Oliedruk lampje blijft branden

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Oliedruk lampje blijft branden

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem, bij een draaiende motor blijft het oliedruklampje branden,ik heb er nu een drukmeter in gezet die geeft wel druk aan op 6 bar bij koude motor en loopt terug naar 3,5 bij een warme motor, dit zou geweldig zijn en de motor draait goed en word stiller als hij warm word. Nu zit er in de klok een printplaat met een relais dat heeft verbinding met het oliedruk lampje, als ik het contact uitzet gaat dit relais zoemen en het lijkt erop dat er 1 pootje van het relais is afgebroken dus waarschijnlijk stuk. Vreemde is ik heb nooit een probleem gehad voor de restauratie, ik heb bij een clublid een andere klok gekocht maar daar zit geen printplaat in. kan iemand mij helpen aan een printplaat of een oplossing.
Groet, Arnold
Bijlagen
Klok.jpg
Klok.jpg (75.39 KiB) 1052 keer bekeken
printplaat klok.jpg
printplaat klok.jpg (65.28 KiB) 1052 keer bekeken
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1679
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Oliedruk lampje blijft branden

Bericht door harm.eikelkamp »

bedoel je het lampje dat boven in bij de temperatuurmeter zit
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Barny
Moderator
Berichten: 1848
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Oliedruk lampje blijft branden

Bericht door Barny »

heb je misschien een printplaat voor het systeem met 2 oliedrukschakelaars, maar heb je zelf 1 oliedrukschakelaar?

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje blijft branden

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Juist Harm het oliedruklampje dat bovenin zit twee naast de laadstroomlamp.

Twee oliedrukschakelaars weet ik niet Barny, ik heb voor de restauratie het dashboard eruit gehaald en het er weer in geplaatst. ik heb de auto een paar keer verplaatst en alles werkte wel goed, echter een paar maanden geleden lichte het lampje iets op bij stationair dus even paniek. Olie is op peil en niet zo oud, filter is 5000 km du dan maar een meter erin en die geeft wel druk aan, maar sinds het relais op de printplaat knarst of zoemt blijft dat lampje knipperen.
Barny
Moderator
Berichten: 1848
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Oliedruk lampje blijft branden

Bericht door Barny »

onliedrukzender zelf al gecontroleerd?
volgens mij moet jij er twee hebben

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje blijft branden

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Goedemorgen Barny,

Ik ben nog eens even wezen spitten op internet en bij classic parts van VW kom ik een steuergerat tegen dat de oliedruk stuurt, bij verder onderzoek kom ik de printplaat tegen op de site van lt-forum.de tegen, hier is een uitleg dat VW dit systeem toepast vanaf 1985 op de benzine en dieselversie, hier spreken ze net als jij over een tweede druk sensor. 1 van de sensoren heb ik al vernieuwd en dat is degene op het olie filterhuis, ik heb even snel gekeken maar ik zou niet echt de tweede sensor vinden, weet jij toevallig waar deze zit in het blok dan kan ik deze ook vervangen en kijken of het dan wel lukt het lampje uit te krijgen.

Groet, Arnold
Barny
Moderator
Berichten: 1848
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Oliedruk lampje blijft branden

Bericht door Barny »

1 tje bij de oliefilter, die had je al,
de andere zat bij mij aan de andere kant van de motor, ik geloof (maar weet niet meer zeker) bij de turbo
let wel op, de ene drukschakelaar staat in rust gekoppeld aan massa, de andere gaat pas aan massa als er oliedruk is
van buiten zien ze er het zelfde uit, maar de werking is net andersom

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje blijft branden

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Dank voor de info en ik heb de zender gevonden nu moet uitvinden welke wat doet. Ik denk dat ik ook ga testen wat de druk is in dat andere gat want bij het filter is de druk 6 bar stationair toerental bij koude motor. Heb in ieder geval weer wat te doen

Groet, Arnold
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje blijft branden

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Goedemorgen lezers, Op advies van waarschijnlijk een kenner heb ik nu beide oliedruk zenders vervangen en jawel het probleem is opgelost " ik ben u zeer dankbaar heer Barny" ik heb meteen de drukmeter bij het filterhuis weggehaald en verplaatst naar de andere kant in de zijkant van de motor, dit geeft onwerkelijk genoeg geen ander resultaat. De motor is 52.000 km geleden gereviseerd maar de oliedruk bij koude motor is 6 bar, dat is heel hoog denk ik maar we gaan het in de toekomst zien of deze bij een goede warme motor terugvalt naar 2 bar waar die naar mijn ervaring zou moeten staan. Dus dank aan alle meedenkers en reactie ik kan weer even verder.

Groet, Arnold
Barny
Moderator
Berichten: 1848
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Oliedruk lampje blijft branden

Bericht door Barny »

mooi dat dat probleem is opgelost
die 6 bar bij koude motor niet niet zo erg, volgens mij is 5 bar aangeraden
dat word bepaalt door de overdrukventiel bij je oliepomp,
de druk bij warme motor is belangrijker, 2 bar is ook niet verkeert

Gr
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Plaats reactie