Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
Ik heb al een tijdje problemen met het starten van mijn busje. Dan gaat de motor rond, maar dan is er maar per keer dat hij rondgaat heeft hij maar één moment waarop hij aan kan gaan. En dat gaat niet vanzelf.
Ik heb een 2 liter benzinemotor met LPG en een elektronische ontsteking van Eurospark die pas 2 jaar oud is. Soms hielp het om ook benzine te gebruiken om hem te starten. Dan kreeg je even een moeilijk lopende motor (door LPG en benzine samen), maar die wel aansloeg. Nu werkt die truc niet meer.
Ik weet niet zeker of het startprobleem te maken heeft met het feit dat de bus vooral bij lage toeren meestal niet op alle vier de cilinders loopt. Maar mijn busje hikt bij lage toeren, zeker als ik geen gas geef. En als ik met lage toeren en een koude motor ga rijden, dan heb ik ook dat hij pruttelt en nauwelijks vooruit komt. Ik weet niet of dan maar één cilinder of drie cilinders werken, maar ik kan ermee niet boven de 60 km per uur komen. De vierde versnelling trekt hij dan niet.
Gelukkig pakt hij het dan meestal wel weer op, en dan rijdt hij gewoon lekker, op alle vier de cilinders. Maar starten met een koude motor blijft een groot probleem. Het is óf aanslepen totdat hij start óf de ANWB bellen op dit moment.
Ik heb al hulp gezocht bij een vriendelijke garage en die heeft geconstateerd dat de 4de cilinder een hogere compressie heeft. Hij dacht aan kapotte zuigerveren van sommige cilinders of iets met de kleppen. Hij zei dat het een hele operatie was om de zuigerveren te vervangen, en prijzig, omdat de kop er dan af moet. Is er iemand hier op het forum die me wil helpen en die met mij de zuigers en de kleppen wil checken en misschien de zuigerveren te vervangen?
Omdat de choke niet meer werkte en de bus zo moeizaam startte, heeft hij de chokeklep eruit gehaald. Maar sindsdien rijdt hij 1 op 4, in plaats van 1 op 5 à 5,8. Ik heb de gastoevoer een stukkie teruggedraaid, maar dat heeft niks aan het verbruik veranderd. Kan dat volgens jullie ook aan de weggehaalde chokeklep liggen, of alleen aan het moeilijk starten en de cilinders? Hij loopt trouwens erg lekker als hij eenmaal op de snelweg rijdt.
Bij voorbaat dank voor het meedenken, en als iemand me zou kunnen helpen (tegen vergoeding) zou dat helemaal fantastisch zijn.
Stef
Ik heb een 2 liter benzinemotor met LPG en een elektronische ontsteking van Eurospark die pas 2 jaar oud is. Soms hielp het om ook benzine te gebruiken om hem te starten. Dan kreeg je even een moeilijk lopende motor (door LPG en benzine samen), maar die wel aansloeg. Nu werkt die truc niet meer.
Ik weet niet zeker of het startprobleem te maken heeft met het feit dat de bus vooral bij lage toeren meestal niet op alle vier de cilinders loopt. Maar mijn busje hikt bij lage toeren, zeker als ik geen gas geef. En als ik met lage toeren en een koude motor ga rijden, dan heb ik ook dat hij pruttelt en nauwelijks vooruit komt. Ik weet niet of dan maar één cilinder of drie cilinders werken, maar ik kan ermee niet boven de 60 km per uur komen. De vierde versnelling trekt hij dan niet.
Gelukkig pakt hij het dan meestal wel weer op, en dan rijdt hij gewoon lekker, op alle vier de cilinders. Maar starten met een koude motor blijft een groot probleem. Het is óf aanslepen totdat hij start óf de ANWB bellen op dit moment.
Ik heb al hulp gezocht bij een vriendelijke garage en die heeft geconstateerd dat de 4de cilinder een hogere compressie heeft. Hij dacht aan kapotte zuigerveren van sommige cilinders of iets met de kleppen. Hij zei dat het een hele operatie was om de zuigerveren te vervangen, en prijzig, omdat de kop er dan af moet. Is er iemand hier op het forum die me wil helpen en die met mij de zuigers en de kleppen wil checken en misschien de zuigerveren te vervangen?
Omdat de choke niet meer werkte en de bus zo moeizaam startte, heeft hij de chokeklep eruit gehaald. Maar sindsdien rijdt hij 1 op 4, in plaats van 1 op 5 à 5,8. Ik heb de gastoevoer een stukkie teruggedraaid, maar dat heeft niks aan het verbruik veranderd. Kan dat volgens jullie ook aan de weggehaalde chokeklep liggen, of alleen aan het moeilijk starten en de cilinders? Hij loopt trouwens erg lekker als hij eenmaal op de snelweg rijdt.
