Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door PaulusM001 »

En als de riem knapt is het gebeurd, einde verhaal zeker belangrijk de riem en juist op het distributiewiel zittende anders krijg je de ontsteking niet gesteld of je ziet het niet met een stroboscooplamp, dat is wat Rik bedoeld. Ik heb het zelf gehad in het begin dat ik de lt had riem 1 tandje verschoven en ik hoorde wel degelijk lichtelijk een klep aanstoten, gelukkig reed ik niet en kon het corrigeren bleek dat de spanrol los zat en dan verspringt de riem en is de kleptiming niet goed.

Even over je gasinstallatie, zorg ervoor dat het goed gesteld is en weet zeker dat je gasschakelaar goed is want deze heeft een beveiligingsrelais in de schakelaar ingebouwd, (bij mij igg) deze kan ook de boel verstoren tov van de schakeling naar benzine. Ik heb veel aan de bedrading gedaan en een nieuwe gasschakelaar inclusief een nieuwe draadboom naar de gas en benzine afsluiters geinstalleerd.

Check dan ook alle bedrading en kijk of alles goed zit en zoek naar slechte stukken en vervang deze voor de juiste draden met de juiste diameters, dik of dun volle koperdraden en geen speakerdraad!
Met de montage van je nw.carb.heb ik nog de opmerking gemaakt dat je blok in goede conditie moet zijn omdat je anders de afstellingen niet goed krijgt tov de carb. zoals de ontsteking bv.
Ik zal eens zoeken naar info van de afstelling van de gasverdamper afhankelijk van welk type je hebt. Volgens mij heb ik nog jouw emailadres en zal je toesturen.

Hopelijk heb je er wat aan en check ook vooral de compressie, dat zegt veel over je zuigers en zuigerveren en het slecht lopen kan je dan uitsluiten. Succes mvrgr Paulus.
"blusbus"
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Rik »

Als de riem knapt is het gelukkig niet einde verhaal bij deze motoren. Zoals Carlo al schrijft zijn dit vrijloop motoren. Kleppen en zuigers raken elkaar dus niet als de riem knapt.

Maar ik ben benieuwd naar het vervolg en natuurlijk de oorzaak/oorzaken van het rommelig lopen!
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Stef »

Goed om te weten dat het niet fataal is, maar ik rij er toch niet meer mee totdat er weer iets van klopt. Ik heb wel al een nieuwe distributieriem besteld. Want het klinkt heel aannemelijk dat die niet op tijd staat en hij is al best oud. De spanrol is volgens mij toen niet vervangen maar wel besteld, dus die heb ik nog. Dinsdag komt er hulp, dus dan weten we waarschijnlijk meer.

Bedankt voor je frisse perspectief, Rik. Daar heb ik veel aan.

En Paulus, de problemen zijn niet anders bij benzine of lpg, dus ik zoek het niet in de lpg-installatie. De compressie was vorige zomer nog goed.

Bougies en kabels zijn goed. Dus de distributieriem verdient de eerste focus. Ik geloof dat je bij het op tijd zetten van een nieuwe distributieriem ook de kleppendeksel open moet. Dat las ik ergens op het forum. Dan kunnen we meteen zien hoe die ervoor staan. En dan de ontsteking op tijd.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door PaulusM001 »

Goed dat het gaat lukken, op het distributiewiel (nokkenas) staat een in het wiel geperste punt gezien vanaf het deksel die moet gelijk staan met het hoge punt op het klepdeksel en hoeft dus niet open. Ook staat er op het krukaswiel een teken die moet gelijk staan met een teken op het blok, als je de beschermkap van de nokkenaswiel los haalt kan je dat zien. Ook moet dan op het grote startervliegwiel in het koppelingshuis met het teken O te zien zijn door het venster waar je de ontsteking op tijd zet. Ook moet dan de rotor van de ontsteking met het merkteken op het ontsteekhuis in lijn staan, dat is de 1e cilinder. Dus 4 punten om te zien of je alles in lijn zet vooraf de ontsteking te stellen. Succes Paul.
"blusbus"
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Rik »

Hoe gaat het Stef? Ben je er al aan toegekomen? Zo niet, vergeet niet om eerst de huidige timing van de riem te controleren voordat je de oude eraf haalt. Meten is weten!
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Stef »

De distributieriem heb ik al binnen, maar ik heb die waarschijnlijk niet nodig om hem weer goed te laten lopen. We hebben geen aanwijzingen gevonden dat die niet op tijd zou staan.

Dinsdag bleek dat de compressiewaarden niet goed waren. Vooral de inlaatklep van de eerste cilinder zat veel te dicht. Na het stellen waren de compressiewaarden tegen de 10 aan met koude motor. Dus het blok is nog goed en de kleppen niet verbrand. Joepie dacht ik. Dus dat was waarom hij soms niet op alle cilinders liep.

Maar het startprobleem is er nog. De vonken zijn te klein. Dat zei een ANWB-man een jaar geleden al. Ik heb het voorgelegd aan een elektronische ontstekingsspecialist voor oldtimers, en die dacht dat de module vervangen moest worden. En dus heb ik een nieuw elektronisch setje besteld. Werkt dat niet, dan stuur ik hem de hele ontsteking incl bobine en kabels op. Hij test de boel dan en zorgt dat het gaat werken als daar het probleem in zit.

