 meter lange kunstof leiding van achter naar voor liggen. Moet ik daar weer kunstof voor nemen? Koper? Of kan ik daar gewoon standaard brandstof slang voor nemen?
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Bericht door Harmless »

Oke, op basis van online zoeken heb ik ervoor gekozen om er weer een kunststof leiding onder te hangen. Dit is, in plaats van NBR rubber, vormvaster en duurzamer. Het materiaal is PA-12 dit is blijkbaar brandstof veilig en gebruiken ze ook als perslucht leiding. Koper is ook een optie maar dat is meer prutsen met buigen.

Het was even zoeken, want het ze verkopen dat alleen in 25 meter. Maar ik heb nu bij de Techniekwebshop toch per meter weten te vinden:

PA 12 slang 8x6 blauw - PA86BU | Polyamide 12 | 21 bar

Normaal zitten er verdikkingen aan het begin en einde van de kunstof slang, die krijg ik er niet zomaar in, dus ga kijken of ik met een dubbele slangenklem de boel ook mooi dicht krijg.
Gebruikersavatar
benno
Berichten: 976
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Bericht door benno »

Iets langere rubber slang aan begin en einde gebruiken ( liefst ruim 3 CM op de slang ) dan heb je al bijna geen slangklem meer nodig , eventueel eerst druppeltje diesel in de rubber slang dan glijd dat beter en niet te vast willen draaien .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Bericht door Harmless »

Vandaag liep hij echt niet meer stationair. Ik heb nu
- de hele leiding onder de bus vervangen voor een PA12 (hogedruk) slang.
- Voorfilter (hoort er niet in) er tussenuit genomen
- Terugloop klep/ventiel (hoor er niet in) tussenuit genomen

Ik zie nu GEEN LUCHTBELLEN MEER!!! :o :o :D :D :D
(een mini belletje bij sterke wisseling in toeren, echt geen probleem lijkt mij)

Hij loopt als een zonnetje. Hier kun je zien hoeveel lucht de pomp in ging voor deze operatie:
https://youtu.be/nePiVZAr3zE

Mijn lessen:
- Aangezogen lucht is echt niet te traceren
- Vervang alles systematisch
- Elke aansluiting is verdacht

Ik weet nu nog altijd niet exact waar het lek was, frustrerend. Maar resultaat is perfect

Bedankt allemaal voor meedenken!
thizzle1990
Berichten: 15
Lid geworden op: zo jul 22, 2018 10:44 pm

Re: Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Bericht door thizzle1990 »

Inmiddels zijn we een aantal weken verder. Ik vroeg mij af hoe de ervaring is tot nu toe? Nog steeds probleem loos? Ooit in de nabije toekomst dient de brandstofleiding van mijn LT ook gedaan te worden en ik denk eraan om de PA12 slang ook te gebruiken.
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Bericht door Harmless »

Nog steeds prima. Met mijn blauwe 30bar perslucht leiding
:D :? :shock:
Fadime
Berichten: 2
Lid geworden op: za nov 26, 2022 3:21 pm

Re: Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Bericht door Fadime »

Ik heb een zelfde probleem. Kan je mij vertellen welke slangetjes je precies hebt vervangen? Ik ben totaal nieuw in dit vlak, maar wil t proberen zelf te doen.
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Diesel vol met luchtbellen, hoe werkt de dieselaanvoer eigenlijk?

Bericht door Harmless »

Ik heb alles vervangen. Dus vanaf de tank naar het filter. Het brandstof filter. Dan alles vanaf filter naar de pomp. Ik had ook een water scheider. Die heb ik er tussenuit gehaald.

Je kunt alle rubber slabbetjes bij de auto materialen zaak halen. Behalve de aanvoer van tank naar filter, die kocht ik online.
Plaats reactie