Bij voorbaat dank voor het meedenken, en als iemand me zou kunnen helpen (tegen vergoeding) zou dat helemaal fantastisch zijn.
Stef
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
Klinkt alsof er helemaal niks meer van klopt.
Ik zou altijd proberen te voorkomen zonder choke te stunten. Immers zorgt de choke voor een rijk mengsel voor een goede koude start en kun je hem uitzetten voor een (veel) armer mengsel als hij warm is.
Ik hoop dat iemand je verder kan helpen.
Heb je de waardes van de compressietest?
Ik zou altijd proberen te voorkomen zonder choke te stunten. Immers zorgt de choke voor een rijk mengsel voor een goede koude start en kun je hem uitzetten voor een (veel) armer mengsel als hij warm is.
Ik hoop dat iemand je verder kan helpen.
Heb je de waardes van de compressietest?
1990 1G, tweetanksysteem
-
- Moderator
- Berichten: 1848
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
ik weet niet wie die "vriendelijke" garage is maar daar zou ik nooit meer terug komen, komt mij over als een knoeier die er geen zin in heb
ik hoop ook dat je die man niets betaalt heeft, anders had je beter je geld in het water kunnen gooien, dan zie je tenminste nog kringen komen
altijd beginnen met de basis, en vanuit daar verder werken, zeker als je de onderhouds history niet kan
Barny
ik hoop ook dat je die man niets betaalt heeft, anders had je beter je geld in het water kunnen gooien, dan zie je tenminste nog kringen komen
altijd beginnen met de basis, en vanuit daar verder werken, zeker als je de onderhouds history niet kan
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
Ik begrijp het. Niet de chokeklep eruit slopen als de choke niet werkt en hij moeilijk start.
Nu rij ik (zonder chokeklep) op een veel te rijk mengsel (hoog verbruik). En starten gaat misschien moeilijk om een ander probleem, zoals een cilinder die niet wil in lage toeren, of het vonkje van de (elektronische) ontsteking dat te klein is.
Kan ik dan nu niet beter een nieuwe carburateur erop zetten? Of een nieuwe chokeklep? En hoe zorg ik dan dat de automatische choke het wel doet?
De compressiewaarden komen eraan.
Nu rij ik (zonder chokeklep) op een veel te rijk mengsel (hoog verbruik). En starten gaat misschien moeilijk om een ander probleem, zoals een cilinder die niet wil in lage toeren, of het vonkje van de (elektronische) ontsteking dat te klein is.
Kan ik dan nu niet beter een nieuwe carburateur erop zetten? Of een nieuwe chokeklep? En hoe zorg ik dan dat de automatische choke het wel doet?
De compressiewaarden komen eraan.
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
Carlo, jij vroeg de waarden van de compressietest: 11.6, 11.6, 11.5 en 12.7
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1679
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
deze zijn goed stef..........nu nog een keer een nieuwe carburateur.
gr harm
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
Dank je Harm. Waar vind ik een goede carburateur? Bij een sloperij of zijn ze nog nieuw te krijgen?
Ik zag er één van een Golf 1 bij een sloper in Groningen via marktplaats, maar die zag er niet zo fris uit.
Ik heb een Solex 35PDSIT. Kan ik die ook van andere motoren dan de LT 2.0 liter CH gebruiken, of zijn die toch weer net anders?
Ik zag er één van een Golf 1 bij een sloper in Groningen via marktplaats, maar die zag er niet zo fris uit.
Ik heb een Solex 35PDSIT. Kan ik die ook van andere motoren dan de LT 2.0 liter CH gebruiken, of zijn die toch weer net anders?
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1679
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
https://www.paruzzi.com/nl/volkswagen/m ... pruitstuk/
of een weber van een opel ascona b 1900 met handchoke of van een golf 1
gr harm
of een weber van een opel ascona b 1900 met handchoke of van een golf 1
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
-
- Moderator
- Berichten: 1848
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
een carburateur van een motor die op LPG loopt is eigenlijk alleen maar een doorvoergat met een smoorklep
als hij op benzine én lpg niet goed loopt zou ik eerst even met de basis beginnen, kost ook niet al te veel
Barny
als hij op benzine én lpg niet goed loopt zou ik eerst even met de basis beginnen, kost ook niet al te veel
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1679
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
heb je wel een vonk stef als hij niet wil aanslaan
daf 800 still going strong pride of the east
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
Je maakt een denkfout, zonder chokeklep rijden zal je nooit een hoog verbruik geven. Een open chokeklep (geen chokewerking) zal hetzelfde verbruik opleveren als geen chokeklep.
