LT31 oprijwagen BMW motor en chassis ombouw

Alleen projecten zoals restauraties en grote reparaties.

LT31 oprijwagen BMW motor en chassis ombouw

Berichtdoor Joost » wo feb 15, 2017 6:07 pm

Beste LT liefhebbers,

Ik ben Joost en ben nieuw op het LT forum.

In het kort: We hebben een LT oprijwagen waar we een 6 in lijn BMW m50b20 benzinemotor in hebben ingebouwd. Dit is in 4 weken tijd in de avonduren en het weekend gedaan (we hadden haast want wegenbelasting van een diesel is duur en schorsen was ook geen optie.) De ombouw is door de RDW goedgekeurd.

We krijgen regelmatig vragen over hoe en wat, vandaar dat ik nu dit topic aanmaak waarin ik zal toelichten wat we allemaal aan onze LT verbouwd hebben en welke verbouwingen er nog op de lijst staan.
Normaal maken we nooit foto's van dit soort dingen maar dit project was dusdanig apart dat we deze keer wel foto's gemaakt hebben. Achteraf leuk om terug te zien.

Historie:

Dag 0 16-03-2016:

Samen met Wessel (die zal zich eerdaags ook wel aanmelden) heb ik de LT oprijwagen van forumlid Siemi overgenomen.

Die ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Een tijd eerder zag de LT er zo uit:

Afbeelding

Het betreft dus een kort LT chassis wat door een vorige eigenaar zelf is omgebouwd naar oprijwagen. Dit is bij de RDW goedgekeurd. Deze oprijwagen kan rond de 1650 kg laden en is in de zomer van 2017 belastingvrij.

We hebben de LT op 16 maart 2016 gekocht als LT met kapotte motor. De motor tikte enorm (drijfstanglager lag er uit) maar bleef stationair nog wel lopen. We hebben de LT dus laten draaien voor verlichting en rembekrachtiging en hebben hem 180 km naar huis gesleept. Dit was geen probleem.



Dag 1 17-03-2016:

De volgende dag ben ik een rondje gaan rijden met de LT om te kijken hoe slecht de motor er aan toe was, het zou nu immers niet erg zijn als de motor in elkaar zou lopen.
Na letterlijk 10 meter rijden met 2500 toeren blokkeerde de motor en kwam het drijfstanglager een luchtje scheppen.
Afbeelding

Diezelfde avond is de motor eruit gegaan.
Afbeelding

Afbeelding
De motor door de cabine manouvreren.

Afbeelding
Daar is die.

Afbeelding
En de versnellingsbak.

Geen idee wat voor motor het is, we hebben het toen wel uitgezocht maar dat zijn we snel weer vergeten.
Motor en versnellingsbak hebben we nog wel liggen, dus mocht iemand interesse hebben.. :)


Afbeelding
Dit was trouwens niet de originele motor, er waren al andere motorsteunen gelast.



Dag 2 18-03-2016

Er moest dus een andere motor in.
Eisen:
Goedkoop, Betrouwbaar, Benzine (want moesten nog een jaar gebruik maken van de oldtimer regeling), voldoende vermogen.

Na wat speurwerk op internet bleek dat er een aantal VAG motoren (audi 100 geloof ik) passend zouden zijn op de LT versnellingsbak. Echter waren dit voornamelijk carburateur motoren met 90 pk oid. Hier hadden we eigenlijk geen zin in. De wagen moet wel een beetje doorrijden en van een carburateur worden we ook niet vrolijk. (Denk aan brandstofverbruik en starten met -3 graden)

Eigenlijk hebben we ook geen verstand van Volkswagens en dat willen we stiekem ook graag zo houden, op de LT na dan.
Vanuit de hobby zijn we zuiver met BMW's bezig. Zodoende weten we daar veel van, hebben we er bergen onderdelen van liggen etc. Daar komt bij dat men bij BMW erg goede motoren produceert. (De 6 in lijn motoren vooral).

Nou was het toevallig ook nog zo dat we nog een blok in de hoek hadden liggen, type BMW M50B20TÜ
(2 liter 6 in lijn met vanos, dubbele nokkenas, 24 kleppen, hydraulische klepstoters, 6 bobines, motronic injectie, distributieketting etc.)
Nagenoeg onderhoudsvrije motor die rustig 500.000 km loopt. 150 PK en 190 NM, daar gaat de LT wel mee vooruit.

