Probleem brandstofpomp DW
Probleem brandstofpomp DW
Beste LT'ers,
Mijn brandstofpomp lekte bij de choke. Na het een en ander gesleuteld te hebben heb ik van de week een ruilpomp gekocht en deze gemonteerd.
Nu heb ik alles weer aangesloten en op tijd gezet zoals in het WPH (nog niet met klok).
Ook heb ik een halve liter diesel in de pomp gegoten.
Maar nu het probleem, hij start helemaal niet meer. Ik zie dat de doorzichtige leiding na de pomp voor 1/3 lucht bevat.
Als ik hem probeer te starten zie ik de brandstof in de leiding een halve centimeter omhoog komen en dan weer zakken.
Nu is de vraag hoe ik kan zien als de pomp wel in orde is. Of andere tips.
Heb al veel op het forum gelezen en gezocht over het onderwerp maar kom er nog niet helemaal uit.
Zojuist gemeten en pomp krijgt wel 12v.
Groeten Arno
Mijn brandstofpomp lekte bij de choke. Na het een en ander gesleuteld te hebben heb ik van de week een ruilpomp gekocht en deze gemonteerd.
Nu heb ik alles weer aangesloten en op tijd gezet zoals in het WPH (nog niet met klok).
Ook heb ik een halve liter diesel in de pomp gegoten.
Maar nu het probleem, hij start helemaal niet meer. Ik zie dat de doorzichtige leiding na de pomp voor 1/3 lucht bevat.
Als ik hem probeer te starten zie ik de brandstof in de leiding een halve centimeter omhoog komen en dan weer zakken.
Nu is de vraag hoe ik kan zien als de pomp wel in orde is. Of andere tips.
Heb al veel op het forum gelezen en gezocht over het onderwerp maar kom er nog niet helemaal uit.
Zojuist gemeten en pomp krijgt wel 12v.
Groeten Arno
Re: Probleem brandstofpomp DW
De inspuitpomp is zelfaanzuigend. Maar om zeker te zijn kun je een balgpompje
in de aanvoerleiding zetten en de pomp eerst volpompen.
De inspuitpomp zou ik toch met een klokje op tijd zetten.
Om een brandstofprobleem uit te sluiten kun je twee korte slangen als aan- en afvoer aan de inspuitpomp zetten en in een jerrycan met diesel hangen. Je moet wel een dieselfilter in de aanvoerslang zetten.
De metalen inspuitleidingen kun je ontluchten door tijdens het starten de wartels op de verstuivers een slagje los te draaien tot er diesel uit stroomt.
De inspuitpomp krijgt 12 volt zeg je. Als de sleutel op contact staat en je trekt het kabelschoentje van de pomp en je maakt met dat kabelschoentje een paar keer contact op de aansluitlip met je de klep zachtjes horen tikken.
Succes!
in de aanvoerleiding zetten en de pomp eerst volpompen.
De inspuitpomp zou ik toch met een klokje op tijd zetten.
Om een brandstofprobleem uit te sluiten kun je twee korte slangen als aan- en afvoer aan de inspuitpomp zetten en in een jerrycan met diesel hangen. Je moet wel een dieselfilter in de aanvoerslang zetten.
De metalen inspuitleidingen kun je ontluchten door tijdens het starten de wartels op de verstuivers een slagje los te draaien tot er diesel uit stroomt.
De inspuitpomp krijgt 12 volt zeg je. Als de sleutel op contact staat en je trekt het kabelschoentje van de pomp en je maakt met dat kabelschoentje een paar keer contact op de aansluitlip met je de klep zachtjes horen tikken.
Succes!
1990 1G, tweetanksysteem
Re: Probleem brandstofpomp DW
Hi Carlo,
Bedankt voor je reactie. Heb gekeken of hij een click geeft en dat doet hij.
Ga aan de slag met je tips
Groeten Arno
Bedankt voor je reactie. Heb gekeken of hij een click geeft en dat doet hij.
Ga aan de slag met je tips
Groeten Arno
Re: Probleem brandstofpomp DW
Inmiddels is de lucht uit de pomp, althans hij zit tot de rand vol.
Helaas wil hij nog niet starten, ontlucht via leidingen bij de injectoren.
Zojuist na het opladen van de accu de eerste twee leidingen los geschroefd en nog eens geprobeerd.
Er komt wel diesel uit. Maar het lijkt niet met een enorme druk te gaan.
Iemand een idee, of een kwestie van mijn accu opladen en blijven doorstarten?
Helaas wil hij nog niet starten, ontlucht via leidingen bij de injectoren.
Zojuist na het opladen van de accu de eerste twee leidingen los geschroefd en nog eens geprobeerd.
Er komt wel diesel uit. Maar het lijkt niet met een enorme druk te gaan.
Iemand een idee, of een kwestie van mijn accu opladen en blijven doorstarten?
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: zo jan 13, 2019 7:40 pm
Re: Probleem brandstofpomp DW
De druk onstaat pas als de leidigen aangesloten zijn omdat de brandstof dan niet weg kan anders dan via de verstuiver.