Ik zou doen wat Harm zegt, ontsteking/vonk controleren.
Ik heb overigens thuis een keer met succes de carb gereinigd, Gewoon uit elkaar halen (eventueel foto's maken waar welke sproeier hoort), laten weken in wasbenzine, schoonblazen met een compressor. Ik heb dit een paar keer herhaald. Bevredigend resultaat. Er zijn revisiesetjes te koop, zeker een nieuwe pakking is aan te raden. Kan je ook zelf snijden.
Ik heb soortgelijke problemen ook een keer gehad doordat de vonk via de bougiekabels doorsloeg naar de moterkap.. Ga verschillende oorzaken uitsluiten.
Succes
Ik zou doen wat Harm zegt, ontsteking/vonk controleren.
Ik heb overigens thuis een keer met succes de carb gereinigd, Gewoon uit elkaar halen (eventueel foto's maken waar welke sproeier hoort), laten weken in wasbenzine, schoonblazen met een compressor. Ik heb dit een paar keer herhaald. Bevredigend resultaat. Er zijn revisiesetjes te koop, zeker een nieuwe pakking is aan te raden. Kan je ook zelf snijden.
Ik heb soortgelijke problemen ook een keer gehad doordat de vonk via de bougiekabels doorsloeg naar de moterkap.. Ga verschillende oorzaken uitsluiten.
Succes
VW Westfalia Sven Hedin 1979 2.0 benzine
Caroline en Bernhard
Caroline en Bernhard
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
Ik kan je helpen. Ik wil mijn auto verkopen. Als je interessant bent, kun je contact met me opnemen
Ik breng graag mijn vrije tijd door met reizen.
Ik ben een UI-ontwikkelaar, dus ik heb veel tijd met reizen.
Hier is mijn auto Restauratie LT35 camper hier is mijn laatste project http://internetcasinoratings.nl
Ik ben een UI-ontwikkelaar, dus ik heb veel tijd met reizen.
Hier is mijn auto Restauratie LT35 camper hier is mijn laatste project http://internetcasinoratings.nl
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
Het vonkje is niet groot, maar hij is er wel. Ik heb een 2 jaar oude elektronische ontsteking van Eurospark/E-spark/Hotspark. Een nieuwe kost €44, maar misschien kan ik dan beter een duurdere met grotere vonk kopen.
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
Toch wel als hij zo vet staat dat je überhaupt kunt starten?C & B schreef:zonder chokeklep rijden zal je nooit een hoog verbruik geven.
1990 1G, tweetanksysteem
Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, Carlo.
De chokeklep zit boven de gasklep en zal de luchtinstroom beperken (dit bedoel je met vette stand), toch Carlo? Geen chokeklep is geen beperking vd luchtstroom. Normaliter zal door de 12 volt aansluiting de chokeklep door warmte op de spiraal openen. Nogmaals, als je uberhaupt geen klep hebt zoals hierboven aangegeven, dan is er geen chokewerking op de solex carb.
Daarnaast kan je wel bij de solex carb een paar keer op het gaspedaal drukken voordat je start, dan komt er een stroompje extra benzine in de venturi
Stef vraagt hoe de automatische choke werkt. Kijk of de bovenste klep in de venturi opent, nadat de moter een tijdje draait. Zo niet, controleer of er 12 volt naar de choke gaat en/ of open het chokehuis en controleer of de de mechanische bediening van de chokeklep nog intact is.
Maar dit kan je dus niet doen als de chokeklep er toch al is uitgehaald..
De chokeklep zit boven de gasklep en zal de luchtinstroom beperken (dit bedoel je met vette stand), toch Carlo? Geen chokeklep is geen beperking vd luchtstroom. Normaliter zal door de 12 volt aansluiting de chokeklep door warmte op de spiraal openen. Nogmaals, als je uberhaupt geen klep hebt zoals hierboven aangegeven, dan is er geen chokewerking op de solex carb.
Daarnaast kan je wel bij de solex carb een paar keer op het gaspedaal drukken voordat je start, dan komt er een stroompje extra benzine in de venturi
Stef vraagt hoe de automatische choke werkt. Kijk of de bovenste klep in de venturi opent, nadat de moter een tijdje draait. Zo niet, controleer of er 12 volt naar de choke gaat en/ of open het chokehuis en controleer of de de mechanische bediening van de chokeklep nog intact is.
Maar dit kan je dus niet doen als de chokeklep er toch al is uitgehaald..
VW Westfalia Sven Hedin 1979 2.0 benzine
Caroline en Bernhard
Caroline en Bernhard