Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Gesloten
Gebruikersavatar
sjmkoops
Berichten: 30
Lid geworden op: ma feb 04, 2019 4:01 pm

Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door sjmkoops »

Ik ben een beetje wanhopig. Afgelopen januari heb ik mijn LT uit 1980 gekocht.
Twee liter Audi Benzine motor er in, op LPG. De camper liep maar had te weinig vermogen.
Chassis is uitstekend en staat van binnen is goed bruikbaar, carrosserie behoeft veel aandacht maar daar is polyester voor uitgevonden. ;-)

Ik heb de camper weggebracht naar een garage met de opdracht. Ik wil deze motor weer als nieuw hebben.
Is het nog de moeite waard?
Na maanden bekijken en sleutelen bleek uiteindelijk toch een koprevisie nodig. Dus dat is gebeurd. Waterpomp en Distributieriem vervangen, kop is er af geweest, alle kleppen gereviseerd.
Het hele verhaal heeft me bijna 1800 euro gekocht.
Een paar weken geleden kreeg ik mijn bus eindelijk terug. Met commentaar, loopt weer als een zonnetje.
Afgelopen weekend tijdens een proefweekendje is de motor weer stuk gegaan.

Eén cilinder doet ineens helemaal niet meer mee. Heeft geen compressie meer, zit niet in de kop, zit niet in de ontsteking.

1) Hoe kan zoiets ineens?

2) Eerlijk advies, wat moet ik hier mee. De bus is nu echt kapot (loopt op 3 cilinders) en in principe onverkoopbaar maar ik kan er ook niet onbeperkt geld in blijven gooien.

3) Extra zuur, de bus WAS mijn vakantie, ziet er naar uit dat dit niet gaat lukken. Weet iemand adresje voor een goedkope camper te huur
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door harm.eikelkamp »

ik denk dat er een klep vastzit.....wat hier mee te doen....terug naar degene die hem heeft gerepareerd als dit bij een bedrijf is geweest dan zal daar zeker garantie op zitten. wat ook kan als dit is uitgesloten een gat in je zuiger......even bougie eruit en dan lucht erop zetten.....blaat et uit je olievuldop dan is het bingo.......wat te doen??????andere zuiger erin en kijken of het dan wel goed is en anders blok revisie.

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door Barny »

hoe weet je dat hij geen compressie meer heeft, heb je dat gemeten?


als er dan een gat in de zuiger zat heb je dat tijdens de compressietest wel gemerkt


mijn eerste indruk is toch wel dat er iets van de revisie/montage niet goed is gegaan


helaas heb je niet ingevud uit welke buurt je kom, anders wil ik wel eens vrijblijvend kijken


Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sjmkoops
Berichten: 30
Lid geworden op: ma feb 04, 2019 4:01 pm

Re: Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door sjmkoops »

Hallo mannen, dank voor jullie reacties. De bus staat weer bij garage Fiechter in Hattem waar de koprevisie is uitgevoerd en hij heeft ook de compressie gemeten. ij gaat nog met een cameraatje kijken wat er mis kan zijn heeft ie me verteld.
@Barney, ik kom uit Zwolle, dank je wel voor je aanbod, hardstikke fijn Waar zit jij? Mogelijk maak ik gebruik van je aanbod als ik er niet uit kom met deze garage. Uiteraard ga ik hem aanspreken op garantie na zo'n grote dure reparatie.

Conclusie:
Toch iets misgegaan met koprevisie waardoor compressieverlies
Of een zuiger ineens kapot gegaan. Als zo zoiets zou gebeuren, gaat dat niet gepaard met heel veel rook en lawaai? Want daar is geen sprake van geweest. De motor rookt niet (of nauwelijks) start en en loopt eigenlijk best ok, alleen op 3 cilinders, en dat is te weinig voor zo'n loerus van een bus :mrgreen:
Kan er nog iets mis zijn met de nokkenas waardoor een zuiger niet meer meedoet? Zuigerveren?
Kortom: Wat kan er nog misgaan. En eigenlijk is mijn vraag. Stel dat ik er nog een keer een paar duizend tegenaan gooi en ook het blok en de zuigers laat reviseren, wat kan ik dan nog meer verwachten? Op een gegeven moment is het ook een rationele afweging. Ik kan niet blijven investeren want dat is die bus stomweg niet waard. Ik zit nu met aankoop en reparatie al ver boven de verkoopwaarde.

Maarrrr mijn hart zit er ook al een beetje in want ik heb mijn vriendin in deze bus ten huwelijk gevraagd en ik wil er ZO graag mee op vakantie want het is een super gaaf ding.
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door harm.eikelkamp »

ik denk probleempje met een klep......stukje eruit of hij zit vast 8) 8) 8) 8) 8) succes we horen het wel als we kunnen helpen.

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
sjmkoops
Berichten: 30
Lid geworden op: ma feb 04, 2019 4:01 pm

Re: Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door sjmkoops »

Kleppen zijn inmiddels gecontroleerd, en (ik zou haast zeggen helaas) goed.
Het probleem ligt dus dieper. Monteur zegt waarschijnlijk lekker zuiger. Is dat iets wat zo kan gebeuren vanuit het niets?

Tweede vraag, zijn die zuigers nog goed te bestellen? En zo ja waar?
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door harm.eikelkamp »

bij elk revisie bedrijf zijn deze te bestellen.....maar zit er een gat in de zuiger of zijn er zuigerveren gebroken........dan nog moet je meten of de cilinders niet ovaal zijn........hebben ze vooraf geen compressie/lektest gedaan?????

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door Barny »

in 1 minuut kan elke garage weten/testen of er een gat in de zuiger zit of waar de compressie naar toe lekt

mijn vraag is waarom hebben ze dat niet meteen gedaan,,


Barny


ik kan wel eens langskomen maar niet bij een garage en op een tijd dat het mij uitkomt, en dat is nogal wisselvalig
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
conjo
Berichten: 9
Lid geworden op: di jan 04, 2011 7:11 pm

Re: Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door conjo »

Hallo
Mocht je een andere motor willen
Ik heb nog een LT waar ik nog mee rijd 2.0 benzine met 26000 orginale km
Motor is tekoop
Mvg nick
Gebruikersavatar
sjmkoops
Berichten: 30
Lid geworden op: ma feb 04, 2019 4:01 pm

Re: Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door sjmkoops »

Hier mag een slotje op.
Uiteindelijk zijn we er achter gekomen dat de koprevisie in het geheel niet was uitgevoerd.
Dit is nu wel gedaan en de motor loopt als een zonnetje op benzine en nog beter en brandschoon op LPG.

Met handje afgesteld door Henk Boertien in Wezep (onthoudt deze naam als je LPG inbouw overweegt)
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 479
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door oscar f1 »

sjmkoops schreef: di mar 03, 2020 1:19 pm ......... dat de koprevisie in het geheel niet was uitgevoerd..........
Nogal schokkend dit soort oplichting.

Mijn ervaring is dat bij het repareren en onderhouden van auto's je er beter zelf wat meer vanaf kan weten, anders kun je alleen maar steeds ja zeggen (op dure reparatie's) om je dierbare bus of camper op de weg te houden.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Help!!! 2 liter Benzine geen compressie op 1 cilinder

Bericht door Carlo »

Wat een verhaal :roll:
1990 1G, tweetanksysteem
Gesloten