LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
Hoi jongens,
Voordat ik mijn vragen stel zal ik me eerst even kort voorstellen. Ik ben Egbert, 28 jaar, woonachtig in Twente en samen met een maatje heb ik afgelopen weekend een LT uit 1980 opgehaald. Hij is weliswaar nog rijdend, maar het betreft wel een opknapper, wat het voor ons een mooi leerproject maakt. De bus heeft ruim vier jaar nagenoeg stilgestaan (hooguit een paar meter verzet omdat hij in de weg stond) maar het is starten lopen.
Bij het ophalen viel het ons op dat de bus behoorlijk (wit) rookte. Niet zo gek na zo'n lange tijd stilstaan. Echter, na ruim 20 km richting huis rijden blijft de bus onophoudelijk roken vergezeld met een smerige, penetrante lucht (geen koelvloeistof.) Tevens leek de bus vermogen te verliezen naarmate de motor op temperatuur begon te komen. Na een tijdje stilstand leek het vermogen weer te zijn teruggekeerd. Volgens de vorige eigenaar is de koppakking en cilinderkop reeds vervangen. Het betreft de 2.3 zescilinder diesel.
Een tweede probleem: de electra. De verlichting voor werkt. De knipperlichten werken wanneer ze er zin in hebben en aan de achterkant weigert alles dienst. Zijn er bekende zwakke oorzaken bekend bij de LT waar het eerst gezocht kan worden naar de oorzaak?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken. Wij moeten de LT en haar techniek nog even leren kennen maar hopen er iets moois van te kunnen maken!
Hartelijke groet, Egbert.
Voordat ik mijn vragen stel zal ik me eerst even kort voorstellen. Ik ben Egbert, 28 jaar, woonachtig in Twente en samen met een maatje heb ik afgelopen weekend een LT uit 1980 opgehaald. Hij is weliswaar nog rijdend, maar het betreft wel een opknapper, wat het voor ons een mooi leerproject maakt. De bus heeft ruim vier jaar nagenoeg stilgestaan (hooguit een paar meter verzet omdat hij in de weg stond) maar het is starten lopen.
Bij het ophalen viel het ons op dat de bus behoorlijk (wit) rookte. Niet zo gek na zo'n lange tijd stilstaan. Echter, na ruim 20 km richting huis rijden blijft de bus onophoudelijk roken vergezeld met een smerige, penetrante lucht (geen koelvloeistof.) Tevens leek de bus vermogen te verliezen naarmate de motor op temperatuur begon te komen. Na een tijdje stilstand leek het vermogen weer te zijn teruggekeerd. Volgens de vorige eigenaar is de koppakking en cilinderkop reeds vervangen. Het betreft de 2.3 zescilinder diesel.
Een tweede probleem: de electra. De verlichting voor werkt. De knipperlichten werken wanneer ze er zin in hebben en aan de achterkant weigert alles dienst. Zijn er bekende zwakke oorzaken bekend bij de LT waar het eerst gezocht kan worden naar de oorzaak?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken. Wij moeten de LT en haar techniek nog even leren kennen maar hopen er iets moois van te kunnen maken!
Hartelijke groet, Egbert.
Re: LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
Ik zou eens beginnen met verse brandstof en nieuwe brandstoffilters.
Voor de electra, er zit op het chassis een kroon gelast (zit achter de zekeringkast) voor alle aarde draden met schuifstekkers.
Die eens goed ontroesten en nieuwe schuifstekkers op de bedrading doen.
Succes.
Voor de electra, er zit op het chassis een kroon gelast (zit achter de zekeringkast) voor alle aarde draden met schuifstekkers.
Die eens goed ontroesten en nieuwe schuifstekkers op de bedrading doen.
Succes.
Re: LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
Hoi Oscar,
Bedankt voor uw snelle reactie! We gaan het proberen. Aanvullend hierop willen we ook even nieuwe motorolie erop gooien, maar op internet lezen we nogal verschillende meningen en aanbevelingen wat betreft de juiste olie. Gevoelsmatig zou ik zeggen, dikkere minerale olie voor zo'n blok op leeftijd?
Hartelijke groet.
Bedankt voor uw snelle reactie! We gaan het proberen. Aanvullend hierop willen we ook even nieuwe motorolie erop gooien, maar op internet lezen we nogal verschillende meningen en aanbevelingen wat betreft de juiste olie. Gevoelsmatig zou ik zeggen, dikkere minerale olie voor zo'n blok op leeftijd?
Hartelijke groet.
Re: LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
Dank Oscar!
Wij zijn duidelijk leken op dit gebied dus zijn afhankelijk van informatie van internet en de ervaringsdeskundigen. We gaan ermee aan de slag! Brandstoffilter, oliefilter en luchtfilter is inmiddels besteld. Dat leek ons sowieso verstandig om te vervangen. De olie gaan we aankomende week ook achteraan. Verse diesel erin en kijken of we dan van de stank en rook af zijn.
Wij zijn duidelijk leken op dit gebied dus zijn afhankelijk van informatie van internet en de ervaringsdeskundigen. We gaan ermee aan de slag! Brandstoffilter, oliefilter en luchtfilter is inmiddels besteld. Dat leek ons sowieso verstandig om te vervangen. De olie gaan we aankomende week ook achteraan. Verse diesel erin en kijken of we dan van de stank en rook af zijn.
Re: LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
Egbert.
Zal ongeveer zelfde zijn als de vw t3 hier dus de kroon als voorbeeld
Zal ongeveer zelfde zijn als de vw t3 hier dus de kroon als voorbeeld
- Bijlagen
-
- DSCN2261.JPG (238.72 KiB) 2827 keer bekeken
ik en mijn las apparaat zijn oppermachtig
Re: LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
Bedankt voor de informatie heren. Hopelijk kunnen we er donderdag mee aan de slag zodra alle filters binnen zijn gekomen. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Wellicht een dommige vraag nog, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden: welke koelvloeistof of antivries kunnen jullie aanbevelen? Volgens het werkplaatsboek wordt antivries aangelijnd met water geadviseerd, een garagehouder adviseert 'gewoon' roze G12 vloeistof er in te gooien. Volgens mijn collega is dat laatste dan weer te agressief om zo te gebruiken voor de oude bus.
Alvast bedankt jongens.
Wellicht een dommige vraag nog, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden: welke koelvloeistof of antivries kunnen jullie aanbevelen? Volgens het werkplaatsboek wordt antivries aangelijnd met water geadviseerd, een garagehouder adviseert 'gewoon' roze G12 vloeistof er in te gooien. Volgens mijn collega is dat laatste dan weer te agressief om zo te gebruiken voor de oude bus.
Alvast bedankt jongens.
-
- Moderator
- Berichten: 1846
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
gewoon roze,
roze is helemaal niet agressief,
roze is lief,
heb nooit iets gehoord dat roze koelvloeistof iemand boos laat staan agressief bejegent heeft
Barny
roze is helemaal niet agressief,
roze is lief,
heb nooit iets gehoord dat roze koelvloeistof iemand boos laat staan agressief bejegent heeft
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Re: LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
Ik dacht juist blauwe. Vroeger mong ik de vloeistof zelf (antivries met demiwater). Ik dacht dat antivries vroeger altijd blauw was.
Maar misschien maakt het inderdaad geen zak uit. Als je van de ene kleur naar de andere gaat zou ik wel eerst spoelen.
Maar misschien maakt het inderdaad geen zak uit. Als je van de ene kleur naar de andere gaat zou ik wel eerst spoelen.
1990 1G, tweetanksysteem
- KemperHenk
- Berichten: 249
- Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:15 pm
- Locatie: Horst aan de Maas
Re: LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
Hallo Egbert,
Een linkje betreffende de koelvloeistof.
https://www.winparts.nl/blog/welke-koel ... -mijn-auto
Groeten, Henk
Een linkje betreffende de koelvloeistof.
https://www.winparts.nl/blog/welke-koel ... -mijn-auto
Groeten, Henk
De opmerkelijkste ervaring,
met een LT28 D.
Dat insecten zich tegen de achterkant doodvliegen,
tijdens het rijden!
met een LT28 D.
Dat insecten zich tegen de achterkant doodvliegen,
tijdens het rijden!
- KemperHenk
- Berichten: 249
- Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:15 pm
- Locatie: Horst aan de Maas
Re: LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
Hallo Oscar,
De Kendal Olie waar koop jij die? Ik kende vroeger iemand dit merk speciaal in de USA bestelde voor zijn trekkertrek John Deere.
Alvast bedankt, Henk
De opmerkelijkste ervaring,
met een LT28 D.
Dat insecten zich tegen de achterkant doodvliegen,
tijdens het rijden!
met een LT28 D.
Dat insecten zich tegen de achterkant doodvliegen,
tijdens het rijden!
Re: LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
Groothandel C. Vriend
in Alkmaar, Nederland
Adres: Berenkoog 114, 1822 BZ Alkmaar
Telefoon: 072 564 3989
Hier koop ik mijn Kendal Super 3D SAE 15w-40
in Alkmaar, Nederland
Adres: Berenkoog 114, 1822 BZ Alkmaar
Telefoon: 072 564 3989
Hier koop ik mijn Kendal Super 3D SAE 15w-40
- KemperHenk
- Berichten: 249
- Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:15 pm
- Locatie: Horst aan de Maas
Re: LT 1980 gekocht: witte rook, stank en vermogensverlies
Bedankt Oscar
De opmerkelijkste ervaring,
met een LT28 D.
Dat insecten zich tegen de achterkant doodvliegen,
tijdens het rijden!
met een LT28 D.
Dat insecten zich tegen de achterkant doodvliegen,
tijdens het rijden!