Laten we die dan voor de gein eens passen:
Afbeelding
Motor + Wessel

Afbeelding
De motor is veel te breed voor de uitsparing in de vloer. De BMW motoren liggen origineel gekanteld en het blok moet laag genoeg komen om een versnellingsbak onder de chassisbalk achter de motor te krijgen. Er moet dus meer ruimte om de motor komen.

Dan moet de zaag er dus in.

Afbeelding
Wessel + goedkope slijptol = herrie en rook

Afbeelding
Extra ruimte. Let op de al aangepaste motorsteun door een van de vorige eigenaren (Stuk koker met elektroden vastgelast)



Dag 3 19-03-16

Opnieuw de motor passen, nu met meer ruimte in de vloer.

Afbeelding
Dat past mooi.

Volgende probleem: versnellingsbak
Deze bak hoort bij de BMW motor. 5 bak van getrag met 1:1 verhouding in de 5e versnelling.
Afbeelding

De LT bak past uiteraard niet achter de BMW motor. De LT bak aanpassen leek ons niet handig. Daarbij zullen de oude LT bakken slecht verkrijgbaar zijn mocht er iets mis gaan. We gaan dus de bijbehorende BMW bak monteren.
Wat moeten we dan doen:

- Schakelmechaniek bouwen, en dat is een feest. (aansluiting voor versnellingspook zit achterop de bak, gezien de motor bij BMW voorin ligt.
- Hydraulische koppelingscilinder op de bak koppelen aan het pedaal van de LT (LT heeft koppeling met kabel)
- Aandrijfas ombouwen

Op naar de sloop om de volgende onderdelen te halen:
-elektrische fan voor op de radiateur (aircofan van een e36)
-brandstofpomp en filter (van een e28 5 serie gehaald)
-juiste motorsteunen van een e36 3-serie
-hoofdkoppelingscilinder + pedaal uit een BMW (dacht e30)
-motorstekker chassiszijde van een e36

Afbeelding

Verder hebben we de volgende onderdelen nieuw besteld als preventief onderhoud nu de motor er toch uit ligt.
-carterpanpakking
-multiriem en spanrol
-waterpomp
-oliefilter (+olie)
-brandstoffilter
-krukaskering koppelingszijde

Bougies waren al vervangen en vanos werkt nog goed (motor heeft 3,5 ton gelopen). Verder is de motor zo'n beetje onderhoudsvrij :mrgreen:

Nu moeten er op het LT chassis motorsteunen gemaakt worden voor de BMW motor.

Afbeelding
De motor op de grond op blokken gezet en geprobeerd uit te lijnen



Dag 4 25-03-16

Staal en een nieuw Co2 lasapparaat (uit 1985) ophalen:
Afbeelding

Er moest een brandstofpompbeugel worden gemaakt bij de brandstoftank in de buurt.

deel 1:
Afbeelding

deel 2:
Afbeelding

Alles netjes in de zinkspray

Afbeelding
Afdekplaat aan de onderkant van het rooster wat er boven ligt (tegen regenwater)

'S avonds gekeken naar de LT tellerbak, die deed niets meer. Printplaat is kennelijk gemaakt van afhaalchinees-bakjes-materiaal en was al een keer gerepareerd.
Afbeelding

We gaan dus de BMW tellerbak inbouwen.

Dat is deze vriend:
Afbeelding

Het enige wat we dan moeten verzinnen is een bron voor het snelheidssignaal voor de elektronische snelheidsmeter (de LT heeft origineel een km. kabel op de bak zitten)



Dag 5 27-03-16

Met de motor op de juiste plek hebben we dunne plaatjes vastgelast op de plek waar de motorsteunen moeten komen.
Afbeelding

Vervolgens met dik staal de definitieve motorsteunen gemaakt en vastgelast.
Afbeelding
Nieuwe stalen motorsteun incl originele rubberen motorsteun van de bmw motor.

Toen kon de motor er weer in en hebben we de versnellingsbak gemonteerd op de motor. Zodoende kon er een baksteun gemaakt worden.
Na veel meten, slijpen en lassen was dit het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding
Mooi action zwart (het moest natuurlijk zo goedkoop mogelijk)

Ondertussen was wessel vast begonnen aan de uitlaat.

Het spruitstuk moest verbouwd worden:

Afbeelding

Dag 6 28-03-16

Bediening van de koppeling:
Eerst hebben we geprobeerd een hydraulische cilinder direct aan het LT koppelingspedaal te koppelen. Echter zitten de pedalen bij de LT achter de koplampen en zou de koppelingscilinder uitsteken naar buiten toe. Ook was er door de rembekrachtiger geen ruimte om een linkmechaniek te bouwen. Uiteindelijk bleek dus dat we de koppelingskabel moesten gebruiken.
Er moest een apparaat gemaakt worden om de beweging van de koppelingskabel om te zetten in de beweging van de hoofdkoppelingscilinder. Het prototype ziet er als volgt uit.

