motorschade na vervangen distributieriem

Alle overige techniek en LT-gerelateerde onderwerpen.
Plaats reactie
Lide
Berichten: 7
Lid geworden op: za jul 15, 2017 8:18 pm

motorschade na vervangen distributieriem

Bericht door Lide »

Ik heb een LT28 6 cilinder turbodiesel met 200.000 km op de klok. Op advies van de garage waar de auto in onderhoud is heb ik de distributieriem en de waterpomp laten vervangen (de vorige was 10 jaar oud). Tijdens de eerste (korte) rit hoorde ik een ratel in de motor. Tijdens een tweede rit na een week merkte ik dat de auto minder vermogen had, nog steeds ratelde en na een km of 25 begon te roken. Na enige tijd begon de motor te bokken. Voor een helling van een brug moest ik terugschakelen. Daarna gaf de motor de geest.

Mijn vraag: wat kan er gebeurd zijn? De garage ontkent een relatie tussen het vervangen van de distributieriem en de afgebroken tweede klep, die de motor in is geknald en er bij de zesde weer uitkwam. Ik denk dat er een verband is.

Wie kan mij helpen in de vervelende discussie die nu ontstaat?

Lide
altenVWs
Berichten: 72
Lid geworden op: wo mei 07, 2014 12:45 am
Locatie: Langerak (Z-H)

Re: motorschade na vervangen distributieriem

Bericht door altenVWs »

Er zijn weinig bedrijven die graag garantie geven als er echt iets aan de hand is en dit wordt een moeilijke denk ik.
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: motorschade na vervangen distributieriem

Bericht door Barny »

eerst moet er gekeken worden of de nokkenas nog goed staat tenopzichte ven de krukas.
staat die goed, heb jij pech, staat die niet goed dan kan de garage zijn verzekering aanspreken
stel aan de garage voor om die conclusie door een onpartijdige persoon te laten doen

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: motorschade na vervangen distributieriem

Bericht door Rik »

Lijkt me een goede aanpak. :wink:

Nog een algemene tip: rijd nooit door als je geluiden hoort die er eerst niet waren. Dus meteen terug naar de garage!
Lide
Berichten: 7
Lid geworden op: za jul 15, 2017 8:18 pm

Re: motorschade na vervangen distributieriem

Bericht door Lide »

Dank voor de reacties.
Hoe kan de 2 klep stuk gaan na het aanbrengen van de distributie riem. De garage beweert metaal moeheid. En toeval.
Maar het kan toch ook zo zijn dat zij deze klep ( per ongeluk) zelf beschadigd hebben bij het aanbrengen van de riem en waterpomp?
Of is dit niet aannemelijk?
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: motorschade na vervangen distributieriem

Bericht door Barny »

Het gaat er niet om wat aannemelijk is, het gaat er om of de fout bij de garage zit,
En dat kan je alleen te weten kkomen als je gaat controleren of de boel nog op tijd staat,
Dan pas kan je met 100% zekerheid iets zeggen,
Raar is wel dat de garage meteen in de ontkenning schiet, als het mij zou overkomen zou ik die auto meteen binnenhengelen om zelf te kijken wat loos was

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
altenVWs
Berichten: 72
Lid geworden op: wo mei 07, 2014 12:45 am
Locatie: Langerak (Z-H)

Re: motorschade na vervangen distributieriem

Bericht door altenVWs »

Beste Lide, wat een rot-situatie. In welk dorp/stad woon je ?.
Lide
Berichten: 7
Lid geworden op: za jul 15, 2017 8:18 pm

Re: motorschade na vervangen distributieriem

Bericht door Lide »

de LT staat nog op de brug bij de garage, De verzekering van de garage heeft er naar gekeken en zegt dat naar alle waarschijnlijkheid de motor beschadigd is bij het aanbrengen van de riem. Nu is het wachten op de schriftelijke bevestiging hiervan. We gaan deze zomer ouderwets kamperen in een tent en laten met pijn in ons hart de bus in de garage staan. Na de zomer verder. Hopelijk met een gereviseerde motor. Welke garage is hier goed in ? Omgeving Doesburg
Plaats reactie