Lampje dynamo

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
daf55coupe
Berichten: 29
Lid geworden op: wo dec 19, 2018 12:47 pm

Lampje dynamo

Bericht door daf55coupe »

Beste forummers;
wellicht dat ik niet de enige LT bezitter ben die dit meemaakt, maar bij stationair toerental blijft het lampje van de dynamo branden, bij het verhogen van het toerental dooft het.
Waar ik in elk geval benieuwd naar ben is of dit bij elke LT (diesel) voorkomt?
Daarnaast: als het niet gebruikelijk zou zijn, moet er dan rekening gehouden worden met een dynamo die aandacht nodig heeft?
Denk aan revisie/ vervanging of nieuwe koolborstels, mocht dat laatste mogelijk zijn?
Gebruikersavatar
Sander Jansen
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:30 am
Locatie: Velp GLD

Re: Lampje dynamo

Bericht door Sander Jansen »

Doet hij bij mij al acht jaar op die manier, niets om je druk over te maken.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Lampje dynamo

Bericht door Carlo »

Dit hoort zo en betekent dat de alternator nog niet genoeg toeren heeft gemaakt om zichzelf te bekrachtigen. Als je een keer gas hebt gegeven verandert dat.
:D
edit: Of bedoel je dat als je stopt bij een stoplicht jouw lampje aan gaat?
1990 1G, tweetanksysteem
daf55coupe
Berichten: 29
Lid geworden op: wo dec 19, 2018 12:47 pm

Re: Lampje dynamo

Bericht door daf55coupe »

Nee, het is alleen bij het starten, na gasgeven is het inderdaad uit en komt dan niet meer in beeld bij lage toeren.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Lampje dynamo

Bericht door Carlo »

Dit is een plaatje van Bosch, door mij van leuke kleurtjes voorzien.
Bosch dynamo.jpg
Bosch dynamo.jpg (84.56 KiB) 1391 keer bekeken
Als je sleutel 4 op contact zet loopt een stroompje (rode lijn) uit accu 5 door lampje 3, regelaar 2 en veldwikkeling G. Die veldwikkeling moet stroom hebben anders kan de alternator sowieso geen spanning opwekken.
Zodra de motor loopt draait de rotor (d) met de veldwikkeling en de alternator levert dan spanning. Op het punt D+ staat dan 12 V en de alternator bekrachtigt zichzelf. Dat is de gele lijn, het lampje is dan uit.
Als de motor net gestart is kan het zijn dat de alternator nog te weinig toeren heeft gedraaid om zich te bekrachtigen. Een keer gassen verhelpt dat.
Overigens hoeft de LT niet exact dezelfde alternator te hebben maar toch zeker iets vergelijkbaars.
Het rechter gedeelte van het plaatje is de vermogensuitgang die de hoofdstroom kan leveren die gespecificeerd is, bijvoorbeeld 70 ampere.
1990 1G, tweetanksysteem
Sven Scholten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo jan 13, 2019 7:40 pm

Re: Lampje dynamo

Bericht door Sven Scholten »

Bij verschillende LT's met diesel altijd gehad.
Valt pas op bij die enkele keer dat het niet gebeurd.
Starten, lampje blijft branden tot je een keer gas gegeven hebt.
Geldt ook voor een evt toerenteller in de diesel omdat deze via de dynamo loopt.
Naald blijft na het starten onderin liggen tot je een keer gas gegeven hebt.
daf55coupe
Berichten: 29
Lid geworden op: wo dec 19, 2018 12:47 pm

Re: Lampje dynamo

Bericht door daf55coupe »

Rest alleen de vraag of, na het doven van het lampje, de dynamo bij stationair toerental (genoeg) stroom levert richting de accu om die bij te laden?
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Lampje dynamo

Bericht door Carlo »

Het korte antwoord is "ja".
Maar stationair draaiend is iedere motor een vuile motor. Je moet een motor niet stationair laten draaien.
Maar evengoed zou bij stationair toerental de boordspanning rond 14 volt moeten zijn, nadat het lampje uit is gegaan. De accu wordt dan geladen en daarna op spanning gehouden.

De alternator levert zijn volle stroom pas bij 3000 motortoeren ongeveer. Bij stationair toerental levert hij maar weinig stroom. Dat betekent dat het bij stationair toerental een eeuwigheid duurt voor de accu weer vol is.
1990 1G, tweetanksysteem
daf55coupe
Berichten: 29
Lid geworden op: wo dec 19, 2018 12:47 pm

Re: Lampje dynamo

Bericht door daf55coupe »

Bij afwezigheid van een toerenteller moet ik op het gehoor afgaan, wat betreft het aantal omwentelingen.
Maar ik zal eens zien of ik die waardes kan (laten) meten om te zien wat de werkelijke opbrengst is, qua spanning.
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Lampje dynamo

Bericht door Barny »

waarom zou je dat doen?
spanning ligt tussen de 12.5 en 14 v
afhankelijk van verschillende factoren waar niemand invloed op heeft
start de wagen, doe je lampen aan, en geeft gas, gaat het acculampje uit en zie je jou koplampen merkbaar voller branden, dan laait hij goed bij, klaar en je kan stoppen met zorgen over de dynamo maken

barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Lampje dynamo

Bericht door Carlo »

Als je start en je gaat meteen rijden dan is binnen 5 minuten de accu weer vol.
Behalve als je buiten de accu nog een berg andere verbruikers hebt aan staan, dan duurt het langer.
1990 1G, tweetanksysteem
Plaats reactie