Afbeelding

Dat deed het toch wel heel goed, het ziet er inderdaad niet uit maar we hadden haast.
De koppelingskabel trekt de hendel links in, en die duwt op zijn beurt de koppelingscilinder in. De kabel is afstelbaar.
Koppelingspedaal gaat licht en de koppeling wordt volledig gekoppeld en ontkoppeld.

Afbeelding

Vastgemaakt achter de rechter koplamp. Zodoende blijft dit werkstuk droog en kunnen we vloeistof bijvullen.



Dag 7 02-04-16
De radiateur moest een nieuwe ophanging krijgen inclusief beugel voor de elek. fan.

Afbeelding
Gemonteerd en wel.


Ondertussen is de motor opgebouwd.

Afbeelding
Nieuwe waterpomp, multiriem en pakkingen etc.

Volgende uitdaging: schakelmechaniek
We hebben verschillende mogelijkheden overwogen.
-Schakelkabels laten maken (duurt lang en duur)
-Schakelkabels van de sloopt (allemaal te kort)
-Pneumatische/hydraulische/elektrische bediending van de bak (vul zelf maar in...)
-Schakelmechaniek ongeveer zoals origineel met stangen. dat is hem geworden.

Er loopt links van de motor dus een stang naar achter die draait en naar voor en achter beweegt. Vanuit daar moest de bak bedient worden. Liefst ook nog dat de versnellingspook niet het karakter van een 2cv krijgt.

Met behulp van wat oude bouten en moeren het volgende probeersel in elkaar gebakken.
Afbeelding
Ik kan geen foto vinden van het eindresultaat, maar het werkt voortreffelijk.
Dit systeem werkt inmiddels al een paar 1000 km, echter slijt het draad van de moeren wel en zullen we het een keer moeten vervangen voor mooie kogelgewrichten.

(Een automaatbak was trouwens geen optie, het is prettig om de LT aan te kunnen duwen als de accu een keer leeg is, daarbij is een automaat minder betrouwbaar en moest er dan nog een oliekoeler bijkomen. Vervolgens verbruikt een automaat stuk meer brandstof en leveren we acceleratie in. Vandaar al dit geklooi om een handbak werkend te krijgen )

Dag 8 9 10 06, 07, 09 april 16

De uitlaat. We hadden nog een e39 m5 einddemper liggen. RVS. Ook hebben we gekozen om de originele katalysator te monteren. Je staat nog al eens met een draaiende motor een auto op te lieren en dan is het wel prettig als de motor een beetje reukloos is. Zonder kat is echt een stank.

Geen tijd om bochten te bestellen. Het moet nu af.
Afbeelding
Dan maar zo
Afbeelding
Afbeelding
Gegalvaniseerde pijp last voor geen meter als je het niet eerst schoonslijpt.

Is later nog wel vlakgeslepen.

Dit is het resultaat:

Afbeelding


Afbeelding
Hittebestendige lak

Afbeelding
Beugeltje


Afbeelding
Voorpijp RVS


Zo zit die onder de auto
Afbeelding
Lambdakabel even opgehangen. Er komt nog een keer een mooie kabelgoot.

Ook de accu en ecu moeten ergens komen: accu achter de passagiersstoel en ecu komt onder de stoel.
Afbeelding

Koelvloeistofreservoir van een e23 7 serie. Zit nu achter de bestuurdersstoel. Hoog punt.
Afbeelding
Incl niveauschakelaar.



16-04-16


De motor loopt inmiddels. Elektra aangesloten op het contactslot. Koelsysteem werkt, uitlaat werkt, koppeling en bak doen het. Alleen nog een aandrijfas en we kunnen rijden.

Op zoek naar een aandrijfas op de sloop.
Afbeelding

Daar kom je geinige dingen tegen.

Afbeelding
Ook leuk om nog een keer in de LT te bouwen, gescheiden temperatuurregeling met elektrische thermostaten uit een e34 5 serie.


Afbeelding
Kwamen ook op het idee om ooit een keer luchtbalgen onder de LT te bouwen. Makkelijk met opladen. Iemand hier nog tips of ervaringen mee?

Voor de aandrijfas hebben we de gewenste lengte bij de LT opgemeten en zijn bij de sloop onder auto's gaan liggen met een rolmaat in de hand.

