Elektronische ontsteking: powerspark?

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door PaulusM001 »

Laat als het lukt ook een foto zien van de aansluitingen op de weerstand naar de bobine. :arrow:
"blusbus"
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Foto niet zichtbaar? Gek, want ik zie hem wel. Ook op andere PC's waar ik dat probeer.

Hoe dan ook. Hier de foto: https://drive.google.com/open?id=14dVra ... by4BJVv0de

Een vriend van me heeft nog zo'n stekker. Die kon ik meenemen dus we proberen nu de kabel maar aan te passen aan de situatie. Schijnt een oud type aansluiting te zijn? Beetje gek dat E-Spark Bobine's verstuurd met deze aansluiting.

De voorschakelweerstand zit bij mij LT in de draad zelf. Die is al losgekoppeld. Nu nog een mooie plek vinden om via het contact een continu 12v spanning te krijgen. Suggesties? Die geschakelde draad zat in een piepklein stekkerblokje en daar krijg ik nooit meer een nieuwe kabel in verwerkt.
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door PaulusM001 »

Ja nu de foto wel gezien, er staat een kruis de foto is bij mij niet te zien, dit is toch een normale aansluiting niets mis mee lijkt mij, eventueel een bredere stekker monteren zoals je zelf al zegt. Die 12v pak je draad wel na de zekerkast en niet direct, bij mij is dat de blauw zwarte 12v geschakelde draad. Heb je een schema? daar kan je veel uithalen de originele staat succes. Volgens mij kan die idd weg ik heb veel op internet gevonden en gelezen dat de bobine iig een hoge weerstand moet hebben. Goed van je dat je de info deelt ook ik ben er mee bezig en andere leden kunnen leren. mvrgr Paulus.
"blusbus"
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Update: hij loopt! Loopt erg goed zelfs.

Kabel van de bobine aangepast naar deze aansluiting. Blijf het raar vinden dat er niet gewoon een standaard M4 aansluiting op zit maar okay... Wel irritant: de kabeltjes die van de ontsteking komen zijn erg kort. Als er 10cm meer aan gezeten had was het prima geweest.

Hoe dan ook: de bus net afgesteld met de lamp en hij lijkt prima te lopen. Nu nog even de stroom goed aanleggen.

En euh, info delen... Dat is het doel van een forum, toch? :D

EDIT: de bus loopt maar ploft nog wat in de uitlaat bij lage toeren. Ontsteking staat dus te laat lijkt het. Ik stel deze later nog eens in met een bevriende monteur. Het is toch de verkeerde dag voor een testrit. De toerversie van de Amstel Gold Race vandaag voor de deur. Dan kun je beter niet rijden.
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door PaulusM001 »

Oke man mooi gedaan nu zal je merken minder verbruik en meer vermogen, ploffen kan zijn idd de ontsteking maar ook de carburatie is onverbrande benzine, carb. beter stellen en of een kleinere sproeiers (keversproeiers passen ook bij Paruzzi) let ook op het vacuum van de carb. deze is ook te meten en te stellen. Bij mij heeft het ook geploft en geknald was ook de bougiekabels. :arrow: 8)
"blusbus"
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Zojuist met monteur een rondje gereden. Oordeel: rijdt prima. Gek genoeg heb ik hiervoor wel de slang van de vacuum vervroeging los moeten koppelen. Zonder loopt hij namelijk prima (koud én warm). Met vervroeging loopt hij een stuk slechter. Vreemd want die vervroeging zit er niet voor niks.

Hoe dan ook: rijden maar. Wel moeten de kleppen nog eens gesteld worden. Dat komt dus nu weer op de lijst. Ergens de komende weken dus de speling maar eens checken...
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Barny »

kijk even of er met stationair draaien vacuüm op dat slangetje staat
staat er vacuüm op dan staat je gasklep verkeert afgesteld

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Barny,

Volgens mij is dat zo! Maar hoe kan dat dan. Hij loopt wel goed stationair. Zowel warm als koud.

Bob
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Barny »

daar hoort op dat moment geen vacuum op te staan dus is je gasklep niet goed afgesteld,
en een verkeert afgestelde gasklep kan je op verschillende manieren verbloemen, of het is juist verkeert afgesteld omdat er nog meer onderliggende problemen zijn?

bij de basis beginnen en dan verder opbouwen, is altijd de beste methode om alle storingen goed op te lossen

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Carlo »

Ik kan me hier iets van herinneren van vroeger. Ik had op de carburateur van de VW Derby een doorzichtige tuinslang aangesloten. De slang hing in een U en ik had er een beetje water in gedaan. Zo kon ik perfect zien hoeveel onderdruk ik had, 1 cm is een mbar :idea:
Werkt goed maar je moet wel opletten; beter niet een halve liter water in de carburateur zuigen.
1990 1G, tweetanksysteem
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Bedankt voor alle antwoorden en hulp. Voorlopig laat ik het voor wat het is. De motor loopt eigenlijk prima, warm/koud, hoge toeren/lage toeren. Geen probleem.

Inmiddels dik 500km gereden en nog steeds prima.
Plaats reactie