Andere diesel motor?

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Ed Antonissen
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 23, 2020 12:52 pm

Andere diesel motor?

Bericht door Ed Antonissen »

Ik heb een aantal weken nu een LT31 uit 1977 met een 4 cilinder perkins diesel motor.
Ik heb hem “ niet rijdend” gekocht, wel de motor zien draaien. Het verhaal erachter was een gestrand project, de motor was kapot geweest, hersteld en weer ingebouwd.er lag een losse kop achter in de bus en wat andere onderdelen.
Nu ben ik er al een tijdje mee bezig, maar hij rookt als een ketter, dat deed hij niet toen ik hem kocht, maar achteraf bleek er ook haast geen olie in te zitten! Verder zit er geen pakking tussen uitlaat spruitstuk en kop.
Nu twijfel ik wat te doen, de motor weer loshalen en kijken of ik iets kan vinden, of een andere motor, maar dan ook een wat recentere met wat meer vermogen.
Zijn er hier ervaring deskundigen?
Ed Antonissen
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 23, 2020 12:52 pm

Re: Andere diesel motor?

Bericht door Ed Antonissen »

Ik ben er ondertussen wel over uit dat de perkins eruit gaat, het gaat een hoop moeite en werk kosten om hem weer netjes lopend te krijgen. Nu ga ik op zoek naar een donor auto met achterwielaandrijving en een sterke turbo diesel met automaat ( anders wordt aansluiten op bediening erg lastig)
De keuze in achterwielaangedreven diesel is beperkt, ik zit te denken aan een BMW 525 of 530 TD. Weet iemand of dit eerder is gedaan?
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Andere diesel motor?

Bericht door harm.eikelkamp »

dit is eerder gedaan met een oprijwagen en staat hier op het forum ......eff zoekfunctie gebruken dan komt hij wel te voorschijn...viewtopic.php?f=16&t=9324&p=62978&hilit=bmw#p62978..


gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Ed Antonissen
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 23, 2020 12:52 pm

Re: Andere diesel motor?

Bericht door Ed Antonissen »

Thanks Harm, jammer dat de foto’s niet meer te zien zijn.
Ik wil wel weer een diesel hebben, het wordt ff flink puzzelen ben ik bang , maar dat is ook de uitdaging!
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Andere diesel motor?

Bericht door harm.eikelkamp »

qua afmetingen en maakt het niet zo heel veel uit of het nou een diesel of benzine is
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Ed Antonissen
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 23, 2020 12:52 pm

Re: Andere diesel motor?

Bericht door Ed Antonissen »

Nee, dat denk ik ook niet, waarschijnlijk is de automaat bak wel groter
Ed Antonissen
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 23, 2020 12:52 pm

Re: Andere diesel motor?

Bericht door Ed Antonissen »

Ik denk dat ik voor een BMW of Mercedes ga, met een donor auto heb ik gelijk alles erbij. Ik kon een 2.5 Volvo krijgen, maar die zijn voorwielaandrijvers, moet ik erg veel aanpassen.
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Andere diesel motor?

Bericht door harm.eikelkamp »

eff kijken op willies.....deze heeft een 2.5tic ingebouwd
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Ed Antonissen
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 23, 2020 12:52 pm

Re: Andere diesel motor?

Bericht door Ed Antonissen »

Het is ook gewoon een camper, het is leuk als de 120 als tour snelheid gehaald kan worden, en op reis naar het zuiden in de bergen niet een file veroorzaakt, maar ik hoef niet bij een stoplicht als 1e weg te zijn!
De carrosserie heeft nog wat werk, plaatwerk vervangen en daarna schilderen, het interieur is eruit en moet weer ingericht worden naar eigen ontwerp, dan dus de aandrijving vervangen.
Ik denk niet dat de mei vakantie gehaald wordt!😄
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Andere diesel motor?

Bericht door Barny »

120 als toersnelheid
met een zwaar overbeladen wagen die ontwikkeld is in begin jaren 70 van de vorige eeuw
dat is waanzin om daar de bergen mee in te gaan, de remmerij is daar niet geschikt voor, de hele wagen ook niet, ook in het platte land van Nederland is 120 niet echt de snelheid waar je in een zwaar belanden LT 1 als toersnelheid wil rijden
je bent op vakantie hoor, niet op de vlucht
voor in de file zie je het meeste van de omgeving

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Ed Antonissen
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 23, 2020 12:52 pm

Re: Andere diesel motor?

Bericht door Ed Antonissen »

Ik snap je punt, maar ik ben een echte Frankofiel! Ik heb ook maar twee weken vakantie, en als je dan 1300 km moet rijden scheelt het aanzienlijk of je 90 of 120 rijdt!
Ik heb de remmen gereviseerd en als de motor wat meer pit heeft ben ik blij! Hij hoeft echt geen 250 pk te hebben, maar het is altijd fijn om wat over te hebben!
Daarbij neem ik alleen het hoognodige mee, geen kratten bier en een mut aardappels in mijn bus! 😄
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 478
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Andere diesel motor?

Bericht door oscar f1 »

Ik snap Ed wel,

is toch fijn als je met 100 km/h nog een gesprek kan voeren op de snelweg,
en als je bij Rotterdam ff snel een vrachtwagen kan inhalen ( die gasten geven geen millimeter ruimte ).

Dus als je het kunt doen prima plan !
En diesel met turbo maakt al een groot verschil ten opzichte van een ongeblazen motor.
Ed Antonissen
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 23, 2020 12:52 pm

Re: Andere diesel motor?

Bericht door Ed Antonissen »

Ik moet toch even bekijken zodra hij rijdt hoe de remwerking is. Bij de T2 en de T3 heb ik schijfremmen van een Audi geplaatst, bij een LT moet toch ook een upgrade beschikbaar zijn?
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 478
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Andere diesel motor?

Bericht door oscar f1 »

Ed Antonissen schreef: di jan 05, 2021 4:34 pm Ik moet toch even bekijken zodra hij rijdt hoe de remwerking is. Bij de T2 en de T3 heb ik schijfremmen van een Audi geplaatst, bij een LT moet toch ook een upgrade beschikbaar zijn?
Die remmen van een LT zijn al best goed,
volgens mij zijn er ook geventileerde schijven verkrijgbaar.
Ik rijd zelf met remblokken van TRW die bevallen goed.
De remklauwen zijn wel speciaal voor een LT ik heb nog niet gezien dat iemand daar iets anders
op gezet heeft.
Gebruikersavatar
t42
Berichten: 75
Lid geworden op: za mei 02, 2015 9:33 pm
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Andere diesel motor?

Bericht door t42 »

Ed Antonissen schreef: di nov 24, 2020 5:55 pm Ik heb een aantal weken nu een LT31 uit 1977 met een 4 cilinder perkins diesel motor.
Ik heb hem “ niet rijdend” gekocht, wel de motor zien draaien. Het verhaal erachter was een gestrand project, de motor was kapot geweest, hersteld en weer ingebouwd.er lag een losse kop achter in de bus en wat andere onderdelen.
Nu ben ik er al een tijdje mee bezig, maar hij rookt als een ketter, dat deed hij niet toen ik hem kocht, maar achteraf bleek er ook haast geen olie in te zitten! Verder zit er geen pakking tussen uitlaat spruitstuk en kop.
Nu twijfel ik wat te doen, de motor weer loshalen en kijken of ik iets kan vinden, of een andere motor, maar dan ook een wat recentere met wat meer vermogen.
Zijn er hier ervaring deskundigen?
wat doe je met de oude motor? ik rij nog met perkins zoveel koppel
Plaats reactie