Ombouw 2.4 D 6 cil naar 2.8 4 cil

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Joshubers
Berichten: 1
Lid geworden op: do jan 17, 2013 2:06 pm

Ombouw 2.4 D 6 cil naar 2.8 4 cil

Bericht door Joshubers »

Beste mensen
Ik heb een jaar of 6 geleden een VW LT oprijwagen van 78 (2.4 d met 5-bak) gekocht om daarmee makkelijker mijn hobby auto's te kunnen vervoeren en zo nu en dan voor iemand anders te rijden. Vlak daarna kwam de verandering naar 40 jr voor MRB vrij. De MRB was veel te hoog voor mij en heb de auto toen geschorst. Inmiddels is de auto 40 jaar en goed onder handen genomen (gelast/gespoten etc) Waar ik me aan erger is de motor die bijna niet vooruit te branden is; zeker wanneer je een keer in ons buurland rijdt en een heuvel op moet...

Op aanraden van mijn garage (eigenaar is een kennis; ik sleutel zelf niet) kocht ik een LT van een jaar of 15 met een 2.8 turbodiesel (plm 130 pk). Ik dacht dat het een 6 cilinder was maar het is dus een 4 cilinder. De garage heeft inmiddels de 2.4 uitgebouwd maar zegt dat het een probleem wordt om de 2.8 in te bouwen. Deze is te groot (breed; en past ook niet zo simpel op de bak) en de pook komt dan helemaal naar achteren te zitten waardoor schakelen een probleem wordt. Iemand een idee hoe dit op te lossen of is het niet te doen? De garage heeft zelf nog een motor liggen uit een VW 2.0 TDI. Deze wil hij evt wel inbouwen. Deze levert (zo uit mijn hoofd) iets van 110 pk wat een stuk minder is dan de 2.8 maar wel weer een 30 pk meer dan de 2.4. Mogelijk ook wel voldoende? Hij had het er ook over dat een V8 mogelijk was (evt met automaat) maar ik was nu al veel geld kwijt met de aanschaf van de LT om daar de 2.8 uit te demonteren en het opknappen van de oprijwagen tot nu toe. Het wordt dan wel een hele dure hobby...

Ik zou heel graag wat tips willen ontvangen; de auto staat nu al 6 maanden buiten zonder motor en bak; schiet dus niet op.

Met vriendelijke groet,
Jos
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Ombouw 2.4 D 6 cil naar 2.8 4 cil

Bericht door Carlo »

Dat is balen, heb je een tweede LT gekocht en dan past het niet.
Ik heb geen ervaring met motoren in- en uitbouwen, hopelijk kunnen anderen je helpen.
Succes :)
1990 1G, tweetanksysteem
conjo
Berichten: 9
Lid geworden op: di jan 04, 2011 7:11 pm

Re: Ombouw 2.4 D 6 cil naar 2.8 4 cil

Bericht door conjo »

En ben je al iets wijzer geworden met de motor ombouw van je lt
Mvg nick
Plaats reactie