Lucht in brandstofleidingen, wegvallen vermogen

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim Meijer
Berichten: 3
Lid geworden op: wo mar 13, 2019 10:08 pm

Lucht in brandstofleidingen, wegvallen vermogen

Bericht door Tim Meijer »

Hey beste sleutelaars,

Helaas sta ik stil mijn VW LT28 Diesel uit 1981. Hij is twee weken geleden opeens uitgevallen, waarna bleek dat een injectieleiding lek was. Er bleek ook lucht in de leidingen te zitten. Nu had ik deze leiding vervangen en leek hij weer ok te doen, echter na 40-50KM verder bleef hij weer uitvallen.

Voor mijn gevoel is het echt het wegvallen van het gas, hij start perfect alleen wil hij niet meer volledig vermogen geven. Hij klinkt ook een beetje blikkerig (alsof er iets scherps metaligs in de motor zit). Ik hoop dat gewoon is omdat te weinig diesel krijgt. Nu heb ik de brandstoffilter vervangen, in de hoop dat dit het zou zijn. Nu blijkt dat helaas niet het geval te zijn..

Ik heb nog steeds lucht in mijn leidingen, het gekke is alleen, bij het starten is (bijna) geen enkele bel te zien ( zie filmpje: https://youtu.be/uO4qsGSGJsM) en na ± 1 minuut zit de leiding helaas vol met bellen: https://youtu.be/is69uJrGojs. Hij start bijna direct, geen lek te zien en ook 1 voor 1 losdraaien van de injectieleidingen geeft een duidelijk verschil.

Nu was mijn volgende stap om de leidingen toch voor de zekerheid te vervangen, ze lijken nog redelijk flexibel en na alles gekeken te hebben zie ik ook niet echt een duidelijke lek (voor de brandstof-filter zie ik trouwens helemaal geen bellen meer verschijnen, dus dit stuk lijkt me goed?).

Het enige lijkt mij dat een lek een continu luchtbellen zou moeten geven. Of is dit juist duidelijk een probleem van mijn brandstofmotor? Hoe zou dat ik kunnen checken?
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Lucht in brandstofleidingen, wegvallen vermogen

Bericht door Barny »

als je voor het filter geen uchtbellen ziet dan is het tot daar goed
ik zou toch naar alle afdichtingen kijken, en stuk voor stuk uitproberen wanneer en waar van uit de luchtbellen komen,
welke brandstoffilter heb je vervangen? er zit namelijk 1 waterafscheider op de bus die heel vaak voor brandstoffilter word aangezien, zelfs door garage's

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Rick Laurens
Berichten: 9
Lid geworden op: do aug 19, 2021 3:54 pm

Re: Lucht in brandstofleidingen, wegvallen vermogen

Bericht door Rick Laurens »

Hoi als ik vragen mag, wáár zit dan de waterscheider en wáár het brandstoffilter?
Ik wou het filter achter het linker voorwiel vervangen, welke ik aanzie voor brandstoffilter. Goed of fout😁😭
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Lucht in brandstofleidingen, wegvallen vermogen

Bericht door Barny »

fout,
dat is de waterafscheider, tenminste daar hoort hij te zitten als er niet iemand voor je geweest is die ook dacht dat het de filter was en niet de moeite genomen had om er in te kijken
de filter zit aan de motor aan de inspuitpomp kant

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Plaats reactie