We zijn weer een stap en een mogelijkheid verder. Voor de apk moet ik een pakking van het spruitstuk naar de voorpijp vervangen. En de ontsteking ook. En dat komt allemaal overmorgen binnen. Dus daarna wordt het weer testen.

Ik ben heel blij dat de motor nog goed is, en zie uit naar een onbezorgde zomervakantie met het busje in actie.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Rik »

Stef schreef: do sep 27, 2018 9:18 pm Carlo, jij vroeg de waarden van de compressietest: 11.6, 11.6, 11.5 en 12.7
Op pagina 1 had je deze compressiewaardes, waren deze met warme motor?

Mooi dat de distributie goed staat. Dan weet je dat het daar niet aan ligt. Heb je nu alle kleppen gesteld? Als je slechte vonken hebt kun je misschien het voltage meten dat bij je ontsteking komt. Tijdens starten en daarna.
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Rik »

Ben je al wat verder gekomen Stef?
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Stef »

Dank voor je interesse Rik.

De compeessiewaarden die ik eerder vermeldde waren idd met warme motor. Toen ik hulp kreeg bleken die met koude motor niet goed. Na het stellen van de kleppen waren ze wel rond de 10.

Met een nieuwe elektronische module startte en reed hij als een zonnetje, een kilometer of 70. Op de terugweg had ik alle problemen weer terug en nog iets meer. Slecht starten, op 3 pootjes lopen (pruttelen). De ANWB erbij gehaald. De dynamo bleek ook niet te laden en kon er niet veel aan doen, behalve accu laden. Teleurgesteld naar huis geprutteld.

Na wat aanklooien zelf met hulp op afstand en hulp van de ANWB ben ik naar een betrouwbare garage geprutteld en die heeft eerst de apk-keuring gedaan, waar hij bijna doorheen kwam, op een lekke remkrachtverdeler na. Die heb ik gereviseerd uit Duitsland laten opsturen.

En vervolgens heeft de gepensioneerde baas van de garage hem onder handen genomen. De bougiekabels bleken niet goed oa. Hij startte en reed weer als een zonnetje, meldden ze mij. En ineens kregen ze geen vonk meer. Een herhalend verhaal...

Dus nu staat hij daar nog. Een dezer dagen gaat de oude baas er weer mee bezig. En als hij klaar is hoor ik meer.

Wat een bus zeg! Ik was er bijna klaar mee! Maar ik heb al ervaren hoe goed hij nu kan lopen. En dat is een feestje!
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Rik »

Blijf volhouden Stef! Het komt vast goed! Hopelijk komt de oude rot in het vak met een oplossing voor het probleem.

Nu ik dit allemaal lees denk ik aan een elektrisch probleem. Het is lastig om op afstand storing te zoeken maar bij het uitvallen van de ontsteking zou ik op elektrisch vlak beginnen bij de basis:
- Is je accu nog in goede conditie (accucheck laten doen)? Begin met een goede en volledig opgeladen accu. Alleen maar 12,5V meten betekent niet meteen dat de accu nog goed is!
- Check of de massaverbindingen schoon zijn en goed vast zitten, vooral die van je motorblok (of zit die bij de versnellingsbak, weet het even niet meer) en de massakabel die bij je accu aan de carrosserie zit.
- Lekstroom meten bij de accu.
- Laadspanning meten
- Is je v-snaar nog op spanning?
- In hoeverre is je elektrische circuit nog origineel? Alle dingen die niet origineel zijn afkoppelen.
- Eventuele massasleutel eruit slopen.
- Als je weet wat je doet kun je het volgende proberen: sluit je ontsteking en startmotor tijdelijk rechtstreeks op de accu aan. Zo omzeil je een eventueel slecht contactslot en zekeringkast. Doe dit wel zo veilig en degelijk dat je er een proefrit mee kan maken zonder dat draden lostrillen. De originele draden plak je na het loshalen tijdelijk af zodat ze geen contact kunnen maken. De tijdelijke draden moeten dik genoeg zijn (liefst 1,5mm2) en moeten nergens tegenaan schuren. Gebruik in je bobinekabel een schakelaar zodat je de motor uit kunt zetten. Starten doe je dan door de draad van het startrelais even tegen de plus van je accu te houden. Daarmee simuleer je het doordraaien van de sleutel naar de startstand. Na het starten de draad meteen weer van de pluspool afhalen. Dat is namelijk het moment dat normaal gesproken je sleutel weer terugveert naar de contactstand.

De sleutel zet je overigens wel gewoon op contact. Dan werken de overige dingen ook gewoon. Tenzij je een brak contactslot en/of brakke zekeringkast hebt.

Succes maar weer!
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Rik »

Wat bedoel je overigens met elektrische module? En compressie meten doe je altijd met warme motor. Kleppenspeling meten doe je afhankelijk van het type motor koud of handwarm. Ik weet niet meer hoe dat bij jouw motor zit. Dit is wel belangrijk om op te volgen!
Plaats reactie