Pagina 1 van 1

Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: vr sep 27, 2019 9:24 pm
door oscar f1
De voorkant van mijn LT35D hangt al jaren te laag,
en in de bochten hangt hij veel te veel over.
Op de brug is duidelijk te zien dat de veren gebroken zijn of dat de kracht er uit is,
want de draagarm raakt altijd de rubber eindstop.

Op zoek naar nieuwe veren vond ik op het duitse LT forum veel goede info:
http://www.lt-forum.de/dokuwiki/doku.p ... r_wechseln

VW 281411105B (normal gelb) VW 281411105F (verstärkt blau) VW 281411105D (verstärkt grün)

Ik denk dat ik voor de zwaarste versie ga (D) met mijn zware alkoof opbouw.

Op de bijgevoegde link maken ze de draagarm los aan de wielkant van de bus,
maar volgens mij is het handiger om dat aan het scharnierpunt los te maken.
Iemand daar ervaring mee?
Afbeelding
Dus niet zoals op deze foto.

Re: Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: vr sep 27, 2019 10:26 pm
door Carlo
Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat je de onderste draagarm niet ver genoeg krijgt weggeklapt om de veer er uit te halen. De fusee losmaken is de officiële Volkswagenmanier:
Veer uitbouwen.png
Veer uitbouwen.png (51.77 KiB) 2361 keer bekeken

Re: Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: za sep 28, 2019 9:21 am
door oscar f1
Carlo schreef: vr sep 27, 2019 10:26 pm.......... De fusee losmaken
Dat is weer anders dan de 1e foto, daar maken ze de bovenkant los.
en dan moet kennelijk ook de stuurlink los, dat is dus meer werk.

Re: Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: za sep 28, 2019 12:35 pm
door Carlo
In het boekje staat: als je de onderste fuseekogel niet los krijgt, maak dan de bovenste los. Dus ik denk dat je even moet kijken wat het makkelijkste is :)

Re: Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: za sep 28, 2019 11:19 pm
door Barny
overhellen komt niet door zwakke veren
en kijk alsjeblieft uit, er staat heel veel kracht op die veren

Barny

Re: Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: za sep 28, 2019 11:28 pm
door oscar f1
Barny schreef: za sep 28, 2019 11:19 pm ...... er staat heel veel kracht op die veren....
Snap ik er hangt 2600 kilo op !

Re: Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: zo sep 29, 2019 9:18 pm
door harm.eikelkamp
heb al een paar keer gedaan via de methode zoals omschreven....absoluut niet de schanierkant dit ivm dat je hem er niet terug in krijgt. verder is hulp van een veerspanner noodzakelijk indien je voor de zwaarste veren gaat. verder logisch en veilig werken.

gr harm

Re: Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: zo sep 29, 2019 9:40 pm
door oscar f1
harm.eikelkamp schreef: zo sep 29, 2019 9:18 pm ....... een veerspanner noodzakelijk .........
Ook voor het loshalen van de veer?

Re: Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: zo sep 29, 2019 11:23 pm
door Carlo
oscar f1 schreef: za sep 28, 2019 9:21 am en dan moet kennelijk ook de stuurlink los
Op die Duitse foto zit de stuurstang vast; ze hebben de stabilisator en de remklauw losgemaakt.

Re: Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: ma sep 30, 2019 5:55 am
door harm.eikelkamp
elke centimeter dat je hem voorspant komt hij eerder vrij van de onderste draagarm waardoor een schuin uitschieten van de veer wordt voorkomen. verder alle delen losnemen zoals remklauw en stuurkogel en spoorstang/reactiestang dit om alles zo "flexibel" mogelijk te maken.

Re: Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: wo okt 02, 2019 10:22 am
door lleoo
ik heb nog nooit een veerspanner gebruikt maar wel de kracht van de veer om de fusee los te maen en het gewicht van de bus om de fsee weer vast te maen, verder vind ik het persoonlijk een klein klsje om de veren en schokbrekers te vervangen, goed kijen kleine stapjes en kleine afstanden voordat de veer zijn volledige druk ineens los laat

Re: Veren enschokdempers vervangen

Geplaatst: zo okt 27, 2019 8:00 pm
door oscar f1
Het vervangen van de veren en schokdempers is gelukt.
Halverwege bleken de draagarmen te veel roest te hebben om ze terug te plaatsen,
dus die zijn ook door betere exemplaren vervangen.
Omdat de draagaremen er in zijn geheel uit waren,
kon ik de veer er netjes zonder iets te beschadigen in krijgen met twee krikken(garage krik en een klein pomp krikje).
De eerste ging wat lastig , want ik had de spoorstang pas later vast gezet.
Het is beter om die gelijk vast te zetten.
De grootste oorzaak van de roest schade is de ijzeren plaat van de rubber eindstop.
Afbeelding
Ik heb deze nu gemonteerd met een laagje rubber er tussen van een binnenband.

Verder heb ik gelijk alle fusee kogels vervangen.
De nieuwe exemplaren van het merk topran waren erg goedkoop,
maar de onderste waren op het bevestigingspunt 1,5 mm te dik,
dat was een aardig klusje om dat er af te frezen en te schuren.

De camper rijd nu prima, vooral drempels en hobbels gaan veel soepeler en de voorkant staat veel minder naar beneden.
Wel ga ik nog de ontbrekende stabilisatie stang plaatsen,
want de camper hangt nog te veel in de bochten.