Uiteindelijk hebben we een aandrijfas samengesteld. Voorste deel en achterste deel komen van twee verschillende auto's af. Ik dacht dat het een e36 compact en een e36 coupe was. Doordat er een schuifstuk in de assen aanwezig is kwamen we op de juiste lengte uit. Als de LT inveert zal de aandrijfas maximaal 2 centimeter inschuiven.

Wat puur toeval was: twee gaten van de aandrijfas van BMW aan de diffkant kwamen overeen met de flens op het diff van de LT. De LT flens heeft 6 boutgaten, de BMW 4. We hebben twee gaten extra geboord in de LT flens.
Die middag een pasplaat gedraaid waarmee de BMW aandrijfas centreert op de LT differentieelflens.
Afbeelding

Dat werkt erg goed.

Afbeelding
Zo zit de as gemonteerd op het differentieel.

Snel een steun gelast voor het tussenaslager van de aandrijfas.
Afbeelding
Tussenaslager zit onder de kat. Ik heb er geen detailfoto van.

Nu waren we precies een maand verder, en konden we rijden!
We waren positief verrast over de acceleratie van de LT met 150 pk. Wel veel herrie gezien de motor open in de kabine lag.

Tijd om de originele motorbak aan te passen. Ook de vloer moest weer dicht worden gemaakt. Daarbij moest rekening gehouden worden dat de motorbak gedemonteerd moet kunnen worden zonder al te veel gedoe.

Lassen
Afbeelding

Afbeelding
Nog meer lassen

Afbeelding
Weer zo'n mooie foto




Afbeelding
Plaat achter de stoel met doorvoer voor de luchtinlaat. Het luchtfilter(van een e23 7 serie) voor de motor zit achter de bestuurdersstoel.

Slang gehaald bij industriestofzuigerzaak. Die moet buiten nog in een soort bak komen zodat er geen water in spat.

Afbeelding
Het is nu een stuk stiller in de kabine nu de luchtinlaat niet meer binnen zit.

Motorbak verbreden:
Afbeelding


Klaar & in de zwarte lak:
Afbeelding


Diverse elektra aanleggen en kabelboom maken voor de tellerbak.
Afbeelding


Afbeelding
Die doet het. (en wat een prachtige kwaliteitsfoto)

Afspraak bij de RDW is reeds gemaakt. moeten twee weken wachten, eerste RDW waar we terecht konden was Zwijndrecht (45 min rijden).

Op naar de RDW, tellerbak halen we op het parkeerterrein van RDW wel weg. Snelheid kan je zien adhv toerenteller (even met gps gekeken welke snelheid hoeveel rpm is in 5e versn.)
Snelheidsmeter doet het nog niet.

Afbeelding

De eerste testrit naar de RDW van een uur is goed verlopen.

Bij RDW. De LT is goedgekeurd!

Afbeelding
We kwamen voor een motorombouw. hadden daarbij niet verteld wat voor motor erin is gekomen. De keurmeester vroeg ons naar de papieren van de donormotor en keek ons vreemd aan toen hij de papieren van een 520i in zijn handen gedrukt kreeg. :mrgreen: Na weging en inspectie kregen complimenten van de keurmeester over ons werk. Dat is toch weer mooi.

De weken erop is de LT goed gebruikt.
Afbeelding
e39 touring
Let op de achteras van de LT. Die moet toch een stuk verder naar achter.



Afbeelding
e12 naar de spuiter

Afbeelding
en weer terug


To do list

Er zijn nog een aantal dingen die moeten gebeuren:

-De wielbasis verlenen dmv achteras naar achter / chassis verlengen.
-in 08-2017 is de LT belastingvrij. Er zal dan LPG injectie in de wagen komen, verbruik is nu 1 op 5-8 op benzine.
-KM teller maken (iets met een abs sensor voor een puls en dan mbv chip omrekenen naar juiste input voor de tellerbak)
-kabine isoleren aan binnenkant (tapijt etc)
-dashboard maken waar de bmw teller netjes inpast, samen met een paar schakelaars voor de koeling en verlichting + een radio met speakers etc.
-vervangen van de zekeringkast en bedrading van de verlichting
-buitenkant van de kabine aanpakken (is door een vorige eigenaar zwart gerold.
-schakelmechaniek vervangen door mooi mechaniek met kogelgewrichten.
Laatst bijgewerkt door Joost op do feb 16, 2017 1:01 pm, in totaal 3 keer bewerkt.
Joost
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo feb 15, 2017 1:16 pm