Weet je zeker dat de pomp wel op tijd staat?
Groeten Sven.
Weet je zeker dat de pomp wel op tijd staat?
Groeten Sven.
Re: Probleem brandstofpomp DW
Cilinder 1 heeft twee bovenste dode punten; een aan het begin van de arbeidslag en een aan het begin van de inlaatslag.
Je moet de inspuitpomp afstellen op het BDP aan het begin van de arbeidslag. Om dat te controleren moet je je kleppendeksel wegnemen, de nokken bij cilinder 1 moeten allebei omhoog staan.
Cilinder 1 is die aan de voorkant van de wagen.
Als de krukas dus op zijn BDP staat en de nokken bij cilinder 1 wijzen omlaag dan moet je de krukas 360 graden doordraaien (de nokkenas draait dan 180 graden) en dan de pomp afstellen.
Je moet de inspuitpomp afstellen op het BDP aan het begin van de arbeidslag. Om dat te controleren moet je je kleppendeksel wegnemen, de nokken bij cilinder 1 moeten allebei omhoog staan.
Cilinder 1 is die aan de voorkant van de wagen.
Als de krukas dus op zijn BDP staat en de nokken bij cilinder 1 wijzen omlaag dan moet je de krukas 360 graden doordraaien (de nokkenas draait dan 180 graden) en dan de pomp afstellen.
1990 1G, tweetanksysteem
Re: Probleem brandstofpomp DW
Hi Sven en Carlo,
Bedankt voor jullie reactie . Ik leer de LT zo wel steeds beter kennen .
Pomp staat op tijd, maar zat al in de oude onderwerpen te lezen en denk dat de krukas 360graden draaien inderdaad wel eens uitkomst kan geven!
Ga er maandag mee aan de slag en houd jullie op de hoogte!
Bedankt voor jullie reactie . Ik leer de LT zo wel steeds beter kennen .
Pomp staat op tijd, maar zat al in de oude onderwerpen te lezen en denk dat de krukas 360graden draaien inderdaad wel eens uitkomst kan geven!
Ga er maandag mee aan de slag en houd jullie op de hoogte!
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: za feb 15, 2014 9:58 pm
Re: Probleem brandstofpomp DW
Ook als je pomp niet op tijd staat zal de motor wel een teken van leven geven als er brandstof in de cilinders wordt gespoten , het kan rook zijn uit de uitlaat of wat slagen maken of zelfs slecht lopen .
Als er brandstof ingespoten wordt en niet verbrand zal er op een gegeven moment genoeg achterblijven om een paar slagen te maken .
Maar wat tegenwoordig met de moderne brandstoffen vaak voorkomt is dat een pomp waar dieselolie inzit en daarna een poos los in het magazijn ligt inwendig gaat plakken en zelf geen brandstof meer aanzuigt , er is niets stuk maar hij moet gevuld zijn en op toeren gebracht worden om het los te maken .
Als er brandstof ingespoten wordt en niet verbrand zal er op een gegeven moment genoeg achterblijven om een paar slagen te maken .
Maar wat tegenwoordig met de moderne brandstoffen vaak voorkomt is dat een pomp waar dieselolie inzit en daarna een poos los in het magazijn ligt inwendig gaat plakken en zelf geen brandstof meer aanzuigt , er is niets stuk maar hij moet gevuld zijn en op toeren gebracht worden om het los te maken .
-
- Moderator
- Berichten: 1848
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Probleem brandstofpomp DW
zolang er geen rook uit de uitlaat komt tijdens starten dan krijgt de motor geen brandstof.
Barny
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1679
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Probleem brandstofpomp DW
ik weet het.......het is niet ideaal.....maar ik heb dat ook wel eens bij de hakken ,en dan spuit ik een beetje remmenreiniger in het inlaat kanaal tijdens het starten tot ie aanslaat.....door de versnelling die optreed komt ie er dan normaal doorheen en zal dan op diesel verder draaien
gr harm
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
-
- Moderator
- Berichten: 1848
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Probleem brandstofpomp DW
hou wel een brandblusser in de buurt bij dat soort grappen
Barny
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Re: Probleem brandstofpomp DW
Nou hij heeft gelopen .. eindelijk ..
Wat nou bleek, de gashendel stond nagenoeg dicht. Het viel mij op dat als ik wat gas gaf hij bijna aanslaat.
Nu heb ik de gashendel er af gehaald en helemaal open gedraaid. Gestart en hij liep meteen.
Nu nog even fine tunen en een leiding vervangen, deze is blijkbaar lek want het spuit er uit . Gelukkig heb ik nog een extra blok liggen .
Wat nou bleek, de gashendel stond nagenoeg dicht. Het viel mij op dat als ik wat gas gaf hij bijna aanslaat.
Nu heb ik de gashendel er af gehaald en helemaal open gedraaid. Gestart en hij liep meteen.
Nu nog even fine tunen en een leiding vervangen, deze is blijkbaar lek want het spuit er uit . Gelukkig heb ik nog een extra blok liggen .
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1679
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse