Advies gevraagd; APK waslijst
Advies gevraagd; APK waslijst
We hebben onze mooie groene bus weg gebracht voor de apk. Heel eerlijk; ik schrok!
Ik kreeg een lijstje toegestuurd waarvan de remmerij me het meest zorgen baarde (de rest kan ik zelf wel):
- remmen voor 78% verschil
- remmen achter 80% verschil
- rem rechtsvoor zo vast als wat
Veroorzaakt door een remkrachtverdeler die "zo lek als een mandje" is.
Om veilig de weg op te kunnen is een goed setje remmerij natuurlijk wel fijn.
Voor mijn gevoel remde de bus nog prima maar dit zou er natuurlijk ook mee te maken kunnen hebben dat ik met deze LT niet anders gewend ben.
Nu gaf het mannetje waar ik de bus heb staan aan dat het vervangen van de remkrachtverdeler de kosten in principe niet zijn. Echter, hierna kan pas gekeken worden waar de problemen zitten en de kosten wel kunnen oplopen tot € 1500.
Nu we afgelopen jaar in Frankrijk ook voor een enorm dilemma hebben gestaan (Motor geploft door lekke koppakking, nieuwe Volvo D24t motor hebben ingebouwd) lopen de kosten nu aardig op en vragen ons af of het allemaal nog de moeite waard is.
We vragen ons dus af of we moeten investeren om de camper door de apk te laten komen of hem van de hand moeten doen voor een handig persoon die hiermee uit de voeten kan. Is dit het waard?
Natuurlijk willen we de camper o zo graag houden maar met deze kosten levert het, in plaats van ontspanning, alleen stress op..
Re: Advies gevraagd; APK waslijst
Het is erg moeilijk op afstand te beoordelen.
Een second opinion is altijd een goed idee.
De remmen van een LT zijn niet heel ingewikkeld,
je kunt alles met standaard gereedschap vervangen.
Maar er gaat behoorlijk wat tijd in zitten,
zeker als het voor en achter tegelijk niet in orde is.
Ik heb zelf alle remcilinders, remschoenen, remschijven en remleidingen vervangen,
maar dat is wel in een periode van 8 jaar uitgesmeerd.
Remkrachtverdelers zijn erg storing gevoelig,
ik heb hem vervangen door een T stuk en dat werkt eigenlijk prima.
Stukje remleiding ontroesten lijkt me redelijk kansloos,
beter vervangen door een stukje koper leiding.
Als er zo veel vervangen moet worden, dan klinkt 1500 euro niet vreemd.
Of hij het waard is is je eigen oordeel, voor een paar weken een camper huren ben je minstens zo'n bedrag kwijt.
PS: als de camper erg lang stil gestaan heeft kan er ook veel roest op de trommels en schijven zitten, dan moet je en aantal keren flink remmen en de remtrommels achter even lekker uitblazen met de compressor.
De remtrommels achter er af halen is zowizo erg gemakkelijk,
dan kan je dat eens goed inspecteren.
Succes!
Een second opinion is altijd een goed idee.
De remmen van een LT zijn niet heel ingewikkeld,
je kunt alles met standaard gereedschap vervangen.
Maar er gaat behoorlijk wat tijd in zitten,
zeker als het voor en achter tegelijk niet in orde is.
Ik heb zelf alle remcilinders, remschoenen, remschijven en remleidingen vervangen,
maar dat is wel in een periode van 8 jaar uitgesmeerd.
Remkrachtverdelers zijn erg storing gevoelig,
ik heb hem vervangen door een T stuk en dat werkt eigenlijk prima.
Stukje remleiding ontroesten lijkt me redelijk kansloos,
beter vervangen door een stukje koper leiding.
Als er zo veel vervangen moet worden, dan klinkt 1500 euro niet vreemd.
Of hij het waard is is je eigen oordeel, voor een paar weken een camper huren ben je minstens zo'n bedrag kwijt.
PS: als de camper erg lang stil gestaan heeft kan er ook veel roest op de trommels en schijven zitten, dan moet je en aantal keren flink remmen en de remtrommels achter even lekker uitblazen met de compressor.
De remtrommels achter er af halen is zowizo erg gemakkelijk,
dan kan je dat eens goed inspecteren.
Succes!
-
- Moderator
- Berichten: 1846
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Advies gevraagd; APK waslijst
gelukkig heb je voor deze "apk" niet betaalt, tenminste mag ik hopen want hij is niet gekeurd
de remmerij is vervelend maar niet onoverkoombaar, het ergste is dat er een remzuiger vast zit en echt niet meer los te krijgen is en achter een lekke kering
daar zit hem de kosten in, daar dus eerst na laten kijken, het kan ook nog meevallen
wat oscar zegt de remdrukregelaar weglaten en de remleidingen vervangen, (ontroesten heeft geen zin, of het moet oppervlakte roest zijn, maar dat is geen afkeur)
Barny
de remmerij is vervelend maar niet onoverkoombaar, het ergste is dat er een remzuiger vast zit en echt niet meer los te krijgen is en achter een lekke kering
daar zit hem de kosten in, daar dus eerst na laten kijken, het kan ook nog meevallen
wat oscar zegt de remdrukregelaar weglaten en de remleidingen vervangen, (ontroesten heeft geen zin, of het moet oppervlakte roest zijn, maar dat is geen afkeur)
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Advies gevraagd; APK waslijst
ik heb het even in het goede forum geplaatst......
maar tevens als dit alles is dan is dat toch geen onoverkomelijk probleem????? en 1500 euro??!!!
misschien zijn er hier op het forum nog wel een paar mensen die je kunnen en willen helpen...knuttsel bijvoorbeeld
gr harm
maar tevens als dit alles is dan is dat toch geen onoverkomelijk probleem????? en 1500 euro??!!!
misschien zijn er hier op het forum nog wel een paar mensen die je kunnen en willen helpen...knuttsel bijvoorbeeld
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
Re: Advies gevraagd; APK waslijst
Als je hier al over twijfelt kun je beter gaan fietsen.
Valt toch best mee ?
Remmen grondig aanpakken, de rest zijn kleine dingen.
Als je een beetje "shopt" kan dat zeker voor een aanzienlijk lager bedrag.
Valt toch best mee ?
Remmen grondig aanpakken, de rest zijn kleine dingen.
Als je een beetje "shopt" kan dat zeker voor een aanzienlijk lager bedrag.
Re: Advies gevraagd; APK waslijst
Kijk, deze reacties geven hoop
Ik ben redelijk handig met motoren. Niet met diesel campers. Als het busje dus voor de APK moet laat ik hem dus liever bij iemand brengen die er verstand van heeft dan dat ik zelf ga kijken wat er aan de hand is.
Ik lees iets over het achterwege laten van de remkrachtverdeler en een T-stuk installeren. Zijn hier misschien foto's van? Hoe is dit precies gedaan? En misschien een domme vraag, maar als je er zelf een T-stuk tussen zet en de remkrachtverdeler weglaat is dit dan geen punt voor afkeur voor APK?
Ik ben redelijk handig met motoren. Niet met diesel campers. Als het busje dus voor de APK moet laat ik hem dus liever bij iemand brengen die er verstand van heeft dan dat ik zelf ga kijken wat er aan de hand is.
Ik lees iets over het achterwege laten van de remkrachtverdeler en een T-stuk installeren. Zijn hier misschien foto's van? Hoe is dit precies gedaan? En misschien een domme vraag, maar als je er zelf een T-stuk tussen zet en de remkrachtverdeler weglaat is dit dan geen punt voor afkeur voor APK?
-
- Moderator
- Berichten: 1846
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Advies gevraagd; APK waslijst
zolang het maar deugdelijk gemonteerd is, nee
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Re: Advies gevraagd; APK waslijst
*
Laatst gewijzigd door WilfredT2 op di sep 29, 2020 9:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 555
- Lid geworden op: wo mei 30, 2012 10:14 pm
- Locatie: Plekje naast Grou ( Friesland)
Re: Advies gevraagd; APK waslijst
Ik heb nog een zgan remklauw voorzijde.
Weet niet welke kant, dat zou ik moeten kijken.
Groet wilco
Een lt liefhebber met een apk bedrijf in nijland woonachtig in jirnsum
Weet niet welke kant, dat zou ik moeten kijken.
Groet wilco
Een lt liefhebber met een apk bedrijf in nijland woonachtig in jirnsum
Re: Advies gevraagd; APK waslijst
Remklauwen voor van de LT 1 zijn met ruilsysteem in Duitsland rond de E 100 per stuk en dan zijn ze zo goed als nieuw weer .
Mijne leken wel verzinkt dus mooi roestbestendig voor de komende tijd .
Achter cilinders rond de E 15 per stuk en een T stukje voor op de plaats van de remkrachtverdeler zal ook niet zo duur zijn net als een rel koperen remleiding .
Tropset rond de E 40 of van iemand lenen of hulp daarmee ( hier maakte Brezan ze voor je op maat ) .
Remblokken voor en achter zijn ook niet echt duur .
Tijd is de grootste kostenpost en als je aan een motor sleuteld moet dit ook kunnen .
Is iets groter en lomper .
Ruimte dan misschien nog .
Mijne leken wel verzinkt dus mooi roestbestendig voor de komende tijd .
Achter cilinders rond de E 15 per stuk en een T stukje voor op de plaats van de remkrachtverdeler zal ook niet zo duur zijn net als een rel koperen remleiding .
Tropset rond de E 40 of van iemand lenen of hulp daarmee ( hier maakte Brezan ze voor je op maat ) .
Remblokken voor en achter zijn ook niet echt duur .
Tijd is de grootste kostenpost en als je aan een motor sleuteld moet dit ook kunnen .
Is iets groter en lomper .
Ruimte dan misschien nog .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .