Pagina 1 van 2

Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: zo apr 14, 2019 10:45 am
door Hornox
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het inlezen mbt elektronische ontsteking voor mijn bus. Betreft een DL motor (2400cc, 6 cilinder, benzine).

Heeft iemand ervaringen met Powerspark ontstekingen? Zie ook hier: https://www.ebay.de/itm/Bosch-6cyl-Rech ... 2314986665

Deze is geschikt voor de LT lijkt me. Alleen lees ik weinig mbt ervaringen met Powerspark? Veel is te vinden over 123ignition, sparcon, pertronix, etc. Maar iets minder over deze. Zijn er LT rijders die deze fabrikant kennen? Ervaringen?

Het prijsverschil is trouwens erg groot mbt andere fabrikanten? Raar...

Mvg,
Bob

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: zo apr 14, 2019 6:31 pm
door harm.eikelkamp
powerspark is wel een goed merk.....het is goed en simpel met de juiste schijf met magneetjes erbij....dus niet zo'n grote ronde schijf.. ik zou wel ook de bobine erbij kopen daar deze de juiste ohmse waarde heeft (ik dacht 4 ohm). het is een hele verbetering....denk er wel aan om te kijken of je nog een voorschakelweerstand in de plus hebt zitten...deze zit meestal bij de bobine.

gt harm :D :D :D :D

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: ma apr 15, 2019 9:35 am
door Hornox
Afgelopen weekend even contact gezocht met de verkoper. Het blijkt niet de goede set te zijn voor mijn verdeler (Bosch 0 231 310 009). Daar had hij een andere set voor. Ook hij begon gelijk over die voorschakelweerstand. Straks even meten om zeker te zijn.

Connect a multimeter to the ignition side of your coil (usually the positive side) and ground, and then turn the ignition on. If you get a reading of between 6 and 9 volts, you have a ballasted system. If, on the other hand, you get a reading of around 12 volts, you have an non-ballasted system.

Makkelijk zat dus...

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: ma apr 15, 2019 9:01 pm
door PaulusM001
Bij E-spark.nl hebben ze de ontstekingen voor meerdere cilinders en ze geven direct aan welke bobine je dan nodig heeft en idd 3.5/4 ohm. Let ook op de weerstand van de rotor van de distributie ik heb vernomen van Sann dat dat ook belangrijk is en moet dan 5 ohm zijn. Ik heb de rotor ook vervangen en ik merk verbetering. Succes Paul.

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: ma apr 15, 2019 9:32 pm
door Carlo
5 kOhm denk ik Paulus.
(kilo-oom) :)

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: ma apr 15, 2019 9:53 pm
door PaulusM001
Ja idd er moeten wat kilo's bij kan ik zelf ook wel gebruiken, goed opgelet Carlo :lol:

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: di apr 16, 2019 9:04 am
door Hornox
Bedankt voor de reacties!

Ik zal straks de rotor eens doormeten. Volgens de webwinkel van powerspark heb ik deze kit nodig: https://www.ebay.co.uk/itm/122465536259

En dat icm deze bobine:
https://www.ebay.co.uk/itm/Viper-VC110- ... 1eb455cc48

Ik heb wel nog even navraag gedaan mbt de vacuum vervroeging. Ik houd jullie even op de hoogte.

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: di apr 16, 2019 10:08 am
door harm.eikelkamp
vacuum vervroeging blijft bestaan......het is puur de contactpunten die je vervangt. hij is ook nog eens goedkoper dus......altijd ook de bobine erbij bestellen en nogmaals let op de voorschakelweerstand........

gr harm.

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: di apr 16, 2019 10:15 am
door Hornox
Harm,

Ik heb gisteren de motor gestart en eea doorgemeten. De ene kant van de bobine meet 11,5 volt. De andere kant (met de draden richting verdeler) meet 8,5 volt. Dat wil dus zeggen dat er een voorschakelweerstand aanwezig is volgens mij.

Dit heb ik ook zo doorgegeven bij de webshop. Vandaar dat ze deze bobine aanbevelen.

Straks zoals gezegd de rotor doormeten en de diameter van de as in de verdeler.

We komen er wel... :D

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: di apr 16, 2019 10:44 am
door Hornox
Van de firma E-Spark ontvang ik net dit:

Daarvoor heb je kit 3BOS6U4 nodig en bobine ES17HEC. De voorschakelweerstand moet dan komen te vervallen

Ontsteking: http://e-spark.eu/nl/bosch/52-3bos6u4.html
Bobine: http://e-spark.eu/nl/bobines/46-es17hec ... inder.html

Dat is ook een mogelijkheid maar wel gek dat bij de eerste link mijn verdeler niet in de lijst staat.

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: wo apr 17, 2019 7:58 pm
door PaulusM001
Volgens Sparcon kan de ballast weerstand blijven, daar heb ik advies gevraagd zij spreken van de weerstand overbruggen en niet van weghalen dan dus. Volgens mij betekend dat deze in het circuit kan blijven zitten. Ik heb een 4 cilinder benzine of dat uitmaakt?? :P

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: do apr 18, 2019 9:50 am
door Hornox
Volgens mij is die weerstand niet zo spannend. Je bobine maakt het verschil of je deze nodig hebt ja of nee. Ik heb de set van E-Spark besteld en die is nu onderweg. Mijn ervaringen zal ik hier delen als ik deze ingebouwd heb.

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: vr apr 19, 2019 7:37 am
door harm.eikelkamp
deze weerstand(indien aanwezig) zekers verwijderen.....indien dit niet gebeurd zal je spanning te laag zijn ...onder de 10volt en dan werkt je elektronische niet of niet goed.....tevens bestaat er de kans op dat ie doorbrand en dit komt weer doordat er een te hoge stroom(ampere) begint te lopen.

gr harm....en je hebt een goede keus gemaakt

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: vr apr 19, 2019 2:54 pm
door Hornox
Nou, dat begint al goed. De aansluiting op de bobine is anders...

Afbeelding

Of moet ik een andere stekker monteren?

Aanvulling: dat wordt dus weer een andere bobine zoeken. Deze kan retour. Minpunten voor e-spark want dit is een aansluiting die ik nog nooit gezien heb.

Iemand suggesties voor een bobine? Zonder voorloop weerstand dus.

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Geplaatst: vr apr 19, 2019 6:47 pm
door PaulusM001
Aansluiting op de bobine anders?? ik kan de foto niet zien meestal is dit toch een platte Vmale stekker die past altijd. Upload de foto nog eens dan kunnen we zien wat je bedoelt. :roll: :| :roll: