Historie Volkswagen LT.

1975

Volkswagen schrijft in Hannover een nieuwe hoofdstuk in de historie van het merk: met de LT (afkorting van Lastentransporter) waagt Volkswagen de stap naar de klasse van de lichte vrachtwagens. De introductie is typisch voor het merk, want de LT is nagenoeg direct in een groot aantal uitvoeringen en varianten leverbaar. Daardoor zijn de toepassingsmogelijkheden bijna net zo universeel als bij de Transporter. In eerste instantie wordt de LT aangeboden met een 4-cilinder benzinemotor (1984 cm3/75 pk) en in drie verschillende gewichtsklassen (2,8 – 3,5 ton GVW). Vanaf 1976 is ook de dieselmotor beschikbaar. Ondanks de slechte conjunctuur verovert de LT al snel een marktaandeel van zo’n 40 procent.

1978

In augustus komt een door Volkswagen zelf ontwikkelde zescilinder dieselmotor beschikbaar voor de LT. Het modellenprogramma wordt uitgebreid met de LT 40 en de LT 45.

1995

De voorzitter van de bedrijfsleiding van Volkswagen Nutzfahrzeuge, Bernd Wiedemann, presenteert op een persconferentie in juli ‘Volkswagen Nutzfahrzeuge’ als zelfstandig merk ‘VWN’. Geproduceerd wordt vooral in Europa en Zuid-Amerika. De omvang van het nieuwe merk: 10 miljard mark jaaromzet wereldwijd.
De productie van de LT wordt na 20 jaar gestaakt. In totaal zijn er dan 471.221 stuks in Hannover geproduceerd

1996

De nieuwe LT wordt kort na de 40e verjaardag van de fabriek Hannover op de autotentoonstelling van Leipzig gepresenteerd. Hij biedt naast een aantrekkelijke vormgeving de nieuwste techniek, modern ontwerp, hoog rijcomfort, meer veiligheid en nog meer rendement. Daarmee is hij optimaal toegerust voor alle transportdoeleinden

2006

Onder het motto "kracht op vier wielen" introduceert Volkswagen in 2006 de Crafter, als opvolger van de succesvolle LT-serie.
Is dit een LT, of een nieuw model?