Re: LT31 oprijwagen BMW motor en chassis ombouw

Berichtdoor Wesselvdb » wo feb 15, 2017 6:22 pm

Toch paar mooi flashbacks bij het teruglezen zo :mrgreen:
Wesselvdb
 
Berichten: 1
Geregistreerd: ma apr 11, 2016 10:16 am

Re: LT31 oprijwagen BMW motor en chassis ombouw

Berichtdoor Barny » wo feb 15, 2017 6:51 pm

een mooi verhaal, en prachtig dat jullie dat zo voor elkaar hebben gekregen :)

Barny
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Barny
 
Berichten: 1278
Geregistreerd: zo jun 10, 2007 5:10 pm
Woonplaats: Nederland en omstreken

Re: LT31 oprijwagen BMW motor en chassis ombouw

Berichtdoor Joost » wo feb 15, 2017 7:05 pm

Let op de korte wielbasis van de LT. De massa van de auto achterop de LT komt achter de achterwielen terecht.

We willen de achteras een stuk naar achter plaatsen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Er zijn eigenlijk twee opties:

1. Een stuk tussen de chassis balken achter de kabine (laten) zetten.
2. Het frame verstevigen aan de achterzijde en de complete beugels van de bladveren verplaatsen naar achter.

Nu ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met ofwel het verlengen van het chassis (wat kost dit ongeveer, hoe denkt de RDW er over)
of met het verlengen van de wielbasis door het verplaatsen van de bladveren/achteras.

Dan vraag ik me ook af wat een ideale gewichtsverdeling zal zijn. Hoeveel procent van de lading is gebruikelijk op de vooras/achteras? zodoende kunnen we berekenen hoever de as naar achter geplaatst moet worden.


Op diverse fora is er over beide onderwerpen geschreven, echter lees ik de ene keer dat iemand met een keuring van 80 euro klaar was, en een ander heeft het over RDW Lelystad en 1400 euro keuringskosten (stijfheid chassis laten berekenen enzovoort)

Ook zal de aandrijfas verlengt moeten worden, heeft iemand hier nog ideeën of adressen voor?
Wellicht is het een optie om gelijk een andere achteras te plaatsen (dubbel lucht bijvoorbeeld of een zwaardere eindverhouding in het diff).
en als we dan toch bezig zijn, waarom niet gelijk luchtbalgen?
Joost
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo feb 15, 2017 1:16 pm

Re: LT31 oprijwagen BMW motor en chassis ombouw

Berichtdoor ger » wo feb 15, 2017 9:21 pm

heel mooi gedaan en nu inderdaad pk,s genoeg.
luchtvering is makkelijk te maken heb het bij verschillende lt,s al gedaan.
chassis verlengen weet ik niet maar in Baarlo zit een bedrijf dat aandrijf assen op maat maakt
veel succes met het mooie project
Avatar gebruiker
ger
 
Berichten: 874
Geregistreerd: vr dec 14, 2007 11:23 pm
Woonplaats: alverna

Re: LT31 oprijwagen BMW motor en chassis ombouw

Berichtdoor Jean » do feb 16, 2017 12:57 pm

Kijk, daar wordt ik vrolijk van, mooi projekt zeg!! :D

Ik ben benieuwd naar verdere modificaties!
Avatar gebruiker
Jean
 
Berichten: 167
Geregistreerd: zo okt 27, 2013 9:24 pm
Woonplaats: Barneveld

Re: LT31 oprijwagen BMW motor en chassis ombouw

Berichtdoor Siemi » do feb 16, 2017 4:30 pm

Erg veel respect voor dit project. Daags nadat ik hem verkocht had, kreeg ik nog een motor aangeboden. Dat was plug and play geweest, maar Joost had andere plannen. Die waren erg ambitieus, maar ze hebben ze waargemaakt.

Top!
Siemi
 
Berichten: 31
Geregistreerd: za okt 24, 2015 8:06 pm

Re: LT31 oprijwagen BMW motor en chassis ombouw

Berichtdoor maxitinus » za feb 18, 2017 2:24 am

Helemaal top.
BMW in lijn motoren en bakken zijn perfect, als je niet bang bent om te lassen!.
heel gaaf gedaan!.

mbt naar achter met de as, waarom niet nog een meeloop as er achter, verander je het minst maar krijg je wel draagvermogen verder achterop.
grt Martijn
maxitinus
 
Berichten: 35
Geregistreerd: vr jun 24, 2016 2:52 am


Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten